Gå til innhold

Hvilken type vertinne er du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest her inne en stund, ser det ut som om DB-damene fordeler seg på to ulike hovedtyper. 

1. Du har stort fokus på gjestene og gjør alt du kan for at de skal føle seg velkommen, inkludert og trives. Du tar det som en selvfølge å lage mat som du vet at gjestene liker og tåler (og spør gjerne gjestene på forhånd om noen har noen allergier), så langt det er mulig, eller spør dem om råd/de kan ta med noe der du er usikker. Under måltidet er det samtalene, latteren og stemningen som er avgjørende, og du blåser i om en eller to av gjestene ikke nødvendigvis forsyner seg av alt, eller om noen diskret har pirket ut noen av ingrediensene i en rett. Det er folkene du trives med, ikke smaksløkene deres.

2. Du har stort fokus på hva du selv ønsker å lage til, gjerne etter tiden du har og hvor dyrt det blir. Du kan kanskje tilpasse noe, men anser det som en selvfølge at den/de som ikke tåler noe tar med egen mat. Det er i hvert fall ikke ditt ansvar og forhøre deg rundt dette eller legge tilrette, det er jo deres problem. Dersom du under måltidet oppdager at noen ikke spiser alt, eller pirker ut noe, blir du irritert og kjenner på at det ikke frister å invitere denne personen på middag igjen, når han/hun er så utakknemlig og barnslig at vedkommende ikke engang spiser det som blir servert.

 

Anonymkode: 7c9ca...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jeg velge så er jeg 2. Jeg lager mat jeg tror folk liker, men pirker du i maten og plukker ut ingredienser blir du aldri invitert tilbake, jeg gidder ikke ha folk i hus som ikke har grunnleggende bordskikk, det er jo bare kvalmt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av begge. Jeg har heldigvis ingen venninner eller familiemedlemmer med allergier, og den ene personen som er superkresen tar vi overhodet ikke hensyn til. :) Så mest 1, men litt 2.

Anonymkode: 8839d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke stort fokus. 
 

jeg gjør mitt beste for at gjestene skal trives. Prøver å finne retter alle kan spise og like. Det siste synes jeg er vanskeligst. Jeg kommer fra en altetende familie (dom vi har flyttet langt unna), mens min svigerfamilie (som vi bor nær nok til å ha på middag) vil ha kjøtt, poteter, brun saus og Pepsi Max. Da blir det i lengden kjedelig å lage mat, men jeg tenker at selskapet er viktigere enn det kulinariske, og så lenge alle trives blir stemningen god. Jeg har to vennegjenger. I den ene er det én med chrons, én med spiseforstyrrelser og én som alltid går på en form for diett. Det er ikke lett å lage mat til en slik gruppe, men det har vi alle innsett, så vi møtes helst ute der alle kan velge det de vil. I den andre gruppen har én cøliaki og én laktoseintoleranse. Det er en lettere kombinasjon, og null stress å lage noe for alle. I klassen til den ene sønnen min går det en muslim og en vegetarianer. Da blir det pannekaker til bursdagen (ingen allergikere). 
 

Noen ganger føler jeg en liten sorg over å ikke bare velge fritt. Jeg pleide å elske å lage mat, men interessen har dalt i takt med restriksjonene. Uansett er det å møte mennesker man er glad i det viktigste. 

Anonymkode: 4e484...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må jeg velge så er jeg 2. Jeg lager mat jeg tror folk liker, men pirker du i maten og plukker ut ingredienser blir du aldri invitert tilbake, jeg gidder ikke ha folk i hus som ikke har grunnleggende bordskikk, det er jo bare kvalmt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Er det mulig å være så barnslig når man er stor nok til å være vertinne?? Hvis noen har en dårlig dag eller ikke liker en ting så godt og pirker litt i eller ikke spiser alt i maten ber du dem ikke igjen??? 😳😂 Så du sorterer folk slik? Basert på «hvor god kokk du er»? Du er ikke seriøs?? Det har ingenting med bordskikk å gjøre, du må jo tro vi befinner oss på et slott i et annet århundre? 

