Gå til innhold

Den talen til Tunberg på FN møte i går...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har vært i to av disse landene etter innføring av forbudet så har jo sett effekten kan du si, eller mangel på...

Anonymkode: 43d55...795

Da ville jeg tatt meg en god og lang titt i speilet. CO2-utslipp per capita i India er 1.8 tonn, Bangladesh 0.46 tonn, Eritrea 0.2 tonn og Norge (ikke medregnet flyturer utenlands) 8.28 tonn.

En flytur til Thailand gir et utslipp på ca 1.7 tonn. 

Så i løpet av flyturene dine har du sluppet ut mer enn mange gjør i løpet av et helt liv. Men for all del; ingen vits i å gjøre noe selv hvis ikke plastforbudet fungerer 100% i andre land. Det er bare å fortsette og fly og å meske seg med kjøtt så lenge utviklingslandene ikke klarer å håndheve alle lover og regler (som er strengere enn våre).

 

Anonymkode: 05101...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen mener vel det, men det kan jo føles slik. Hvorfor skal man oppgi «alle» sine goder når andre ikke bryr seg og det føles som det ikke hjelper noe likevel da? Hvorfor skal man «ofre» det «gode liv» når man bare lever en gang og det kanskje ikke har noe å si likevel? Osv. Skjønner jo at folk tenker sånn. 

Anonymkode: 43d55...795

Folk er åpenbart ikke villige til å gi opp noe som helst. Forslår man at folk dropper sydenturen eller reduserer stuetemperaturen med én grad, får man reaksjoner som om man hadde bedt dem kappe av seg ene beinet.

Jeg har innsett at det er slik det er, men det betyr jo at verden går til helvete. 

Anonymkode: 81324...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå mistet du jo all troverdighet. Venus? Really?

Anonymkode: 43d55...795

Haha, det var jo bare for å sette det på spissen. Jeg mener naturligvis ikke at det blir så varmt her som der.

Anonymkode: 57ca0...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det fremdeles noen som enda ikke har skjønt at klimasaken er en tapt sak?

Anonymkode: 11241...bc6

Ja, det tror jeg og. Folk flest er ikke interessert i å gi slipp på velferdsgoder, samme hvor skadelig det er for miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk er åpenbart ikke villige til å gi opp noe som helst. Forslår man at folk dropper sydenturen eller reduserer stuetemperaturen med én grad, får man reaksjoner som om man hadde bedt dem kappe av seg ene beinet.

Jeg har innsett at det er slik det er, men det betyr jo at verden går til helvete. 

Anonymkode: 81324...4e3

Men hjelper det egentlig klimasaken om vi dropper sydenturen?

Jeg tenker at enten må det løses internasjonalt og vi skal ikke se bort ifra at ny teknologi kan bidra til å redusere utslipp av gasser.

Eller så greier vi ikke å gjøre noe med klimaet. det kan ikke bero på den enkeltes samvittighet for folk vil alltid sette egne kortsiktige mål først, sånn er vi mennesker dessverre laget. Fangens dilemma osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg tatt meg en god og lang titt i speilet. CO2-utslipp per capita i India er 1.8 tonn, Bangladesh 0.46 tonn, Eritrea 0.2 tonn og Norge (ikke medregnet flyturer utenlands) 8.28 tonn.

En flytur til Thailand gir et utslipp på ca 1.7 tonn. 

Så i løpet av flyturene dine har du sluppet ut mer enn mange gjør i løpet av et helt liv. Men for all del; ingen vits i å gjøre noe selv hvis ikke plastforbudet fungerer 100% i andre land. Det er bare å fortsette og fly og å meske seg med kjøtt så lenge utviklingslandene ikke klarer å håndheve alle lover og regler (som er strengere enn våre).

 

Anonymkode: 05101...1ab

Du vet ikke hva jeg gjorde der? Det var ikke ferie for å si det sånn. De skal bare greie seg selv, no help needed? Ok..

Anonymkode: 43d55...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, det var jo bare for å sette det på spissen. Jeg mener naturligvis ikke at det blir så varmt her som der.

