Gå til innhold

Nav skandalen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg reagerer på i denne saken.

På det tidspunktet de dømte i nav svindel reiste på ferie/utenlands, var de jo ikke selv klar over at dette var noe de faktisk hadde rett/lov til (ifølge EØS reglene). Når man går på AAP skal det godt gjøres å ikke vite (før dette) at man må opplyse om man har vært på ferie, dette stod det klart å tydelig i all informasjon og på sider for meldekort. Slik jeg tolker dette, var det jo faktisk et forsøk på svindel fra deres side, da de ikke opplyste om dette i meldekortet. Noen sier de ikke visste dette, men det tror ikke jeg noe på!!

Ene person sa hun reiste utenlands med familien rett etter hun fikk AAP. Hvordan er det mulig??! Er selv på aap, og har måttet stille på alt mulig av kurser, tiltak og praksiser..... hun var altså utenlands i 1,5 år. Hadde hun ingen forpliktelser ovenfor nav? Det forstår jeg ikke helt...

Jeg selv og familien skulle en uke til Sverige i juli i fjor. Jeg søkte derfor nav om å få beholde aap under ferie i god tid før. Fikk klart avslag. Jeg ble selvfølgelig sint og frustrert, og sendte inn klage. Etter mye styr fikk jeg det godkjent. 

Nå i år søkte jeg på samme måte, og fikk ja med en gang. Ærlighet varer lengst...? 

Anonymkode: 77161...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe jeg reagerer på i denne saken.

På det tidspunktet de dømte i nav svindel reiste på ferie/utenlands, var de jo ikke selv klar over at dette var noe de faktisk hadde rett/lov til (ifølge EØS reglene). Når man går på AAP skal det godt gjøres å ikke vite (før dette) at man må opplyse om man har vært på ferie, dette stod det klart å tydelig i all informasjon og på sider for meldekort. Slik jeg tolker dette, var det jo faktisk et forsøk på svindel fra deres side, da de ikke opplyste om dette i meldekortet. Noen sier de ikke visste dette, men det tror ikke jeg noe på!!

Ene person sa hun reiste utenlands med familien rett etter hun fikk AAP. Hvordan er det mulig??! Er selv på aap, og har måttet stille på alt mulig av kurser, tiltak og praksiser..... hun var altså utenlands i 1,5 år. Hadde hun ingen forpliktelser ovenfor nav? Det forstår jeg ikke helt...

Jeg selv og familien skulle en uke til Sverige i juli i fjor. Jeg søkte derfor nav om å få beholde aap under ferie i god tid før. Fikk klart avslag. Jeg ble selvfølgelig sint og frustrert, og sendte inn klage. Etter mye styr fikk jeg det godkjent. 

Nå i år søkte jeg på samme måte, og fikk ja med en gang. Ærlighet varer lengst...? 

Anonymkode: 77161...516

Det er jo kommet frem at noen av de har fått godkjennelse av sin saksbehandler, men har likevel blitt meldt for svindel

Anonymkode: 8c44c...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe jeg reagerer på i denne saken.

På det tidspunktet de dømte i nav svindel reiste på ferie/utenlands, var de jo ikke selv klar over at dette var noe de faktisk hadde rett/lov til (ifølge EØS reglene). Når man går på AAP skal det godt gjøres å ikke vite (før dette) at man må opplyse om man har vært på ferie, dette stod det klart å tydelig i all informasjon og på sider for meldekort. Slik jeg tolker dette, var det jo faktisk et forsøk på svindel fra deres side, da de ikke opplyste om dette i meldekortet. Noen sier de ikke visste dette, men det tror ikke jeg noe på!!

Ene person sa hun reiste utenlands med familien rett etter hun fikk AAP. Hvordan er det mulig??! Er selv på aap, og har måttet stille på alt mulig av kurser, tiltak og praksiser..... hun var altså utenlands i 1,5 år. Hadde hun ingen forpliktelser ovenfor nav? Det forstår jeg ikke helt...

Jeg selv og familien skulle en uke til Sverige i juli i fjor. Jeg søkte derfor nav om å få beholde aap under ferie i god tid før. Fikk klart avslag. Jeg ble selvfølgelig sint og frustrert, og sendte inn klage. Etter mye styr fikk jeg det godkjent. 

Nå i år søkte jeg på samme måte, og fikk ja med en gang. Ærlighet varer lengst...? 

Anonymkode: 77161...516

På 2 1/2 så var jeg i ett møte etter initiativ fra Nav. Resten av kontakten jeg hadde med nav var kun etter mitt initiativ.

Anonymkode: 8c44c...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med dette er jo at selv om Nav ikke har fått medhold i retten i flere saker og har fått tilbakemelding om at de tolker regelverket feil, så har Nav fortsatt samme praksis.

