Gå til innhold

Hvilken type vertinne er du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En mellomting. Vanlige allergier tar jeg hensyn til. Veganere tar jeg ikke hensyn til, vegetarianere får spise tilbehør og jeg lager da ekstra tilbehør. 
Årsaken er at jeg 1- ikke er spesielt flink å lage mat, 2- at jeg ikke et så glad i å lage mat, 3- at jeg er redd for å ikke huske alt og dermed drepe noen, gi veganere mat de ikke skal ha, servere noe muslimer ikke skal ha osv. 

Jeg er opptatt av at alle skal trives og ha det hyggelig, men det skal jeg også.

Anonymkode: d5949...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om man er kresen, så kan man jo spise det man liker. Ta litt mer tilbehør, spise et par biter av hovedingrediensen selv om det ikke er favoritten. Jeg synes det er uhyre spesielt å plukke av oliven, sopp o.l., selv om jeg personlig ikke liker verken oliven eller stangselleri, ville jeg aldri funnet på å pirke det av og la det ligge igjen. Men så lenge man er diskré og ikke skaper masse støy rundt egen person, så er det ok.

Jeg har én bekjent som "ikke liker fisk" og én bekjent som "ikke liker grønnsaker". Altså, ALT av fisk og ALT av grønnsaker. De er over 30 år begge to.

Jeg har faktisk aldri invitert dem på middag.

Anonymkode: 8839d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pashla skrev:

En kombinasjon av de to. Står gjerne på hodet for gjestene om det trengs. Men som vi alle vet, å være gjest er et privilegium som man ikke skal ta lett på. Det er forpliktelser i å bli bedt inn i andres hjem, og jeg lærer mine barn av med kresenhet og sutring. For jeg vil ikke at de i sin tur skal såre vertinnen som har stått på hodet for dem. Vel og bra at "ikke alle liker alt", men MÅ man fortelle om det til folk som har laget noe de trodde du ville sette pris på, og dermed sette dem i forlegenhet...?

Du kunne like godt spurt "hvilken type gjest er du? Den kresne og kravstore eller den takknemlige?"

Høres fryktelig stivt og lite koselig/trivelig ut. Har dere bare formelle selskaper med folk dere ikke kjenner?

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om man er kresen, så kan man jo spise det man liker. Ta litt mer tilbehør, spise et par biter av hovedingrediensen selv om det ikke er favoritten. Jeg synes det er uhyre spesielt å plukke av oliven, sopp o.l., selv om jeg personlig ikke liker verken oliven eller stangselleri, ville jeg aldri funnet på å pirke det av og la det ligge igjen. Men så lenge man er diskré og ikke skaper masse støy rundt egen person, så er det ok.

Jeg har én bekjent som "ikke liker fisk" og én bekjent som "ikke liker grønnsaker". Altså, ALT av fisk og ALT av grønnsaker. De er over 30 år begge to.

Jeg har faktisk aldri invitert dem på middag.

Anonymkode: 8839d...7ec

Men altså; skape støy rundt egen person om man peller ut et par oliven? Virkelig? Det er virkelig mange formelle, stive mennesker her som tydeligvis ikke ber folk de har nært og kjært.

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså; skape støy rundt egen person om man peller ut et par oliven? Virkelig? Det er virkelig mange formelle, stive mennesker her som tydeligvis ikke ber folk de har nært og kjært.

Anonymkode: 1bf21...00c

Nei, med støy tenkte jeg på dem som krever en egen rett, f.eks. fordi de ikke liker fisk.

