Gå til innhold

Hvor lenge satt deres barn bakovervendt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trygg Trafikk anbefaler sterkt at ALLE barn skal sitte bakovervendt til de er fire år. Hvorfor ville de gjort det, hvis det var akkurat like trygt å snu barna når de er ett, to eller tre år? Fordi de har gjennomgått all forskning på området, og sett at overlevelsesraten er fem ganger høyere for barn som sitter bakovervendt.

Lovendring kommer nok etter hvert, men i mellomtiden går det fint å sikre barna utover det som loven krever som minstestandard.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ta lang tid før hun når 18 kg, de legger ikke på seg så raskt som når de er yngre. Jenta mi på 5 1/2 år veier 18 kg nå, ganske gjennomsnittlig stor tror jeg. Begge mine satt bakovervendt til 4 1/2 år. 

Anonymkode: bec93...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja..jeg tenker at ting man gjør fordi man ikke vet bedre kan man ikke noe for. Har man ikke informasjonen man trenger for å ta valg så har man det ikke. Venninnen min visste bedre, det er snakk om 6-7 år siden. 

Det jeg ikke klarer å forstå er at folk nå i dag, hvor all informasjon er lett tilgjengelig og for mange velkjent, allikevel velger å kjøre sjansespill med det kjæreste vi har. Jeg fatter det ikke.. 

Anonymkode: 0c426...654

Så lenge det ikle er ulovlig, så er det lov. Fikk minste for litt over 10 år siden og da var det helt vanlig å snu de når babysetet ikke passet lenger. Ved ett års alder. 

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang et lengre intervju med en lege som jobber med trafikkskadde barn. Han sa at forskjellen på p sitte bakovervendt og forovervendt for barn, også store barn opp til 6-7 år, kan være en blåveis vs en brukket nakke. Mine satt derfor bakovervendt til de var over fem år. Jeg fatter ikke at noen snur små barn og tror at dette er trygt. Dersom uhellet er ute og dere havnet i en kollisjon, og barnet brekker nakken, hvordan skal dere klare å takle valget dere tok?

Anonymkode: 75103...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikle er ulovlig, så er det lov. Fikk minste for litt over 10 år siden og da var det helt vanlig å snu de når babysetet ikke passet lenger. Ved ett års alder. 

Anonymkode: 0a1db...431

Men det at det var vanlig for ti år siden, betyr ikke at vi ikke vet bedre i dag, eller at vi ikke bør ta bedre informerte valg.

Og det er at det er lov, betyr ikke at det er det sikreste.

Det er ikke slik at vi må gjøre det slik vi gjorde det for ti år siden, eller bare følge lovens minstestandard.

I 2019 finnes det mye bedre bakovervendte bilstoler på markedet, som gir god benplass til store barn, og som er svært sikre.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste en gang et lengre intervju med en lege som jobber med trafikkskadde barn. Han sa at forskjellen på p sitte bakovervendt og forovervendt for barn, også store barn opp til 6-7 år, kan være en blåveis vs en brukket nakke. Mine satt derfor bakovervendt til de var over fem år. Jeg fatter ikke at noen snur små barn og tror at dette er trygt. Dersom uhellet er ute og dere havnet i en kollisjon, og barnet brekker nakken, hvordan skal dere klare å takle valget dere tok?

Anonymkode: 75103...9b9

Det kommer litt an på lengden til barna også da. Noen er korte og noen er lange. Hvis de sitter med beina under haken når de sitter bakover, så tror jeg det er tryggere for de å snus. Da mine var 4 år, så var de begge over 120 høye. Vanskelig å ha de bakover da.

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det at det var vanlig for ti år siden, betyr ikke at vi ikke vet bedre i dag, eller at vi ikke bør ta bedre informerte valg.

Og det er at det er lov, betyr ikke at det er det sikreste.

Det er ikke slik at vi må gjøre det slik vi gjorde det for ti år siden, eller bare følge lovens minstestandard.

I 2019 finnes det mye bedre bakovervendte bilstoler på markedet, som gir god benplass til store barn, og som er svært sikre.

Anonymkode: bff5d...643

Men det at det ikke er ulovlig gjør at en ikke bør kaldkvele de som velger annerledes. Alle tar valg for sine egne barn og det må de få lov til å gjøre i fred så lenge det ikke er ulovlig.