Nav er en mastodont av en makkverksetat. Altfor stor, ingen har oversikt, å gjøre feil får ingen følger i systemet, fører heller til en forfremmelse. Har sett flere eksempler på at saksbehandlere som har gjort for mye feil og fikk for mange klager på seg ble forfremmet til lederstillinger. Disse har igjen tatt med seg sine holdninger, spredt dem nedover i systemet og latt overgrep på brukerne få fortsette, med leders godkjennelse. Helt horribelt system som må gjøres om om de ønsker å faktisk hjelpe folk tilbake i arbeid.

Anonymkode: 0143b...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På 2 1/2 så var jeg i ett møte etter initiativ fra Nav. Resten av kontakten jeg hadde med nav var kun etter mitt initiativ.

Anonymkode: 8c44c...7ce

Jeg gikk i mer enn halvannet år uten aktivitetsplan, noe Nav var klar over. De hadde skrevet en aktivitetsplan som var helt gal, visstnok skrevet til en annen bruker, og så ble den heller skrevet ut i mitt navn. Jeg gjorde dem oppmerksom på dette, skulle få en ny aktivitetsplan, men den kom aldri selv etter at jeg hadde purret en gang. På seks år tror jeg det bare er to møter jeg selv ikke har tatt initiativ til. En gang hadde jeg ikke vært hos fastlege på godt over et år, Nav krevde erklæring fra denne, lege skrev at h*n ikke hadde sett meg på over et år, men at såvidt denne visste var tilstanden uendret. Det var bra nok for Nav. Var jeg selv som måtte spørre om hvor seriøst dette var av dem, men det var greit, svaret fra Nav var at det egentlig ikke var så nøye bare de hadde en erklæring.

Foruten å skulle møte til ev. timer på sykehus har jeg ikke hatt noe aktivitetskrav på denne tiden. Og timene på sykehus har jeg måttet purre, trygle, mase og klage offisielt for å få. Men også det er greit for systemet.

Anonymkode: 0143b...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde jo fått det godkjent av saksbehandler på NAV at de kunne reise og så har de lenge etterpå blitt anmeldt for svindel.

Hvordan skulle de vite at det ikke var ok når NAV sa det var ok? 

Anonymkode: b93d6...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi 

Hun ene jeg refererer til sa selv at hun visste ikke at dette skulle meldes inn til nav, og at hun derfor ikke ga beskjed. Hvis hun hadde fått dette godkjent av nav, virker jo det litt rart å si...

Alle jeg har snakket med på min vei (klienter) har visst at man må søke om ferie for å beholde AAP, men ikke alle gjorde det.

Det er jo lett å ta sjangser, og si etterpå at man ikke visste.

Dersom det er riktig at de har fått klarsignal fra nav saksbehandler, så er jo saken en HELT annen, da er det en skandale!

 

Anonymkode: 77161...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt av disse sakene er tragiske. Det som er enda mer tragisk er at det garantert er minst like mange saker hvor folk har fått livet sitt ødelagt og blitt ruinert pga. andre feil Nav har gjort. Men fordi de det gjelder ikke har økonomiske muligheter til å ta det til retten så kommer de ingen vei.

Anonymkode: 0143b...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe jeg reagerer på i denne saken.

På det tidspunktet de dømte i nav svindel reiste på ferie/utenlands, var de jo ikke selv klar over at dette var noe de faktisk hadde rett/lov til (ifølge EØS reglene). Når man går på AAP skal det godt gjøres å ikke vite (før dette) at man må opplyse om man har vært på ferie, dette stod det klart å tydelig i all informasjon og på sider for meldekort. Slik jeg tolker dette, var det jo faktisk et forsøk på svindel fra deres side, da de ikke opplyste om dette i meldekortet. Noen sier de ikke visste dette, men det tror ikke jeg noe på!!

Ene person sa hun reiste utenlands med familien rett etter hun fikk AAP. Hvordan er det mulig??! Er selv på aap, og har måttet stille på alt mulig av kurser, tiltak og praksiser..... hun var altså utenlands i 1,5 år. Hadde hun ingen forpliktelser ovenfor nav? Det forstår jeg ikke helt...

Jeg selv og familien skulle en uke til Sverige i juli i fjor. Jeg søkte derfor nav om å få beholde aap under ferie i god tid før. Fikk klart avslag. Jeg ble selvfølgelig sint og frustrert, og sendte inn klage. Etter mye styr fikk jeg det godkjent. 

Nå i år søkte jeg på samme måte, og fikk ja med en gang. Ærlighet varer lengst...? 