Anonymkode: 8839d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslår kategoriseringen din. Jeg liker veldig godt å ha gjester, jeg er glad i å lage mat, og jeg vil lage noe gjestene liker. Jeg synes allikevel det er slitsomt å invitere den gruppa der én spiser fodmap og ikke spiser løk, hvitløk eller brød. I samme gruppe er en veganer. Da er det liksom ikke så mye igjen... Jeg har imidlertid en venninne som ikker så glad i lam, serverer ikke lammeskanker når hun kommer på besøk. Jeg har en kamerat som elsker lasagnen min, han får ofte det når han kommer. Hun som ikke liker saus og som ikke liker at mat er blandet er ikke min favorittgjest. Jeg ønsker nok at folk trives og er glade, men jeg liker også best at de ønsker at jeg trives og er glad. Som i de fleste mellommenneskelige relasjoner fungerer det best når begge parter tar hensyn til hverandre. Hvis noen viser meg mye av vrangsiden, er det vanskeligere å møte dem med raushet. Min 15-åring pirker fortsatt ut løkbitene i pizzasausen, det er ikke noe jeg setter pris på, jeg skulle virkelig ønske at han spiste dem. Forventer at han ikke pirker borte, jeg oppfatter det som frekt. En voksen som gjør det samme vil nok ikke bli uglesett hos meg, men han/hun bør ha andre gode egenskaper for å veie opp. Hvis løknekteren har mye annet han/hun ikke liker, aldri inviterer tilbake, er grinete og gjerrig - da kan det nok hende at løkpirkingen får meg til å tenke at deg gidder jeg ikke. Rett og slett fordi han/hun ikke kommer meg i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres fryktelig stivt og lite koselig/trivelig ut. Har dere bare formelle selskaper med folk dere ikke kjenner?

Anonymkode: 1bf21...00c

Eksakt hva var det som hørtes stivt og lite koselig ut? At jeg lærer barna mine å ikke såre fremtidige vertskap, at jeg gjerne står på hodet for gjestene;  eller at jeg syns både gjesterolle og vertinnerolle forplikter? 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men altså; skape støy rundt egen person om man peller ut et par oliven? Virkelig? Det er virkelig mange formelle, stive mennesker her som tydeligvis ikke ber folk de har nært og kjært.

Anonymkode: 1bf21...00c

Vi har veloppdragne nære og kjære. Du burde prøve det.

Anonymkode: 185a7...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har veloppdragne nære og kjære. Du burde prøve det.

Anonymkode: 185a7...5c1

Touché. Og hvis man i tillegg har god oppdragelse og kjenner generell etikette, så kan man omgås med ALLE mennesker uten å tråkke i salaten. Så slipper man å kun spise hos dem som vet om ens særheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nr. 1 som man kan få blitt!😊 Jeg elsker å lage mat og elsker å ha middagsgjester. Å lade noen ekstra retter eller ha noen ingredienser (som jeg vanligvis ville hatt i maten) ved siden av, gjør meg absolutt ingenting. Det beste av alt er når alle sitter rundt bordet og bare koser seg med god mat og godt selskap. 

Godt å se at så mange her svarer nr. 1. Det hadde jeg aldri trodd utfra ganske mange kommentarer, når det gjelder temaet, her på forumet.

Anonymkode: fe8c6...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er altså en pirker. Men da er du neppe på vennelisten min uansett. Jeg omgås ikke sånne. Likevel er det fullt rundt bordet mitt. Rart, gitt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Du baserer måltid/mat for om du gidder å omgås eller være venner med folk?

Du møter utrolig hyggelig folk. Tenker at disse må vi bli bedre kjent med. Men nei. Hun der hun spiste ikke opp oliven. Sorry, unfriended.

Tåpelig.

Anonymkode: b3af6...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, med støy tenkte jeg på dem som krever en egen rett, f.eks. fordi de ikke liker fisk.

Anonymkode: 8839d...7ec

Men er det virkelig noen andre enn allergikere, muslimer og veganere som gjør det da?

