Gå til innhold

Skolen krever spesifikt gymtøy, kan de det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min sin klasse skal besøke turnforeningen og ha turn i neste gymtime og her er virker det som skolen er ganske streng på at alle elevene skal ha gym i turndrakter som de får låne av turnforeningen. Min sønn er ikke veldig gira på å ha på seg turndrakt, men i følge skolen så må han visst det. Noen som vet om skolen kan kreve dette? Vet ikke helt hvordan drakter det er, men tviler på at guttene bruker de badedraktliknende turndraktene?

Anonymkode: af87c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På turn bruker gutter bukser med hempe under føttene så buksen ikke glir oppover beina og singlett. Ser ut som helt vanlig treningstøy uten om hempen.

jentene bruker «badedrakt» med eller uten armer.

Men skolen kan ikke kreve eller tvinge elever til bruk av spesifikk tøy. Vi har ikke skoleuniform i offentlig skole i Norge.

Anonymkode: 0aa8b...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller helt feil spørmål og til feil adressat. Spørsmålet bør stilles din sønn og lyder som følger: "Hva gjør deg så spesiell at du føler deg berettiget til å lage oppstyr om dette?" 

Det er påkledning, ikke tatoveringer! 

Anonymkode: 88f65...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart, jeg har fire barn som har drevet med turn, både gutter og jenter. 

Apparatturn krever bukser med strikk under benet, men vanlig turn på trampoliner, trampet o.l foregår i vanlig shorts og t-skjorte for guttene. 

Jentene konkurrerer i "badedrakter", men all trening foregår i tights og en litt trang t-skjorte. 

Og ja, jeg har også barn som driver konkurranseturn. Når de har folk på besøk i hallen lånet de ikke ut konkurransetøy, det er veldig dyre drakter. Folk trener i vanlig treningstøy.

Veldig flagrende tøy er ikke lov da, heller ikke øredobber eller håret løst. Da får ikke trenerne sikret de skikkelig. 

Anonymkode: d180d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle stå noe om at skolen krevde Nike eller Adidas eller noe sånt jeg. JA! han må ha på turndrakt når de skal i turnhall, akkurat slik som han må ha påbadebukse i svømmehallen og hjelm i slalåmbakken etc. 

Anonymkode: 89aab...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først du lurte på om skolen kunne kreve at dere kjøpte turnklær, noe jeg tenkte var urimeleg. 

Men de får låne gratis! 

Du kan velge. Er det fra nå av du vil tilrettelegge sønnen din ut av arbeidslivet? Unike snøfnugg kan møte en hard virkelighet der ute 

Anonymkode: 9d7c8...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Men det er jo nødvendig.  Ikke livsviktig, men det meste i livet er jo ikke det. 

Anonymkode: 9d7c8...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Stakkars gutt- pakket inn i bomull. Velg dine kamper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Haff... Er det virkelig nødvendig å være så vanskelig? 

Som deg, altså. 

Anonymkode: 24011...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er OK å tvinge ett barn inn i tettsittende antrekk samtidig som vi som voksen ikke drar i svømmehallen eller på stranden? 

Synest det høres helt merkelig ut at de tvinges til dette samtidig som dusjene bygges om så barna får private avlukk å dusje i. Og at gym og svømming deles i rene gutte og jente grupper. 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser overhode ikke problemet, de som har bestemt det har sikkert gjort det i beste mening.

Arrester meg gjerne om jeg er for streng her, men om min sønn hadde fått dette i mine øyne gode tilbudet fra skolen iforhold til hvordan noen skoler sparer på midlene til god undervisning så skulle han bare tatt på seg den turndrakten ilag med alle de andre guttene og jentene i klassen hans uavhengig om den ser sånn eller slik ut. De kan lære noe av dette, bruk det for det det er verdt spør du meg.

Anonymkode: 2ba20...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så det er OK å tvinge ett barn inn i tettsittende antrekk samtidig som vi som voksen ikke drar i svømmehallen eller på stranden? 

Synest det høres helt merkelig ut at de tvinges til dette samtidig som dusjene bygges om så barna får private avlukk å dusje i. Og at gym og svømming deles i rene gutte og jente grupper. 

Anonymkode: 13086...bea

Ja, jeg mener det er greit. Jeg tror dette er med på å forebygge det kroppspresset som er blitt stort for barn og unge. Nå er ikke min sønn den som liker å vise seg mest fram, men jeg hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet med å sende han på skolen om det var han som måtte ikle seg en tettsittende turndrakt for en gymtime.

Anonymkode: 2ba20...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min sin klasse skal besøke turnforeningen og ha turn i neste gymtime og her er virker det som skolen er ganske streng på at alle elevene skal ha gym i turndrakter som de får låne av turnforeningen. Min sønn er ikke veldig gira på å ha på seg turndrakt, men i følge skolen så må han visst det. Noen som vet om skolen kan kreve dette? Vet ikke helt hvordan drakter det er, men tviler på at guttene bruker de badedraktliknende turndraktene?