Tipper problemstillingen er lite aktuell da folk neppe orker besøke noen som deg. Dårlig personlighet er jo ikke noe særlig.

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig å være så barnslig når man er stor nok til å være vertinne?? Hvis noen har en dårlig dag eller ikke liker en ting så godt og pirker litt i eller ikke spiser alt i maten ber du dem ikke igjen??? 😳😂 Så du sorterer folk slik? Basert på «hvor god kokk du er»? Du er ikke seriøs?? Det har ingenting med bordskikk å gjøre, du må jo tro vi befinner oss på et slott i et annet århundre? 

Tipper problemstillingen er lite aktuell da folk neppe orker besøke noen som deg. Dårlig personlighet er jo ikke noe særlig.

Anonymkode: 1bf21...00c

Det er vel så barnslig å pirke i maten. 

Anonymkode: 4e484...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart nr 1, selv om det av og til irriterer meg at ungene til søsteren min ikke spiser noenting. Mest kresne ungene i verden.

Men jeg løser det ved å alltid ha pølser, for det spiser de, og det er enkelt for meg å lage i tillegg til annen mat jeg lager ;)

Svigerinnen min har cøliaki, og svigerfar en veldig "gammel" gane hvor poteter og kjøtt/fisk, men ingen grønnsaker og ingen saus er det som smaker best. 

Jeg lager alltid noe alle kan spise, for er jeg vertinne skal alle finne noe de kan spise, men jeg lager ofte flere ting fordi jeg synes særlig svigerfar og mine tantebarns diett er veldig kjedelig.

Jeg synes det er koselig å invitere gjester og det er alltid rikelig med mat og alle finner noe de liker her, jeg blir heller ikke fornærmet om noen pirker vekk noe fra maten. At svogeren min ikke er så glad i sopp har ingenting med mine kokkeferdigheter å gjøre, han er bare ikke noe glad i hverken smak eller konsistens, det er helt greit. Vi koser oss sammen likevel.

Anonymkode: 1158a...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel så barnslig å pirke i maten. 

Anonymkode: 4e484...930

Nei, det er det virkelig ikke. Du mener man skal tvinge i seg alt man får uansett? Selv om ikke verten har tatt noe hensyn til hva gjester liker eller tåler?

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg helt enig i kategoriseringene dine. Men litt begge deler. Mest en, men det hender også at vi inviterer på spesifikk mat - og da velger vi gjerne gjestene litt ut fra hvem som spiser hva, ikke omvendt. Det er ikke veganerne og "går alltid på den pussigste dietten jeg kan finne for jeg er så hippogkul"-erne som står høyest på lista til årets pinnekjøttmiddag, liksom.

Anonymkode: 4c9e9...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel egentlig en nr 1, men grensa for tilrettelegging hos meg går på kresen. Jeg lager gjerne melkefritt, glutenfritt, eggefritt, vegan og alt annet, men om folk bare liker grandiosa med ketchup, så serverer jeg ikke det. Da tenker jeg at de får forsyne seg med det de orker å spise av det som er å få. Det er enda ikke noen som har gått fra mitt hus med tom mage. Om grandiosaen ikke står på bordet, så er det rart hvor mye annet som plutselig går an å spise. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nummer en, men alle mine gjester er takknemlige og hyggelige å ha i hus. Jeg har aldri hatt sånne pirkete og sære folk. Aner ikke hvordan jeg hadde reagert men hadde jeg laget et normalt måltid uten sære ting hadde jeg nok ikke giddet å styre med å lage noe på sparke. 