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg avslår kategoriseringen din. Jeg liker veldig godt å ha gjester, jeg er glad i å lage mat, og jeg vil lage noe gjestene liker. Jeg synes allikevel det er slitsomt å invitere den gruppa der én spiser fodmap og ikke spiser løk, hvitløk eller brød. I samme gruppe er en veganer. Da er det liksom ikke så mye igjen... Jeg har imidlertid en venninne som ikker så glad i lam, serverer ikke lammeskanker når hun kommer på besøk. Jeg har en kamerat som elsker lasagnen min, han får ofte det når han kommer. Hun som ikke liker saus og som ikke liker at mat er blandet er ikke min favorittgjest. Jeg ønsker nok at folk trives og er glade, men jeg liker også best at de ønsker at jeg trives og er glad. Som i de fleste mellommenneskelige relasjoner fungerer det best når begge parter tar hensyn til hverandre. Hvis noen viser meg mye av vrangsiden, er det vanskeligere å møte dem med raushet. Min 15-åring pirker fortsatt ut løkbitene i pizzasausen, det er ikke noe jeg setter pris på, jeg skulle virkelig ønske at han spiste dem. Forventer at han ikke pirker borte, jeg oppfatter det som frekt. En voksen som gjør det samme vil nok ikke bli uglesett hos meg, men han/hun bør ha andre gode egenskaper for å veie opp. Hvis løknekteren har mye annet han/hun ikke liker, aldri inviterer tilbake, er grinete og gjerrig - da kan det nok hende at løkpirkingen får meg til å tenke at deg gidder jeg ikke. Rett og slett fordi han/hun ikke kommer meg i møte.

Så du sorterer faktisk venner basert på om de ikke liker feks løk. Sjarmerende. Tydelig at vi har helt andre typer vennskap enn dere, så overfladiske folk har jeg aldri vært borti. Venner kjenner man jo, og liker...

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pashla skrev:

Eksakt hva var det som hørtes stivt og lite koselig ut? At jeg lærer barna mine å ikke såre fremtidige vertskap, at jeg gjerne står på hodet for gjestene;  eller at jeg syns både gjesterolle og vertinnerolle forplikter? 

At dere kjenner folk dere ber på middag så dårlig at noen kan finne på å bli fornærma av at noen peller ut en oliven de ikke liker. For meg er dette så overfladisk og snobbete at jeg tror nesten ikke på det. Høres ikke veldig trivelig ut med middagsselskap hvor hver lille detalj kan krenke enten vertinne eller gjest. Og bli analysert på den måten som gjest må da føles fryktelig kaldt og ekkelt.

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har veloppdragne nære og kjære. Du burde prøve det.

Anonymkode: 185a7...5c1

Vi har nok en annen målestokk på hva som er veloppdragent😂 Vi lever i 2019, hvilket århundre lever du i? Ikke like en liten ingrediens er uoppdragent? Går det an å bli mer snobb? Og selvsentrert?

Veldig glad jeg ikke omgås slike folk som sorterer folk etter hvordan de oppførerer seg under et måltid. Hjerteløst og kaldt og selvsentrert. 

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Touché. Og hvis man i tillegg har god oppdragelse og kjenner generell etikette, så kan man omgås med ALLE mennesker uten å tråkke i salaten. Så slipper man å kun spise hos dem som vet om ens særheter...

Tipper du er rimelig nasal?

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du sorterer faktisk venner basert på om de ikke liker feks løk. Sjarmerende. Tydelig at vi har helt andre typer vennskap enn dere, så overfladiske folk har jeg aldri vært borti. Venner kjenner man jo, og liker...

Anonymkode: 1bf21...00c

Så du leser faktisk ikke en hel tekst når noen «sier» noe til deg. Sjarmerende. Tydelig at jeg har helt andre typer vennskap enn deg, Så lite nyanserte folk er jeg ikke venner med. Venner liker jo meg, og jeg liker dem. Vi er ikke ute etter å plukke ut en bitteliten del av et større budskap, og bruke den delen mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke. Du mener man skal tvinge i seg alt man får uansett? Selv om ikke verten har tatt noe hensyn til hva gjester liker eller tåler?

Anonymkode: 1bf21...00c

Det er faktisk helt normal bordskikk å spise det man får såfremt det ikke fremprovoserer anafylaktisk sjokk. At erter ikke er favoritten er ikke god grunn nok til å la det ligge igjen. Men dessverre er curlinggenerasjonen på vei ut i verden. 

 

Når det er sagt tilhører jeg kategori en over her. 

Anonymkode: 2b776...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk helt normal bordskikk å spise det man får såfremt det ikke fremprovoserer anafylaktisk sjokk. At erter ikke er favoritten er ikke god grunn nok til å la det ligge igjen. Men dessverre er curlinggenerasjonen på vei ut i verden. 