Anonymkode: 77161...516

Nei, du tar feil. Noen fikk bl a muntlig tilsagn om at det var ok å dra, og senere, i rettssaken, prosederte advokaten på at det ifølge EØS-reglene skulle være uproblematisk å ta med seg ytelsene ut av landet. https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-opplevde-det-som-et-overgrep/71757690

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt på det samme. De har jo gjort noe de visste ikke var lov🙄

Anonymkode: 35308...0e6

Øh, NAV har jo fortsatt med ulovlig fortolkning av forskriftene, også ETTER at Trygderetten påpekte feil i praksisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, du tar feil. Noen fikk bl a muntlig tilsagn om at det var ok å dra, og senere, i rettssaken, prosederte advokaten på at det ifølge EØS-reglene skulle være uproblematisk å ta med seg ytelsene ut av landet. https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-opplevde-det-som-et-overgrep/71757690

 

Hi

Dette er jo klart en sak der hun ikke skulle vært dømt, men gjelder dette alle? Både de som er dømt, de som har fått bot, og de som måtte tilbakebetale.....? 

Nav har helt klart gjort mye feil i denne saken, noen hoder må rulle.

Tror likevel at ikke alle ofrene her er helt uskyldig ifht regler når dette skjedde.

Anonymkode: 77161...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi

Dette er jo klart en sak der hun ikke skulle vært dømt, men gjelder dette alle? Både de som er dømt, de som har fått bot, og de som måtte tilbakebetale.....? 

Nav har helt klart gjort mye feil i denne saken, noen hoder må rulle.

Tror likevel at ikke alle ofrene her er helt uskyldig ifht regler når dette skjedde.

Anonymkode: 77161...516

Vel, det kan du jo "tro" hva du vil om, det er jo slått fast at 48 dommer har falt med feil premisser og feil lovpraksis. Med mindre du var advokat i alle 48 og kjenner dem ut og inn, så er din påstand bare luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Dette er jo klart en sak der hun ikke skulle vært dømt, men gjelder dette alle? Både de som er dømt, de som har fått bot, og de som måtte tilbakebetale.....? 

Nav har helt klart gjort mye feil i denne saken, noen hoder må rulle.

Tror likevel at ikke alle ofrene her er helt uskyldig ifht regler når dette skjedde.

Anonymkode: 77161...516

Det er jo akkurat poenget, at de ikke brøt noen regler? Selv om nav tolket reglene feil så gjorde jo ikke brukerene noe galt ihht lovverket.

 

Anonymkode: f61d6...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noen har fått muntlig tilsagn til å dra på ferie etc.

Ingen har fått tilsagn til å være utenlands i 1-2 år og samtidig la være å melde fra på meldekortet! 

Det virkelig tragiske i NAV-skandalen, som ingen politikere nå tør snakke om fordi man sloss om å nedsnakke NAV, er at det nå nærmest er fritt fram fram å eksportere stønader ut av landet. Folketrygdloven regler om krav til opphold i Norge er overkjørt av EØS-regelverket. Dermed kan hvem som helst hevde at man er aktiv jobbsøker mens man egentlig lever livet i Spania, man kan opptjene sykepenger på 4 uker og dermed reise til Polen de neste 48 ukene med full lønn osv...,.

Anonymkode: fd3d1...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Dette er jo klart en sak der hun ikke skulle vært dømt, men gjelder dette alle? Både de som er dømt, de som har fått bot, og de som måtte tilbakebetale.....? 

Nav har helt klart gjort mye feil i denne saken, noen hoder må rulle.

Tror likevel at ikke alle ofrene her er helt uskyldig ifht regler når dette skjedde.

Anonymkode: 77161...516

Tja, alle steder hvor det skrives om dette så står det at de er uskyldig dømt. Men at det skal vlre lov å ta med seg en foreløpig stønad ut av landet over lang tid, uten noen oppfølging synes jeg er rart.

Anonymkode: 8c44c...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt frivillig å gå på NAV. Hvis noen vil bli naver så får de også ta på seg det ansvar det er som følger med de pengene. Det er helt frivillig å si fra seg pengene de får gjennom naving. Bryter de med avtalen de har gjort for den støtten NAV gir dem så har NAV all rett til å bruke loven mot dem.

Anonymkode: 1d32a...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt frivillig å gå på NAV. Hvis noen vil bli naver så får de også ta på seg det ansvar det er som følger med de pengene. Det er helt frivillig å si fra seg pengene de får gjennom naving. Bryter de med avtalen de har gjort for den støtten NAV gir dem så har NAV all rett til å bruke loven mot dem.

Anonymkode: 1d32a...2ed

Har du ikke lest hva saken gjelder?

Anonymkode: 8c44c...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt frivillig å gå på NAV. Hvis noen vil bli naver så får de også ta på seg det ansvar det er som følger med de pengene. Det er helt frivillig å si fra seg pengene de får gjennom naving. Bryter de med avtalen de har gjort for den støtten NAV gir dem så har NAV all rett til å bruke loven mot dem.

