Gå til innhold

Å være kritisk til Greta Thunberg= Å være mobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skriver helt perfekt hun 

Anonymkode: 33f45...242

Ikke overraskende at du omtaler deg selv i tredje person...

Og nei, du skriver langt fra perfekt. Du skriver faktisk ganske dårlig.

 

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke overraskende at du omtaler deg selv i tredje person...

Og nei, du skriver langt fra perfekt. Du skriver faktisk ganske dårlig.

 

Anonymkode: c660e...a42

Sorry prippete dame, trudde det var andre som hadde kommentert!

jeg skriver dårlig? For du er uenige 😂 Den var ny!

 

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan levde min mors generasjon? Hvordan kan dere sitte her å mene at de var miljøsvin?

«Vi hadde melkeflasker av glass som vi leverte tilbake og brusflasker som vi pantet. Butikken sendte dem tilbake til produsenten som vasket dem og brukte dem om igjen, både melkeflasker og brusflasker. Så de ble faktisk gjenbrukt mange ganger. 
Men me hadde ikje tenkt på "miljøet"...
Dengang eksisterte nemligt en aen ting; NØYSOMHET.

Vi gikk opp trappene fordi vi ikke hadde heis eller rulletrapper i alle butikker, skoler og forretningsbygninger. Vi gikk til butikken for å handle og vi tok ikke bilen eller andre elektriske fremkomst midler hver gang vi skulle flytte oss noen hundre meter. 
Men me tenkte ikje miljøhensyn dag å natt….

Engangsbleier visste vi ikke hva var, så bleiene ble vasket, om og om igjen til de var utslitt. Vi tørket klærne våre på klessnoren ute, ikke i et energikrevende monster. Sol og vind tørket klærne våre på vår tid. Barna arvet klær fra sine eldre søsken, og det var så absolutt ikke bestandig siste mote, eller merkevareklær.

På kjøkkenet blandet, pisket og eltet vi alt med håndmakt, vi hadde ikke maskiner som gjorde det for oss. Når vi pakket skjøre gjenstander, brukte vi gamle aviser for å beskytte dem, vi hadde ikke bobleplast eller styrénputer. I de dager startet vi aldri en bensinslukende eller en strømkrevende motor bare for å klippe plenen, vi dyttet klipperen for hånd.

Vi fikk så mye mosjon og bevegelse på jobbe at vi ikke behøvde å gå til et treningsstudio som bruker elektriske maskiner som tredemøller, stairs-maskiner og mer.
 Men.. Me tenkte kje på miljøet..

Vi drakk vann fra springen i stedet for å bruke en plast kopp eller flaske hver gang. Å kjøpe vann som er like dyrt som en flaske Cola, var ikke oppfunnet, og helt ufattelig på den tid, hvis noen hadde foreslått det. Vi brukte fyllepenner som vi etterfylte med blekk når de ble tomme, i stedet for å kjøpe en ny. Vi erstattet barberblad i barberhøvelen i stedet for å kaste hele høvelen som i dag. 
Men.. Me tenkte kje på miljøet...

På den tiden måtte barna sykle eller gå til skolen m.m i stedet for at hver forelder måtte starte taxivirksomhet med åpningstid 24 timer i døgnet.

Vi hadde en stikkontakt i hvert rom i stedet for et dusin uttak. Vi hadde ikke en datastyrt maskin som sender signaler 2000 mil ut i verdensrommet for å bestille pizza. Pizza eksisterte for øvrig ikke.

Det er faktisk ganske trist hvordan dagens «grønne» generasjon klage øve hva miljøsvin me-
 den eldre generasjon er, bare fordi ordet "miljøvennlig" ikke var oppfunnet?😶

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry prippete dame, trudde det var andre som hadde kommentert!

jeg skriver dårlig? For du er uenige 😂 Den var ny!

 

Anonymkode: 33f45...242

Du er elendig på å skrive korrekt norsk. Det er ikke synsing, det er et faktum.

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er elendig på å skrive korrekt norsk. Det er ikke synsing, det er et faktum.