 

Når det er sagt tilhører jeg kategori en over her. 

Anonymkode: 2b776...ec4

Jeg er uenig. God bordskikk er å sitte pent, spise med bestikk (med mindre det er mat som skal spises på annen måte), ikke lage ulyder som smatting, raping osv, skryte av maten til den som har laget den og delta i samtalen rundt bordet på en hyggelig måte. Det ville vært dårlig bordskikk å kommentere f.eks. at man ikke liker soppen i en gryterett, lage grimaser eller lignende. Å veldig diskret flytte soppbitene til en side av fatet, skryte av maten generelt, og mot slutten av måltidet legge servietten over soppen, er IKKE dårlig bordskikk. 

Anonymkode: 7c9ca...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er uenig. God bordskikk er å sitte pent, spise med bestikk (med mindre det er mat som skal spises på annen måte), ikke lage ulyder som smatting, raping osv, skryte av maten til den som har laget den og delta i samtalen rundt bordet på en hyggelig måte. Det ville vært dårlig bordskikk å kommentere f.eks. at man ikke liker soppen i en gryterett, lage grimaser eller lignende. Å veldig diskret flytte soppbitene til en side av fatet, skryte av maten generelt, og mot slutten av måltidet legge servietten over soppen, er IKKE dårlig bordskikk. 

Anonymkode: 7c9ca...f5e

Hehehehehehehehehe. Ja, du kan få sagt det!

Anonymkode: 185a7...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Iiiiik skrev:

Så du leser faktisk ikke en hel tekst når noen «sier» noe til deg. Sjarmerende. Tydelig at jeg har helt andre typer vennskap enn deg, Så lite nyanserte folk er jeg ikke venner med. Venner liker jo meg, og jeg liker dem. Vi er ikke ute etter å plukke ut en bitteliten del av et større budskap, og bruke den delen mot hverandre. 

Ble du stolt nå, tror du misset poenget bittelitt, men det er jo forventet. 

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk helt normal bordskikk å spise det man får såfremt det ikke fremprovoserer anafylaktisk sjokk. At erter ikke er favoritten er ikke god grunn nok til å la det ligge igjen. Men dessverre er curlinggenerasjonen på vei ut i verden. 

 

Når det er sagt tilhører jeg kategori en over her. 

Anonymkode: 2b776...ec4

Ja, det VAR nok slik. Heldigvis går verden framover selv om vi jo ser her at mange ikke evner følge med. At så lite skal til for å bryte vennskap og føre til fornærmelse viser jo hvem generasjon krenket er. Hva godt tilfører det verden å være så selvopptatt at man bryter kontakten med noen fordi de la diskret igjen sopp etter et måltid? 

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig å være så barnslig når man er stor nok til å være vertinne?? Hvis noen har en dårlig dag eller ikke liker en ting så godt og pirker litt i eller ikke spiser alt i maten ber du dem ikke igjen??? 😳😂 Så du sorterer folk slik? Basert på «hvor god kokk du er»? Du er ikke seriøs?? Det har ingenting med bordskikk å gjøre, du må jo tro vi befinner oss på et slott i et annet århundre? 

Tipper problemstillingen er lite aktuell da folk neppe orker besøke noen som deg. Dårlig personlighet er jo ikke noe særlig.

Anonymkode: 1bf21...00c

 

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel så barnslig å pirke i maten. 

Anonymkode: 4e484...930

 

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke. Du mener man skal tvinge i seg alt man får uansett? Selv om ikke verten har tatt noe hensyn til hva gjester liker eller tåler?

Anonymkode: 1bf21...00c

 

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er altså en pirker. Men da er du neppe på vennelisten min uansett. Jeg omgås ikke sånne. Likevel er det fullt rundt bordet mitt. Rart, gitt.

Anonymkode: 185a7...5c1

 

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg er på ingen måte kresen og kan også finne på å irritere meg over folk som pirker, men å uttale at du "ikke omgås sånne" er i overkant lite raust og dømmende. Skulle tro det var sosiopater eller hardbarka rasister vi snakka om

Anonymkode: 1906f...619

 

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel en forsvinnende liten del av befolkningen som kun spiser Grandiosa.

