Gå til innhold

Å være kritisk til Greta Thunberg= Å være mobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke gjorde like mye ut av det jeg var opptatt av som 16-åring. Det kan få senskader. 

Og det er ironisk, for dette får motsatt effekt av hva hun ønsker. 

 

Jeg mener at det er mange som bruker dette, på samme måte som de bruker ordet "rasist" eller "nazist", de slenger det rundt seg i håp om å true folk til stillhet. Hysj - ikke kritiser. Da er du dum og barnemobber.

Anonymkode: 3b227...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke gjorde like mye ut av det jeg var opptatt av som 16-åring. Det kan få senskader. 

Og det er ironisk, for dette får motsatt effekt av hva hun ønsker. 

 

Jeg mener at det er mange som bruker dette, på samme måte som de bruker ordet "rasist" eller "nazist", de slenger det rundt seg i håp om å true folk til stillhet. Hysj - ikke kritiser. Da er du dum og barnemobber.

Anonymkode: 3b227...f9d

Hvis man er uenig kan man (på en saklig måte) kritisere fremgangsmåten. Man trenger ikke synke ned til å kritisere utseende, sykdom, alder eller personlighet. 

Man kan også kritisere saken, men da får man ta den diskusjonen med forskere, siden Greta er veldig nøye på at uttalelsene hennes skal være forankret i vitenskap. Dermed bør man strengt tatt ha tilnærmet samme kunnskap og bakgrunn som klimaforskerne, noe de færreste av oss har. Man kan også diskutere metodene forskerne har brukt for å komme frem til svarene, men ærlig talt virker det ikke som de sterkeste kritikerne har tung nok akademisk bakgrunn til å sette seg inn i forskningsmetode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at hun sier at barndommen har blitt tatt i fra henne? Og at hun skulle være på skolen og ikke FN sitt møte. Kan hun ikke bare være på skolen da, hvis det er det hun mener hun burde? Jeg er for å kjempe for klima. Men synes ho overdramtiserer. Tør ikke å skrive dette på et forum på Face, for da blir jeg vel sett på som barnemobber?

Anonymkode: e9ce9...715

Jeg synes ikke det er de som sier/tenker slik du gjør som mobber. Jeg selv er veldig imponert over henne på mange måter, hun brenner for noe og står på for det. Likevel har jeg tenkt at det er kanskje ikke veien å gå å være så mye borte fra skolen og at det virker utad i allefall som at klimasaken er hele livet hennes. Der spiller nok hennes Asperger diagnose inn, det er mer vanlig å bli veldig, veldig engasjert i en ting for de som har denne diagnosen og de har en spesiell evne til å tilegne swg og huske store mengder fakta. Der lov å være uenig i både klimapolitikken og måten hun arbeider på uten at det kan kalles mobbing. De som mobber er de som har rakket ned på henne på et personlig plan, som har skrevet mye stygt om hennes utseende, frisyre, klesstil, kommet med veldig nedlatende og feil uttalelser om hennes diagnose og lignende. Det skremmer meg litt at disse menneskene som har gjort det er godt voksne og burde vite bedre enn å skrive slikt om et annet menneske generelt og spesielt om et barn.

Anonymkode: e173a...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Bra jobbet. Hvilke konkrete tiltak har du gjort? Hvordan klarer du å beregne hvor mye du har kuttet?

Her tar jeg i mot arveklær og gir videre. Det som er veldig slitt ender som regel som en vaskeklut😉 Bruker for det meste brukte møbler. Prøver å kildesortere det meste. 

HI

Anonymkode: e9ce9...715

Byttet to biler (en diesel) til kun en elbil. Flyttet inn i mindre, sentral bolig med langt lavere strømforbruk, går til jobb og skole. Kuttet ut kjøtt, shoppestopp (kun helt nødvendige ting blir handlet) handler brukt så langt det er mulig. Ferien er lokal, telttur, parker i nærområdet. Brukte kalkulator på nett for å regne ut forbruket.

Skal sies at jeg har vært et ekte miljøsvin hele livet og opplever overhodet ingen dårligere livskvalitet med nye valg. Bare mye mer penger på igjen på sparekontoen. Vinn vinn. 

Anonymkode: 282ff...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Byttet to biler (en diesel) til kun en elbil. Flyttet inn i mindre, sentral bolig med langt lavere strømforbruk, går til jobb og skole. Kuttet ut kjøtt, shoppestopp (kun helt nødvendige ting blir handlet) handler brukt så langt det er mulig. Ferien er lokal, telttur, parker i nærområdet. Brukte kalkulator på nett for å regne ut forbruket.

