Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #76 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og hun hadde ikke trengt å søke, hun kunne meldt fra om ferie på sykmeldingsblanketten! Anonymkode: fd3d1...c9d Vel, uansett hva din fortolkning av hendelsesforløpet er, så brøt hun ingen regler. Hun ble straffet for noe som ikke var forbudt. Det er jo DER hunden ligger begravet. I tillegg til at forvaltningen og regjeringen visste om feilpraksisen siden 2017...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #77 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, Pashla skrev: Vi vet jo ikke hva de krysset av. Og flere forteller at har fått muntlig veiledning av saksbehandlere; folk som skulle vite hva reglene sier, der reisen ble godkjent. De som jobber på Nav vet ikke hva brukerneren skal krysse av engang. Når jeg mottok AAP, så fikk jeg 3 forskjellige svar på hvordan meldekortet skulle fylles ut, så ikke rart at det blir feil når de veileder etter innfallsmetoden Anonymkode: 8c44c...7ce
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #78 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Vel, uansett hva din fortolkning av hendelsesforløpet er, så brøt hun ingen regler. Hun ble straffet for noe som ikke var forbudt. Det er jo DER hunden ligger begravet. I tillegg til at forvaltningen og regjeringen visste om feilpraksisen siden 2017... Ehhh. Nei! poenget er at hun IKKE ble straffet. Hun valgte å ikke dra! Anonymkode: fd3d1...c9d
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #79 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De som jobber på Nav vet ikke hva brukerneren skal krysse av engang. Når jeg mottok AAP, så fikk jeg 3 forskjellige svar på hvordan meldekortet skulle fylles ut, så ikke rart at det blir feil når de veileder etter innfallsmetoden Anonymkode: 8c44c...7ce Jeg skulle søke om barnebidrag fra min eks, da husker jeg at saksbehandleren insisterte på at jeg skulle fylle inn den rubrikken der man krysser av hvis barnet har dødd og man sier fra seg bidraget... jeg tok det IKKE med særlig mye humor.
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #80 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ehhh. Nei! poenget er at hun IKKE ble straffet. Hun valgte å ikke dra! Anonymkode: fd3d1...c9d Du har rett - hun ble straffet for de to andre reisene hun tok.
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #81 Skrevet 1. november 2019 (Hvis vi snakker om samme dama, da.)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #82 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, Pashla skrev: Du har rett - hun ble straffet for de to andre reisene hun tok. Nei, hun er ikke straffet overhode. Iallefall ikke utfra media-artiklene. Hun sutrer over at hun ikke fikk beholde sykepengene mens hun reiste utenlands. Hun hadde opparbeidet rett til feriepenger, men ønsket ikke å bruke dette til å besøke sin døende søster. Anonymkode: fd3d1...c9d
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #83 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, hun er ikke straffet overhode. Iallefall ikke utfra media-artiklene. Hun sutrer over at hun ikke fikk beholde sykepengene mens hun reiste utenlands. Hun hadde opparbeidet rett til feriepenger, men ønsket ikke å bruke dette til å besøke sin døende søster. Anonymkode: fd3d1...c9d Ok, da blander jeg med en annen. Hun hadde også en søster på sykehus. Kalles «Karoline» i den anonymiserte avisartikkelen. Hun dro til utlandet ved to andre kriser i familien, og fikk straff.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #84 Skrevet 1. november 2019 59 minutter siden, Pashla skrev: Vi vet jo ikke hva de krysset av. Og flere forteller at har fått muntlig veiledning av saksbehandlere; folk som skulle vite hva reglene sier, der reisen ble godkjent. Del D og meldekort er skriftlig og helt tydelig på om du har oppholdt deg i utlandet eller ikke. Så det er ingen tvil rundt hva du har opplyst. Du mottar ikke penger om du krysser ja her. Anonymkode: 8d1ad...5ea
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #85 Skrevet 1. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Del D og meldekort er skriftlig og helt tydelig på om du har oppholdt deg i utlandet eller ikke. Så det er ingen tvil rundt hva du har opplyst. Du mottar ikke penger om du krysser ja her. Anonymkode: 8d1ad...5ea Da er jo feilen innbakt i skjemaet, noe som ikke er lov... men det som også en del her prosederte på, er jo at de sjekket EØS-reglene på nett.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #86 Skrevet 1. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du var altså så syk at du ikke kunne jobbe, men å reise på spontan utenlandstur var helt uproblematisk...? Anonymkode: 24ab3...0a4 Hvis man bor nært grensen er det faktisk ikke så veldig mye som skal til for å reise å besøke noen i Sverige. Det finnes mange grunner til at folk ikke kan jobbe, som ikke nødvendigvis betyr at de ikke kan gjøre andre ting. Jeg var i behandling for ptsd. Jeg fungerte ikke på jobb, fordi jeg brukte veldig mye krefter på å klare hverdagen. Hvis jeg skulle latt være å gjør alle de tingene enkelte mener man ikke "kan" gjøre når man er sykemeldt, så hadde jeg aldri blitt frisk. En viktig del av min vei til å bli frisk igjen, var nettopp å gradvis bevege meg ut igjen i samfunnet og oppleve at detvar trygt. Nå trenger man selvsagt ikke reise til utlandet for å bevege seg ut i samfunnet, men det burde ikke være så forferdelig vanskelig å forstå at når nær familie bor på andre siden av grensen, så kan det være godt å kunne besøke, også om man er sykemeldt. I perioden der jeg gikk i behandling for ptsd, var formen veldig varierende. Det hadde derfor vært fantastisk å hatt muligheten til å utnytte en god dag til spontant å reise på besøk til min søster. En slik mulighet ville gjort livet mitt lettere i denne perioden. Anonymkode: f8a76...dc2
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #87 Skrevet 2. november 2019 4 timer siden, Pashla skrev: Da er jo feilen innbakt i skjemaet, noe som ikke er lov... men det som også en del her prosederte på, er jo at de sjekket EØS-reglene på nett. Jeg har gått på aap i seks år nå. I mer enn 5,5 år har jeg fylt ut meldeskjemaet feil - fordi det er eneste måten jeg får utbetalinger på. Jeg meldte fra til Nav og saksbehandler, men fikk da som svar at alt er riktig med skjemaet. Så fylte jeg det inn riktig, fikk ikke penger. Og fikk da muntlig beskjed fra saksbehandler om å bare fortsette å fylle det ut feil, for ingen forstår hva som er feil og det brukes tydeligvis ikke ressurser på å finne ut av det. Så da har jeg fylt det ut feil for å få riktige utbetalinger i alle disse årene. Har måttet bytte saksbehandler noen ganger, har da informert nye saksbehandlere om dette hver gang, får bare samme beskjeden - fortsett å fylle ut slik som du gjør hvis det er eneste måten du får korrekte utbetalinger på. Har også opplevd å vite 100 % sikkert at jeg leverte meldekortet på nett, men tok dessverre ikke bilde av bekreftelsen på skjermen. Fikk ikke penger, purret på Nav som sa at det ikke var noe feil, måtte vente noen dager. Fikk fremdeles ikke penger, og fikk heller ikke etterbetalt, for da var det gått over fristen for siste dato for innlevering. Jeg klaget, men navs suverene datasystem hadde ikke fått med seg at jeg hadde vært pålogget systemet på flere uker, selv om jeg på den tiden også hadde vært inne for å lese aktivitetsplanen min (som forøvrig også var helt feil, noe jeg også påpekte og ba om ny, den ble annulert, tok halvannet - to år før jeg fikk ny aktivitetsplan). Så dermed ble klagen avvist og jeg fikk ikke pengene. Den saken som nå er kommet opp er bare en liten brøkdel av de skandalene som hysjes bevisst ned av systemet og politikerne. Det er gjort så vanvittige feil, som ikke har med EØS-regler å gjøre, som har sendt folk ut i gjeldsslaveri, helt uten at de har gjort noe som helst feil og alltid gjort det de skulle. Dette har vært med på å gjøre langt flere enn nødvendig uføre. Anonymkode: 0143b...9c5
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2019 #88 Skrevet 2. november 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har gått på aap i seks år nå. I mer enn 5,5 år har jeg fylt ut meldeskjemaet feil - fordi det er eneste måten jeg får utbetalinger på. Jeg meldte fra til Nav og saksbehandler, men fikk da som svar at alt er riktig med skjemaet. Så fylte jeg det inn riktig, fikk ikke penger. Og fikk da muntlig beskjed fra saksbehandler om å bare fortsette å fylle det ut feil, for ingen forstår hva som er feil og det brukes tydeligvis ikke ressurser på å finne ut av det. Så da har jeg fylt det ut feil for å få riktige utbetalinger i alle disse årene. Har måttet bytte saksbehandler noen ganger, har da informert nye saksbehandlere om dette hver gang, får bare samme beskjeden - fortsett å fylle ut slik som du gjør hvis det er eneste måten du får korrekte utbetalinger på. Har også opplevd å vite 100 % sikkert at jeg leverte meldekortet på nett, men tok dessverre ikke bilde av bekreftelsen på skjermen. Fikk ikke penger, purret på Nav som sa at det ikke var noe feil, måtte vente noen dager. Fikk fremdeles ikke penger, og fikk heller ikke etterbetalt, for da var det gått over fristen for siste dato for innlevering. Jeg klaget, men navs suverene datasystem hadde ikke fått med seg at jeg hadde vært pålogget systemet på flere uker, selv om jeg på den tiden også hadde vært inne for å lese aktivitetsplanen min (som forøvrig også var helt feil, noe jeg også påpekte og ba om ny, den ble annulert, tok halvannet - to år før jeg fikk ny aktivitetsplan). Så