Gå til innhold

Hvor lenge satt deres barn bakovervendt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For trangt? 🤦‍♀️

Anonymkode: 0c426...654

Ja. Prøv utstyr de hadde for 15-20 siden og så kan du se om du fortsatt ønsker å facepalme

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte www.bilstolvelgeren.no kalkulatoren som forteller når du kan vurdere å snu. 

Min ble snudd da hun var fem, 112 cm og 20 kg. Det var fortsatt anbefalt å ha bakovervendt men mulig alternativ var fremovervendt om barnet var moden. Med vintersko og tykk bukse ble det så himla trangt og det var vanskelig å dra jakka til siden utenfor beltet. 

Anonymkode: 3840d...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Prøv utstyr de hadde for 15-20 siden og så kan du se om du fortsatt ønsker å facepalme

Anonymkode: 0a1db...431

Siden du ikke nevnte det regner jeg med du ønsket motkommentar. Vesentlig informasjon om du ikke ønsket det🤷‍♀️

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men, hadde det vært livsfarlig å snu dem som 3-årig, så hadde det ikke vært lov. Det ville vært et forbud mot det. 

 

Anonymkode: 40cbc...cad

Eh jo.. Det er det faktisk. Les og lær. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh jo.. Det er det faktisk. Les og lær. 

Anonymkode: 0c426...654

Nei. Det er det ikke. Les og lær selv.

Påbudt å sikre barn. Men ikke påbudt å ha dem bakovervendt til en viss alder. Ikke påbudt å ha dem bakovervendt i det hele tatt. Det er kun anbefalt. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde da hun var ett år, hun var så plaget med reisesyke (er det fortsatt) at det ble en vurdering på at sjansen for at jeg havnet i ulykke med bilen når jeg måtte sitte med en hånd bak i bilen var mye større enn når hun hadde det bedre på biltur. 

Anonymkode: 2df79...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er det ikke. Les og lær selv.

Påbudt å sikre barn. Men ikke påbudt å ha dem bakovervendt til en viss alder. Ikke påbudt å ha dem bakovervendt i det hele tatt. Det er kun anbefalt. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Nei, påbudt er det ikke. Men var ikke det du påsto. Det var at det ikke er livsfarlig. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siden du ikke nevnte det regner jeg med du ønsket motkommentar. Vesentlig informasjon om du ikke ønsket det🤷‍♀️

Anonymkode: 0c426...654

Jeg regnet faktisk med at det sa seg selv i og med at jeg nevnte at eldste ikke satt bakovervendt i det hele tatt

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regnet faktisk med at det sa seg selv i og med at jeg nevnte at eldste ikke satt bakovervendt i det hele tatt

Anonymkode: 0a1db...431

Tro meg. Med alle feilsikringene jeg både har sett og hørt om, så sa ikke det seg selv. Hadde ei venninne som la ungen i baksetet i vognbagen. Det er, dessverre, ikke så mange år siden.. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er det ikke. Les og lær selv.

Påbudt å sikre barn. Men ikke påbudt å ha dem bakovervendt til en viss alder. Ikke påbudt å ha dem bakovervendt i det hele tatt. Det er kun anbefalt. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Det er påbudt å ha dem bakovervendt til de er 9 kilo.

Anonymkode: 932e7...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er påbudt å ha dem bakovervendt til de er 9 kilo.

Anonymkode: 932e7...577

Nei. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, påbudt er det ikke. Men var ikke det du påsto. Det var at det ikke er livsfarlig. 

Anonymkode: 0c426...654

Jo. Det var ordrett det jeg skrev. 

Men skjønner jo at det er litt vansker hos deg. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Det var ordrett det jeg skrev. 

Men skjønner jo at det er litt vansker hos deg. 

Anonymkode: 40cbc...cad

Du skrev "Hadde det vært livsfarlig å snu ville det ikke vært lov." Og jo, det er livsfarlig! Det var det jeg påsto, ikke at det er forbud. Vet ikke ikke helt hvem som har vanskelig for det her jeg... 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to eldste, 2 år 😱😱😱😱 alt man ikke viste den gangen.

Attpåklatten vår var en plass mellom 4 1/2 og 5 år, da var han for tung og lang til den bakovervendte isofix stolen. Nå sitter han i beltestol.

Anonymkode: 570fe...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

Nettopp blitt 4 år, 95 cm og 15 kg. Vi var dumme nok til å kjøpe bilstol med isofix da hun vokste ut av babybilstolen. Isofix bakovervendt er bare godkjent til 18 kg. Vet ikke hvor lang tid det kan ta før hun når 18 kg jeg? Vurderer å bare kjøpe en ny bakovervendt bilstol uten isofix med en gang, men samboer er uenig. Han og svigermor mener nemlig at det er "dustete" å la "så store barn" sitte bakovervendt. Jeg synes hun er ganske liten enda. Har flere venner med barn på samme alder og litt yngre og jenta mi er minst. Føler ikke hun vil sitte trygt fremovervendt i det hele tatt enda. Jeg har lest at fremovervendt med fempunktssele ikke er anbefalt, så man burde velge beltestol, og det er hun iallefall ikke stor nok til. Hun kommer jo til å klare å klatre ut av stolen når som helst. 