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikle er ulovlig, så er det lov. Fikk minste for litt over 10 år siden og da var det helt vanlig å snu de når babysetet ikke passet lenger. Ved ett års alder. 

Anonymkode: 0a1db...431

Det blir ikke tryggere av at det er lov. Og mye mulig det var vanlig da. Heldigvis vet vi mer i dag. Dessverre velger mange å ikke forholde seg til det. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det at det ikke er ulovlig gjør at en ikke bør kaldkvele de som velger annerledes. Alle tar valg for sine egne barn og det må de få lov til å gjøre i fred så lenge det ikke er ulovlig.

Anonymkode: 0a1db...431

Det er jeg enig i. Men å dele dine erfaringer fra ti år siden, eller å direkte feilinformere (som andre i tråden har gjort), om at fempunktssele forovervendt er trygt eller at magepute er trygt, er ikke bra. Da bidrar man i verste fall til at andre foreldre tar dårlige valg, som kanskje ellers ville tatt bedre valg.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det at det ikke er ulovlig gjør at en ikke bør kaldkvele de som velger annerledes. Alle tar valg for sine egne barn og det må de få lov til å gjøre i fred så lenge det ikke er ulovlig.

Anonymkode: 0a1db...431

 

Det er ikke ulovlig å la et lite barn leke alene i hagen ved et svømmebasseng heller. Men de færreste gjør det fordi det potensielt kan føre til død eller store skader på barnet dersom det skulle falle uti vannet/skje en ulykke. De fleste ville også reagert på at barnet ble forlatt alene ved vann. Og sagt i fra dersom de observerte det. 

Skjønner ikke hva som gjør at foreldre, som i alle andre situasjoner tenker trygghet, trygghet, trygghet, syns det er helt greit å gamble med sikkerhet i bil. Bare fordi de har lov. Og i tillegg forventer de at ingen sier noe på det. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig i. Men å dele dine erfaringer fra ti år siden, eller å direkte feilinformere (som andre i tråden har gjort), om at fempunktssele forovervendt er trygt eller at magepute er trygt, er ikke bra. Da bidrar man i verste fall til at andre foreldre tar dårlige valg, som kanskje ellers ville tatt bedre valg.

Anonymkode: bff5d...643

Spørsmålet i denne tråden (overskriften) er hvor lenge barna satt bakovervendt. Og da et jo mitt svar hva jeg gjorde for 19, 13 og 10 år siden

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det er ikke ulovlig å la et lite barn leke alene i hagen ved et svømmebasseng heller. Men de færreste gjør det fordi det potensielt kan føre til død eller store skader på barnet dersom det skulle falle uti vannet/skje en ulykke. De fleste ville også reagert på at barnet ble forlatt alene ved vann. Og sagt i fra dersom de observerte det. 

Skjønner ikke hva som gjør at foreldre, som i alle andre situasjoner tenker trygghet, trygghet, trygghet, syns det er helt greit å gamble med sikkerhet i bil. Bare fordi de har lov. Og i tillegg forventer de at ingen sier noe på det. 

Anonymkode: 0c426...654

Hvis du skal sammenligne to situasjoner, så må du la utgangspunktet være det samme. Altså er sammenligningen dårlig. Barn som sitter sikret i bil, men ikke bakovervendt er ikke totalt usikret. Dermed må du endre på sammenligningen din til feks «det er ikke ulovlig å la et barn på ett år leke alene ved et svømmebasseng med gjerde mellom de. 
 

Å overlate et barn til seg selv der man vet at det mest sannsynlig vil gå galt er noe annet enn å sikre barn i bil der sjansen for at det kan gå galt er minimal.

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet i denne tråden (overskriften) er hvor lenge barna satt bakovervendt. Og da et jo mitt svar hva jeg gjorde for 19, 13 og 10 år siden

Anonymkode: 0a1db...431

Men jeg tror du også forstår at TS er mer interessert i hva folk velger i dag, siden hun skal ta valget for et barn som er barn i 2019, ikke i 1999. Og flere som har kommentert i denne tråden, har ikke tatt med informasjon om år i innlegget ditt, først mange innlegg senere sier de at det er 20 år siden. Det er jo ganske relevant, siden både holdninger, kunnskap og utvalg var et helt annet i 1999.