Min svigerinne klarer ikke fårekjøtt da bare dropper jeg å invitere de på fårikål, dette synes hun er heeeeelt OK. Jeg sier i fra da, vi har fårikål middag så har du begynt å spise de de siste fjorten dagene så kan du jo komme. Hun får jo en slags invitasjon da men hadde ikke falt meg inn å lage noe ekstra til henne, hender mannen hennes kommer en tur men hun fikser ikke lukta en gang. 

Anonymkode: 31255...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke. Du mener man skal tvinge i seg alt man får uansett? Selv om ikke verten har tatt noe hensyn til hva gjester liker eller tåler?

Anonymkode: 1bf21...00c

Du er altså en pirker. Men da er du neppe på vennelisten min uansett. Jeg omgås ikke sånne. Likevel er det fullt rundt bordet mitt. Rart, gitt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er altså en pirker. Men da er du neppe på vennelisten min uansett. Jeg omgås ikke sånne. Likevel er det fullt rundt bordet mitt. Rart, gitt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Nei, jeg er ikke en pirker, men har nok innsikt til å forstå at noen kanskje ikke liker sopp feks. Nei, vi kunne ikke blitt venner. Usmakelige og egosentriske folk takler jeg ikke. Rart gitt. 

Anonymkode: 1bf21...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er altså en pirker. Men da er du neppe på vennelisten min uansett. Jeg omgås ikke sånne. Likevel er det fullt rundt bordet mitt. Rart, gitt.

Anonymkode: 185a7...5c1

Altså, jeg er på ingen måte kresen og kan også finne på å irritere meg over folk som pirker, men å uttale at du "ikke omgås sånne" er i overkant lite raust og dømmende. Skulle tro det var sosiopater eller hardbarka rasister vi snakka om

Anonymkode: 1906f...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg er vel egentlig en nr 1, men grensa for tilrettelegging hos meg går på kresen. Jeg lager gjerne melkefritt, glutenfritt, eggefritt, vegan og alt annet, men om folk bare liker grandiosa med ketchup, så serverer jeg ikke det. Da tenker jeg at de får forsyne seg med det de orker å spise av det som er å få. Det er enda ikke noen som har gått fra mitt hus med tom mage. Om grandiosaen ikke står på bordet, så er det rart hvor mye annet som plutselig går an å spise. 

Nå er det vel en forsvinnende liten del av befolkningen som kun spiser Grandiosa.

Anonymkode: 15371...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at så mange er nummer 1! Klart at det blir noe annet med kresne barn, og kategoriene mine er ikke hogget i stein heller, men de viser en hovedforskjell på innstillingen man har overfor gjestene sine. Jeg har takk og pris bare nummer 1 selv i min omgangskrets. 

Anonymkode: 7c9ca...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i noen av beskrivelsene.

Jeg hater å være vertinne, men når jeg først må vil jeg at gjestene skal ha det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

En kombinasjon av de to. Står gjerne på hodet for gjestene om det trengs. Men som vi alle vet, å være gjest er et privilegium som man ikke skal ta lett på. Det er forpliktelser i å bli bedt inn i andres hjem, og jeg lærer mine barn av med kresenhet og sutring. For jeg vil ikke at de i sin tur skal såre vertinnen som har stått på hodet for dem. Vel og bra at "ikke alle liker alt", men MÅ man fortelle om det til folk som har laget noe de trodde du ville sette pris på, og dermed sette dem i forlegenhet...?

Du kunne like godt spurt "hvilken type gjest er du? Den kresne og kravstore eller den takknemlige?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding. Jeg lager gjerne god mat, og tilrettelegger om nødvendig for f.eks. muslimer, vegetarianere eller allergikere. Men ikke før særhet. Og jeg kommenterer ikke sær oppførsel, men jeg hadde reagert negativt. Opplever dog aldri sånt fra voksne folk. 

Anonymkode: 82ca9...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1, helt klart! Inviterer folk jeg er glad i, de tar jeg hensyn til. Lager noe alle liker, prøver å gjøre det koselig fint for dem❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...