Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #51 Skrevet 22. september 2019 Jeg har forståelse for hva du snakker om HI, ville svart som sug lut for 6 år siden før vi fikk erfaring med denne type unge på nært hold..... Det finnes barn med (ekstreme) mengder viljestyrke og utholdenhet. Vi har en sånn jente blant våre barn. Ettersom hun har søsken som ikke er slik, vil jeg si det er rimelig å anta at vi ikke er helt tafatte. Likevel er det mange områder som er en kamp hjemme hos oss. I utgangspunktet skulle man tro at ved å være konsekvent så vil dette gi seg...men tro meg.....det gjør ikke det med denne jenta her! Hun krangler eksempelvis på tannpuss ( er 6 år) og vil ikke, påtross av at hun pusser (med eller uten tvang) to ganger hver dag. Hun sier til og med "jeg liker kampen...." Når man har en unge som kverulerer og krangler på absolutt alt, og samtidig viser seg sårbar, er det to ting som jeg tenker er viktig. 1. man skal man være forsiktig så man ikke "knekker ungen" med autoritet og 2. man kan faktisk ikke gå inn i hver eneste ting for da blir dagene fort preget av negativitet og kjefting, noe som ikke er ok for de andre ungene heller å være rundt. Vi gjennomfører "skal" tingene uten noen form for diskusjon (type bærer henne inn på badet og pusser tenna på ungen med makt). Vi lar henne få bestemme (velge) et par ting i løpet av dagen, som vi har avtalt oss i mellom på forhånd, så hun føler en viss grad av kontroll (type hun kan velge tyllskjørt med shorts og strømpebukse under i et fyrverkeri av fargekombo). Så veksler vi på å overse, si nei og avlede. Høres ut som du håndterte situasjonen veldig riktig HI! Anonymkode: 46fbb...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #52 Skrevet 22. september 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei vet du hva!! Vi starter ikke dagen i dag med straff, utestengelse og gråt i dag fordi hun var trassig i går ettermiddag!!! Hva i all verden skulle vi få ut av det? Målet her er å skape god stemning ved bordet og lære jenta å oppføre seg, ikke å finne opp metoder voksne kan bruke for å utøve mest mulig makt og få ut frustrasjon og sinne. Det som var galt i går skal ikke henge med videre inn i dagen i dag og ødelegge. Anonymkode: 631ca...0e8 Jo, det har sine konsekvenser å være stygg med andre. Å ødelegge et måltid, den eneste timen vi i døgnet faktisk er samlet, det er en MEGET alvorlig sak. De som ikke faller inn i folden da, de får en bratt læringskurve hos meg. Handler ikke om å "finne opp metoder", det handler om at jeg tar meg selv og barnet og hele familien på alvor, og at jeg ikke står og lager middag, dekker et pent bord og lager hyggestund for alle, for så å bli møtt med manglende respekt. Jo mindre du forlanger av barna, desto mindre gjør du dem også. Å forvente og akseptere dårlig atferd fra et barn, er det samme som at du anser henne for å være for liten til å kunne bedre. En femåring klarer fint å avstå fra å mase i tjue hele minutter på en måte som plager alle i rommet. SÅ stor og moden skal du tiltro henne å være. Anonymkode: eccf8...5a5
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #53 Skrevet 23. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, det har sine konsekvenser å være stygg med andre. Å ødelegge et måltid, den eneste timen vi i døgnet faktisk er samlet, det er en MEGET alvorlig sak. De som ikke faller inn i folden da, de får en bratt læringskurve hos meg. Handler ikke om å "finne opp metoder", det handler om at jeg tar meg selv og barnet og hele familien på alvor, og at jeg ikke står og lager middag, dekker et pent bord og lager hyggestund for alle, for så å bli møtt med manglende respekt. Jo mindre du forlanger av barna, desto mindre gjør du dem også. Å forvente og akseptere dårlig atferd fra et barn, er det samme som at du anser henne for å være for liten til å kunne bedre. En femåring klarer fint å avstå fra å mase i tjue hele minutter på en måte som plager alle i rommet. SÅ stor og moden skal du tiltro henne å være. Anonymkode: eccf8...5a5 Jeg tiltror henne å være ganske så stor og moden i de fleste sammenhenger, husk på at du kjenner ikke oss og henne selvom jeg har beskrevet et problem for deg. Og uansett hva som hadde vært problemet med hennes oppførsel så synes jeg ikke din metode med å fortsette en kamp og en straff som pågikk dagen før vil ha noen læring eller god effekt. HVIS hun hadde gjentatt oppførselen hun viste dagen før ville vi selvsagt reagert og sannsynligvis latt henne sitte litt lenger enn dagen før. Men det gjorde hun altså ikke, hun var blid og hyggelig i hele går. Å fortsette med denne "straffen" og nekte henne å sette seg ved bordet i dag ville vært helt meningsløst og ikke noe jeg har vurdert engang. Har du noen idé om hvor lenge siden det er i en 5 årings hode? Ny dag, nye muligheter sier nå jeg. De voksne må ha litt positiv innstilling også, det smitter over på barna😉 Anonymkode: 631ca...0e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #54 Skrevet 23. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tiltror henne å være ganske så stor og moden i de fleste sammenhenger, husk på at du kjenner ikke oss og henne selvom jeg har beskrevet et problem for deg. Og uansett hva som hadde vært problemet med hennes oppførsel så synes jeg ikke din metode med å fortsette en kamp og en straff som pågikk dagen før vil ha noen læring eller god effekt. HVIS hun hadde gjentatt oppførselen hun viste dagen før ville vi selvsagt reagert og sannsynligvis latt henne sitte litt lenger enn dagen før. Men det gjorde hun altså ikke, hun var blid og hyggelig i hele går. Å fortsette med denne "straffen" og nekte henne å sette seg ved bordet i dag ville vært helt meningsløst og ikke noe jeg har vurdert engang. Har du noen idé om hvor lenge siden det er i en 5 årings hode? Ny dag, nye muligheter sier nå jeg. De voksne må ha litt positiv innstilling også, det smitter over på barna😉 Anonymkode: 631ca...0e8 Du har fått masse råd, men du tar de jo ikke til deg. Hvorfor spørre, når du allerede har bestemt deg for at alle andre gjør feil? Anonymkode: b1e09...391
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #55 Skrevet 23. september 2019 På 21.9.2019 den 20.43, sug lut skrev: Jøss. Er dere totalt hjelpeløse? Jeg har da virkelig ingen problemer med å skremme bjellene av en gnægende dritunge. Ingen får ødelegge måltider på den måten. Den ungen blir stille rimelig kjapt. Og du har fasiten på alle barn i alle hjem? Du har evner ikke forstå at ikke alle situasjoner er akkurat like dem du har opplevd? Og konkludere da på et hjernedødt grunnlag at foreldrene til disse barna da er totalt hjelpesløse? Å skremme bjellene av en drittunge er veien å gå? Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #56 Skrevet 23. september 2019 På 21.9.2019 den 18.22, Anonym bruker skrev: Det er noe helt annet enn det hi beskriver. Ditt barn ønsker oppmerksomhet, noe som er vanlig dog irriterende, men hi sin datter gjør det for å provosere. Jeg hadde nektet å høre på slikt mas, og har autoritet til at hun ikke hadde våget å si ett ord til. Det er sjelden jeg blir sint, men ungene hører fort når nok er nok og det ikke er lurt å strekke strikken. Anonymkode: 07d45...406 Det du kaller autoritet er frykt, de er redde deg. Er det det du vil? Jeg har også et barn som alltid tøyer strikken langt over bristepunktet. De to andre er «normale». Jeg har autoritet jeg også i ordets rette forstand, men ungene er så trygge på meg og hjemmet at det ikke hjelper. Det er jo slik barn tester grenser. Jeg kunne blitt flyforbanna og skremt livskiten ut av ungen, men synes du det er Ok altså, sånn egentlig? Å skremme dem (gjøre dem så utrygge) at de ikke tør annet enn å høre? Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #57 Skrevet 23. september 2019 På 22.9.2019 den 2.59, Anonym bruker skrev: Da dekker du til én mindre i morgen og sier at hun ikke får sette seg i det hele tatt. Hun ødela måltidet deres i går, dermed er hun ikke velkommen til å delta i dag. Tro meg. Den trenger du bare å dra én gang pr barn. De prøver seg ikke igjen. Anonymkode: eccf8...5a5 Hahaha.... Yeah right... Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #58 Skrevet 23. september 2019 På 22.9.2019 den 3.14, sug lut skrev: Jo, dere er komplett tafatte, det ser du jo selv når dette bare fortsetter. Dette er oppførsel man kun trenger å oppleve én gang, hvis man har noen som helst foreldreautoritet. Dere har null autoritet og gjemmer dere bak pedagogpjatt. Lykke til med den der. Er du seriøst så uvitende? Helt seriøst? Eller gjør du deg bare dum for å virke stor i kjeften? Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #59 Skrevet 23. september 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Om barnet ikke sluttet etter tilsnakk hadde det måtte forlate bordet. Så enkelt. Om jeg så måtte bære ungen ut av kjøkkenet, så hadde det ikke fått sitte der å holde på sånn! Det er stor forskjell på å være autoritær og tydelig, og å bare være hylende sinna. Det siste er ikke det jeg mener at man skal heller. Men man må faktisk vise at det er du som voksen som bestemmer i huset. Uten grenser blir jo ungene helt ufordragelige. Og i min verden setter du ikke grenser om du lar barnet sitte å gjenta en setning 50 ganger i løpet av er måltid. Det er jo tortur for alle andre rundt bordet og totalt uakseptabel oppførsel! Ignorering hjalp helt tydelig ikke - da må ungen ut av rommet. Sug lut skriver jo for å provosere, men budskapet i det hun skriver er helt riktig. Foreldre må for pokker klare å sette seg i respekt! Anonymkode: 1ea44...fd7 Og alle unger er like eller? Fordi du har ungen som hører på deg betyr ikke du er «flinkere» enn andre, du har vært heldig. Noen unger tester grenser mye mer og ingenting funker. Når slike som deg sitter der på sin høye hest og mener at foreldrene lar ungen holde på, ikke er autoritær nok og ikke klarer sette seg i respekt så må jeg innrømme at jeg synes det er litt trist at dere er så sneversynte og tror så dårlig om andre. Så skulle jeg likt å se dere få et slikt barn selv og kræsjer med et splæsj ned fra deres høye hest😊 Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #60 Skrevet 23. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og alle unger er like eller? Fordi du har ungen som hører på deg betyr ikke du er «flinkere» enn andre, du har vært heldig. Noen unger tester grenser mye mer og ingenting funker. Når slike som deg sitter der på sin høye hest og mener at foreldrene lar ungen holde på, ikke er autoritær nok og ikke klarer sette seg i respekt så må jeg innrømme at jeg synes det er litt trist at dere er så sneversynte og tror så dårlig om andre. Så skulle jeg likt å se dere få et slikt barn selv og kræsjer med et splæsj ned fra deres høye hest😊 Anonymkode: aef50...da9 Så du tror faktisk ikke at noen foreldre rett og slett bare er tafatte? Alle foreldre er perfekte? Alle forstår jo at det finnes unntak: noen barn har foreldre som gjør alt riktig, men har et vanskelig barn likevel. Men like fullt finnes det (dessverre) foreldre som er skyld i at barna blir bortskjemte drittunger. Anonymkode: 1ea44...fd7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #61 Skrevet 23. september 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått masse råd, men du tar de jo ikke til deg. Hvorfor spørre, når du allerede har bestemt deg for at alle andre gjør feil? Anonymkode: b1e09...391 Joda, jeg har tatt til meg og takket for flere av rådene jeg. Har du ikke lest ordentlig? Hadde som nevnt flere ganger her nå en fin avslutning på gnålet den dagen og så langt ikke hatt nye episoder, så jeg synes det har gått kjempefint. Jeg har kommentert tilbake til enkelte som har kommet med råd og metoder jeg synes er ganske sjokkerende. Anonymkode: 631ca...0e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #62 Skrevet 23. september 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått masse råd, men du tar de jo ikke til deg. Hvorfor spørre, når du allerede har bestemt deg for at alle andre gjør feil? Anonymkode: b1e09...391 Joda, jeg har tatt til meg de seriøse rådene som jeg tror vil være til hjelp for å lære datteren min å oppføre seg fint. Tullprat fra deg som trolig har blitt trilla i for trang barnevogn tenker jeg ikke å teste ut på barnet mitt! Men tusen takk til alle som har kommet med støtte og seriøse råd, det er ikke alltid så lett å tenke riktig når man er sliten og sinna på et lite troll. Anonymkode: 631ca...0e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #63 Skrevet 23. september 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått masse råd, men du tar de jo ikke til deg. Hvorfor spørre, når du allerede har bestemt deg for at alle andre gjør feil? Anonymkode: b1e09...391 Du er visst en av de som ikke gidder å lese svarene og bare henger med for å krangle litt du? Mange gode og konstruktive råd her som er tatt imot og notert. Og endel "råd" som hører til i en tid da man drev med prediker, ris og skammekrok, den slags er ikke tatt i mot. Anonymkode: 631ca...0e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #64 