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å overlate et barn til seg selv der man vet at det mest sannsynlig vil gå galt er noe annet enn å sikre barn i bil der sjansen for at det kan gå galt er minimal.

Anonymkode: 0a1db...431

Hvor får du det fra at sjansen for at det skal gå galt er minimal? Barn dør faktisk i trafikken i Norge i 2019, og mange av dem var sikret for dårlig. Hva er det egentlig barn dør av i Norge? Jo, kreft, krybbedød, trafikk ...

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du det fra at sjansen for at det skal gå galt er minimal? Barn dør faktisk i trafikken i Norge i 2019, og mange av dem var sikret for dårlig. Hva er det egentlig barn dør av i Norge? Jo, kreft, krybbedød, trafikk ...

Anonymkode: bff5d...643

Hvis sjansen er større enn minimal, så anbefaler jeg å ikke sette barnet i en bil eller annet kjøretøy. Du gambler med barnets liv hver gang du setrer barnet i bilen. Forovervendt eller bakovervendt

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikle er ulovlig, så er det lov. Fikk minste for litt over 10 år siden og da var det helt vanlig å snu de når babysetet ikke passet lenger. Ved ett års alder. 

Anonymkode: 0a1db...431

Jeg fikk min eldste for snart 11 år siden. Han satt bakovervendt til han var 4, det var anbefalt allerede da.

I dag vet jeg betydelig mer om sikring av barn i bil. Så yngste som nå nylig ble 4 skal sitte bakovervendt lenge enda. Jeg uvel av å tenke på at broren(og senere også søsteren) ble snudd og satt i beltestol når han var like gammel og like stor som yngste nå er(dvs akkurat 15 kg og knappe meteren høy). Er sjeleglad vi ikke kom ut for ulykke.

Anonymkode: f490e...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal sammenligne to situasjoner, så må du la utgangspunktet være det samme. Altså er sammenligningen dårlig. Barn som sitter sikret i bil, men ikke bakovervendt er ikke totalt usikret. Dermed må du endre på sammenligningen din til feks «det er ikke ulovlig å la et barn på ett år leke alene ved et svømmebasseng med gjerde mellom de. 
 

Å overlate et barn til seg selv der man vet at det mest sannsynlig vil gå galt er noe annet enn å sikre barn i bil der sjansen for at det kan gå galt er minimal.

Anonymkode: 0a1db...431

Tror du forstår poenget hvis du gidder å prøve. Men greit. Barnet har et gjerde mellom seg og bassenget mens du går fra det. Du er ganske sikker på at det kommer til å gå bra, men så viste det seg at barnet klarte å klatre over gjerde allikevel. Ulykken skjedde, tross i at du hadde sikret barnet på det du trodde var best mulig måte. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk min eldste for snart 11 år siden. Han satt bakovervendt til han var 4, det var anbefalt allerede da.

I dag vet jeg betydelig mer om sikring av barn i bil. Så yngste som nå nylig ble 4 skal sitte bakovervendt lenge enda. Jeg uvel av å tenke på at broren(og senere også søsteren) ble snudd og satt i beltestol når han var like gammel og like stor som yngste nå er(dvs akkurat 15 kg og knappe meteren høy). Er sjeleglad vi ikke kom ut for ulykke.

Anonymkode: f490e...ae1

Når man kjøpte bilseter for 10 år siden, så ble man faktisk anbefalt å snu de om de var blitt så og så lange. Jeg husker ikke hvilken lengde det var, men mine var for lange ganske tidlig. De var 98 og 101 cm på toårskontrollen. Bilen jeg hadde sammen med sete gjorde det vanskelig for oss å ha bakovervendt. Derfor ble vi anbefalt å snu de

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis sjansen er større enn minimal, så anbefaler jeg å ikke sette barnet i en bil eller annet kjøretøy. Du gambler med barnets liv hver gang du setrer barnet i bilen. Forovervendt eller bakovervendt

Anonymkode: 0a1db...431

Sjansen for alvorlig skade eller død i ulykke er ganske mye større enn minimal dersom barnet sitter fremovervendt den dagen det skjer noe. 