dermed ble klagen avvist og jeg fikk ikke pengene. Den saken som nå er kommet opp er bare en liten brøkdel av de skandalene som hysjes bevisst ned av systemet og politikerne. Det er gjort så vanvittige feil, som ikke har med EØS-regler å gjøre, som har sendt folk ut i gjeldsslaveri, helt uten at de har gjort noe som helst feil og alltid gjort det de skulle. Dette har vært med på å gjøre langt flere enn nødvendig uføre. Anonymkode: 0143b...9c5 Alt dette stemmer. De taklet ikke overgangen fra papir til nett særlig godt - den ene dagen het det "du kan kontakte oss via chatten", deretter het det "ingen klager kan sendes via chat, da må de sendes på papir". Så ble den papirsendte klagen for sein, førte ikke fram, og klagen på at dette ikke var fanget opp tok det to (-2-) hele år å behandle, uten at det førte fram…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #89 Skrevet 2. november 2019 13 minutter siden, Pashla skrev: Alt dette stemmer. De taklet ikke overgangen fra papir til nett særlig godt - den ene dagen het det "du kan kontakte oss via chatten", deretter het det "ingen klager kan sendes via chat, da må de sendes på papir". Så ble den papirsendte klagen for sein, førte ikke fram, og klagen på at dette ikke var fanget opp tok det to (-2-) hele år å behandle, uten at det førte fram… Det er virkelig et helt håpløst system - og politikerne nekter å ta i det, for det vil koste mye å innrømme at reformen har feilet på de mest vesentlige punktene og dermed tapper staten for penger og at det må brukes enorme summer for å gjøre om på etaten nok til å faktisk få den effektiv og slik at den gjør det den faktisk skal - hjelpe folk tilbake i jobb. Ikke taklet de overgangen fra A-etat, T-etat og S-etat til Nav, tror det var der det begynte. Regner med at det er ganske likt fremdeles, for tre-fire år siden satt de og jobbet på fire-fem forskjellige dataprogrammer som ikke var mulig å samkjøre, så mye informasjon forsvant der, også fordi systemene de jobbet på var for dårlige og tungvindte. (I 2010 brukte de åtte forskjellige programmer daglig, å behandle en sykemelding krevde at saksbehandler var innom fire forskjellige programmer - og jobbet på trege maskiner, selvfølgelig). Så kastet de bort en milliard eller mer på å utvikle et dataprogram som skulle samkjøre alle de andre programmene, de fleste sa på forhånd dette ikke ville fungere, noe som selvfølgelig stemte, og dermed var de like langt... eller kort, og i realiteten da kastet bort flere år med ineffektivitet. Alt skulle bli så meget bedre, de skulle effektivisere etaten og statens arbeid - og etter ti år hadde de måttet ansette 2000 flere til å jobbe i Nav. Så skulle de jobbe mer direkte med brukerne - og dermed kuttet de mulighet til å nå saksbehandler eller få sentralbord til å gi beskjed til å gi saksbehandler en beskjed. Men det genererte ikke mer effektivitet, så da måtte de rydde enda mer tid til brukerne, og da kuttet de åpningstiden ned til et par timer om dagen. Dette skrev jeg for noen år siden på forumet: "Min lege har i år sendt en legeerklæring tre ganger - nav rotet dem bort alle sammen. En annen erklæring sendte han to ganger - også rotet bort begge ganger. Så sendte han en samleerklæring hvor begge ovenfor var vedlagt som kopi - også rotet bort. Så sendte han papirene med meg med beskjed om å levere papirene til saksbehandler selv. Noe jeg ikke fikk lov til, for de skulle tas imot i resepsjonen. De papirene innrømmet de å ha tatt imot og ha scannet - men fant ikke igjen hvor de hadde lagret dem, og papirutgavene var også borte... igjen. Jeg eksploderte, og de satte i gang med leting på data og ellers, og utrolig nok, de fant dem. Neste gang jeg snakket med saksbehandler så hadde denne gjort et vedtak som ikke hang på greip med tanke på legeerklæringene. Jeg spurte da om hun hadde lest erklæringene fra legen, da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke forvente siden de var så vanskelige å finne. Da jeg spurte om hun ikke leste dem da hun faktisk hadde funnet dem, så fikk jeg ikke svar." Og det har egentlig ikke blitt noe bedre. Annethvert papir jeg har levert på Nav i skranken har forsvunnet før det når saksbehandler. Minst annenhver legeerklæring legen sendte til Nav tidligere forsvant - og det ble selvfølgelig jeg som da mistet penger, fordi jeg liksom ikke fulgte opp, og heller ikke liksom legen min. Til slutt måtte jeg i skranken med hver eneste ting selv OG be dem om å bekrefte skriftlig at jeg hadde levert det og hva jeg hadde levert OG få signatur til den som tok det imot samt dato og klokkeslett - og pussig nok forsvant ingenting etter at jeg fikk ansvarliggjort den i skranken (som hadde blitt sur på meg en gang etter at jeg hadde klaget på vedkommende pga. brudd på taushetsplikten...). Jeg har snakket med navansatte som har påstått at det i etaten snakkes uoffisielt om flere prosents svinn på papirer som sendes til Nav, har hørt både 2 og 5 %. Dvs. papirene, ofte sensitiv informasjon, forsvinner under skanning og/eller rotes bort i systemet. Da må man jo også lure på hvor alle disse sensitive papirene blir av? Med tanke på at Nav Skanning behandler 70 000 til 100 000 brev daglig blir selv "bare" 2 % en skremmende mengde! Og chatfunksjonen, den har jeg forsøkt, men fungerte ikke her heller. Og klager - de finner de som regel ikke igjen, så fristene går ut. Det er kanskje også en måte å "effektivisere", slippe å behandle ting... 😶 Uansett hvor mye feil saksbehandlerne gjør og uansett hvor mye dette ødelegger for brukeren får det som regel ingen følger. Fri rettshjelp er ikke gratis lenger, så det vil de fleste i en slik situasjon ikke ha råd til (om de ikke har formue fra før og/eller partner som tjener nok til å betale), og uansett "får" (betaler) man da bare for fem timer, noe som i de fleste slike saker er langtfra nok, spesielt ikke saker hvor Nav har gjort flere feil og over tid. Jussbuss og Jurk tar ikke saker mot Nav. Ergo har politikerne og staten effektivt hindret en stor gruppe de rettighetene de skulle hatt i rettsstaten. Og ser vi bort fra de personlige lidelsene dette påfører alle disse brukerne, så har politikerne og staten på denne måten også fratatt systemet muligheten til å bli oppmerksom nok på feil de gjør og til å få korreksjoner på feil som gjøres, de hindrer bevisst det som kan gjøre etaten bedre og mer effektiv. De hindrer bevisst å gjøre ting som kunne fått bort de udugelige som jobber for dem og skaper uføre (for det er altfor mange av disse, selv om det også er dyktige folk som jobber i etaten). Flere steder er det en bevisst "politikk" hvor de saksbehandlerne som er krassest mot brukerne, avslår flest søknader (selv om man kvalifiserer for å få stønad og har legeerklæringer til å bekrefte det), de som får mange klager på seg - nettopp disse forfremmes. Ofte for å offisielt få dem bort fra direkte brukerkontakt. Problemet er jo at disse udugelige da får lederansvar og krever udugelighet fra de under seg. Det er en så omfattende ukultur på mange Navkontor at det er skremmende. Dessverre gjør dette at de som virkelig er dyktige og ønsker å gjøre en forskjell, de sliter seg ut, blir syke selv eller slutter i etaten. Jeg klaget til Fylkesmannen en gang, kunne dokumentere at en saksbehandler hadde gjort alvorlige brudd på det lovverket vedkommende skal følge. Det var ingen tvil, det var helt tydelig ut fra Navs egen journalføring. I tillegg ble det klaget på et par andre brudd ved samme kontor. Fylkesmannen nevnte ikke med ett eneste ord det lovbruddet jeg hadde dokumentert vedkommende saksbehandler hadde gjort konsekvent over to år. Og Fylkesmannens vedtak kan man ikke klage på. "Tilfeldigvis" var vedkommende saksbehandler i nær familie med en svært profilert maktperson og stod som neste til å forfremmes i systemet. Vi har et system som kunne vært verdens beste, om det hadde fungert. Og hadde det fungert som det skulle - i tillegg til at helsevesenet hadde fungert slik det burde, og fått de ressursene det trenger - da hadde besparelsene for samfunnet blitt enorme også i tiår fremover, fordi flere fikk riktig hjelp til riktig tid, det ville vært effektivitet i systemene fra første dag, og langt, langt færre ville blitt uføretrygdet! Anonymkode: 0143b...9c5
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2019 #90 Skrevet 2. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er virkelig et helt håpløst system - og politikerne nekter å ta i det, for det vil koste mye å innrømme at reformen har feilet på de mest vesentlige punktene og dermed tapper staten for penger og at det må brukes enorme summer for å gjøre om på etaten nok til å faktisk få den effektiv og slik at den gjør det den faktisk skal - hjelpe folk tilbake i jobb. Ikke taklet de overgangen fra A-etat, T-etat og S-etat til Nav, tror det var der det begynte. Regner med at det er ganske likt fremdeles, for tre-fire år siden satt de og jobbet på fire-fem forskjellige dataprogrammer som ikke var mulig å samkjøre, så mye informasjon forsvant der, også fordi systemene de jobbet på var for dårlige og tungvindte. (I 2010 brukte de åtte forskjellige programmer daglig, å behandle en sykemelding krevde at saksbehandler var innom fire forskjellige programmer - og jobbet på trege maskiner, selvfølgelig). Så kastet de bort en milliard eller mer på å utvikle et dataprogram som skulle samkjøre alle de andre programmene, de fleste sa på forhånd dette ikke ville fungere, noe som selvfølgelig stemte, og dermed var de like langt... eller kort, og i realiteten da kastet bort flere år med ineffektivitet. Alt skulle bli så meget bedre, de skulle effektivisere etaten og statens arbeid - og etter ti år hadde de måttet ansette 2000 flere til å jobbe i Nav. Så skulle de jobbe mer direkte med brukerne - og dermed kuttet de mulighet til å nå saksbehandler eller få sentralbord til å gi beskjed til å gi saksbehandler en beskjed. Men det genererte ikke mer effektivitet, så da måtte de rydde enda mer tid til brukerne, og da kuttet de åpningstiden ned til et par timer om dagen. Dette skrev jeg for noen år siden på forumet: "Min lege har i år sendt en legeerklæring tre ganger - nav rotet dem bort alle sammen. En annen erklæring sendte han to ganger - også rotet bort begge ganger. Så sendte han en samleerklæring hvor begge ovenfor var vedlagt som kopi - også rotet bort. Så sendte han papirene med meg med beskjed om å levere papirene til saksbehandler selv. Noe jeg ikke fikk lov til, for de skulle tas imot i resepsjonen. De papirene innrømmet de å ha tatt imot og ha scannet - men fant ikke igjen hvor de hadde lagret dem, og papirutgavene var også borte... igjen. Jeg eksploderte, og de satte i gang med leting på data og ellers, og utrolig nok, de fant dem. Neste gang jeg snakket med saksbehandler så hadde denne gjort et vedtak som ikke hang på greip med tanke på legeerklæringene. Jeg spurte da om hun hadde lest erklæringene fra legen, da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke forvente siden de var så vanskelige å finne. Da jeg spurte om hun ikke leste dem da hun faktisk hadde funnet dem, så fikk jeg ikke svar." Og det har egentlig ikke blitt noe bedre. Annethvert papir jeg har levert på Nav i skranken har forsvunnet før det når saksbehandler. Minst annenhver legeerklæring legen sendte til Nav tidligere forsvant - og det ble selvfølgelig jeg som da mistet penger, fordi jeg liksom ikke fulgte opp, og heller ikke liksom legen min. Til slutt måtte jeg i skranken med hver eneste ting selv OG be dem om å bekrefte skriftlig at jeg hadde levert det og hva jeg hadde levert OG få signatur til den som tok det imot samt dato og klokkeslett - og pussig nok forsvant ingenting etter at jeg fikk ansvarliggjort den i skranken (som hadde blitt sur på meg en gang etter at jeg hadde klaget på vedkommende pga. brudd på taushetsplikten...). Jeg har snakket med navansatte som har påstått at det i etaten snakkes uoffisielt om flere prosents svinn på papirer som sendes til Nav, har hørt både 2 og 5 %. Dvs. papirene, ofte sensitiv informasjon, forsvinner under skanning og/eller rotes bort i systemet. Da må man jo også lure på hvor alle disse sensitive papirene blir av? Med tanke på at Nav Skanning behandler 70 000 til 100 000 brev daglig blir selv "bare" 2 % en skremmende mengde! Og chatfunksjonen, den har jeg forsøkt, men fungerte ikke her heller. Og klager - de finner de som regel ikke igjen, så fristene går ut. Det er kanskje også en måte å "effektivisere", slippe å behandle ting... 😶 Uansett hvor mye feil saksbehandlerne gjør og uansett hvor mye dette ødelegger for brukeren får det som regel ingen følger. Fri rettshjelp er ikke gratis lenger, så det vil de fleste i en slik situasjon ikke ha råd til (om de ikke har formue fra før og/eller partner som tjener nok til å betale), og uansett "får" (betaler) man da bare for fem timer, noe som i de fleste slike saker er langtfra nok, spesielt ikke saker hvor Nav har gjort flere feil og over tid. Jussbuss og Jurk tar ikke saker mot Nav. Ergo har politikerne og staten effektivt hindret en stor gruppe de rettighetene de skulle hatt i rettsstaten. Og ser vi bort fra de personlige lidelsene dette påfører alle disse brukerne, så har politikerne og staten på denne måten også fratatt systemet muligheten til å bli oppmerksom nok på feil de gjør og til å få korreksjoner på feil som gjøres, de hindrer bevisst det som kan gjøre etaten bedre og mer effektiv. De hindrer bevisst å gjøre ting som kunne fått bort de udugelige som jobber for dem og skaper uføre (for det er altfor mange av disse, selv om det også er dyktige folk som jobber i etaten). Flere steder er det en bevisst "politikk" hvor de saksbehandlerne som er krassest mot brukerne, avslår flest søknader (selv om man kvalifiserer for å få stønad og har legeerklæringer til å bekrefte det), de som får mange klager på seg - nettopp disse forfremmes. Ofte for å offisielt få dem bort fra direkte brukerkontakt. Problemet er jo at disse udugelige da får lederansvar og krever udugelighet fra de under seg. Det er en så omfattende ukultur på mange Navkontor at det er skremmende. Dessverre gjør dette at de som virkelig er dyktige og ønsker å gjøre en forskjell, de sliter seg ut, blir syke selv eller slutter i etaten. Jeg klaget til Fylkesmannen en gang, kunne dokumentere at en saksbehandler hadde gjort alvorlige brudd på det lovverket vedkommende skal følge. Det var ingen tvil, det var helt tydelig ut fra Navs egen journalføring. I tillegg ble det klaget på et par andre brudd ved samme kontor. Fylkesmannen nevnte ikke med ett eneste ord det lovbruddet jeg hadde dokumentert vedkommende saksbehandler hadde gjort konsekvent over to år. Og Fylkesmannens vedtak kan man ikke klage på. "Tilfeldigvis" var vedkommende saksbehandler i nær familie med en svært profilert maktperson og stod som neste til å forfremmes i systemet. Vi har et system som kunne vært verdens beste, om det hadde fungert. Og hadde det fungert som det skulle - i tillegg til at helsevesenet hadde fungert slik det burde, og fått de ressursene det trenger - da hadde besparelsene for samfunnet blitt enorme også i tiår fremover, fordi flere fikk riktig hjelp til riktig tid, det ville vært effektivitet i systemene fra første dag, og langt, langt færre ville blitt uføretrygdet! Anonymkode: 0143b...9c5 Ja, dette er jo regelen snarere enn unntaket. Kjenner meg igjen, og jeg er ikke verken arbeidsledig eller uføretrygdet. Da hadde jeg blitt rape gal. Jeg eksploderte en gang da de igjen påsto de manglet noen dokumenter fra meg. Man har jo rett til å kjenne "mappa" si, så jeg sa at jeg ville ha ALLE dokumentene de hadde lagret på mitt navn. Fra jeg fikk første barn og søkte barnetrygd 15 år tidligere. Og jeg ville ha alle på papir. En stor bunke kom, men jeg skrev og arresterte dem, dette var nemlig ikke alle. Og jammen fant de flere. Ikke minst fant de den meklingsattesten jeg leverte i 2009, som de påsto de aldri hadde fått og som derfor forsinket barnebidraget i 6 måneder... det sto et lite håndskrevet notat på den om hvor den var funnet hen. (Jeg har aldri fått beskjed om at den noensinne ble funnet, bare at den ikke var der og at jeg måtte skaffe ny.) Jeg har lang universitetsutdannelse, bl a i språk og lingvistikk, og har undervist i flere språk. Men jeg forstår fortsatt ikke språket som brukes i NAV. Brevene inneholder lang og komplisert informasjon, der man utgår fra at leseren allerede kjenner hele begrepsbruken i institusjonen. Men det er ikke noe selvsagt i at den som søker hjelp kjenner forskjellen på "arbeidsavklaringspenger", "dagpenger" osv., eller at man kjenner satsene og kronesummene som det kan søkes om. Det er som å forvente at enhver pasient på sykehus snakker latin og vet hva legen mener når han beskriver skader på "femur" eller "fibula". Men dette forventer de at vi vet. Søkeportalene og aktivitetsplanene er på toppen av det hele tilpasset en type individer jeg ikke tror fins: de må ha glimrende mestring av det norske språk, og av IKT (ingen av løsningene er intuitive), men behandles i alt øvrig som evneveike. Man skal legge inn små oppgaver underveis, som om man er femteklassing og har lekser. Som et enkelt eksempel kan jeg ta reiseregninger: jeg har en sønn i skolealder, som siden han var 4 har hatt krav på noen spesialsåler. De blir tilpasset av en ortoped i en annen by. Dit må han dra med ledsager. Siden 2010, da dette startet, har jeg måttet lære meg 5 ulike måter for å kreve tilbake reisepengene... Først måtte billetten bestilles og kjøpes av NAV. Deretter ble det slik at jeg gikk til NAV for å få henvisning, og så på reisebyrået, som bestilte billett og tok henvisningen som betaling. Deretter ble det at jeg skulle legge ut selv, og Pasientreiser skulle ha et utfylt skjema innen 6 måneder for å tilbakebetale. Deretter ble det at jeg skulle legge ut, og Helfo skulle ha et utfylt skjema innen 4 uker. Derimellom kan det ha vært et par løsninger til, jeg er usikker, for jeg ba barnets far ta et par runder for meg. Før altså den siste løsningen kom: du skal legge ut penger selv, deretter fylle inn et skjema på NAVs nettside, før du tar en PRINT av det og sender det i posten! Vet du hva - jeg ga opp. Jeg betalte turen selv. Klarte ikke å mobilisere nok byråkratikrefter til å følge den oppskriften jeg fikk. Jeg har ikke printer hjemme heller, den koster like mye som billettene, så det ville jo være fjollete å skaffe.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #91 Skrevet 2. november 2019 11 minutter siden, Pashla skrev: Ja, dette er jo regelen snarere enn unntaket. Kjenner meg igjen, og jeg er ikke verken arbeidsledig eller uføretrygdet. Da hadde jeg blitt rape gal. Jeg eksploderte en gang da de igjen påsto de manglet noen dokumenter fra meg. Man har jo rett til å kjenne "mappa" si, så jeg sa at jeg ville ha ALLE dokumentene de hadde lagret på mitt navn. Fra jeg fikk første barn og søkte barnetrygd 15 år tidligere. Og jeg ville ha alle på papir. En stor bunke kom, men jeg skrev og arresterte dem, dette var nemlig ikke alle. Og jammen fant de flere. Ikke minst fant de den meklingsattesten jeg leverte i 2009, som de påsto de aldri hadde fått og som derfor forsinket barnebidraget i 6 måneder... det sto et lite håndskrevet notat på den om hvor den var funnet hen. (Jeg har aldri fått beskjed