Skal sies at jeg har vært et ekte miljøsvin hele livet og opplever overhodet ingen dårligere livskvalitet med nye valg. Bare mye mer penger på igjen på sparekontoen. Vinn vinn. 

Anonymkode: 282ff...7c9

Men hvilken av de kalkulatorene kan man stole på gir mest riktig svar? Jeg har tatt 3 forskjellige, på en kom jeg ut på ca 10 tonn, en ca 12 tonn og en ca 6 tonn.

Anonymkode: 46d47...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flott gjort av deg. Likevel, i den store sammenhengen, er det fremdeles for sent og for lite.

 

Anonymkode: 6fa68...94e

Så da skal hun bare drite i det? 

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så har vi alle dere som trykker liker på alt klimaføleriet her, men som samtidig i Ving--tråden er like applauderende til at man SELVSAGT må fly på ferie, noe annet er uhørt... Sukk.

Anonymkode: e5bd6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har vi alle dere som trykker liker på alt klimaføleriet her, men som samtidig i Ving--tråden er like applauderende til at man SELVSAGT må fly på ferie, noe annet er uhørt... Sukk.

Anonymkode: e5bd6...349

Nettopp derfor er det viktig at hun fortsetter å skjelle oss ut. Vi bør få så dårlig samvittighet og så mye fordæmmelse for å forurense at vi slutter. Ingen liker å høre at de oppfører seg forkastlig og det er så få som tør å si det direkte til noen. Derfor er hennes stemme så viktig.

Anonymkode: 6f3a4...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har vi alle dere som trykker liker på alt klimaføleriet her, men som samtidig i Ving--tråden er like applauderende til at man SELVSAGT må fly på ferie, noe annet er uhørt... Sukk.

Anonymkode: e5bd6...349

Du mener at det er de samme personene?  

Så kort er du ikke?

Anonymkode: ae93c...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Synes det er rart at hun sier at barndommen har blitt tatt i fra henne? Og at hun skulle være på skolen og ikke FN sitt møte. Kan hun ikke bare være på skolen da, hvis det er det hun mener hun burde? Jeg er for å kjempe for klima. Men synes ho overdramtiserer. Tør ikke å skrive dette på et forum på Face, for da blir jeg vel sett på som barnemobber?

Anonymkode: e9ce9...715

synes det er fantastisk at en ung jente er så intressert i miljøet, synd det ikke er flere voksene som skjønner alvoret

Anonymkode: fc317...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er tragisk at hun har bkitt tatt ut av skolen. Hun brukes kynisk av en oppmerksomhetsyk mamma, en mamma som har gitt ut bok hvor hun utleverer privatlivet til barna sine.

Anonymkode: 46d47...89d

Ho gjorde ferdig ungdomsskulen i vår, med gode karakterar, og vel å ta eit år fri for å kjempe for det ho brenn for, før ho byrjar på vidaregåande.  Som mor til barn med Aspergers, så ser eg at min gut er i overkant sjølvstendigtenkande, bestemt og ikkje lett å påverke. Det er svært vanskeleg å få han til å gjere noko han ikkje er motivert for, for å seie det forsiktig. Vil tru dette gjeld Greta og.

Har ikkje lese boka som mor har skrive, og ser at akkurat det kan stillast spørsmål ved, men det har jo ikkje noko med bodskapen hennar å gjere.  Ho er fortvila over utviklinga i verda, og ønskjer å gjere noko, og sannelig har ho ikkje fått gjort mykje!  Eg rettar ei stor takk til Greta Tunberg for den jobben ho gjer, og håpar ho har gode menneske rundt seg som kan hjelpe henne i stormen ho står i.

Det er mange ting her i verda vi har menneske med autisme å takke for.  Dei har ofte ei eiga evne til å fordjupa seg i ting, og brenne for det dei er opptekne av.  Mange av dei store oppfinnarane og vitskapsmennene gjennom historia, bla Einstein og Newton, samt pionerer innan utvikling av it-teknologi, har hatt autistiske trekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at det er de samme personene?  

Så kort er du ikke?

Anonymkode: ae93c...622

Tja, når det er de samme nickene så går jeg ut fra det, ja.

Anonymkode: e5bd6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvilken av de kalkulatorene kan man stole på gir mest riktig svar? Jeg har tatt 3 forskjellige, på en kom jeg ut på ca 10 tonn, en ca 12 tonn og en ca 6 tonn.

Anonymkode: 46d47...89d

Jeg testet flere forskjellige og gikk for den som jeg fikk med flest mulige faktorer som burde spille inn. Husker ikke helt hvilke av de jeg endte på, men finner jeg den igjen, så skal jeg linke den inn her. 

Anonymkode: 282ff...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt flere av talene. Men for min del blir det ordspill og dramatikk. (Skuespill for galleri) Gå heller rett på sak da. 

Ja, miljø er viktig. Men det er krig og barn som sulter i verden. Så sier hun at hun har hatt en ødelagt barndom i Sverige pga miljø. Da lurer jeg litt på hvordan oppvekst ho har hatt? 

Hvis en er så opptatt av klima og vil streike for klima. Så bør vel meningen med streiken være å faktisk gjøre noe for klima? Når ungdommer står med Mc Donalds beger med plastlokk og sugerør; vet de egentlig hva de streiker for da? 

Personlig orker jeg ikke å gå å bekymre meg så mye for klima. Men gjør min del for klima både på arbeidsplassen og i hjemmet. 

Anonymkode: e9ce9...715

Jenta er 16 år og fortsatt ikke myndig. Det betyr at hun fortsatt er et barn. Hun har fått frastjålet barndommen sin siden politikerer og andre beslutningstakerer ikke har utført oppgaven sin. Hun skulle ha levd ut barndomsdrømmene sine og ikke utført denne kampen, det er det hun mener. 

 

Har du sel gått på Mc Donalds og drukket fra sugerør noen gang? Eller kjefter du bare på andre som gjør det?

Anonymkode: 4471e...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan i hvert fall se barnebarna mine i øynene og si at jeg gjorde det jeg kunne. 

Anonymkode: 282ff...7c9

Men dessverre så kommer de som gir faen nå bare til å lyve til sine barnebarn om at de gjorde alt de kunne osv osv.

Hvor mange besteforeldre som har fortalt om at de hjalp nazistene finne jøder ved å fortelle hvor de oppholdt seg? Nei, tror ikke så mange har fortalt om det men vi alle vet om at mange gjorde det. Vi får kun høre de gode historiene mens de ubehagelige sannhetene blir begravet. 

De som gir faen nå kommer garrantert ikke til å være like høye i hatten i fremtiden å fortelle at de ikke trodde det var så farlig og derfor ikke gjorde noe som helst. 

Anonymkode: 36435...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da skal hun bare drite i det? 

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Hva i alle dager får deg til å tro at innlegget mitt utelukkende handlet om denne ene personen?

Anonymkode: 6fa68...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp derfor er det viktig at hun fortsetter å skjelle oss ut. Vi bør få så dårlig samvittighet og så mye fordæmmelse for å forurense at vi slutter. Ingen liker å høre at de oppfører seg forkastlig og det er så få som tør å si det direkte til noen. Derfor er hennes stemme så viktig.

Anonymkode: 6f3a4...5c8

Om folk FREMDELES ikke har skjønt at de må gjøre DRASTISKE endringer (inkl å ikke fly på ferie, selv om det kan diskuteres hvor «drastisk» det er) i måten de lever på, så er det jo pokker ikke håp. Hvis folk FAKTISK hadde støttet Greta, så hadde de endret seg, ikke bare lira av seg støtte på sosiale medier. Hvor høyt må Greta hyle før påstått oppegående mennesker er villige til å lytte?

Hvor mange i denne tråden som sier de støtter Greta er villige til kjøpestopp? Null innkjøp utover mat og brukte ting? Hvor mange er villige til å slutte å fly?

Det er så enkelt å være politisk korrekt når man kun har det i kjeften (ev på tastaturet).

Anonymkode: 6fa68...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske tankevekkende overskrift. Verden er blitt så underlig.  Thunberg , klimaforandringer og innvandring er tre saker du ikke kan være kritisk til uten at du risikerer å bli mobbet. Hva er det som skjer egentlig? Hvem er det som overkjører demokratiet på denne måten? Er flertallet blitt ekstremister? Det må da være lov til å være kritisk i et demokrati?

Anonymkode: a2757...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Egentlig ganske tankevekkende overskrift. Verden er blitt så underlig.  Thunberg , klimaforandringer og innvandring er tre saker du ikke kan være kritisk til uten at du risikerer å bli mobbet. Hva er det som skjer egentlig? Hvem er det som overkjører demokratiet på denne måten? Er flertallet blitt ekstremister? Det må da være lov til å være kritisk i et demokrati?

Anonymkode: a2757...bd2

Nei, verden har ikke blitt ekstremister men disse folka er mest sannsynlig nesten pensjonister og har all verdens tid til å sitte og skrive. Man skule tro at allesammen satt på nettet hele tiden og ikke har annet å gjøre på. Ta gjerne en sjekk på hvem disse er og lag statistikk

Anonymkode: 4471e...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager får deg til å tro at innlegget mitt utelukkende handlet om denne ene personen?

Anonymkode: 6fa68...94e

Fordi det var hun du sa det var bortkastet til...

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det var hun du sa det var bortkastet til...

Anonymkode: 3c7c4...a6e

Jeg snakket på generelt nivå. Det var hun som ble personlig. 

Anonymkode: 6fa68...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere som støtter henne tenke litt på hvor hun får all informasjonen i fra! Hun får nedskrevne lapper fra de som driver denne kampanjen! Hun er flink å tale for seg, men hun leser rett ifra arket hver gang! Får hun spørsmål fra kritikere eller andre, så klarer hun IKKE å svare for seg og sender ballen videre.. for pokker.. jenta har 3 diagnoser! Hun blir misbrukt! De største tilhengerene hennes er barna! For de vet ikke hva det dreier seg om, eneste de fårstår er at jorden går unna! Og det skremmer liv sliten ut v dem!

dette er så propaganda at det er på grensen til hjernevasking på lik linje som nord Korea! Barn skal ikke vær i voksen rolle og ta voksne beslutninger og diskutere på ett nivå de ikke har begrep av! Derfor hun sliter med å komme med kommentarer på kritikere! Da står hun der som ett spørsmål tegn! Tenk at en 16 år gammel jente kan påvirke på den måten! Skremmende og spesielt når det er den generasjonen som skal styre verden etter hvert..galskap!!

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om folk FREMDELES ikke har skjønt at de må gjøre DRASTISKE endringer (inkl å ikke fly på ferie, selv om det kan diskuteres hvor «drastisk» det er) i måten de lever på, så er det jo pokker ikke håp. Hvis folk FAKTISK hadde støttet Greta, så hadde de endret seg, ikke bare lira av seg støtte på sosiale medier. Hvor høyt må Greta hyle før påstått oppegående mennesker er villige til å lytte?

Hvor mange i denne tråden som sier de støtter Greta er villige til kjøpestopp? Null innkjøp utover mat og brukte ting? Hvor mange er villige til å slutte å fly?

Det er så enkelt å være politisk korrekt når man kun har det i kjeften (ev på tastaturet).

Anonymkode: 6fa68...94e

Kan ikke du bare flytte inn i skogen å leve som de gjor i gammle dager da? Ja verden kan ta grep, men det er ikke å kjøre tilbake til den tiden der hest å kjerra var det eneste fremkomst middelet.. det har jo skjedd gang på gang når de lager miljøer vennlige ting så er det jo mer miljø farlig enn det forrige! Hvor dumme skal folk bli før de fårstår ting! 

 

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 % av folk som kommenterer her inne er unge og trur på alt som blir sakt på TV osv, så er ikke rart at dere er tilhengere av Grethe! For de meste tillhengerene hennes er unge! De trur de vet hva de snakker om, men aner ingenting! Gå tilbake i tid og les litt fakta om hvordan jorda har fungert før! Hvorfor hadde vi istid flere ganger og global oppvarming før? Var det fordi dinosaurene forsøplet? Idiotisk! Tenk litt med hodet og ikke tru på alt dere hører

Anonymkode: 33f45...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må dere som støtter henne tenke litt på hvor hun får all informasjonen i fra! Hun får nedskrevne lapper fra de som driver denne kampanjen! Hun er flink å tale for seg, men hun leser rett ifra arket hver gang! Får hun spørsmål fra kritikere eller andre, så klarer hun IKKE å svare for seg og sender ballen videre.. for pokker.. jenta har 3 diagnoser! Hun blir misbrukt! De største tilhengerene hennes er barna! For de vet ikke hva det dreier seg om, eneste de fårstår er at jorden går unna! Og det skremmer liv sliten ut v dem!

dette er så propaganda at det er på grensen til hjernevasking på lik linje som nord Korea! Barn skal ikke vær i voksen rolle og ta voksne beslutninger og diskutere på ett nivå de ikke har begrep av! Derfor hun sliter med å komme med kommentarer på kritikere! Da står hun der som ett spørsmål tegn! Tenk at en 16 år gammel jente kan påvirke på den måten! Skremmende og spesielt når det er den generasjonen som skal styre verden etter hvert..galskap!!

Anonymkode: 33f45...242

Hadde voksne gjort jobben sin og tatt voksne beslutninger, da hadde barn sluppet å ta ansvar de egentlig er for unge til.

Ikke så ulikt når voksne bedriver omsorgssvikt og eldre søsken må ta ansvar for yngre søsken og hjem...

Hun skriver ellers egne taler og rådfører seg med forskere for å få ting riktig. At en 16-åring ellers kan få problemer med å svare på spørsmål på direkten når hele verden ser på, det er forståelig. Det gjør ikke det hun sier mindre viktig. Og hvor får hun informasjonen fra? Fra FN, fra anerkjente forskere fra hele verden!

Anonymkode: c660e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...