Anonymkode: 15371...c24

 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, med støy tenkte jeg på dem som krever en egen rett, f.eks. fordi de ikke liker fisk.

Anonymkode: 8839d...7ec

 

14 timer siden, Pashla skrev:

Eksakt hva var det som hørtes stivt og lite koselig ut? At jeg lærer barna mine å ikke såre fremtidige vertskap, at jeg gjerne står på hodet for gjestene;  eller at jeg syns både gjesterolle og vertinnerolle forplikter? 

 

2 timer siden, Iiiiik skrev:

Så du leser faktisk ikke en hel tekst når noen «sier» noe til deg. Sjarmerende. Tydelig at jeg har helt andre typer vennskap enn deg, Så lite nyanserte folk er jeg ikke venner med. Venner liker jo meg, og jeg liker dem. Vi er ikke ute etter å plukke ut en bitteliten del av et større budskap, og bruke den delen mot hverandre. 

Unnskyld meg, men hva feiler dere for noe?! Sånn, virkelig..? Hele denne tråden dreier seg jo faen meg om dere.

Anonymkode: fe8c6...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det virkelig noen andre enn allergikere, muslimer og veganere som gjør det da?

Anonymkode: 1bf21...00c

Ja, dessverre. Søsteren min er kjemepkresen og spiser egentlig bare spaghetti bolognaise, Grandiosa osv. Vi tilpasser oss ikke og hun er alltid misfornøyd når hun er her i selskap. Vi kan ikke servere spaghetti i alle familieselskap pga. henne.

Venninnen min som "ikke liker fisk" er bare sær. Det gjelder altså absolutt alle typer fisk, tilberedt på alle måter. Vi snakker ikke lutefisk, men hvit fisk, rosa fisk, fiskepinner, fiskegrateng, fiskekaker osv.

Og hun som "ikke liker grønnsaker" er den verste. Hvordan kan man være 36 år og ikke like noen grønnsaker? Jeg synes det er flaut.

Så som jeg skrev over, jeg synes det er barnslig å pirke ut oliven/sopp osv., og ville aldri gjort det selv, men det er ok hvis det gjøres diskret. Men å forsøke å bestemme menyen i andres selskap, fordi man ikke liker fisk, grønnsaker osv., det synes jeg er uhøflig og egoistisk.

Anonymkode: 8839d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dessverre. Søsteren min er kjemepkresen og spiser egentlig bare spaghetti bolognaise, Grandiosa osv. Vi tilpasser oss ikke og hun er alltid misfornøyd når hun er her i selskap. Vi kan ikke servere spaghetti i alle familieselskap pga. henne.

Venninnen min som "ikke liker fisk" er bare sær. Det gjelder altså absolutt alle typer fisk, tilberedt på alle måter. Vi snakker ikke lutefisk, men hvit fisk, rosa fisk, fiskepinner, fiskegrateng, fiskekaker osv.

Og hun som "ikke liker grønnsaker" er den verste. Hvordan kan man være 36 år og ikke like noen grønnsaker? Jeg synes det er flaut.

Så som jeg skrev over, jeg synes det er barnslig å pirke ut oliven/sopp osv., og ville aldri gjort det selv, men det er ok hvis det gjøres diskret. Men å forsøke å bestemme menyen i andres selskap, fordi man ikke liker fisk, grønnsaker osv., det synes jeg er uhøflig og egoistisk.

Anonymkode: 8839d...7ec

Ja, men disse er jo veldig ekstreme og i et veldig fåtall vil jeg tro? Har aldri vært borti noen slike! Men å plukke av en oliven, ananas eller noe slikt diskret er helt innafor altså for de to personene jeg vet om som kan gjøre det iblandt. Ser bare ikke problemet, men har aldri vært typen til å lete etter problemer eller måle venner på hva de måtte like eller gjøre når de spiser heller da. Leter man etter noe å bli fornærmet for finner man jo sikkert det ganske ofte. Det må jo være slitsomt, og litt terapi kunne kanskje løst det problemet for de som blir så fort fornærmet?

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...