Gå til innhold

Hvor lenge satt deres barn bakovervendt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det hadde nok vært lurere å spørre om barnets størrelse da det ble snudd fremover i bilen. 

I første klasse her vi bor, varierer barnas høyde fra ca. 100 cm til 140 cm. De på 140 vil jo sitte fremovervendt, selv om de bare er 5,5-6,5 år, mens de laveste fortsatt bør sitte bakovervendt.

Anonymkode: c1195...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.10.2019 den 21.59, Anonym bruker skrev:

Det kommer litt an på lengden til barna også da. Noen er korte og noen er lange. Hvis de sitter med beina under haken når de sitter bakover, så tror jeg det er tryggere for de å snus. Da mine var 4 år, så var de begge over 120 høye. Vanskelig å ha de bakover da.

Anonymkode: 0a1db...431

Ikke noe problem det, mine var også lange. Har du sett barm leke? Bygge lego på gulvet? Krølle seg sammen i sofaen? Unger kan sitte behagelige i stillinger voksne ikke orker tanken på. Mine satt forresten ikke med beina under haka, men med knærne utover, som i yoga 🙂

Anonymkode: 75103...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 9.06, Anonym bruker skrev:

Nummer en satt aldri bakovervendt

Nummer to til hun var et år, da ble det for trangt

 Nummer tre samme som nummer to

Anonymkode: 0a1db...431

For trangt? Barn har ikke vondt av å sitte med beina bøyd for eksempel! Det gjør jo vi voksne også i bil. At det var for trangt for 1åringen? Wow. Virkelig.

Anonymkode: 315d5...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp axkid minikid og ha barnet bakovervendt lenger!! Syns det er galskap å snu pga alder for eksempel. Tenker også at hu som snudde barna ved 1 års alderen er gal. Barnet er ALTFOR liten 

Denne teksten er stjelt fra bilstoler gruppa på facebook! Anbefaler forøvrig at du melder det inn der for gode råd og støtte :)

 

#bakovervendt vs. #fremovervendt 

Hei. Barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig. Sikkerheten det gir kontra fremovervendt er stor og ofte det som utgjør forskjellen på ett blåmerke (bakovervendt) og knukket nakke (fremovervendt). 
Til og med voksne vil sitte tryggere bakovervendt. 

Årsaken er at belastningen fordeles over en mye større flate når man sitter bakovervendt - ryggen på stolen tar imot barnet. 
Fremovervendt er det kun selene som tar imot og resten av kroppen vil fortsette fremover til de treffer noe eller ikke kan strekkes lengre i forhold til de delene av kroppen som sitter fast. Dette medfører altså fort store skader. 

I følge loven kan man dog snu barnet når det er 9kg om stolen er godkjent under ece 44/04 eller 15mnd om den er godkjent etter r129 (også kalt isize). 
Men det er altså sterkt frarådet og bør kun vurderes dersom man har tungtveiende medisinske årsaker til det. 

I dag har man bakovervendte stoler som varer til 25kg og opp mot 120-130cm, og man bør etterstrebe å holde dem bakover såpass lenge. 
Eksempler på slike stoler er:
Klippan Century
Britax Maxway plus
Axkid Rekid
Britax Maxway
Axkid Minikid
(Rangert fra erfaringsmessig lengst brukstid høydemessig. Alle går til 25kg). ‘’

Anonymkode: 315d5...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 21.32, Anonym bruker skrev:

Trygg Trafikk anbefaler sterkt at ALLE barn skal sitte bakovervendt til de er fire år. Hvorfor ville de gjort det, hvis det var akkurat like trygt å snu barna når de er ett, to eller tre år? Fordi de har gjennomgått all forskning på området, og sett at overlevelsesraten er fem ganger høyere for barn som sitter bakovervendt.

Lovendring kommer nok etter hvert, men i mellomtiden går det fint å sikre barna utover det som loven krever som minstestandard.

Anonymkode: bff5d...643

Det er forskjell på barn. Da min eldste var 4 år, var hun på størrelse med en 6-åring. Mens andre i hennes kull var faktisk på størrelse med en 2-åring. Å snu "toåringene" kunne vært dumt?... Men de var faktisk 4 år.

De samme barna er som 6-, og snart 7-åringer på størrelse med en 4-åring. dvs MIN fireåring som er gjennomsnittlig høy.

Anonymkode: d510a...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på barn. Da min eldste var 4 år, var hun på størrelse med en 6-åring. Mens andre i hennes kull var faktisk på størrelse med en 2-åring. Å snu "toåringene" kunne vært dumt?... Men de var faktisk 4 år.

De samme barna er som 6-, og snart 7-åringer på størrelse med en 4-åring. dvs MIN fireåring som er gjennomsnittlig høy.

