Gå til innhold

Hadde du brukt jakke m ekte pelskrage om den


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På begynnelsen av 2000-tallet var det ei demo mot pels. Ei jeg kjenner var så dum at hun møtte opp i ei canada goose jakke. Det var ikke populært, for å si det sånn...

Anonymkode: 2a862...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Hva skulle være alternativene? Kaste den? Gi den videre til noen andre? Hvor nå enn den pelsen kom fra, så er det dyret dødt. De rundt meg kan jo ikke vite om pelsen er ekte, eller fuskpels.

Men jeg ville aldri kjøpt jakke/klær med ekte pels selv.

Anonymkode: 55345...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hva skulle være alternativene? Kaste den? Gi den videre til noen andre? Hvor nå enn den pelsen kom fra, så er det dyret dødt. De rundt meg kan jo ikke vite om pelsen er ekte, eller fuskpels.

Men jeg ville aldri kjøpt jakke/klær med ekte pels selv.

Anonymkode: 55345...213

Det å bruke den viser hva slags holdninger man har, uavhengig av om man har kjøpt selv eller fått. 

Anonymkode: 6360b...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det å bruke den viser hva slags holdninger man har, uavhengig av om man har kjøpt selv eller fått. 

Anonymkode: 6360b...9dc

Nei, det er stor forskjell på å frivillig kjøpe pels, og å ha arvet/fått pels. Jeg har f.eks. andre holdninger til pels enn min bestevenninne, som har Canada Goose-jakke.

Med mindre det er et merke som mange kjenner til, og vet at bruker ekte pels, ville de aller, aller fleste ikke kunne vite eller se om pelskragen er ekte eller ikke. Dermed kan jeg trygt gå med de aller fleste jakker uten at noen vet hva slags holdninger jeg har til pels. See?

Anonymkode: 55345...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Pels synes jeg ikke noe om, og jeg synes ikke noe om folk som bruker pels heller. Kutter ikke ut folk hvis jeg ser de bruker pels, men mennesker med såpass lite empati orker jeg ikke bruke nye tid sammen med. Selvom jeg selv ikke hadde betalt for jakka er det å bruke det med på å gjøre det greit å kjøpe og bruke pels, det vil jeg ikke være med på.

Anonymkode: aa147...c82

Nei!!! Vi går en tid i møte der gjenbruk er viktig. Skal vi kaste alt med pels fordi det symboliserer dyremishandling? I mine øyne kan det like gjerne vise gjenbruk. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en. Hva med de som jobber i butikker der du selger pels...unngår du de og? 

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei!!! Vi går en tid i møte der gjenbruk er viktig. Skal vi kaste alt med pels fordi det symboliserer dyremishandling? I mine øyne kan det like gjerne vise gjenbruk. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en. Hva med de som jobber i butikker der du selger pels...unngår du de og? 

Anonymkode: 54f3b...ba8

Hva med ei jakke med et stort hakekors på ryggen? Skal den gjenbrukes?

Anonymkode: 96376...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2019 at 3:11 PM, Anonym bruker said:

Var en gave uten mulighet til retur?

Anonymkode: 4d392...4b2

Ja ;)

Anonymkode: fa90e...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med ei jakke med et stort hakekors på ryggen? Skal den gjenbrukes?

Anonymkode: 96376...954

I god gjenbruksånd kan et hakekors LETT dekkes til med tekstiler og godt håndarbeide. :) 

Anonymkode: 55345...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med ei jakke med et stort hakekors på ryggen? Skal den gjenbrukes?

Anonymkode: 96376...954

Nei. Men det symboliserer helt andre ting. 

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med ei jakke med et stort hakekors på ryggen? Skal den gjenbrukes?

Anonymkode: 96376...954

Men ja, om betydningen av korset ble borte, men det blir den ikke.

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I god gjenbruksånd kan et hakekors LETT dekkes til med tekstiler og godt håndarbeide. :) 

Anonymkode: 55345...213

Men du forstod eksempelet, eller? Hvis hakekorset ikke kan dekkes til, skal man da bruke den? Er jo heller ikke et problem å bruke ei jakke med pelskrage dersom kragen kan fjernes. 

Anonymkode: 96376...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med ei jakke med et stort hakekors på ryggen? Skal den gjenbrukes?

Anonymkode: 96376...954

Det er ulovlig å gå rundt med et hakekors, så sammenligningen din er håpløs. 

Anonymkode: 8e922...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi her var det mye meninger om det ene og det andre. For det første så er det veldig få slike pelser som er laget av mink. Mink er ett skadedyr, mange PETA folk og diverse har de siste årene raidet pelsdyr farmere og sluppet fri disse søte små dyrene. Det har endt med mange døde dyr, både de som er blitt overkjørt men også de disse dyrene har drept. For disse søte små uskyldige dyrene dreper mange i norsk natur. De ødelegger mye av den norske faunaen. Dette er mange ikke klar over, men ser du mink ute i naturen er det faktisk slik at du skal drepe de. Er det noe hyggelig da? Så er det det at mye pels er gjenbrukspels, feks hare, kaninpels er mye brukt til jakker. Disse blir enten jaktet på og spist eller drevet kjøtt oppdrett på og også spist. Det at hele dyret brukes er jo bare supert. 
 

jeg kjøpte meg en dun jakke med pels for 8 år siden den er like fin i dag. Har gjenbruk av skinnvesker som er over 20 år gamle og like fine. Det dere egentlig skulle ha streiket i mot og boikottet er syntetiske plagg laget av billig kjeder. Det er det som ødelegger verden, miljø og ikke minst al den mishandlingen av barn som lager klærne dine. De er ikke så viktige tydeligvis for vi må redde Minken! Små barn kan bare jobbe!!