Anonymkode: 57ca0...172

Men det var Stephen Hawning som først kom med dette utsagnet da (han har vel litt troverdighet, skulle jeg tro?)

https://www.telesurenglish.net/news/Climate-Change-Could-Turn-Earth-into-Venus-Stephen-Hawking-20180111-0032.html

Anonymkode: 57ca0...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Men hjelper det egentlig klimasaken om vi dropper sydenturen?

Jeg tenker at enten må det løses internasjonalt og vi skal ikke se bort ifra at ny teknologi kan bidra til å redusere utslipp av gasser.

Eller så greier vi ikke å gjøre noe med klimaet. det kan ikke bero på den enkeltes samvittighet for folk vil alltid sette egne kortsiktige mål først, sånn er vi mennesker dessverre laget. Fangens dilemma osv

Vel, det er vel det Greta Tunberg prøver å få til ved talen i FN. Sannsynligvis kommer ikke det til å hjelpe heller, men hun prøver i hvertfall.

Anonymkode: 81324...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ikke hva jeg gjorde der? Det var ikke ferie for å si det sånn. De skal bare greie seg selv, no help needed? Ok..

Anonymkode: 43d55...795

Det er jo høyverdig av deg, men det hjelper neppe på klimaregnestykket. 

Anonymkode: 05101...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo høyverdig av deg, men det hjelper neppe på klimaregnestykket. 

Anonymkode: 05101...1ab

Så du mener vi skal stoppe all humanitær hjelp pga klimaregnestykket? Seriøst?

Anonymkode: 43d55...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun står i veien for sitt eget budskap. Men så er det jo også tidenes mediejippo å få en unge med fletter til å gneldre hysterisk om klima i FN, gratulerer til pr-selskapet hennes, men de bør gå litt varsomt rundt Jesus-på-korset-framtoninga snart, før det blir full parodi.

Anonymkode: 5fc30...76c

Du har visst ikke helt peiling...

Denne jenta er nevrologisk atypisk - hun har Asperger, noe som betyr at hun flittig hyperfokuserer på et emne for å bli ekspert. Noe hun har oppnådd via sin hang til fakta og bokstavelig tolkning. Det er umulig for henne å være marionett, fordi en av de viktigste egenskapene til en person med Asperger er knyttet til hvordan hjernen hennes er "kablet": at hun ikke følger eller holder seg til sosiale signaler.

Hun er fokusert på å øke vår bevissthet og forståelse, og all motstanden hun møter er nede på skittslenger-nivå: "hun er syk, hun blir utnyttet, hun skulle ha vært på skolen, hun er et uerfarent barn" etc etc, alt sammen bare personkarakteristikker og usakligheter - ikke politikk.

Anonymkode: 79ad4...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener vi skal stoppe all humanitær hjelp pga klimaregnestykket? Seriøst?

Anonymkode: 43d55...795

Selvfølgelig ikke, men det er to ulike saker, skjønner? Og jeg tror de fleste klarer seg godt uten hjelp fra noen med menneskesynet du har vist i denne tråden. Finner det vanskelig å tro at du har bidratt til humanitær hjelp etter det du har skrevet her. 

Anonymkode: 05101...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Men hjelper det egentlig klimasaken om vi dropper sydenturen?

Jeg tenker at enten må det løses internasjonalt og vi skal ikke se bort ifra at ny teknologi kan bidra til å redusere utslipp av gasser.

Eller så greier vi ikke å gjøre noe med klimaet. det kan ikke bero på den enkeltes samvittighet for folk vil alltid sette egne kortsiktige mål først, sånn er vi mennesker dessverre laget. Fangens dilemma osv

Nettopp.

Vi mennesker er skapt(utviklet) under mer primitive forhold. Kroppene og sinnene våre tilhører jeger-og sankerfolk som er genetisk rigget for å leve i mindre grupper. 

Vi greier ikke helt å ta inn over oss at livsgrunnlaget vårt kan bli borte om noen tiår. Selv om vi skjønner det intellektuelt sett. Vi er rigget til et enklere liv, der tidsperspektivet er kort. Få av oss greier å reflektere over hvordan livet til våre barnebarn blir... 

Det er derfor det er vanskelig for mange å ta inn over seg lidelsene til folk langt borte også. Noe som gjerne blir (feil)tolket som rasistiske holdninger. Ser jo bare i klimadebatten at mange trøster seg med at vi i Norden ikke blir mest rammet ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke, men det er to ulike saker, skjønner? Og jeg tror de fleste klarer seg godt uten hjelp fra noen med menneskesynet du har vist i denne tråden. Finner det vanskelig å tro at du har bidratt til humanitær hjelp etter det du har skrevet her. 

Anonymkode: 05101...1ab

Sikker på at du ikke blander anonymkoder nå?

Anonymkode: 5fc30...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at du ikke blander anonymkoder nå?

Anonymkode: 5fc30...76c

Ja

Anonymkode: 05101...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har mange fått det nå? Vil forbudet si de ikke får tak i det mer? De burde jo gjøre mer enn å forby plast da, få søpla dit den skal osv. Opplæring i hva som er bra og ikke osv. Veien dit er uendelig lang. Mange afrikanske land er jo vant til å ikke gidde gjøre ting selv også. De bare venter på at vestlige land skal komme å gjøre ting for dem. Pole pole...

 

Anonymkode: 43d55...795

Og dette veit du? Afrika har laangt mindre utslepp pp enn oss.  Vi må jammen feie for vår eiga dør først! https://www.weforum.org/agenda/2018/12/kenya-wants-to-run-entirely-on-green-energy-by-2020/.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en bra tale. Det som skjer med klimaet, alle dyreartene som blir utryddet osv er grusomt, at noen tør å vise at de har følelser rundt det er tøft. Det viktigste for politikerne er penger, det er ikke rart en blir frustrert.

Anonymkode: 9aabb...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler alt rundt Tunberg er oppkonstruert. At hun blir brukt for å få fram et poeng. Hun blir utlevert av sin mor. Tror ikke disse talene er hennes egne ord heller. Hun er ei ung jente som har alt for mye ansvar på sine skuldre.

Anonymkode: db0ca...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist at moren ikke beskytter henne mot seg selv. Hun blir et verdensomspennende mobbeoffer, i og med at hun helt tydelig er i psykisk ubalanse, og samtidig fronter en kjempeviktig sak. 

Anonymkode: eff93...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel ganske åpenlyst at hun er feil person på rett sted? Hun har rett, hun burde vært på skolen. Også kunne noe. Som Trump hører på stått der. For det er jo slike som Trump det er viktig å nå fram til eller?

Anonymkode: 43d55...795

Unnskyld meg, men du leverer noe av det mest korttenkte mølet jeg noensinne har lest her inne. Du snakker om å se det store bildet, men du ser det VIRKELIG ikke selv... 

Anonymkode: cd562...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har mange fått det nå? Vil forbudet si de ikke får tak i det mer? De burde jo gjøre mer enn å forby plast da, få søpla dit den skal osv. Opplæring i hva som er bra og ikke osv. Veien dit er uendelig lang. Mange afrikanske land er jo vant til å ikke gidde gjøre ting selv også. De bare venter på at vestlige land skal komme å gjøre ting for dem. Pole pole...

 

Anonymkode: 43d55...795

😳😳😳🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Anonymkode: cd562...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel ganske åpenlyst at hun er feil person på rett sted? Hun har rett, hun burde vært på skolen. Også kunne noe. Som Trump hører på stått der. For det er jo slike som Trump det er viktig å nå fram til eller?

Anonymkode: 43d55...795

Når voksne verdensledere ikke når frem til Trump er det vel litt urimelig å kreve at en 16-åring skal det? Det er ikke slik på noen andre områder at det er de samme som setter ting på dagsorden som har oppskriften på løsning og faktisk står for løsningen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...