Gå til innhold

Hvor lenge satt deres barn bakovervendt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nettopp blitt 4 år, 95 cm og 15 kg. Vi var dumme nok til å kjøpe bilstol med isofix da hun vokste ut av babybilstolen. Isofix bakovervendt er bare godkjent til 18 kg. Vet ikke hvor lang tid det kan ta før hun når 18 kg jeg? Vurderer å bare kjøpe en ny bakovervendt bilstol uten isofix med en gang, men samboer er uenig. Han og svigermor mener nemlig at det er "dustete" å la "så store barn" sitte bakovervendt. Jeg synes hun er ganske liten enda. Har flere venner med barn på samme alder og litt yngre og jenta mi er minst. Føler ikke hun vil sitte trygt fremovervendt i det hele tatt enda. Jeg har lest at fremovervendt med fempunktssele ikke er anbefalt, så man burde velge beltestol, og det er hun iallefall ikke stor nok til. Hun kommer jo til å klare å klatre ut av stolen når som helst. 

Anonymkode: 34948...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ta lang tid å gå fra 15 kg til 18 kg! Med sønnen vår tok det 1 1/2 år. Han er nå 4 år, 110 cm og 18 kg. Skal sitte bakovervendt lenge enda. Vi hadde Cybex Sirona med isofix, som han vokste ut av i lengden da han var akkurat tre år. Vi byttet da til Klippan Century. Det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt. Jeg ville anbefalt dere å bare beholde isofixstolen enn så lenge, siden deres er så liten. Den kan nok passe lenge. 👍

Anonymkode: bff5d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste satt bakovervendt til de var ca 125 cm, da var bilsetet utvokst i lengden og de gikk over til beltestol. 

Nr. 3 blir seks år i januar, er 120 cm lang, og sitter fortsatt bakovervendt (Axkid Minikid). Jeg registrerer med glede at folks holdninger til bilsikring har endret seg mye på de 11 årene jeg har vært forelder. 

Endret av Slaskepott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta et år eller mer før hun legger på seg 3 kg til. 

Forøvrig er det minimal forskjell på å sitte bakovervendt eller fremovervendt i 5-punktssele etter de har fylt tre år. Du kan dermed trygt snu henne så lenge hun sitter i 5-punkts. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pobie skrev:

Det kan ta et år eller mer før hun legger på seg 3 kg til. 

Forøvrig er det minimal forskjell på å sitte bakovervendt eller fremovervendt i 5-punktssele etter de har fylt tre år. Du kan dermed trygt snu henne så lenge hun sitter i 5-punkts. 

Hvor har du dette fra?

5 punktsele er ikke anbefalt framovervendt.

3 åringer er anbefalt å sitte bakovervendt, det er ikke like trygt å snu de.

Anonymkode: 18136...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pobie skrev:

Det kan ta et år eller mer før hun legger på seg 3 kg til. 

Forøvrig er det minimal forskjell på å sitte bakovervendt eller fremovervendt i 5-punktssele etter de har fylt tre år. Du kan dermed trygt snu henne så lenge hun sitter i 5-punkts. 

Dette er feilinformasjon. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snudde henne til forovervendt 5-punktssele da hun var 3 år. Hadde det vært idag hadde hun sittet bakovervendt til hun var 5, men som de aller fleste foreldre gjorde jeg det i god tro og visste ikke alt jeg vet nå om bilsikring

Anonymkode: 62703...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du dette fra?

5 punktsele er ikke anbefalt framovervendt.

3 åringer er anbefalt å sitte bakovervendt, det er ikke like trygt å snu de.

Anonymkode: 18136...ee3

Folk som er eksperter på emnet. 

Selvfølgelig kan de sitte i 5-punkts fremovervendt. De fleste barn er ikke store nok til å sitte i beltestol før de er minst 5 år gamle, men selvfølgelig trenger de ikke å sitte bakovervendt så lenge. De fleste seter kan brukes begge veier, og er selvfølgelig testet slik at man vet dette er trygt så lenge barnet er over grensen som står på setet for å sitte fremovervendt. 

HI sin fireåring er liten for alderen og blir jo sittende bakovervendt til hun er ca 8 år da hvis hun ikke kan sitte fremovervendt før hun er stor nok til beltestol. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde min rett før han ble 3. Han satt veldig trygt, i stor og sikker stol med magepute. Bilen vår er også veldig trygg. Føler veldig mange glemmer det. Hvilken bil du kjører er veldig relevant, og hvilken score den fikk i crashtest

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en 4-åring er mer enn stor nok til at du kan forklare henne hvor viktig det er å sitte fint i bilstolen. Vi byttet til beltestol da våre var omtrent 4 år, og det var aldri noe problem. To av dem hadde hver sine forsøk på å ikke sitte pent/klikke av seg beltet, men det fikk jeg plukket av dem med én gang ved å forklare hvor farlig og ulovlig det er å ikke sitte skikkelig sikret. Såpass forstår de også i den alderen, så med mindre din er mindre smart, vil nok hun også skjønne det dersom du snur henne nå.