Anonymkode: c660e...a42

Oi sorry meg.. jeg trudde ikke at jeg skulle opp i eksamen her inne på norsk.. godt vi har ordliste diktatoren som deg her inne som kan klage på ett ord eller setning som er blitt skreve feil 🧐

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi sorry meg.. jeg trudde ikke at jeg skulle opp i eksamen her inne på norsk.. godt vi har ordliste diktatoren som deg her inne som kan klage på ett ord eller setning som er blitt skreve feil 🧐

Anonymkode: 33f45...242

Du har dessuten en elendig argumentasjonsteknikk, du rakker ned på andre og kommer med pinlige forsøkene på hersketeknikk og tidvis stygge ordbruk.

Og det lengre innlegget ditt over - de fleste av den generasjonen du snakker om der er døde. GT som representerer dagens barn og unge kritiserer dagens foreldre og besteforeldregenerasjoner som er de som har sløst mest, som har et materielt forbruk som er enormt ift. tidligere generasjoners. Dagens unge er produkt av sin tid, men de begynner å bli langt mer bevisste på sin påvirkning på miljøet enn generasjonene før dem, og flere og flere begynner også å bli villige til å gjøre de endringene de må.

Unge er også blitt langt bedre enn sine foreldre og besteforeldre til å være kildekritisk, noe slike klimaskeptikere som du er et godt eksempel på.

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har dessuten en elendig argumentasjonsteknikk, du rakker ned på andre og kommer med pinlige forsøkene på hersketeknikk og tidvis stygge ordbruk.

Og det lengre innlegget ditt over - de fleste av den generasjonen du snakker om der er døde. GT som representerer dagens barn og unge kritiserer dagens foreldre og besteforeldregenerasjoner som er de som har sløst mest, som har et materielt forbruk som er enormt ift. tidligere generasjoners. Dagens unge er produkt av sin tid, men de begynner å bli langt mer bevisste på sin påvirkning på miljøet enn generasjonene før dem, og flere og flere begynner også å bli villige til å gjøre de endringene de må.

Unge er også blitt langt bedre enn sine foreldre og besteforeldre til å være kildekritisk, noe slike klimaskeptikere som du er et godt eksempel på.

Anonymkode: c660e...a42

Jeg rakker ned på andre for jeg skriver det jeg skriver? Og hva gjør du?

der tar du helt feil, jeg levde litt i akkurat den fasen som jeg skrev oppføre! Min mor lever fullt og mine besteforeldre! Jeg er oppvokst på 80/90 tallet og vi var langt i fra miljøsvin som dere referere til! Så da lurer jeg litt på hvilken generasjon er det dere snakker om egentlig?

så du mener at min og min mors generasjon at vi sløste på materielle ting😂 hallo, god morgen er du våken? Her arvet både jeg klær av familier rundt, ikke pga vi var fattige, men det var vanlig på den tiden. Det sluttet å bli vanlig i rundt 2000 år skiftet! Hvitevarer var bygget av kvalitet og røk ikke etter 1-3 år! Telefoner var hus tlf. Ikke mobiler som blir skiftet hvert år pga masse produksjon og dårlig kvalitet, eller at den har gått av mote! Vi var takknemlige med det vi fikk, og ikke pøste penger på unødvendige ting! Sukker produkter og brus var kun til helger, ikke en dagligdags kost som idag.

du må tenke på helheten og ikke gå inn i kildesortering! Ting varte mye lengre, biler ble kjørt til de ble vraket eller stoppet av seg selv! Å si at de unge idag er flinkere til å bli miljø bevisste? Jaha.. derfor dere springer rundt med el sykler, sparkesykkel, hoover board, den nyeste iPhonen som dere griner dere til, og må ikke glemme internettet som dere må ha til hver en tid. Dagens unge er noen bortskjemte rappkjeftet unger som er født med gull skje i munnen. 

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har dessuten en elendig argumentasjonsteknikk, du rakker ned på andre og kommer med pinlige forsøkene på hersketeknikk og tidvis stygge ordbruk.

Og det lengre innlegget ditt over - de fleste av den generasjonen du snakker om der er døde. GT som representerer dagens barn og unge kritiserer dagens foreldre og besteforeldregenerasjoner som er de som har sløst mest, som har et materielt forbruk som er enormt ift. tidligere generasjoners. Dagens unge er produkt av sin tid, men de begynner å bli langt mer bevisste på sin påvirkning på miljøet enn generasjonene før dem, og flere og flere begynner også å bli villige til å gjøre de endringene de må.

