Gå til innhold

Barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når barnet ikke får viljen sin og reagerer med å gjenta ønsket/spørsmålet 500 ganger med monoton stemme? Det er så frustrerende og driver resten av familien til vanvidd, noe yngste virker å synes er festlig. I dag f.eks spurte hun om hun kunne gå fra bordet omtrent 5 minutter etter at vi hadde satt oss. Vi sa at hun ikke kunne gå fra ennå, vente på søsken og prate med familien litt ved bordet. Gjerne spise litt til også da hun svært ofte klager på at hun er "suuuuuulteeeen" 15 minutter etter et måltid. Da satte hun i gang dette spetakkelet som hun driver mye med for tiden med å sitte å si "Kan jeg gå fra-kan jeg gå fra-kan jeg gå fra-kan jeg gå fra-kan jeg gå fra-kan jeg gå fra-kan....". Ingenting som får henne til å slutte og hun hører ikke på svaret hun får eller beskjed om at hun ikke får sitte sånn å gnåle. Hva gjør man da? Dette er bare et eksempel, hun gjør dette mye for tida og det er veldig irriterende, søsken holder på å drepe henne innimellom, men hun bare flirer og fortsetter og det ødelegger ofte hyggelige stunder. I dag holdt hun på i 20 min ved bordet.

Anonymkode: 631ca...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pleid å si "Ida, det har jeg allerede svart på og jeg kommer ikke til å svare på det flere ganger", også lar jeg henne spørre seg lei mens jeg overser masinga helt. Slitsomt mens det står på, men masinga ble kortere og kortere og nå er det sjelden hun holder på sånn.

Anonymkode: 0f965...25e

Skrevet

Ja, det er det vi også prøver på. Men hun er så ufattelig utholdende og monoton og søsken klarer ikke å overhøre det i 15-30 minutter, de blir frustrerte fordi den oppførselen ofte ødelegger for dem, så de kommenterer, husker, kjefter på henne og det er jo forståelig.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det vi også prøver på. Men hun er så ufattelig utholdende og monoton og søsken klarer ikke å overhøre det i 15-30 minutter, de blir frustrerte fordi den oppførselen ofte ødelegger for dem, så de kommenterer, husker, kjefter på henne og det er jo forståelig.

Det er det verre, ja. Usikker på hva jeg ville gjort selv. Hvor gammel er hun? "For hver gang du spør må du sitte et minutt lengre enn søsknene dine ved bordet" 😁

Skrevet

Jeg har sagt at jo mer du maser, jo lenger må du sitte ved bordet. Det funket.

Anonymkode: 0af6d...7a9

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det verre, ja. Usikker på hva jeg ville gjort selv. Hvor gammel er hun? "For hver gang du spør må du sitte et minutt lengre enn søsknene dine ved bordet" 😁

Akkurat det jeg gjorde i dag faktisk! I denne situasjonen egnet det seg, bortsett fra at jeg måtte nøye meg med å ha henne sittende i 5 min etter at vi andre gikk fra, 1 min for hver gang hun gjentok ville fort blitt 2 timer ekstra ved bordet😜. Hun er 5 år, en kvikk og oppegående jente med normal utvikling, fungerende hørsel og språk, dette er bare en utrolig irriterende ting som hun fått for seg og bruker mye nå.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det jeg gjorde i dag faktisk! I denne situasjonen egnet det seg, bortsett fra at jeg måtte nøye meg med å ha henne sittende i 5 min etter at vi andre gikk fra, 1 min for hver gang hun gjentok ville fort blitt 2 timer ekstra ved bordet😜. Hun er 5 år, en kvikk og oppegående jente med normal utvikling, fungerende hørsel og språk, dette er bare en utrolig irriterende ting som hun fått for seg og bruker mye nå.