Anonymkode: 34948...f0e

han var 3 år 114cm og 17kg

Anonymkode: 947b8...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste på 4,5 år sitter i bakovervendt stol og skal sitte der til min yngste trenger stolen om ca et år. Hun er 110 cm og ca 19 kg. Hun vil være 5,5 år når vi bytter.

Anonymkode: 159f0...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var vel ca 3 år da vi snudde han. Var ikke så opplyst da dette med forovervendt i 5 punkte belte. nr 2 var 2,5-3 år, da ble hun så bilsyk at vi ikke hadde noe annet valg.

Nr 3 er 2 mnd nå, så vurderer nå hvilket nr 2 sete vi skal kjøpe, så følger denne tråden :)

Anonymkode: 85d93...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tro meg. Med alle feilsikringene jeg både har sett og hørt om, så sa ikke det seg selv. Hadde ei venninne som la ungen i baksetet i vognbagen. Det er, dessverre, ikke så mange år siden.. 

Anonymkode: 0c426...654

Det gjorde jeg med eldste her. Hun lå i vognbagen i baksetet. Det året hun ble født ble det påbudt med sikkerhetsnett over bagen. Det er ikke så mange år siden det heller. Eldste er 19 år

Anonymkode: 0a1db...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjorde jeg med eldste her. Hun lå i vognbagen i baksetet. Det året hun ble født ble det påbudt med sikkerhetsnett over bagen. Det er ikke så mange år siden det heller. Eldste er 19 år

Anonymkode: 0a1db...431

Ja..jeg tenker at ting man gjør fordi man ikke vet bedre kan man ikke noe for. Har man ikke informasjonen man trenger for å ta valg så har man det ikke. Venninnen min visste bedre, det er snakk om 6-7 år siden. 

Det jeg ikke klarer å forstå er at folk nå i dag, hvor all informasjon er lett tilgjengelig og for mange velkjent, allikevel velger å kjøre sjansespill med det kjæreste vi har. Jeg fatter det ikke.. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pobie skrev:

Det kan ta et år eller mer før hun legger på seg 3 kg til. 

Forøvrig er det minimal forskjell på å sitte bakovervendt eller fremovervendt i 5-punktssele etter de har fylt tre år. Du kan dermed trygt snu henne så lenge hun sitter i 5-punkts. 

Dette er jo så feil som det får blitt. Fempunktselene anbefales absolutt IKKE når barna sitter forovervendt. Her har du nok vært litt rask med å gi råd.

Hi: det kan fortsatt ta lang tid før barnet ditt bikker 18 kg. Min har gått fra 14,9 til 15,5 på over et halvt år. Hun er nylig blitt 4 hun også.

Anonymkode: 3610b...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skrev "Hadde det vært livsfarlig å snu ville det ikke vært lov." Og jo, det er livsfarlig! Det var det jeg påsto, ikke at det er forbud. Vet ikke ikke helt hvem som har vanskelig for det her jeg... 

Anonymkode: 0c426...654

Jeg skrev «da hadde det vært et forbud»

Du skrev: «Jo, det er det faktisk!» Ikke så merkelig at man da tolker det som at du påstår det er et forbud. Gjør deg mer forstått i fremtiden!

Anonymkode: 40cbc...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev «da hadde det vært et forbud»

Du skrev: «Jo, det er det faktisk!» Ikke så merkelig at man da tolker det som at du påstår det er et forbud. Gjør deg mer forstått i fremtiden!

Anonymkode: 40cbc...cad

Ja, beklager så mye, ser jeg kan ha vært uklar. Allikevel. Diskusjonen bør ikke handle om mine eller dine formuleringer. Å snu barnet for tidlig ER livsfarlig dersom man kommer i en ulykke, og ja det burde vært forbud mot å snu barna før 4 års alder (minst.) Når all forskning viser at barna sitter mye(!!) tryggere bakovervendt, lengst mulig, så er vi mange som ikke forstår at forbudet finnes. Enda vanskeligere er det å forstå at mange tar sjansen kun fordi det ikke er forbudt. 

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, beklager så mye, ser jeg kan ha vært uklar. Allikevel. Diskusjonen bør ikke handle om mine eller dine formuleringer. Å snu barnet for tidlig ER livsfarlig dersom man kommer i en ulykke, og ja det burde vært forbud mot å snu barna før 4 års alder (minst.) Når all forskning viser at barna sitter mye(!!) tryggere bakovervendt, lengst mulig, så er vi mange som ikke forstår at forbudet finnes. Enda vanskeligere er det å forstå at mange tar sjansen kun fordi det ikke er forbudt. 

Anonymkode: 0c426...654

At forbudet ikke finnes*

Anonymkode: 0c426...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...