Anonymkode: d510a...574

Jeg har lært noe nytt ved å være medlem i bilstolgruppen på Facebook, og det er at det ikke bare er størrelse (høyde og vekt) som betyr noe, men også alder og modenhet. Alder, fordi hodet fortsatt er mye større enn kroppen når de er 4 år, selv om de er på størrelse med en 6-åring. Derfor er det så mye tryggere for en 4-åring å sitte bakovervendt, selv om de er store for alderen. Og modenhet, fordi de må kunne sitte rolig, ikke tulle med beltet, ikke sovne osv. for å sitte trygt i beltestol.

Sønnen vår har nettopp fylt 4 og er like stor som en gjennomsnittlig 5-åring. Men skjelettet hans er bare 4 år, og hjernen hans er bare 4 år. Derfor kommer vi ikke til å snu ham enda.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har permanent nakkeskade etter en bilulykke som barn. Jeg satt bakovervendt, men hjelper lite når bilen som krasjer inn i deg kommer fra siden. 

Det er faktisk mulig at barna er trygge selv om de blir snudd før de er 6 år. Er mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Inge  av mine har sittet bakovervendt etter de var ett år. Det har gått helt fint.

Anonymkode: 1664c...f40

Noen ganger er lykken bedre enn forstanden

Anonymkode: d36c7...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger er lykken bedre enn forstanden

Anonymkode: d36c7...209

Eller vettet bedre enn hysteriet.

Anonymkode: 1664c...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Inge  av mine har sittet bakovervendt etter de var ett år. Det har gått helt fint.

Anonymkode: 1664c...f40

Og du har vært i mange alvorlige ulykker? Meget stor sannsynlighet for at du hadde vært forkjemper for å ha barna bakovervendt dersom du hadde vært det, med en 1-åring forovervendt.. Det går selvfølgelig bra så lenge det ikke skjer noe.

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller vettet bedre enn hysteriet.

Anonymkode: 1664c...f40

Hysteri? Å sikre barna sine bil? Kjære vene.. Mangel på vett er det vel de som gambler med barnas liv og helse som har. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inge  av mine har sittet bakovervendt etter de var ett år. Det har gått helt fint.

Anonymkode: 1664c...f40

Det er jo ikke slik at de dør av å sitte forovervendt i seg selv, så hvis du ikke har vært i alvorlige bilulykker med dem, så har de selvfølgelig ikke dødd av å sitte forovervendt. Veldig mange barn er sikret feil/sikret ulovlig, men de overlever likevel. Alt man kan gjøre er å redusere risikoen, og det gjør man ved å ha dem bakovervendt så lenge som mulig.

Da jeg og søsteren min var små, sov vi på magen. Vi overlevde. Men veldig mange barn døde i krybbedød. Nå sover de fleste barn på ryggen, og krybbedødsfallene har stupt. Vi reduserer risikoen ved å legge babyene på ryggen.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller vettet bedre enn hysteriet.

Anonymkode: 1664c...f40

Hvilket vett?

Anonymkode: d36c7...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket vett?

Anonymkode: d36c7...209

Statistikk, for eksempel. Hva er sjansen for at du kolliderer? 

Anonymkode: 1664c...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 21.45, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikle er ulovlig, så er det lov. Fikk minste for litt over 10 år siden og da var det helt vanlig å snu de når babysetet ikke passet lenger. Ved ett års alder. 

Anonymkode: 0a1db...431

Så rart, for da jeg fikk min første for 12 år siden var det allerede godt kjent at bakovervendt var mye tryggere og anbefalt til 4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Statistikk, for eksempel. Hva er sjansen for at du kolliderer? 

Anonymkode: 1664c...f40

Jeg har kollidert 2 ganger

Anonymkode: d36c7...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Statistikk, for eksempel. Hva er sjansen for at du kolliderer? 

Anonymkode: 1664c...f40

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Statistikk, for eksempel. Hva er sjansen for at du kolliderer? 

Anonymkode: 1664c...f40

Jeg regner med du heller ikke bruker setebelter da? Sjansen for at du kolliderer er jo liten og dermed er det hysteri av deg å bruke setebeltet. Du bruker vel samme vettet når det gjelder sikring av deg selv som ved sikring av barn?

Anonymkode: 36429...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 18 og 15 år gamle og begge har sittet bakovervendt til de var 4 år og vel så det. Det var svært opplyst på den tiden at unger skulle sitte bakovervendt så lenge som mulig. Eldste fikk til og med sjokolade av politiet da i ble stoppet i kontroll og hun satt bakovervendt. Da var hun såvidt fylt 4 år. Og etter det ville hun selvfølgelig ikke snu seg, for hun ville ha sjokolade neste gang også...

Selvfølgelig går det helt fint med unger som sitter forovervendt også. Det store flertallet av unger vil fint overleve selv uten noen form for bilsikring. Det er tross alt de færreste som blir utsatt for ulykker i trafikken. 

Anonymkode: 67fde...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...