Anonymkode: 932e7...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snudde min rett før han ble 3. Han satt veldig trygt, i stor og sikker stol med magepute. Bilen vår er også veldig trygg. Føler veldig mange glemmer det. Hvilken bil du kjører er veldig relevant, og hvilken score den fikk i crashtest

Anonymkode: 40cbc...cad

Det hjelper hverken med trygg bil eller magepute på nakkesleng. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper hverken med trygg bil eller magepute på nakkesleng. 

Anonymkode: 0c426...654

Ekspertene fraråder forøvrig å bruke disse mageputene. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde henne da hun var 2 år. Spydde så fælt at det ble vanskelig å levere i barnehagen. 

Anonymkode: e6f31...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Pobie skrev:

Folk som er eksperter på emnet. 

Selvfølgelig kan de sitte i 5-punkts fremovervendt. De fleste barn er ikke store nok til å sitte i beltestol før de er minst 5 år gamle, men selvfølgelig trenger de ikke å sitte bakovervendt så lenge. De fleste seter kan brukes begge veier, og er selvfølgelig testet slik at man vet dette er trygt så lenge barnet er over grensen som står på setet for å sitte fremovervendt. 

HI sin fireåring er liten for alderen og blir jo sittende bakovervendt til hun er ca 8 år da hvis hun ikke kan sitte fremovervendt før hun er stor nok til beltestol. 

Og hva er problemet med å ha barnet bakovervendt så lenge hvis størrelsen på barnet tilsier at det er tryggest? Er barnet lite så er barnet lite. Da snur man ikke bilstolen pga alder. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer en satt aldri bakovervendt

Nummer to til hun var et år, da ble det for trangt

 Nummer tre samme som nummer to

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nummer en satt aldri bakovervendt

Nummer to til hun var et år, da ble det for trangt

 Nummer tre samme som nummer to

Anonymkode: 0a1db...431

For trangt? 🤦‍♀️

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper hverken med trygg bil eller magepute på nakkesleng. 

Anonymkode: 0c426...654

Nakkesleng kan skje uansett hvilken vei de sitter. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nakkesleng kan skje uansett hvilken vei de sitter. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Det er vanvittig mye større risiko ved å sitte forovervendt. Det er det så mye dokumentasjon på at jeg skjønner ikke at folk orker å diskutere i mot det en gang. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Folk som er eksperter på emnet. 

Selvfølgelig kan de sitte i 5-punkts fremovervendt. De fleste barn er ikke store nok til å sitte i beltestol før de er minst 5 år gamle, men selvfølgelig trenger de ikke å sitte bakovervendt så lenge. De fleste seter kan brukes begge veier, og er selvfølgelig testet slik at man vet dette er trygt så lenge barnet er over grensen som står på setet for å sitte fremovervendt. 

HI sin fireåring er liten for alderen og blir jo sittende bakovervendt til hun er ca 8 år da hvis hun ikke kan sitte fremovervendt før hun er stor nok til beltestol. 

At de kan brukes begge veier betyr IKKE at de kan/bør brukes med 5-punktssele begge veier! Det er meningen at man skal fjerne bilens sele og bruke bilens egen sele, altså 3-punkts, om eller når man velger å snu den typen bilstol. 

Anonymkode: 830d6...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At de kan brukes begge veier betyr IKKE at de kan/bør brukes med 5-punktssele begge veier! Det er meningen at man skal fjerne stolens sele og bruke bilens egen sele, altså 3-punkts, om eller når man velger å snu den typen bilstol. 

Anonymkode: 830d6...74b

 

Anonymkode: 830d6...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satt bakovervendt til ca 4 år, gikk rett på beltestol da vi snudde dem. De var da 15 kg.

Anonymkode: 5dcb6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanvittig mye større risiko ved å sitte forovervendt. Det er det så mye dokumentasjon på at jeg skjønner ikke at folk orker å diskutere i mot det en gang. 

Anonymkode: 0c426...654

Men, hadde det vært livsfarlig å snu dem som 3-årig, så hadde det ikke vært lov. Det ville vært et forbud mot det. 

 

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine satt til de var fire, men de var større enn din. Jeg ville ikke kjøpt nytt sete til henne nå. Min erfaring er at de legger sakte på seg i den alderen, så setet ditt kan meget mulig holde en god stund til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste satt aldri bakovervendt, stakkars små. Takk Gud for at det gikk bra. 

Yngste satt til han var nesten fire, da satt han fremovervendt i fempunktsele, vi visste ikke at det var så galt. Ikke lett å følge med på alt. 

Nå er han 7 og sitter i beltestol. 

Anonymkode: e36df...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...