Unge er også blitt langt bedre enn sine foreldre og besteforeldre til å være kildekritisk, noe slike klimaskeptikere som du er et godt eksempel på.

Anonymkode: c660e...a42

Du er jo helt på bærtur når du mener at det er dagens foreldre og besteforeldregenerasjonen som har sløst mest. Det er ingen generasjoner som har så mye som det den oppvoksende generasjonen har nå, de har et enormt forbruk, de skal ha det nyeste av alt, de skal være med på alle mulige aktiviteter og de skal kjøres over alt. De roper ut om miljøet, men er ikke særlig villig til å forsake noe. De er materialistiske til tusen, bortskjemte og arbeidsky, pakket inn i bomull med forventninger over at alt dreier seg om dem.

Anonymkode: 46d47...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på bærtur når du mener at det er dagens foreldre og besteforeldregenerasjonen som har sløst mest. Det er ingen generasjoner som har så mye som det den oppvoksende generasjonen har nå, de har et enormt forbruk, de skal ha det nyeste av alt, de skal være med på alle mulige aktiviteter og de skal kjøres over alt. De roper ut om miljøet, men er ikke særlig villig til å forsake noe. De er materialistiske til tusen, bortskjemte og arbeidsky, pakket inn i bomull med forventninger over at alt dreier seg om dem.

Anonymkode: 46d47...89d

Og hvem betaler, sa du....? Det er jo deres foreldre som gjør alle innkjøpene! Min 13-åring kan da rope til han blir blå om hva han ønsker seg, men han FÅR det jo bare hvis jeg godkjenner det, han tjener jo ingen penger selv. Så det der er jo noe fjas å påstå. De VOKSNE setter standarden for alt forbruk, ikke skyld på tenåringene!

Anonymkode: 2bfd3...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem betaler, sa du....? Det er jo deres foreldre som gjør alle innkjøpene! Min 13-åring kan da rope til han blir blå om hva han ønsker seg, men han FÅR det jo bare hvis jeg godkjenner det, han tjener jo ingen penger selv. Så det der er jo noe fjas å påstå. De VOKSNE setter standarden for alt forbruk, ikke skyld på tenåringene!

Anonymkode: 2bfd3...fba

Og hvem spør etter desse tingene? De miljø vennlige ungdommene du referer til? 🤣 hvis de er så miljø vennlige så hadde de ikke brydd seg om det

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi sorry meg.. jeg trudde ikke at jeg skulle opp i eksamen her inne på norsk.. godt vi har ordliste diktatoren som deg her inne som kan klage på ett ord eller setning som er blitt skreve feil 🧐

Anonymkode: 33f45...242

Du drite deg ut. 

Anonymkode: ae93c...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på bærtur når du mener at det er dagens foreldre og besteforeldregenerasjonen som har sløst mest. Det er ingen generasjoner som har så mye som det den oppvoksende generasjonen har nå, de har et enormt forbruk, de skal ha det nyeste av alt, de skal være med på alle mulige aktiviteter og de skal kjøres over alt. De roper ut om miljøet, men er ikke særlig villig til å forsake noe. De er materialistiske til tusen, bortskjemte og arbeidsky, pakket inn i bomull med forventninger over at alt dreier seg om dem.

Anonymkode: 46d47...89d

Det er uten tvil vi som er født på 60 og 70 tallet som er de største synderene. Da kom velferden og overforbruket startet. Ingen (svært få) tenkte miljøvern og man hverken sorterte søppel eller tenkte over å begrense bil- og flybruken. Engangsemballasje kom for fullt og gjenbruk eksisterte nærmest ikke. 

Jeg har god tro på ungdommen, mange av dem er mer beviste enn jeg noen gang var. Bortskjemte, ja, men også stort sett villige til å se litt lenger enn sin egen nesetipp. Vi overlater dem en klode i krise, og det bør vi skamme oss over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har dessuten en elendig argumentasjonsteknikk, du rakker ned på andre og kommer med pinlige forsøkene på hersketeknikk og tidvis stygge ordbruk.