Anonymkode: 18cd5...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi her var det mye meninger om det ene og det andre. For det første så er det veldig få slike pelser som er laget av mink. Mink er ett skadedyr, mange PETA folk og diverse har de siste årene raidet pelsdyr farmere og sluppet fri disse søte små dyrene. Det har endt med mange døde dyr, både de som er blitt overkjørt men også de disse dyrene har drept. For disse søte små uskyldige dyrene dreper mange i norsk natur. De ødelegger mye av den norske faunaen. Dette er mange ikke klar over, men ser du mink ute i naturen er det faktisk slik at du skal drepe de. Er det noe hyggelig da? Så er det det at mye pels er gjenbrukspels, feks hare, kaninpels er mye brukt til jakker. Disse blir enten jaktet på og spist eller drevet kjøtt oppdrett på og også spist. Det at hele dyret brukes er jo bare supert. 
 

jeg kjøpte meg en dun jakke med pels for 8 år siden den er like fin i dag. Har gjenbruk av skinnvesker som er over 20 år gamle og like fine. Det dere egentlig skulle ha streiket i mot og boikottet er syntetiske plagg laget av billig kjeder. Det er det som ødelegger verden, miljø og ikke minst al den mishandlingen av barn som lager klærne dine. De er ikke så viktige tydeligvis for vi må redde Minken! Små barn kan bare jobbe!!

Anonymkode: 18cd5...5f0

Og så skal vi gi F i allergikere som ikke tåler annet enn syntetisk, ikke sant! For de er ikke miljøvennlige!

Hallo?? 

Hva med ha noe for alle, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DetYrer skrev:

Og så skal vi gi F i allergikere som ikke tåler annet enn syntetisk, ikke sant! For de er ikke miljøvennlige!

Hallo?? 

Hva med ha noe for alle, da?

Øøø si meg en allergiker som er allergisk mot alt som er naturlig???

Anonymkode: 18cd5...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DetYrer skrev:

Og så skal vi gi F i allergikere som ikke tåler annet enn syntetisk, ikke sant! For de er ikke miljøvennlige!

Hallo?? 

Hva med ha noe for alle, da?

Allergikere er bare en byrde og i «veien». Hvorfor i helvete blir mennesker skapt så vi får særbehov innen alle områder? Hvordan er det mulig å bli allergisk mot noe som er naturlig?!

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Allergikere er bare en byrde og i «veien». Hvorfor i helvete blir mennesker skapt så vi får særbehov innen alle områder? Hvordan er det mulig å bli allergisk mot noe som er naturlig?!

Anonymkode: 54f3b...ba8

Om du mener allergikere bare er i veien så vil du få det slitsomt i fremtiden. Innen svært få år regner WHO og Helsedirektoratet at 50 % av befolkningen vil ha en eller flere allergier.

Hvorfor det er slik er for stort tema til denne tråden og blir bare en avsporing.

Anonymkode: e0a2e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Allergikere er bare en byrde og i «veien». Hvorfor i helvete blir mennesker skapt så vi får særbehov innen alle områder? Hvordan er det mulig å bli allergisk mot noe som er naturlig?!

Anonymkode: 54f3b...ba8

Hvordan man blir allergisk mot noe naturlig? Ser du hva du skriver? Tror du alt naturlig er tolererbart og sunt? Spis fluesopp. Naturlig men jeg lover deg du ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du mener allergikere bare er i veien så vil du få det slitsomt i fremtiden. Innen svært få år regner WHO og Helsedirektoratet at 50 % av befolkningen vil ha en eller flere allergier.

Hvorfor det er slik er for stort tema til denne tråden og blir bare en avsporing.

Anonymkode: e0a2e...352

Jeg mente ikke det skulle bli tema, men jeg sikter til at mennesker er en svært lite praktisk art. Eneste vi klarer er å bli syke. Mennesker utvikler seg i negativt retning. Gi klarer jo ikke annet. Hvorfor ikke bare gjerne mennesker. Eneste vi er opptatt av er å ha all plassen

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Hvordan man blir allergisk mot noe naturlig? Ser du hva du skriver? Tror du alt naturlig er tolererbart og sunt? Spis fluesopp. Naturlig men jeg lover deg du ikke tåler det.

Men noen blir allergisk mot katt, noen mot hund...noen mot gluten osv osv. Jeg har såvidt utviklet allergi mot eple og nøtter. Og pollen.....

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men noen blir allergisk mot katt, noen mot hund...noen mot gluten osv osv. Jeg har såvidt utviklet allergi mot eple og nøtter. Og pollen.....

Anonymkode: 54f3b...ba8

Jo da men her var det snakk om all slags materiale alt fra ull, silke, forskjellige pelser, bomull, lin osv. Ikke kom her og si at ett menneske er allergisk mot alt dette samtidig.

Anonymkode: 18cd5...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo da men her var det snakk om all slags materiale alt fra ull, silke, forskjellige pelser, bomull, lin osv. Ikke kom her og si at ett menneske er allergisk mot alt dette samtidig.

Anonymkode: 18cd5...5f0

Ingen har vel påstått det heller...?

Anonymkode: e0a2e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har vel påstått det heller...?

Anonymkode: e0a2e...352

Jo hun som mente at vi da skulle gi f i alle allergikere fordi de kun tålte syntetisk påstod det!  Det var jeg som skrev at den største miljø synderen og etikk synderen er billig plast klær som lages av barnearbeid. Wish.com noen her????

Anonymkode: 18cd5...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...