Jeg skjønner ikke at du gidder å dra den diskusjonen så langt som du gjør her. Man VET at risikoen er høyere ved å snu barnet for tidlig. Alle må som kjent bevege seg utenfor husets 4 vegger, med den risikoen det innebærer, også med barna. Men vi setter på de hjelm når de sykler, refleks når de skal ut i mørket, holder de i hånda ved kryssing av vei når de er små, tar på redningsvest i båt.. Osv. Vi tar forhåndsregler. Sånn bortsett fra i bilen da. Der har vi lov til å være slapphendte, så da er mange det. Selvom vi kjenner risikoen. Hvor ofte krasjer man liksom? 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du forstår poenget hvis du gidder å prøve. Men greit. Barnet har et gjerde mellom seg og bassenget mens du går fra det. Du er ganske sikker på at det kommer til å gå bra, men så viste det seg at barnet klarte å klatre over gjerde allikevel. Ulykken skjedde, tross i at du hadde sikret barnet på det du trodde var best mulig måte. 

Anonymkode: 0c426...654

Har du aldri latt barnet sitt krype og krabbe og slå seg litt? Du vet jo at det kan gå galt? 
 

Men.... i 2018 var det et barn under 15 år som døde i en trafikkulykke i Norge. Det er selvsagt et for mye, men likevel viser det at sjansen for at et barn dør i trafikkulykker er veldig liten. Og de som sikrer totalt uforsvarlig er det veldig få av. 
 

Men nå lar jeg dette ligge. Det er ikke dette tråden handler om.

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man kjøpte bilseter for 10 år siden, så ble man faktisk anbefalt å snu de om de var blitt så og så lange. Jeg husker ikke hvilken lengde det var, men mine var for lange ganske tidlig. De var 98 og 101 cm på toårskontrollen. Bilen jeg hadde sammen med sete gjorde det vanskelig for oss å ha bakovervendt. Derfor ble vi anbefalt å snu de

Anonymkode: 0a1db...431

Jeg tror jeg skjønte allerede den gangen(som nå) at kunnskapen blant ansatte i barnebutikker og andre butikker som solgte bilstoler ikke alltid var den aller beste. Så jeg fulgte Trygg Trafikk sine råd, og det var bakovervendt til 4 år. Husker ikke helt hvilke råd vi fikk i butikken, men jeg kjøpte uansett en av de stolene som kun var bakovervendt. Begge mine to eldste kunne fint brukt den stolen til de var hvertfall 6 år, og da var det vekten(18 kg) som stoppet de fra å kunne bruke den.

 

Anonymkode: f490e...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du aldri latt barnet sitt krype og krabbe og slå seg litt? Du vet jo at det kan gå galt? 
 

Men.... i 2018 var det et barn under 15 år som døde i en trafikkulykke i Norge. Det er selvsagt et for mye, men likevel viser det at sjansen for at et barn dør i trafikkulykker er veldig liten. Og de som sikrer totalt uforsvarlig er det veldig få av. 
 

Men nå lar jeg dette ligge. Det er ikke dette tråden handler om.

Anonymkode: 0a1db...431

Og du hadde innsigelser på min sammenligning?! 😂 

Selvfølgelig har jeg latt barnet mitt krabbe rundt, snuble, falle på bakken og det som er. Barn tåler blåmerker. Men jeg lar ikke døra til kjelletrappa stå åpen mens han krabber rundt. For han vil ikke tåle å dette ned trappa. Du forstår forskjellen i risiko her eller? 

Og det spørs hva du mener totalt uforsvarlig. Nye tall viser at nærmere 40% sikrer barna feil, 15% ulovlig. Det er faktisk ganske drøyt.  Det går selvfølgelig bra, helt til det smeller. 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/trygg-trafikk-uroa-over-manglande-sikring-av-er-barn-i-bil-1.14460297

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du aldri latt barnet sitt krype og krabbe og slå seg litt? Du vet jo at det kan gå galt? 
 

Men.... i 2018 var det et barn under 15 år som døde i en trafikkulykke i Norge. Det er selvsagt et for mye, men likevel viser det at sjansen for at et barn dør i trafikkulykker er veldig liten. Og de som sikrer totalt uforsvarlig er det veldig få av. 
 

Men nå lar jeg dette ligge. Det er ikke dette tråden handler om.

Anonymkode: 0a1db...431

Forøvrig ble 31 barn mellom 0-15 år hardt skadd også. Det er ille nok i seg selv, enda verre hvis noen av skadene kunne vært unngått med riktig sikring. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...