om at den noensinne ble funnet, bare at den ikke var der og at jeg måtte skaffe ny.) Jeg har lang universitetsutdannelse, bl a i språk og lingvistikk, og har undervist i flere språk. Men jeg forstår fortsatt ikke språket som brukes i NAV. Brevene inneholder lang og komplisert informasjon, der man utgår fra at leseren allerede kjenner hele begrepsbruken i institusjonen. Men det er ikke noe selvsagt i at den som søker hjelp kjenner forskjellen på "arbeidsavklaringspenger", "dagpenger" osv., eller at man kjenner satsene og kronesummene som det kan søkes om. Det er som å forvente at enhver pasient på sykehus snakker latin og vet hva legen mener når han beskriver skader på "femur" eller "fibula". Men dette forventer de at vi vet. Søkeportalene og aktivitetsplanene er på toppen av det hele tilpasset en type individer jeg ikke tror fins: de må ha glimrende mestring av det norske språk, og av IKT (ingen av løsningene er intuitive), men behandles i alt øvrig som evneveike. Man skal legge inn små oppgaver underveis, som om man er femteklassing og har lekser. Som et enkelt eksempel kan jeg ta reiseregninger: jeg har en sønn i skolealder, som siden han var 4 har hatt krav på noen spesialsåler. De blir tilpasset av en ortoped i en annen by. Dit må han dra med ledsager. Siden 2010, da dette startet, har jeg måttet lære meg 5 ulike måter for å kreve tilbake reisepengene... Først måtte billetten bestilles og kjøpes av NAV. Deretter ble det slik at jeg gikk til NAV for å få henvisning, og så på reisebyrået, som bestilte billett og tok henvisningen som betaling. Deretter ble det at jeg skulle legge ut selv, og Pasientreiser skulle ha et utfylt skjema innen 6 måneder for å tilbakebetale. Deretter ble det at jeg skulle legge ut, og Helfo skulle ha et utfylt skjema innen 4 uker. Derimellom kan det ha vært et par løsninger til, jeg er usikker, for jeg ba barnets far ta et par runder for meg. Før altså den siste løsningen kom: du skal legge ut penger selv, deretter fylle inn et skjema på NAVs nettside, før du tar en PRINT av det og sender det i posten! Vet du hva - jeg ga opp. Jeg betalte turen selv. Klarte ikke å mobilisere nok byråkratikrefter til å følge den oppskriften jeg fikk. Jeg har ikke printer hjemme heller, den koster like mye som billettene, så det ville jo være fjollete å skaffe. Det er virkelig ille, når til og med de som ikke er syk opplever så mye idiotbyråkrati. Tenk hvor enormt mye dette koster samfunnet ved at folk som til og med er i jobb må bruke av arbeidsgivers tid for å stange hodet mot navveggen uten å komme noen vei... Jeg er overbevist om at det tapper landet for tapt arbeidstid for minst en milliard hvert eneste år, fordi det er et så omfattende problem, selv på det som i teorien er enkle ytelser eller problemer. Datatilsynet skulle for en del år siden undersøke hva som skjedde med alle papirene som forsvinner i navsystemet, men jeg har aldri hørt hva som skjedde etter dette. Man kan jo bare lure. Og navs språk, jeg er så enig med deg - har flere ganger opplevd at saksbehandlere selv ikke forstår det som står, eller har behandlet saker ut fra feil regler, fordi de ikke har forstått hvilke som heller skulle vært anvendt. Så kan man bare tenke på hvordan de er å forholde seg til dette systemet for de som pga. diagnoser sliter med språk, som kanskje sliter med konsentrasjon og hukommelse, som ikke er vel bevandret i nettbruk, som kanskje ikke er gode i norsk språk. Mens jeg tidligere var i jobb hadde jeg en klient som hadde juridisk utdannelse og mange års erfaring. Da denne ble syk ga denne opp å forholde seg til nav selv, det ble for krevende, nettopp pga. språket, flisespikkingen og stadig krangling om papirer som var kommet bort. Vedkommende hyret advokat til å ta kommunikasjon med nav, for den følte seg ikke lenger kompetent eller frisk nok til å greie det selv. Det sier mye... Reiseregninger, ja... det er jo et eget kapittel. Før fikk man jo dekket de faktiske utgiftene man hadde ved pasientreiser, enten man fikk dem dekket på forhånd eller fikk dem etterbetalt. Men den blåblå regjeringen har bestemt at det nå skal kalles reisetilskudd, noe som betyr at man må legge ut en god del selv, og man betaler en egenandel i tillegg til dette på hver reise. Jeg bodde tidligere forholdsvis nært sykehus som fulgte meg opp, men da fikk jeg dekket det lille beløpet det kostet å komme seg til/fra sykehuset. Så måtte jeg flytte, men før jeg flyttet kontaktet jeg bl.a. Pasientreiser og spurte om jeg fikk dekket hele reisene hvis jeg fra nå av ble boende i xxx. Det fikk jeg bekreftet at jeg gjorde. Samme bekreftet de på sykehuset. Men nå dekkes langt mindre. Til/fra flyplass dekkes ikke, for det er for kort vei - selv om billettprisen er den samme som den jeg betalte på tidligere bosted til/fra sykehus. Flybilletter ordner Pasientreiser (heldigvis) på forhånd. Men fra flyplass og til sykehus, der har en eller annen funnet absolutt korteste vei mulig å kjøre, og så regner de en kilometertakst som du får igjen for de kilometerne. Det man da får tilbakebetalt er selvfølgelig ikke på langt nær det man faktisk må legge ut på strekningen med billigste offentlige transportmiddel. Og så er det jo de elendige skjemaene man så må fylle ut i etterkant og sende inn - med dobbelt opp med dokumentasjon med innkallingsbrev og bekreftelse på at man faktisk har vært der. Men å dokumentere de faktiske utgiftene man har, nei, det trenger man ikke, for de har jo bestemt hvor mye - unnskyld, lite - de vil dekke av dette. På toppen av dette så får man gjerne feilinformasjon fra dem når de kommer med tips om påstått billigste reise. Hadde jeg ikke vært lokalkjent der jeg må reise til sykehus, men fulgt rådene deres, ville billettene der kostet meg nesten dobbelt så mye enn de gjør med offentlig transport. Men tilbake til nåværende Nav-skandale... jeg synes det er utrolig flott at denne saken er kommet opp. Jeg håper at dette kan føre til at det blir en ordentlig opprydning i hele navsystemet. Dessverre så tror jeg egentlig ikke det vil skje. Denne saken vil bli enormt kostbar for staten i gjennomgang av alle de mange tusen sakene. Det vil kreve mye ekstra personell til dette som tar bort ressurser fra andre deler av etaten, noe som vil føre til dårligere og enda mer sendrektig saksbehandling, flere overarbeidede saksbehandlere og dermed også flere feil. Dette vil trolig føre enda flere ut i unødvendig uføretrygd. Så kommer kostnadene i rettssystemet, hvor sakene må behandles på nytt. For ikke å snakke om de summene som skal tilbakeføres til de som feilaktig måtte tilbakebetale rettmessige stønader - og på toppen av dette alle erstatningene og de ev. rettssakene som følge av erstatningskrav. Dette vil kreve tilførsel av store ressurser til etaten - og det vil nok ikke gjøre politikerne lystne på å avdekke de mange tusen andre grove feilene som er begått siden navreformen ble iverksatt som burde bli tatt opp igjen. Jeg tror alle andre som er blitt feilbehandlet i systemet vil bli ofret på denne EØS-saken. For før denne saken er ferdig vil vi trolig nærme oss og kanskje også være over neste Stortingsvalg - og da er det få politikere som tør gå til valg på at de skal bruke milliarder for å rydde opp i de problemene politikerne selv har skapt fordi de blindt har lyttet til byråkrater og teoretiske økonomer som aldri har satt sin fot ute i etaten selv og dermed heller ikke har erfaring eller forståelse for hvordan det faktisk må fungere når man jobber med mennesker. Forstår godt at du valgte å betale reisene for sønnen din selv! Anonymkode: 0143b...9c5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #92 Skrevet 2. november 2019 13 timer siden, Pashla skrev: Da er jo feilen innbakt i skjemaet, noe som ikke er lov... men det som også en del her prosederte på, er jo at de sjekket EØS-reglene på nett. EØS-reglene var ukjent for de fleste i disse sakene, noen få tok det opp på dagsorden og det trakk staten kravet i flere av tilfellene. Jeg er på ingen måte uenig i at dette er en skandale hvis staten/nav har bedrevet maktmisbruk uten sidestykke over tid tross informasjonen er gitt ved flere anledninger. Det er mange skadelidende her, for ikke å snakke om alle de som har opplevd en frihetsberøvelse ved å følge praksisen til nav, som knapt er mulig å måle i etterkant. Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig, jeg også mener dette er en skandale og maktmisbruk, men jeg stiller spørsmål ved hvor god tro som egentlig ligger bak når du aktivt velger å sende inn feil opplysninger ut fra det regelverket du kjenner og har blitt opplyst om. Nav er og blir et byråkratisk, nesten umulig system, å forholde seg til. I mange saker. Har en jobb hvor jeg er mye innom disse skjemaene, de mister papirer på veien og mange blir skadelidende fordi system eller postgang ikke fungerer som det burde. Det er ikke uten grunn at vi i dag loggfører hver minste korrespondanse med denne etaten, for erfaring viser at mye forsvinner på veien hos nav. Og fristene er for korte til å rette opp når feilen endelig er avdekket hos nav. Digitaliseringen har gjort det noe enklere, men kun for ansatte. Næringsdrivende leverer fremdeles på «gamlemåten». Varsel om at det mangler informasjon (som ofte er sendt inn, men mistet underveis i prosessen hos nav) blir sendt ut og når først mottaker etter fristen for å kunne følge opp er overskredet. Jeg ventet i spenning rundt hva som skjer fremover. Er nok en pessimist av natur, men jeg tror oppriktig at vi ikke er mange tiår fra et trygdesystem som er ribbet for de godene vi har i dag. Anonymkode: 8d1ad...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå