Gå til innhold

Hadde du brukt jakke m ekte pelskrage om den


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

men om du treffer noen om sommeren og liker vedkommende da? kutter du dem ut om vinteren da fordi du ser dem med den jakka? du virker noe enkel

Anonymkode: 54f3b...ba8

Det er vel heller deg som er enkel her. Jeg kjenner ingen som går med sånn jakke

Anonymkode: d1842...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kunne jeg godt.  Vi har til og med puter av ekte pels i sofaen, reinsdyrskinn i pulken, selskinnstøvler og saueskinnsfell på hytta. 

Om pelsen på anoranken min er ekte vet jeg ikke. Den er såpass gammel at ingen tenkte på at det skulle være noe problem, men syntetidk var billigere.

Anonymkode: 79e34...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei!!! Hadde gitt den i retur eller kastet den i søpla

Anonymkode: 6360b...9dc

Du er faen meg mer miljøskadelig enn de som bruker den.

Anonymkode: 54f3b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode vinterjakker. Min søster derimot har mange. Hun glemte en hos meg og sa at jeg bare kunne få den siden hun har så mange. 

Det er ekte pels på hetta og jeg bruker ikke flere tusen på å kjøpe ny når jeg fikk denne gratis, bare fordi det er pels på hetta.

Hadde ikke kjøpt det selv, men når jeg får den brukt så lar jeg ikke være å bruke den pga pelsen altså.

Anonymkode: f1599...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Pels synes jeg ikke noe om, og jeg synes ikke noe om folk som bruker pels heller. Kutter ikke ut folk hvis jeg ser de bruker pels, men mennesker med såpass lite empati orker jeg ikke bruke nye tid sammen med. Selvom jeg selv ikke hadde betalt for jakka er det å bruke det med på å gjøre det greit å kjøpe og bruke pels, det vil jeg ikke være med på.

Anonymkode: aa147...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hva slags pels det var.
Dersom det er snakk om pels fra rein eller sau, der dyret er jaktet og spist - ja, hvorfor ikke? Jeg ville vært glad til når vinteren kom.
Pels fra dyr som er alt opp på pelsfarm - nei. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, gale damen skrev:

Det spørs jo helt hva slags pels det var.
Dersom det er snakk om pels fra rein eller sau, der dyret er jaktet og spist - ja, hvorfor ikke? Jeg ville vært glad til når vinteren kom.
Pels fra dyr som er alt opp på pelsfarm - nei. Aldri.

De blir jo til dyrefôr?

Anonymkode: f2372...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker aldri pels eller ekte skinn og er selektiv rundt kjøtt, men er ikke vegetarianer. Vi bruker mest kollektive transportmidler, men har en el-bil. Flyr ytterst sjeldent. Poenget er at jeg prøver i det minste å bidra til en litt bedre klode for mine barn, gjør du?

Anonymkode: d3940...bb3

Så du bruker ikke engang lærsko? 

Altså... Det må da være bedre at kuskinnet brukes f.eks. til å lage sko av, enn at det kastes, når kua uansett skal slaktes? 

Anonymkode: fa9d6...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De blir jo til dyrefôr?

Anonymkode: f2372...2b8

Spiller ingen rolle. Pelsoppdrettsnæringen gir meg kvalmebyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du bruker ikke engang lærsko? 

Altså... Det må da være bedre at kuskinnet brukes f.eks. til å lage sko av, enn at det kastes, når kua uansett skal slaktes? 

Anonymkode: fa9d6...0ce

Er det rart å ikke ha lærsko? Det har jeg aldri hatt

Anonymkode: d1842...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er faen meg mer miljøskadelig enn de som bruker den.

Anonymkode: 54f3b...ba8

Hvem sier noe om miljøet?

Anonymkode: 6360b...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det rart å ikke ha lærsko? Det har jeg aldri hatt

Anonymkode: d1842...42c

Nei vel, det har i alle fall jeg. 

F.eks. disse: https://www.bianco.com/no/no/bi/damesko/animal-print/inn.--lace-shoes-92548676.html (mine sist innkjøpte lærsko)

Jeg har flere par ankelstøvletter i lær, jeg har også f.eks. fjellsko og bunadsko. 

Jeg vil tro jeg har omtrent halvt om halvt av sko i lær, og andre materialer. 

Anonymkode: fa9d6...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Så du bruker ikke engang lærsko? 

Altså... Det må da være bedre at kuskinnet brukes f.eks. til å lage sko av, enn at det kastes, når kua uansett skal slaktes? 

Anonymkode: fa9d6...0ce

Enig i dette, men husk at ikke alt skinn kommer fra dyr som brukes til mat. Det avles faktisk dyr kun til skinn. Dessuten er lærindustrien heller ikke noe særlig for miljøet pga. bruk av store mengder kjemikalier som ofte dumpes rett i naturen. Skinn og pels er faktisk ikke bare bra for miljøet det heller.

Anonymkode: aa147...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Pels synes jeg ikke noe om, og jeg synes ikke noe om folk som bruker pels heller. Kutter ikke ut folk hvis jeg ser de bruker pels, men mennesker med såpass lite empati orker jeg ikke bruke nye tid sammen med. Selvom jeg selv ikke hadde betalt for jakka er det å bruke det med på å gjøre det greit å kjøpe og bruke pels, det vil jeg ikke være med på.

Anonymkode: aa147...c82

Det har ikke nødvendigvis noe med empati å gjøre. Pelsdyrnæringen er ikke nødvendigvis verre enn de som produserer kjøtt til mat eller fôr.

Jeg kjøpte en jakke for et par år siden med pelshette. Jeg sjekket på forhånd at de følger opp sine produsenter, og pelsen kommer kun fra dyr som også brukes i matproduksjon.

Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg en pelskrage. Den jeg vil ha kommer fra ville dyr som er blitt et så stort problem at de må tas unna for å hindre for store skader på avlinger og hus. Da er det bedre at man gjør nytte av pelsen, enn at den blir kastet eller brent opp. Jeg tenker det er mer empati og respekt for dyr og andre levende vesen å nyttegjøre seg ressursene, enn å bare kaste det. Jeg ønsker meg også en lammeskinnsjakke, og ser ingen problemer med det siden dette er dyr som har gått fritt frem til slakting, og kjøttet brukes til mat.

Jeg tar bevisste valg. Jeg forsøker å kjøpe kjøtt fra økologiske produsenter der jeg kan, jeg er bevisst hvilke leverandører jeg bruker ellers. Jeg unngår helt visse produkter pga. produksjonsmetoder. Her jeg bor nå er det ikke så enkelt å få tak i økologisk og større utvalg, men jeg har tidligere kjøpt hele lam tidligere, for å utnytte mest mulig av dyret. Jeg koker kraft, og bruker deler av dyr som ellers ofte ikke brukes lenger. Jeg kjøper kjøtt som selges til redusert pris rett før datoen går ut, fordi det er bedre for miljøet og mer respektfullt for dyret enn at det blir kastet i søpla.

Ja, det brukes kjemikalier ved produksjon av pels og skinn. Men ser vi på pels- eller skinnjakker/-plagg så er dette ofte klær som kan vare i tiår og kanskje generasjoner om man tar godt vare på dem. Det er langt mer miljøvennlig enn plastmaterialer som stadig avgir plast til miljøet, og som i beste fall resirkuleres mange ganger, med all den energibruken og kjemikaliene det krever.

Ved å velge materialer og kvaliteter som varer sparer man miljøet mye, fordi man kutter enormt i forbruket sitt. Jeg handler svært lite klær, men det jeg kjøper har jeg i årevis. Jeg velger snitt og farger som passer min kropp fremfor å hoppe på nyeste mote. I sommer fikk jeg fikk jeg f.eks. flere spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt to bluser fordi de ønsket å kjøpe samme. De var kjøpt for 10 og 12 år siden. Nå tok jeg nettopp frem en ullgenser som jeg ikke har brukt på et par år, fikk nytt spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt den - fant ut at den var kjøpt i 2001 eller 2002.