Jeg hadde glatt latt henne sitte minst en time etterpå, gjerne to, om hun virkelig spurte over 120 ganger. Hun gjør nok ikke det til neste måltid da 😅

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde glatt latt henne sitte minst en time etterpå, gjerne to, om hun virkelig spurte over 120 ganger. Hun gjør nok ikke det til neste måltid da 😅

Frister meg litt akkurat der og da også, for hun er fæl når hun holder på. Men 1-2 timer er nok i meste laget både i oppdragende hensikt og i form av dårlig stemning i huset. Hun er 5 min så vi tok 5 minutter og jeg tror det hadde en effekt det også. Problemet er at hun oftest gjør dette i andre situasjoner enn akkurat ved bordet, til tider og steder det ikke passer med denne typen konsekvens. 

Skrevet

Hiver meg på, hvis det er greit..

Hva gjør dere når det blir sagt MAMMA, SEEEE. SE MAMMA. Ca en million ganger??

Anonymkode: f75b2...049

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hiver meg på, hvis det er greit..

Hva gjør dere når det blir sagt MAMMA, SEEEE. SE MAMMA. Ca en million ganger??

Anonymkode: f75b2...049

Det er noe helt annet enn det hi beskriver. Ditt barn ønsker oppmerksomhet, noe som er vanlig dog irriterende, men hi sin datter gjør det for å provosere. 

Jeg hadde nektet å høre på slikt mas, og har autoritet til at hun ikke hadde våget å si ett ord til. Det er sjelden jeg blir sint, men ungene hører fort når nok er nok og det ikke er lurt å strekke strikken. 

Anonymkode: 07d45...406

Skrevet

Da sender du henne på rommet. Hører hun ikke på beskjeder, gir du en til advarsel, bryr hun seg ikke, så sender du henne på rommet, og der må hun bli i 5 min. Funker veldig bra her! 

Anonymkode: 54c89...3fc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe helt annet enn det hi beskriver. Ditt barn ønsker oppmerksomhet, noe som er vanlig dog irriterende, men hi sin datter gjør det for å provosere. 

Jeg hadde nektet å høre på slikt mas, og har autoritet til at hun ikke hadde våget å si ett ord til. Det er sjelden jeg blir sint, men ungene hører fort når nok er nok og det ikke er lurt å strekke strikken. 

Jeg har også blitt sint, skikkelig forbanna noen ganger når hun har holdt på, men det hun våget å fortsette gitt....Bare for å ha sagt det så er hun det meste av tiden en hyggelig og grei jente altså, men akkurat disse rundene er utmattende. Og ja, det er helt riktig at dette er noe helt annet enn vanlig masing og "se på meg nå". 

Skrevet

Da sender du henne på rommet. Hører hun ikke på beskjeder, gir du en til advarsel, bryr hun seg ikke, så sender du henne på rommet, og der må hun bli i 5 min. Funker veldig bra her! 

Anonymkode: 54c89...3fc

I noen tilfeller kan jeg bruke den med å sende på rommet, men f.eks i dag ville det blitt helt feil fordi det var på rommet hun ville.

Skrevet

I noen tilfeller kan jeg bruke den med å sende på rommet, men f.eks i dag ville det blitt helt feil fordi det var på rommet hun ville.

Da får hun vente et annet sted. I stuen eller på gangen. Sittende på en stol uten noe å se eller gjøre på. 

Det må være utrolig frustrerende, hun skal jo ikke ødelegge for dere andre. 

Skrevet

Hår det an å belønne søsknene på noe vis, da? Si at de får spise foran tvn, at de får en is etter middag, rett og slett gjøre det klart at de fortjener en belønning for å holde ut? Hvis hun synes det er urettferdig, så holder hun kanskje munn.

Anonymkode: a8904...a82

Skrevet

Ignorer, verste er å vise at man lar seg irritere. Jeg hadde også ignorert henne en god stund etterpå også.

Anonymkode: 4a0af...a29

Skrevet

Jøss. Er dere totalt hjelpeløse? Jeg har da virkelig ingen problemer med å skremme bjellene av en gnægende dritunge. Ingen får ødelegge måltider på den måten. Den ungen blir stille rimelig kjapt.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hår det an å belønne søsknene på noe vis, da? Si at de får spise foran tvn, at de får en is etter middag, rett og slett gjøre det klart at de fortjener en belønning for å holde ut? Hvis hun synes det er urettferdig, så holder hun kanskje munn.

Anonymkode: a8904...a82

Hvorfor skal man belønne barn for normal oppførsel? 

Anonymkode: a6546...5c4

Skrevet

En mugge med vann i hode på ungen fungerer.

Anonymkode: 1ef10...2e7

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna hvis hun ikke hadde sluttet med dette. Tatt vekk ting hun liker å holde på med. Time out! 

Hadde virkelig tatt det hardt tilbake! Ville rost de andre som satt ved bordet og gitt dem en liten oppmerksomhet for det og ikke til hun. Noen ganger slikt så trur jeg hun hadde fårstått at slik er ikke greit her! 

Anonymkode: c083d...5ee

Skrevet

«Spør du en gang til så får du ikke gå fra før leggetid!» 

Og husk å gjennomføre. Det holder som regel med en gang.

Anonymkode: 5e3d4...3b1

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Jøss. Er dere totalt hjelpeløse? Jeg har da virkelig ingen problemer med å skremme bjellene av en gnægende dritunge. Ingen får ødelegge måltider på den måten. Den ungen blir stille rimelig kjapt.

Nei, vi er virkelig ikke totalt hjelpeløse, hun har fått tydelige og bestemte beskjeder om å kutte ut, men hun er en stri og utholdende frøken. Jeg har som nevnt også en gang blitt ordentlig sint og upedagogisk høylydt og smelt neven i bordet, men hun ble ikke stille da heller og helt ærlig talt så synes jeg ikke "å skremme bjellene av" er måten å lære barnet sitt god oppførsel på. Er mer takknemlig for rådene om å  bli bedre på å ignorere det så hun ikke får oppmerksomhet på det og få henne unna til et sted hun ikke plager og forstyrrer andre hvis hun ikke gir seg. Det virket som det hadde en god effekt i dag da vi holdt henne igjen ved bordet i 5 minutter etter at de andre hadde gått fra og vi hadde faktisk en fin samtale om saken før hun la seg i kveld. Å holde henne igjen ved bordet i 1-2 timer eller fortsette å ignorere henne lenge etterpå tror jeg ikke vil gjøre noe bedre, det er om å gjøre å håndtere det riktig der og da, bryte situasjonen og vise henne at hun ikke får viljen sin av å holde på sånn. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Spør du en gang til så får du ikke gå fra før leggetid!» 

Og husk å gjennomføre. Det holder som regel med en gang.

Anonymkode: 5e3d4...3b1

Tja, vi spiste kl 16, så synes det hadde blitt litt lenge å ha henne sittende på kjøkkenet i 4 timer altså. Men forsåvidt enig i at å mase og bråke sånn bør føre til det motsatte av det hun ønsket seg, noe det også gjorde i dag selvom vi valgte å bare holde henne der i 5 min etter at de andre hadde gått. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man belønne barn for normal oppførsel? 

Anonymkode: 

Det er vel ikke noe rart? Jeg sier ofte noe hyggelig til de andre barna etterpå hvis de har vært tålmodige og ventet eller måttet klare seg selv en stund mens jeg har vært opptatt med en raptus med en av søsknene. Ikke sånn at de får premier for det, men jeg kan f.eks si "Så bra at du klarte å fortsette med det du skulle gjøre selv om jeg ble opptatt med xxx og det var bråkete her i sted". 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, vi spiste kl 16, så synes det hadde blitt litt lenge å ha henne sittende på kjøkkenet i 4 timer altså. Men forsåvidt enig i at å mase og bråke sånn bør føre til det motsatte av det hun ønsket seg, noe det også gjorde i dag selvom vi valgte å bare holde henne der i 5 min etter at de andre hadde gått. 

Er enig i at reaksjonen må komme der og da. Å holde en femåring ved bordet i timesvis er jo absolutt ikke noe man kan gjøre, da blir jo straffen uforholdsmessig stor. 

Ta bort fra situasjonen og ignorere er kanskje løsningen her. Hun skal ikke få lov til å styre hele familien på denne måten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...