Anonymkode: 1d32a...2ed

Jepp, det er frivillig å bli syk, det er absolutt noe man veger selv :klaske:

Anonymkode: 8c44c...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, noen har fått muntlig tilsagn til å dra på ferie etc.

Ingen har fått tilsagn til å være utenlands i 1-2 år og samtidig la være å melde fra på meldekortet! 

Det virkelig tragiske i NAV-skandalen, som ingen politikere nå tør snakke om fordi man sloss om å nedsnakke NAV, er at det nå nærmest er fritt fram fram å eksportere stønader ut av landet. Folketrygdloven regler om krav til opphold i Norge er overkjørt av EØS-regelverket. Dermed kan hvem som helst hevde at man er aktiv jobbsøker mens man egentlig lever livet i Spania, man kan opptjene sykepenger på 4 uker og dermed reise til Polen de neste 48 ukene med full lønn osv...,.

Anonymkode: fd3d1...c9d

Akkurat det her er horribelt. Om f.eks. en utenlandsk mann, med seks barn og kone som bor i hjemlandet, kommer til Norge og jobber her, så får han barnetrygd for alle barna og kan på den måten ofte fø hele familien hjemme kun på barnetrygden som sendes ut av landet.

I tillegg så gjør EØS-reglene nå at en utenlandsk sykemelding skal likestilles med en norsk. Dvs. at hvis samme person drar til sitt hjemland, finner ut at det er kjekkere å være hos familien en stund, så kan han finne seg en lege som er villig til å skrive ut en sykemelding til seg, og så kan han få sykemelding i Norge. Vi har begynt å luke ut de useriøse utenlandske legene i Norge som urettmessig har sykemeldt denne typen arbeidere og har blitt kvitt en del av disse legene. Nå er det offisielt fritt frem, for nå kan de sitte i sitt hjemland og gjøre det - uten at norske myndigheter har særlig muligheter til å kontrollere dette.

 

Anonymkode: 0143b...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel saken slik at NAV mente det ikke er lov å reise utenlands så lenge du får penger. Mens det i realiteten er lov å oppholde seg i et EU/EØS land så lenge du forholder deg til din aktivitetsplan og oppfølging. 

Anonymkode: 34b19...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at i tillegg til alle de som er uskyldig dømt, så har dette gått ut over mange enkeltmennesker som har fulgt regelverket slik NAV har tolket det, og dermed ikke har kunnet forlate landet uten å søke om tillatelse. 

Jeg er tilbake i arbeid nå, men hadde en lang sykemeldingsperiode for noen år siden. Det å måtte søke hver for å besøke familie i utlandet tok vekk mifhwten til å være spontan, og gjorde dermed perioden enda tyngre enn den var i utgangspunktet. 

Anonymkode: f8a76...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan del D av sykmelding, altså krav om sykepenger, ser ut i disse sakene. Det er jo et eget felt der hvor du opplyser om du oppholder deg i utlandet. Står jo helt tydelig der «hvis du skal oppholde deg i utlandet, må du søke om tillatelse» kan jo ikke være mulig å misforstå, hvordan kan noen si at «jeg visste ikke»? Du får ikke sykepenger før du har fylt ut og sendt inn denne. 

At EØS og norske lover ikke samsvarer kan ikke legges på de enkelte nav ansatte, de har fulgt praksisen som er definert i sin stilling. At nav fortsetter praksis selv etter at informasjonen om feil praksis er tilgjengelig er helt hårreisende. Ledelsen i nav bør ikke bare gå av, de bør anmeldes og straffeforfølges på lik linje som brukerne ble behandlet. 

Anonymkode: 8d1ad...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange i disse sakene har begått regelbrudd etter den tids tolking av regelverket. De har meldt inn feile opplysninger på meldekort. Tragisk sak, men alle er ikke helt uskyldige. Dette er en farse. Fra begge sider. 

Anonymkode: 1cd27...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, HI.

Det ER skandaløst at NAV ikke klarer å tolke regelverket, og enda verre at domstolene har latt en etats feiltolking passere uten selv å granske rettskildene.

MEN, selv om det rettslige grunnlag for dom ikke var til stede, så er det jo åpenbart at flertallet her har hatt "criminal intent." NAV har nemlig vært flinke til å formidle sin forståelse av regelverket og du skal ha hodet rimelig godt i mørja for ikke å få med deg "du kan ikke motta stønader mens du oppholder deg i utlandet." Det må krysses av for om du har vært det på alle sykmeldinger og meldekort. Så sånn veldig synd på disse er det virkelig ikke.

Anonymkode: d9702...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...