Skrevet 23. september 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du tror faktisk ikke at noen foreldre rett og slett bare er tafatte? Alle foreldre er perfekte? Alle forstår jo at det finnes unntak: noen barn har foreldre som gjør alt riktig, men har et vanskelig barn likevel. Men like fullt finnes det (dessverre) foreldre som er skyld i at barna blir bortskjemte drittunger. Anonymkode: 1ea44...fd7 Jo jeg tror det finnes tafatte foreldre. Men at noen her inne som setter seg selv høyere enn de andre skal påstå at det gjelder akkurat denne moren som faktisk ber om hjelp er bare idiotisk. Hvordan kan de vite det? Hvorfor gulpe opp drit og ta denne moren heller enn å komme med faktisk konkrete tips til hjelp? Lettere å gulpe enn å hjelpe tydeligvis. Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #65 Skrevet 23. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, jeg har tatt til meg de seriøse rådene som jeg tror vil være til hjelp for å lære datteren min å oppføre seg fint. Tullprat fra deg som trolig har blitt trilla i for trang barnevogn tenker jeg ikke å teste ut på barnet mitt! Men tusen takk til alle som har kommet med støtte og seriøse råd, det er ikke alltid så lett å tenke riktig når man er sliten og sinna på et lite troll. Anonymkode: 631ca...0e8 Trilla i for trang barnevogn? Hvordan i all verden er du prater til folk? Anonymkode: b1e09...391
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #66 Skrevet 23. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trilla i for trang barnevogn? Hvordan i all verden er du prater til folk? Anonymkode: b1e09...391 Det er bare et tullesvar til en som bare poster tull for å krangle. Anonymkode: 631ca...0e8
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. september 2019 #67 Skrevet 23. september 2019 På 21.09.2019 den 23.28, Anonym bruker skrev: Nei, vi er virkelig ikke totalt hjelpeløse, hun har fått tydelige og bestemte beskjeder om å kutte ut, men hun er en stri og utholdende frøken. Jeg har som nevnt også en gang blitt ordentlig sint og upedagogisk høylydt og smelt neven i bordet, men hun ble ikke stille da heller og helt ærlig talt så synes jeg ikke "å skremme bjellene av" er måten å lære barnet sitt god oppførsel på. Er mer takknemlig for rådene om å bli bedre på å ignorere det så hun ikke får oppmerksomhet på det og få henne unna til et sted hun ikke plager og forstyrrer andre hvis hun ikke gir seg. Det virket som det hadde en god effekt i dag da vi holdt henne igjen ved bordet i 5 minutter etter at de andre hadde gått fra og vi hadde faktisk en fin samtale om saken før hun la seg i kveld. Å holde henne igjen ved bordet i 1-2 timer eller fortsette å ignorere henne lenge etterpå tror jeg ikke vil gjøre noe bedre, det er om å gjøre å håndtere det riktig der og da, bryte situasjonen og vise henne at hun ikke får viljen sin av å holde på sånn. Anonymkode: 631ca...0e8 Men kjære deg, får hun holde på sånn i 20 minutter????? Jeg hadde gitt henne straff, ved å f.eks ikke få se barne-tv eller noe annet hun synes er gøy inntil hun sluttet med slik oppførsel. Det går virkelig ikke an å akseptere slikt. Ødelegge middagen for hele familien, bare fordi hun ikke får det som hun vil. Ta fra henne en gode, og se om det hjelper.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. september 2019 #68 Skrevet 23. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du seriøst så uvitende? Helt seriøst? Eller gjør du deg bare dum for å virke stor i kjeften? Anonymkode: aef50...da9 Helt enig med sug lut. Man kan virkelig ikke som en voksenperson tillate en sånn drittunge oppførsel. Og man gjør seg selv en stoooor bjørnetjeneste ved å la dette fortsette, det er virkelig ikke sjarmerende en plass med sånne unger ute blant folk. Tro meg, niesen min er akkurat sånn, og jeg holder på å gå fra konseptene hver gang vi spiser sammen med dem.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #69 Skrevet 23. september 2019 37 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Helt enig med sug lut. Man kan virkelig ikke som en voksenperson tillate en sånn drittunge oppførsel. Og man gjør seg selv en stoooor bjørnetjeneste ved å la dette fortsette, det er virkelig ikke sjarmerende en plass med sånne unger ute blant folk. Tro meg, niesen min er akkurat sånn, og jeg holder på å gå fra konseptene hver gang vi spiser sammen med dem. Nå vet vi hvordan drittunger blir som voksne i allefall! Det har du og sug lut vist😊 Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #70 Skrevet 23. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det du kaller autoritet er frykt, de er redde deg. Er det det du vil? Jeg har også et barn som alltid tøyer strikken langt over bristepunktet. De to andre er «normale». Jeg har autoritet jeg også i ordets rette forstand, men ungene er så trygge på meg og hjemmet at det ikke hjelper. Det er jo slik barn tester grenser. Jeg kunne blitt flyforbanna og skremt livskiten ut av ungen, men synes du det er Ok altså, sånn egentlig? Å skremme dem (gjøre dem så utrygge) at de ikke tør annet enn å høre? Anonymkode: aef50...da9 Hvis du ikke ser forskjell på autoritet og å skape frykt skjønner jeg at du sliter. Jeg blir ikke flyforbanna? Jeg får det som ungene kaller ‘strengestemmen’ og da vet de at det er lurt å høre etter. Anonymkode: 07d45...406
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. september 2019 #71 Skrevet 23. september 2019 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå vet vi hvordan drittunger blir som voksne i allefall! Det har du og sug lut vist😊 Anonymkode: aef50...da9 Tom for argumenter? Synes du sånne unger er sjarmerende? Mulig du har en slik hjemme selv. Jeg har aldri tillatt mine unger å ture fram på det viser, at de skal mase seg til alt og drive på som små terror-troll. Det er INGEN som synes det er søtt. Og den som til slutt får svi for det, er ungen selv. Vi voksne har en oppdrager- rolle, og den må vi bruke til å blant annet lære barna våre hvordan de skal te seg! Endret 23. september 2019 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #72 Skrevet 23. september 2019 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke ser forskjell på autoritet og å skape frykt skjønner jeg at du sliter. Jeg blir ikke flyforbanna? Jeg får det som ungene kaller ‘strengestemmen’ og da vet de at det er lurt å høre etter. Anonymkode: 07d45...406 Jeg sliter ikke, jeg er ikke hi. Ikke jeg som sliter med forskjellen heller, det er at dere mener de som har barn som ikke hører etter første tilsnakk er tafatte og håpløse jeg reagerer på. Jeg har ti barn som ikke trenger sintestemme engang og en som krever litt mer. Du har tydeligvis aldri vært borti sistnevte type barn og da burde du kanskje ikke være så bastant og arrogant? Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #73 Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Tom for argumenter? 🤪 Nei, tror de fleste skjønner dette ikke var et argument? Anonymkode: aef50...da9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #74 Skrevet 23. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sliter ikke, jeg er ikke hi. Ikke jeg som sliter med forskjellen heller, det er at dere mener de som har barn som ikke hører etter første tilsnakk er tafatte og håpløse jeg reagerer på. Jeg har ti barn som ikke trenger sintestemme engang og en som krever litt mer. Du har tydeligvis aldri vært borti sistnevte type barn og da burde du kanskje ikke være så bastant og arrogant? Anonymkode: aef50...da9 Bastant og arrogant? Hvis du gidder å lese litt bakover så ser du at jeg har stor forståelse for hi sin utfordring og har gitt henne råd. Jeg skjønner godt at det er forskjell på barn og at det som hjelper på mine kanskje ikke hadde vært nok hos andre. Her er det du som er arrogant og tillegger meg holdninger og meninger jeg absolutt ikke har. Les deg opp før du angriper. Men det er det kanskje ikke tid til hvis du skal oppdra alle dine 11 små? Anonymkode: 07d45...406
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #75 Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bastant og arrogant? Hvis du gidder å lese litt bakover så ser du at jeg har stor forståelse for hi sin utfordring og har gitt henne råd. Jeg skjønner godt at det er forskjell på barn og at det som hjelper på mine kanskje ikke hadde vært nok hos andre. Her er det du som er arrogant og tillegger meg holdninger og meninger jeg absolutt ikke har. Les deg opp før du angriper. Men det er det kanskje ikke tid til hvis du skal oppdra alle dine 11 små? Anonymkode: 07d45...406 Du drar den ja. Hvem har sluppet opp for argumenter da du? 😂 Anonymkode: aef50...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå