Gå til innhold

Skolen krever spesifikt gymtøy, kan de det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke overvektig, han vil bare ikke ha på seg drakten fordi han ikke syntes gutter skal gå i "badedrakt"

Anonymkode: af87c...ffd

Vis han bilder av mannlige turnere, det er virkelig ikke noe femi over dem altså. Turndraktene ser gjerne ut som singleter.

Her f.eks

http://blog.crossfitoslo.no/2012/05/04/syv-grunner-til-a-trene-turn/

Anonymkode: d180d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så han vil heller være den eneste i klassen som ikke bruker treningstøyet alle de andre bruker? Hvor gammel er han? Hva slags kommentarer vil han evt komme med til de andre guttene i klassen om han får fritak?

Det er ikke "badedrakt", det er turntøy. Alle turnere går i slikt tøy og det er i hovedsak av sikkerhetshensyn, de kan ikke risikere at klærne henger seg opp og når trenerne skal sikre dem ved f.eks å støtte de i en salto o.l. så må de se akkurat hvor de skal sette hendene sine uten at de henger seg opp i blafrende t-skjorter osv. Det er samme grunnen til at jentene ikke kan ha løst hår.

Lær han om hvorfor og at det er likt for alle. Det er heller ikke sikkert de må ha på seg "badedrakt", her trener mange av guttene som driver apparattur i litt trange singleter også. Det er ikke annerledes enn i f.eks bryting som jo er en ganske maskulig idrett ellers.

Han må jo lære dette, det er en grunn til at elevene på bygg og anlegg har vernesko også, veldig ofte bunner det i sikkerhet.

Anonymkode: d180d...110

Han er 12 år og er ikke noe unormal både i utvikling og kroppsfasong nei.

De skal bruke samme type turndrakt slik som denne https://www.milano-pro-sport.com/wp-content/uploads/2017/08/MensAtlantic.jpg 

Om de skal ha shorts eller bukse vet jeg ikke, men skolen sa nok en gang at ALLE måtte bruke turndrakt.

Har forstått at dette da ikke er en ren singlet, men en drakt som har samme utforming som "badedrakt" for å bruke sønnen min sitt ord på den. Eller tar jeg helt feil her?

Har forsøkt å fortelle at det bare er for de timene de har gym og at ingen andre vil se han i det. Men egentlig til uten nytte.... Får bare til svar at det er "ekkelt" å ha på en slik topp.

Anonymkode: af87c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 12 år og er ikke noe unormal både i utvikling og kroppsfasong nei.

De skal bruke samme type turndrakt slik som denne https://www.milano-pro-sport.com/wp-content/uploads/2017/08/MensAtlantic.jpg 

Om de skal ha shorts eller bukse vet jeg ikke, men skolen sa nok en gang at ALLE måtte bruke turndrakt.

Har forstått at dette da ikke er en ren singlet, men en drakt som har samme utforming som "badedrakt" for å bruke sønnen min sitt ord på den. Eller tar jeg helt feil her?

Har forsøkt å fortelle at det bare er for de timene de har gym og at ingen andre vil se han i det. Men egentlig til uten nytte.... Får bare til svar at det er "ekkelt" å ha på en slik topp.

Anonymkode: af87c...ffd

Da får han tåle en eller få timer med "ekkelt", da.

Anonymkode: d01a9...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 12 år og er ikke noe unormal både i utvikling og kroppsfasong nei.

De skal bruke samme type turndrakt slik som denne https://www.milano-pro-sport.com/wp-content/uploads/2017/08/MensAtlantic.jpg 

Om de skal ha shorts eller bukse vet jeg ikke, men skolen sa nok en gang at ALLE måtte bruke turndrakt.

Har forstått at dette da ikke er en ren singlet, men en drakt som har samme utforming som "badedrakt" for å bruke sønnen min sitt ord på den. Eller tar jeg helt feil her?

Har forsøkt å fortelle at det bare er for de timene de har gym og at ingen andre vil se han i det. Men egentlig til uten nytte.... Får bare til svar at det er "ekkelt" å ha på en slik topp.

Anonymkode: af87c...ffd

Når barna mine kommer med sånne nykker ber jeg dem helt enkelt om å ta seg sammen. Og så snakker vi gjerne litt om reelle problem. Som sult, mobbing, fattigdom.

Anonymkode: 647c9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får han tåle en eller få timer med "ekkelt", da.

Anonymkode: d01a9...388

Så du syntes ikke skolen går for langt med å kreve dette? Hadde ikke du hatt noen betenkeligheter med at din sønn hadde blitt tvangskledd opp i en tettsittende drakt han syntes er ubehagelig og ikke identifiserer seg med foran resten av klassen sin?

Anonymkode: 5540f...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du syntes ikke skolen går for langt med å kreve dette? Hadde ikke du hatt noen betenkeligheter med at din sønn hadde blitt tvangskledd opp i en tettsittende drakt han syntes er ubehagelig og ikke identifiserer seg med foran resten av klassen sin?

Anonymkode: 5540f...c0b

Nei.

Nei.

 

Anonymkode: 24011...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så var det det om å gå foran som gode eksempler, da.. Jeg er ikke HI, forresten. For feit til å delta? Snakker du sånn foran barna dine også?

Anonymkode: 84b5e...01f

Det er jo det det koker ned til.  Hvis du lar barnet ditt bli for stort og deretter bruker det som begrunnelse for å slippe aktivitet svikter du dobbelt.

Anonymkode: 21951...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får han tåle en eller få timer med "ekkelt", da.

Anonymkode: d01a9...388

Nettopp.

Anonymkode: 21951...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du syntes ikke skolen går for langt med å kreve dette? Hadde ikke du hatt noen betenkeligheter med at din sønn hadde blitt tvangskledd opp i en tettsittende drakt han syntes er ubehagelig og ikke identifiserer seg med foran resten av klassen sin?

Anonymkode: 5540f...c0b

Nei. Jeg ser på det som en del av det å vokse opp. Det er en ganske så trygg setting å teste ut ting man ikke er helt komfortabel med. Man trenger å gjøre også ting man føler er ubehagelig innimellom, både for å lære nye ting, finne mestringsfølelse, men også for å akseptere at noen gang er må man bare gjøre ting selv om man ikke synes det er særlig kjekt.

Hvor vil du sette grensen for andre ubehagelige ting han skal slippe eller måtte gjøre?

Anonymkode: d01a9...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du syntes ikke skolen går for langt med å kreve dette? Hadde ikke du hatt noen betenkeligheter med at din sønn hadde blitt tvangskledd opp i en tettsittende drakt han syntes er ubehagelig og ikke identifiserer seg med foran resten av klassen sin?

Anonymkode: 5540f...c0b

Ikke meg du siterer, men nei. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med det. Jeg hadde heller ikke hatt betenkeligheter med at skolen ville at han skulle ha på seg sykkelhjelm på sykkeldagen, selv om han synes det er ukult, at han må bruke hårnett på i mat og helse eller at han må ha på seg eller gjøre noe som helst som han "ikke identifiserer seg med." Det jeg hadde hatt store betenkeligheter med hadde vært å undergrave skolens myndighet, lage storm i et vannglass av en gymtime, og samtidig lære ungen min at hva han føler alltid skal få være styrende i enhver situasjon, og at han har rett på å få egne regler tilpasset seg selv - alltid. Ja vel, så synes han at det er teit med gymdrakt/singlet/ hva det nå er de får utdelt, men kanskje det forsvinner når de får prøve trampett, hoppe i gropa, turne på tumblingen, eller hva de nå skal. Skulle det i ettertid vise seg å bli en svært traumatiserende opplevelse, så finnes det hjelp å få for sånt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg ser på det som en del av det å vokse opp. Det er en ganske så trygg setting å teste ut ting man ikke er helt komfortabel med. Man trenger å gjøre også ting man føler er ubehagelig innimellom, både for å lære nye ting, finne mestringsfølelse, men også for å akseptere at noen gang er må man bare gjøre ting selv om man ikke synes det er særlig kjekt.

Hvor vil du sette grensen for andre ubehagelige ting han skal slippe eller måtte gjøre?

Anonymkode: d01a9...388

Man er ganske sårbar når man må ha på seg såpass lite og avslørende klær som en turndrakt er. Om klassemiljøet ikke er helt slik det skal være, tror du bildet de andre får på netthinnen av en gutt i trikot vil passere i det stille? Tviler. Om det i tillegg kanskje kommer opp et mobilkamera så har man det gående.

Anonymkode: 5540f...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ganske sårbar når man må ha på seg såpass lite og avslørende klær som en turndrakt er. Om klassemiljøet ikke er helt slik det skal være, tror du bildet de andre får på netthinnen av en gutt i trikot vil passere i det stille? Tviler. Om det i tillegg kanskje kommer opp et mobilkamera så har man det gående.

Anonymkode: 5540f...c0b

Tror du ikke at alle guttene må ha på seg det samme antrekket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ganske sårbar når man må ha på seg såpass lite og avslørende klær som en turndrakt er. Om klassemiljøet ikke er helt slik det skal være, tror du bildet de andre får på netthinnen av en gutt i trikot vil passere i det stille? Tviler. Om det i tillegg kanskje kommer opp et mobilkamera så har man det gående.

Anonymkode: 5540f...c0b

Han er ikke eneste gutt i klassen, er han?

Du får kontakte skolen slik at de forsikrer at ingen har mobil der da. Så er du løsningsorientert.

Hvilket forhold har du til egen kropp?

Anonymkode: d01a9...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke eneste gutt i klassen, er han?

Du får kontakte skolen slik at de forsikrer at ingen har mobil der da. Så er du løsningsorientert.

Hvilket forhold har du til egen kropp?

Anonymkode: d01a9...388

Jeg bare tenker på konsekvensene som kan oppstå ved å tvinge gutten i et slikt antrekk

Anonymkode: 5540f...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare tenker på konsekvensene som kan oppstå ved å tvinge gutten i et slikt antrekk

Anonymkode: 5540f...c0b

Din frykt for mobil - det kan du løse ved å kontakte skolen og be dem være ekstra nøye med å sikre at ingen har med seg i timen.

Du kan ikke beskytte barnet ditt mot absolutt alle ting. Å beskytte ham mot "ekle" ting er ikke nødvendigvis et gode for gutten.

Du har fått mange gode råd over tre sider, men det virker som om du ikke vil ha noen av dem. På meg virker det som om du er mer opptatt av din egen bekymring rundt dette.

Du kunne brukt helgen på å snakke om turning, sett bilde av hvor utrolig sterke de mannlige turnerne er, trygget ham på at det bare er en eller få timer og at det går bra. Istedenfor virker det som om du ser for deg flere og flere "konsekvenser" som kanskje ikke vil skje.

"Ekkelt" er ikke en grunn til å la være å delta i undervisningen på barneskolen. Man skal presse på litt grenser, man skal lære seg å gjøre ting som ikke bare er behagelige!

Anonymkode: d01a9...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Din frykt for mobil - det kan du løse ved å kontakte skolen og be dem være ekstra nøye med å sikre at ingen har med seg i timen.

Du kan ikke beskytte barnet ditt mot absolutt alle ting. Å beskytte ham mot "ekle" ting er ikke nødvendigvis et gode for gutten.

Du har fått mange gode råd over tre sider, men det virker som om du ikke vil ha noen av dem. På meg virker det som om du er mer opptatt av din egen bekymring rundt dette.

Du kunne brukt helgen på å snakke om turning, sett bilde av hvor utrolig sterke de mannlige turnerne er, trygget ham på at det bare er en eller få timer og at det går bra. Istedenfor virker det som om du ser for deg flere og flere "konsekvenser" som kanskje ikke vil skje.

"Ekkelt" er ikke en grunn til å la være å delta i undervisningen på barneskolen. Man skal presse på litt grenser, man skal lære seg å gjøre ting som ikke bare er behagelige!

Anonymkode: d01a9...388

Nå er det ikke jeg som er trådstarter da, så jeg utrykker bare min mening om dette. Så får trådstarter vurdere om vedkommende vil utsette gutten for en slik belastning som det visstnok er. Det er ikke min gutt som skal til pers i påtvungen turndrakt, men hovedbudskapet i problemstillingen kan nok gjelde flere.

Anonymkode: 5540f...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du deler sønnen din sin angst for turndrakt. Og om dette ikke skyldes komplekser for kroppen, så tenker jeg at han helt klart viser tegn på lavt selvbilde eller kanskje litt identitetsproblemer. Han er jo på vei inn i tenårene og da blomstrer disse følelsene for fullt. Men syns 12 år var litt tidlig. Han viser ihvertfall en sterk utrygghet og det vi voksne oss i mellom ville kalt litt homofobe holdninger.

Du er moren hans, sant? Kunne nesten virket som dette ble skrevet av en homofob far som selv ikke likte tanker på å kle sønnen sin i turndrakt..

Uansett, hva sier du til sønnen din selv? Bekrefter du følelsen hans av at turndrakten ‘latterliggjør ham fordi den ser feminin ut på noen måte? Har han noen i sitt nærmeste miljø som har påvirket ham til å synes turndrakt på gutter er helt feil og gale?