Og det lengre innlegget ditt over - de fleste av den generasjonen du snakker om der er døde. GT som representerer dagens barn og unge kritiserer dagens foreldre og besteforeldregenerasjoner som er de som har sløst mest, som har et materielt forbruk som er enormt ift. tidligere generasjoners. Dagens unge er produkt av sin tid, men de begynner å bli langt mer bevisste på sin påvirkning på miljøet enn generasjonene før dem, og flere og flere begynner også å bli villige til å gjøre de endringene de må.

Unge er også blitt langt bedre enn sine foreldre og besteforeldre til å være kildekritisk, noe slike klimaskeptikere som du er et godt eksempel på.

Anonymkode: c660e...a42

Du veit du snakker om generasjonen som skal ha ny vinterjakke til 9000kr og skolevæske til 13000kr? Som skal ha limo på skoleballet og må kjøres til og fra alle fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du veit du snakker om generasjonen som skal ha ny vinterjakke til 9000kr og skolevæske til 13000kr? Som skal ha limo på skoleballet og må kjøres til og fra alle fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: 3c7c4...a6e

De fleste ungdommer er ikke der, altså. Du snakker om en liten klikk som bor i sentrale strøk. 

De fleste ungdommene kjøper kjolen sin på Nelly og lar far kjøre dem til skoleballet. 

Anonymkode: ae93c...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du veit du snakker om generasjonen som skal ha ny vinterjakke til 9000kr og skolevæske til 13000kr? Som skal ha limo på skoleballet og må kjøres til og fra alle fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Du vet forhåpentlig vis at det gjelder de færreste og at det ikke egentlig trenger være dårlige miljøvalg. 

Miljøpåvirkningen fra dyre produkter er ofte ikke større enn fra billige produkter og miljømessig er det gjerne bedre at 6 personer deler en limusin enn at alle bøir kjørt av foreldrene. Å bli kjørt til fritidsaktiviteter er miljømessig heller ikke værre enn foreldre som kjører til jobben eller for å besøke venner.

Anonymkode: 6f3a4...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet forhåpentlig vis at det gjelder de færreste og at det ikke egentlig trenger være dårlige miljøvalg. 

Miljøpåvirkningen fra dyre produkter er ofte ikke større enn fra billige produkter og miljømessig er det gjerne bedre at 6 personer deler en limusin enn at alle bøir kjørt av foreldrene. Å bli kjørt til fritidsaktiviteter er miljømessig heller ikke værre enn foreldre som kjører til jobben eller for å besøke venner.

Anonymkode: 6f3a4...5c8

Var akkurat en mor her som skulle kjøpe mobil i gave til sin 18 år gamle datter. iPhone 8 var ikke bra nok. 

Begynn å se dere rundt hva dagens unge har og forventer å få. Samt ta dere en tur i matpausen rundt både ungdomsskoler og videregående skoler. Hvor mange av dagens unge smører matpakke til lunsj? Hvor mange har med egen drikkeflaske til vann? Og hvor mange er det som går/sykler til skolen når været er dårlig og vinteren kommer? 

Hadde dere i tillegg tatt dere en tur til blant annet Oslo og sett hvordan disse miljøbevisste unge slengte fra seg plakatene etter miljødemonstrasjonen så tror jeg vi snart kan konkludere med at miljø er kult å tegge seg med, men ikke så viktig å etterleve. 

Jeg vil tro at andelen virkelig miljøbevisste/aktive unge er like stor som andelen med 13000kr skolevæske...

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg rakker ned på andre for jeg skriver det jeg skriver? Og hva gjør du?

der tar du helt feil, jeg levde litt i akkurat den fasen som jeg skrev oppføre! Min mor lever fullt og mine besteforeldre! Jeg er oppvokst på 80/90 tallet og vi var langt i fra miljøsvin som dere referere til! Så da lurer jeg litt på hvilken generasjon er det dere snakker om egentlig?