Jeg tør påstå at jeg har et mer bevisst forhold til hva jeg bruker enn mange av de som skriker opp om at de ikke vil bruke tid på folk som bruker pels eller spiser kjøtt - og trolig er jeg både mer miljøbevisst og bryr meg mer om dyr og produksjon enn de fleste av disse noen gang vil gjøre.

Anonymkode: e0a2e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke nødvendigvis noe med empati å gjøre. Pelsdyrnæringen er ikke nødvendigvis verre enn de som produserer kjøtt til mat eller fôr.

Jeg kjøpte en jakke for et par år siden med pelshette. Jeg sjekket på forhånd at de følger opp sine produsenter, og pelsen kommer kun fra dyr som også brukes i matproduksjon.

Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg en pelskrage. Den jeg vil ha kommer fra ville dyr som er blitt et så stort problem at de må tas unna for å hindre for store skader på avlinger og hus. Da er det bedre at man gjør nytte av pelsen, enn at den blir kastet eller brent opp. Jeg tenker det er mer empati og respekt for dyr og andre levende vesen å nyttegjøre seg ressursene, enn å bare kaste det. Jeg ønsker meg også en lammeskinnsjakke, og ser ingen problemer med det siden dette er dyr som har gått fritt frem til slakting, og kjøttet brukes til mat.

Jeg tar bevisste valg. Jeg forsøker å kjøpe kjøtt fra økologiske produsenter der jeg kan, jeg er bevisst hvilke leverandører jeg bruker ellers. Jeg unngår helt visse produkter pga. produksjonsmetoder. Her jeg bor nå er det ikke så enkelt å få tak i økologisk og større utvalg, men jeg har tidligere kjøpt hele lam tidligere, for å utnytte mest mulig av dyret. Jeg koker kraft, og bruker deler av dyr som ellers ofte ikke brukes lenger. Jeg kjøper kjøtt som selges til redusert pris rett før datoen går ut, fordi det er bedre for miljøet og mer respektfullt for dyret enn at det blir kastet i søpla.

Ja, det brukes kjemikalier ved produksjon av pels og skinn. Men ser vi på pels- eller skinnjakker/-plagg så er dette ofte klær som kan vare i tiår og kanskje generasjoner om man tar godt vare på dem. Det er langt mer miljøvennlig enn plastmaterialer som stadig avgir plast til miljøet, og som i beste fall resirkuleres mange ganger, med all den energibruken og kjemikaliene det krever.

Ved å velge materialer og kvaliteter som varer sparer man miljøet mye, fordi man kutter enormt i forbruket sitt. Jeg handler svært lite klær, men det jeg kjøper har jeg i årevis. Jeg velger snitt og farger som passer min kropp fremfor å hoppe på nyeste mote. I sommer fikk jeg fikk jeg f.eks. flere spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt to bluser fordi de ønsket å kjøpe samme. De var kjøpt for 10 og 12 år siden. Nå tok jeg nettopp frem en ullgenser som jeg ikke har brukt på et par år, fikk nytt spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt den - fant ut at den var kjøpt i 2001 eller 2002.

Jeg tør påstå at jeg har et mer bevisst forhold til hva jeg bruker enn mange av de som skriker opp om at de ikke vil bruke tid på folk som bruker pels eller spiser kjøtt - og trolig er jeg både mer miljøbevisst og bryr meg mer om dyr og produksjon enn de fleste av disse noen gang vil gjøre.

Anonymkode: e0a2e...352

Problemet er jo ikke sånne som deg, men folk som ike har et bevisst forhold til det aller meste..
Eksempelet ditt med skinnklær er godt, men det legger til grunn at folk som kjøper skinn er bevisste på både hva de jar kjøpt og at plagget skal vare. Dessverre tror jeg ikke at flertallet gjør det. De har kjøpt en kul jakke, og så varer den i kanskje fire sesonger før den kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var en gave uten mulighet til retur?