Nei her tenker jeg det må jobbes med holdningene hans fremfor å gi etter fordi det er noe han bare ikke liker og har fått for seg ‘ekkelt. Og ja, det hadde blitt noe HELT annet omd et bare var sønnen din som måtte skille seg ud i den turndrakten. Men dette er tross alt likt for alle. 

Anonymkode: e4729...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Mener du virkelig at du som foreldre faktisk skal stå der og si : nei du er så spesiell min lille gutt at akkurat DU slipper om du ikke har lyst? Alle gutter skal ikke bare han. Han kommer ikke til å skille seg ut da alle går med det!!! Her må du som foreldre faktisk ta deg sammen. Og si at sånn går nu dagan du må bare. Jeg kan garantere deg at han sikkert kommer til å ha det knall gøy og at den drakten er glemt etter 5 minutter med fnising

Anonymkode: 83ea4...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner HI godt. La han slippe den gymtimen. Problem løst😊

Anonymkode: 84b5e...01f

Absolutt ingen grunn for at han ikke skal gjennomføre denne gymtimen, nei kle gutten i turndrakt som ALLE andre å la han gjøre det beste ut av det!

Anonymkode: 2ba20...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo egentlig bare spørsmålet til TS om skolen kan kreve at barna fgår med spesifikt tøy i skole-lærings sammenheng. Og svaret på det er ja. På samme måte som alle andre former for sport som krever riktig utstyr. I turnhallen er det eierne som har ansvaret for barnet sikkerhetsmessig når de skal bruke apparatene deres. Og for å minimere potensielle skader blant barna, så ønsker de at barna har på best mulige klær for disse apparatene . Det er kanskje til og med pålagt av forsikringsselskapet deres. Så de kreves derfor at barna har på turndrakt i denne sammenheng. Noe de tilbyr gratis. Dette må du rett og slett bare prøve å formidle videre til sønnen din. Og om ikke han (eller du) klarer å skjønne dette, så må han bare lære at sånn er det samfunnet fungerer.

Det verste du kan gjøre er å spille på lag med sønnen din her og la ham slippe unna. 

Å skrive en falsk melding om at sønnen din er syk og derfor ikke kan ha gym ville i denne sammenheng ikke vært annet en en gedigen bjørnetjeneste for sønnen din. Og han vil kunne slite enda mer med tilsvarende situasjoner i framtiden.

For tro meg, det blir mange tilsvarende situasjoner...

Anonymkode: e4729...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 0.10, Anonym bruker skrev:

Jeg bare tenker på konsekvensene som kan oppstå ved å tvinge gutten i et slikt antrekk

Anonymkode: 5540f...c0b

Da tenker du større og mer dramatisk enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 0.10, Anonym bruker skrev:

Jeg bare tenker på konsekvensene som kan oppstå ved å tvinge gutten i et slikt antrekk

Anonymkode: 5540f...c0b

og jeg ser for meg den uspiselige ungen som har mamma helt rundt lillefingeren og får støtte i alle sine nykker, samtidig som han er ganske ufin i replikken mot de som gjør som de skal....

Det får ingen konsekvenser for en normalt oppegående gutt å fortelle at de har regler i turnhallen og det er pga sikkerhet, alle guttene går i det samme og du vil skille deg mer ut ved å nekte enn ved å bli en av mengden i turntøy.

Har du en unormalt sart gutt med diagnoser så det vil få konsekvenser om han tvinges inn i turntøy, på samme måte som en autist kan få raserianfall av plaster, så regner jeg med du allerede har en dialog med skolen og kanskje kan finne et alternativt opplegg for han så han rett og slett ikke får være med i turnhallen denne dagen.

Er han frisk og oppegående forstår han at alle som skal i turnhallen skal ha på seg turntøy, punktum.

Anonymkode: d180d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 18.03, Anonym bruker skrev:

Jeg må da stille spørsmålet:
HVORDAN ser jentene sine turndrakter ut? Flasher de RUMPA? Det hadde i så fall vært krenkende.

Anonymkode: 2de3f...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jordbærblomst skrev:

Da tenker du større og mer dramatisk enn nødvendig. 

Det er påfallende mange her inne som er fullstendig blottet for innsikt i psykologi. 

Psykologi skulle vært et eget fag på skolen. Akkurat som økonomi.

Anonymkode: 2de3f...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...