så du mener at min og min mors generasjon at vi sløste på materielle ting😂 hallo, god morgen er du våken? Her arvet både jeg klær av familier rundt, ikke pga vi var fattige, men det var vanlig på den tiden. Det sluttet å bli vanlig i rundt 2000 år skiftet! Hvitevarer var bygget av kvalitet og røk ikke etter 1-3 år! Telefoner var hus tlf. Ikke mobiler som blir skiftet hvert år pga masse produksjon og dårlig kvalitet, eller at den har gått av mote! Vi var takknemlige med det vi fikk, og ikke pøste penger på unødvendige ting! Sukker produkter og brus var kun til helger, ikke en dagligdags kost som idag.

du må tenke på helheten og ikke gå inn i kildesortering! Ting varte mye lengre, biler ble kjørt til de ble vraket eller stoppet av seg selv! Å si at de unge idag er flinkere til å bli miljø bevisste? Jaha.. derfor dere springer rundt med el sykler, sparkesykkel, hoover board, den nyeste iPhonen som dere griner dere til, og må ikke glemme internettet som dere må ha til hver en tid. Dagens unge er noen bortskjemte rappkjeftet unger som er født med gull skje i munnen. 

Anonymkode: 33f45...242

Jeg snakket om at det er de som er foreldre og besteforeldre i dag som også er de verste miljøsvinene i dag og har vært det i mange år nå. Det er de som gjerne sitter på store hus, flere biler, hytte på fjellet og/eller ved sjøen, båt, som kanskje har en leilighet eller hus i utlandet og som reiser på helgeturer til storbyer og stadige ferier til mer og mindre eksotiske strøk. Det er de som har økonomi til å skifte ut interiør eller garderobe eller biler stadig. De som har støttet maks opp om bruk- og kastholdningene i samfunnet i flere tiår.

Det er også disse som har valgt å oppdra barna sine til å forvente mye forbruk og som selv har muliggjort ungenes ønsker. Det er disse som har fokusert på mer og mer status og materialistiske ting. Det var disse som fant ut at det ikke er nok med bare en bil i familien. Det er disse som skulle ha boblebad ute og inne og på hytta. Det er disse som har omfavnet alle nymotens duppedingser. Det er disse som har økonomien til å gjøre alt dette - ikke ungene. Ungene er blitt opplært til dette forbruk.

Ja, f.eks. hvitevarer ble tidligere laget for å holde minimum 25 år. Det var slik det skulle være. Men det er forbrukerne i disse to generasjonene som har valgt å ikke bruke sin forbrukermakt til å fortsette å kreve samme kvalitet, men som generelt har hatt så mye penger (og ønske om fornying og nyere teknologi) at de har syntes det var ok å gå for dårligere kvalitet, bare de får byttet ut til en nyere modell, med bedre design og kanskje en ny effekt, og helst nyere/bedre enn naboens.

Du avslutter med å si at "dagens unge er noen bortskjemte rappkjeftede unger som er født med gullskje i munnen" (mine rettelser). Men hvem er det som har skjemt dem bort? Hvem er det som har gitt dem gullskje i munnen uten å stille krav? Hvem er det som har lært dem at unødvendige plastdingser er et must for alle og at flere er bedre - så kan man heller gi bort noen for å få bedre samvittighet til å kjøpe enda flere.

 

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan levde min mors generasjon? Hvordan kan dere sitte her å mene at de var miljøsvin?

«Vi hadde melkeflasker av glass som vi leverte tilbake og brusflasker som vi pantet. Butikken sendte dem tilbake til produsenten som vasket dem og brukte dem om igjen, både melkeflasker og brusflasker. Så de ble faktisk gjenbrukt mange ganger. 
Men me hadde ikje tenkt på "miljøet"...
Dengang eksisterte nemligt en aen ting; NØYSOMHET.

Vi gikk opp trappene fordi vi ikke hadde heis eller rulletrapper i alle butikker, skoler og forretningsbygninger. Vi gikk til butikken for å handle og vi tok ikke bilen eller andre elektriske fremkomst midler hver gang vi skulle flytte oss noen hundre meter. 
Men me tenkte ikje miljøhensyn dag å natt….

Engangsbleier visste vi ikke hva var, så bleiene ble vasket, om og om igjen til de var utslitt. Vi tørket klærne våre på klessnoren ute, ikke i et energikrevende monster. Sol og vind tørket klærne våre på vår tid. Barna arvet klær fra sine eldre søsken, og det var så absolutt ikke bestandig siste mote, eller merkevareklær.

På kjøkkenet blandet, pisket og eltet vi alt med håndmakt, vi hadde ikke maskiner som gjorde det for oss. Når vi pakket skjøre gjenstander, brukte vi gamle aviser for å beskytte dem, vi hadde ikke bobleplast eller styrénputer. I de dager startet vi aldri en bensinslukende eller en strømkrevende motor bare for å klippe plenen, vi dyttet klipperen for hånd.

Vi fikk så mye mosjon og bevegelse på jobbe at vi ikke behøvde å gå til et treningsstudio som bruker elektriske maskiner som tredemøller, stairs-maskiner og mer.
 Men.. Me tenkte kje på miljøet..

Vi drakk vann fra springen i stedet for å bruke en plast kopp eller flaske hver gang. Å kjøpe vann som er like dyrt som en flaske Cola, var ikke oppfunnet, og helt ufattelig på den tid, hvis noen hadde foreslått det. Vi brukte fyllepenner som vi etterfylte med blekk når de ble tomme, i stedet for å kjøpe en ny. Vi erstattet barberblad i barberhøvelen i stedet for å kaste hele høvelen som i dag. 
Men.. Me tenkte kje på miljøet...

På den tiden måtte barna sykle eller gå til skolen m.m i stedet for at hver forelder måtte starte taxivirksomhet med åpningstid 24 timer i døgnet.

Vi hadde en stikkontakt i hvert rom i stedet for et dusin uttak. Vi hadde ikke en datastyrt maskin som sender signaler 2000 mil ut i verdensrommet for å bestille pizza. Pizza eksisterte for øvrig ikke.

Det er faktisk ganske trist hvordan dagens «grønne» generasjon klage øve hva miljøsvin me-
 den eldre generasjon er, bare fordi ordet "miljøvennlig" ikke var oppfunnet?😶

Anonymkode: 33f45...242

Du som vokste opp på 80-90-tallet har ikke opplevd melkeflasker i glass, for det var det slutt på de siste stedene i landet på begynnelsen av 70-tallet. Pappkartong med melk kom på slutten av 50-tallet. Gjenbruk av flasker er bra, men problemer er at det ofte blir stort svinn fordi glassflasker har en tendens til å knuse, og produksjon av glass er svært energikrevende. Så så miljøvennlig var det ikke. Tidligere var det heller ikke retur av pappkartonger (eller papir/plast/mat/metall/glass/farlig materiale).

Ulike kjøkkenmaskiner var begynt å bli ganske vanlig på slutten av 60-tallet, kanskje enda tidligere.

Rulletrapp og heis - nei, de hadde nesten ikke det. Men så tenkte de heller ikke på at funksjonshemmede eller eldre skulle ha mulighet til å bruke alle nødvendige tilbud.

Handle på nærbutikken uten å bruke bil. Ja, mange kunne det, men langt fra alle. Min bestemor hadde fem matbutikker innen fem minutter å gå fra hjemmet i alle retninger da jeg vokste opp. I dag finnes ingen av dem, for i dag er matbransjen dominert av store kjeder og storprofitt (og hvem har sørget for den utviklingen?).

Du skriver at "vi" ikke visste hva engangsbleier var. Men du er vel ikke gammel nok til å huske en tilværelse uten engangsbleiene, for de har eksistert i hele ditt liv og enda lenger. Bleier på rull og fasongklippede kom på 50-tallet. T-bleien kom i 1975 og varianten som vi kjenner i dag kom i 1985.

Motorgressklipperen kom nok også før du tror, selv om sylinderklipperen var vanligst lenge. Men hvem er det som har kastet seg over alle generasjoner gressklippere etter sylinderklipperen - motorklipperen på bensin, den strømdrevne med ledning, den strømdrevne med batteri og nå robotklipperen? Jo, det er foreldre og besteforeldregenerasjonen som har hoppet entusiastisk på hver nye utvikling og kvittet seg med fullt brukbare produkter bare fordi noe nyere kanskje var litt bedre.

Du og de du kjenner bruker kanskje bobleplast til å pakke ned ting ved flytting osv. De jeg kjenner og jeg selv bruker aviser, papp, håndklær og sengeklær for å beskytte sårbare ting i transport.

Ang. biler - hvem er det som har byttet bil xx antall ganger de siste tiårene? Det er ikke dagens barn og unge... Det er foreldre og besteforeldregenerasjonen som har hatt økonomi til det. Og også her har de bare stilltiende akseptert forringet kvalitet, fordi de har villet ha noe nyere, kunne kjøpe nytt, og det var ikke så farlig, for det lønnet seg jo å bytte bil før den tapte seg for mye i verdi uansett... og i dag er det vel få som kan fikse noe på de nyeste bilene om noe går galt.

Vann på flaske i Norge er idioti, enig i det. Men hvem er det som har lært barn fra de var små at det jo bare er å kjøpe en flaske vann, at man ikke gidder pakke med seg fordi det bare er å kjøpe et sted. Og samme med brus, hvem er det som har gjort det til et produkt som inntas ikke bare på lørdager og i selskap? Igjen, foreldre og besteforeldregenerasjonen.

Én stikkontakt i hvert rom - det var nok ikke godkjent tidligere heller, folk var bevisste på hvor mye man kunne bruke skøyteledninger pga. brannfaren. I dag eliminerer man behovet for skøyteledninger pga. sikkerhet (og utseende), og lager heller flere veggkontakter.

Barn som blir kjørt overalt. Hvem er det som kjører dem? El-sparkesykler og -sykler, hvem er det som kjøper dem til dagens barn og unge? Og så må du heller ikke glemme at befolkningen har økt betraktelig de siste 50 år. I 1970 var det under 4 millioner nordmenn. Nå nærmer vi oss 5,5 millioner innbyggere. Politikerne er veldig glad i sentralisering på alt mulig så reiseavstander, til og med lokalt, blir større. Offentlig kommunikasjon fungerer mange steder ikke. Det er ikke alle steder det er trygt for barn/unge å gå/sykle, hverken trafikksikkerhetsmessig eller generell sikkerhet når det er mørkt.

Du nevner et viktig ord i det du skriver her, nemlig nøysomhet. Ja, besteforeldre- og tildels foreldregenerasjonen vokste opp med langt større nøysomhet og naturlig gjenbruk og å ta vare på ting for at de skulle vare og et langt lavere forbruk enn det som er vanlig i dag. Det er helt sant det. Og nettopp derfor er det et enormt paradoks at nettopp disse har blitt samfunnets fråtsere når det kommer til materielle ting og bruk- og kast. For det er disse som er blitt til miljøsvin, som har søkt etter større, nyere, bedre enn naboen, ser på verden som sin personlige lekeplass som skal tilfredsstille deres behov. Og det er nettopp disse som har oppdratt dagens voksne, unge voksne og barn.

Nå begynner flere og flere unge å innse at dette er forferdelig feil, at det på ingen måte er bærekraftig. Og flere og flere av dem er villig til å gjøre endringer.

Så jo, kritikk av de to-tre foregående generasjoner er absolutt på sin plass. Fordi de tydeligvis ikke lærte nok av sin sammenligningsmessig mer beskjedne oppvekst materielt sett enn dagens unge opplever. Fordi de valgte å "gå amok" i forbruk når de fikk mer penger enn de strengt tatt trengte. Disse er ofte også langt mer motvillige til å endre personlig forbruk for å spare miljøet, som er svært kritikkverdig. Det er også disse som personlig vil merke det best av å redusere forbruket sitt. Dagens barn og unge vil ha lettere for det, for de kan legge seg på et lavere nivå når de en dag skal ut og etablere seg selv.

Og det som en annen nevner, barn/unge med jakker til 9000 og skolevesker til 13000 - atter en gang, hvem er det som gir dem så vanvittig mye penger på slike ting? Hvem er det som tillater et slikt vanvittig forbruk?

 

Verdens I-land må gjøre en endring og når forholdene i U-land skal bedres så må det gjøres langt smartere enn den fråtsingen og overforbruket som har preget rikere land. Mer nøysomhet, som du nevner, må til hos alle de som i dag er rike. Men ny teknologi kommer vi ikke utenom. Forhåpentligvis greier vi fremover å bruke den mer fornuftig og miljøvennlig enn hva som er gjort til nå.

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...