Anonymkode: 4d392...4b2

Klart jeg hadde🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke nødvendigvis noe med empati å gjøre. Pelsdyrnæringen er ikke nødvendigvis verre enn de som produserer kjøtt til mat eller fôr.

Jeg kjøpte en jakke for et par år siden med pelshette. Jeg sjekket på forhånd at de følger opp sine produsenter, og pelsen kommer kun fra dyr som også brukes i matproduksjon.

Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg en pelskrage. Den jeg vil ha kommer fra ville dyr som er blitt et så stort problem at de må tas unna for å hindre for store skader på avlinger og hus. Da er det bedre at man gjør nytte av pelsen, enn at den blir kastet eller brent opp. Jeg tenker det er mer empati og respekt for dyr og andre levende vesen å nyttegjøre seg ressursene, enn å bare kaste det. Jeg ønsker meg også en lammeskinnsjakke, og ser ingen problemer med det siden dette er dyr som har gått fritt frem til slakting, og kjøttet brukes til mat.

Jeg tar bevisste valg. Jeg forsøker å kjøpe kjøtt fra økologiske produsenter der jeg kan, jeg er bevisst hvilke leverandører jeg bruker ellers. Jeg unngår helt visse produkter pga. produksjonsmetoder. Her jeg bor nå er det ikke så enkelt å få tak i økologisk og større utvalg, men jeg har tidligere kjøpt hele lam tidligere, for å utnytte mest mulig av dyret. Jeg koker kraft, og bruker deler av dyr som ellers ofte ikke brukes lenger. Jeg kjøper kjøtt som selges til redusert pris rett før datoen går ut, fordi det er bedre for miljøet og mer respektfullt for dyret enn at det blir kastet i søpla.

Ja, det brukes kjemikalier ved produksjon av pels og skinn. Men ser vi på pels- eller skinnjakker/-plagg så er dette ofte klær som kan vare i tiår og kanskje generasjoner om man tar godt vare på dem. Det er langt mer miljøvennlig enn plastmaterialer som stadig avgir plast til miljøet, og som i beste fall resirkuleres mange ganger, med all den energibruken og kjemikaliene det krever.

Ved å velge materialer og kvaliteter som varer sparer man miljøet mye, fordi man kutter enormt i forbruket sitt. Jeg handler svært lite klær, men det jeg kjøper har jeg i årevis. Jeg velger snitt og farger som passer min kropp fremfor å hoppe på nyeste mote. I sommer fikk jeg fikk jeg f.eks. flere spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt to bluser fordi de ønsket å kjøpe samme. De var kjøpt for 10 og 12 år siden. Nå tok jeg nettopp frem en ullgenser som jeg ikke har brukt på et par år, fikk nytt spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt den - fant ut at den var kjøpt i 2001 eller 2002.

Jeg tør påstå at jeg har et mer bevisst forhold til hva jeg bruker enn mange av de som skriker opp om at de ikke vil bruke tid på folk som bruker pels eller spiser kjøtt - og trolig er jeg både mer miljøbevisst og bryr meg mer om dyr og produksjon enn de fleste av disse noen gang vil gjøre.

Anonymkode: e0a2e...352

Dette kunne jeg skrevet. Her jeg sitter med 10 år gammel genser.

I entreen står de like gamle vinterstøvlene mine nypusset og klare til bruk. Jeg tar på meg parkasen med pels på kragen som jeg kjøpte i 2010, og synes den er like fin enda. ( Den har selvdød pels, bare for å ha sagt det) Jeg har den sikkert fremdeles om 10 år også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sug lut skrev:

Jeg kjenner at denne tråden får meg til å få mer lyst på mer pels enn på lenge.

Ååå, du er så tøff du! Skikkelig tøff altså🙄🙄

Anonymkode: f1599...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...