Anonymkode: af87c...ffd

Drit i det, bare for å se hva som skjer. Da vil du kunne referere til loven norske skoler har ang uniform🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg mener det er greit. Jeg tror dette er med på å forebygge det kroppspresset som er blitt stort for barn og unge. Nå er ikke min sønn den som liker å vise seg mest fram, men jeg hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet med å sende han på skolen om det var han som måtte ikle seg en tettsittende turndrakt for en gymtime.

Anonymkode: 2ba20...671

Hadde du ment det samme hvis det gjaldt din 9 år gamle datter som har begynt å utvikle bryster og allerede har blitt mobbet for det? 

Hvorfor skal barn presses inn i noe de ikke ønsker og potensielt kan gjøre hverdagen deres vanskeligere, mens gjøres det samme med oss voksne er det trakassering og absolutt ikke akseptabelt? 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Når man bader har man badetøy, når man sykler; sykkelhjelm, treningstøy i gymmen, pentøy i bursdager/selskap, fotball drakt på fotballkamp, fektedrakt på fekting, karatedrakt på karate osv. Hva er det du ikke skjønner her? Har barnet ditt vansker med å kle på seg selv eller hva ER problemet?? Bare en vanskelig mamma? Alvorlig nok det altså...

Anonymkode: 03f92...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du ment det samme hvis det gjaldt din 9 år gamle datter som har begynt å utvikle bryster og allerede har blitt mobbet for det? 

Hvorfor skal barn presses inn i noe de ikke ønsker og potensielt kan gjøre hverdagen deres vanskeligere, mens gjøres det samme med oss voksne er det trakassering og absolutt ikke akseptabelt? 

Anonymkode: 13086...bea

Bobleplastgenetasjonen er heldig om de overlever til etter tenårene! De stiller jo ikke foreberedt på livet i det hele tatt! Alt bare til og med potensielt ubehagelig eller noe de ikke vil skal de slippe. De blir jo helt ødelagt!

Anonymkode: 03f92...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du ment det samme hvis det gjaldt din 9 år gamle datter som har begynt å utvikle bryster og allerede har blitt mobbet for det? 

Hvorfor skal barn presses inn i noe de ikke ønsker og potensielt kan gjøre hverdagen deres vanskeligere, mens gjøres det samme med oss voksne er det trakassering og absolutt ikke akseptabelt? 

Anonymkode: 13086...bea

Det finnes selvsagt unntak for alt. Men normalt sett så mener jeg at kroppspress ikke skal stå i veien for en aktivitet i regi av skolen. Om det er turndrakt til turning, badetøy til svømming, renndress til langrenn eller brytetrikå til bryting etc. så skal etter min mening elevene stille i den drakt som trengs for å gjennomføre når skolen stiller med det. 

Anonymkode: 2ba20...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du ment det samme hvis det gjaldt din 9 år gamle datter som har begynt å utvikle bryster og allerede har blitt mobbet for det? 

Hvorfor skal barn presses inn i noe de ikke ønsker og potensielt kan gjøre hverdagen deres vanskeligere, mens gjøres det samme med oss voksne er det trakassering og absolutt ikke akseptabelt? 

Anonymkode: 13086...bea

Kjære vene. De fleste voksne gjør vel ting hver dag som vi ikke liker, ikke har lyst til, ikke vil ha på oss eller føler oss presset til. Eller tror du alle som har uniformskrav på jobben elsker uniformen sin? Digger alle voksne alle arbeidsoppgavene vi pålegges? Jeg tror ikke jeg kommer langt med å kalle det trakassering når sjefen min mener at jeg skal ta på meg korrekt arbeidsantrekk, selv om jeg hverken kler fasongen eller liker fargen. 

Anonymkode: fc03c...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så det er OK å tvinge ett barn inn i tettsittende antrekk samtidig som vi som voksen ikke drar i svømmehallen eller på stranden? 

Synest det høres helt merkelig ut at de tvinges til dette samtidig som dusjene bygges om så barna får private avlukk å dusje i. Og at gym og svømming deles i rene gutte og jente grupper. 

Anonymkode: 13086...bea

Dette stemmer ikke. Skoler har ikke anledning til å praktisere kjønnsdeling over tid(kun i korte perioder). Ingen skoler i den regionen jeg jobber har bygd om dusjene. Skal ikke si at det ikke har skjedd noen steder i Norge, men dette er ikke vanlig. 

Anonymkode: 6fa2b...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de får låne turndraktene. Men om det er skolen eller turnforeningen som krever at alle må ha på turndrakter vet jeg ikke. Jeg er ikke en som fritar sønnen min fra ting, men vil ikke presse han igjennom ting som ikke er nødvendig.

Anonymkode: af87c...ffd

Noen ting må man bare gjøre, samme om man vil eller ei. Still litt krav. 

Anonymkode: 9ee23...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turndrakt for gutter består av trikot(badedrakt) med en turnbukse over. Så de ser ut som treningsbukse og singlet.

Turning stiller visse krav til bekledning - de får låne turndrakt - turndrakt tilfredstiller kravene - SÅ JA! Skolen kan kreve at han må ha på turndrakt.

Anonymkode: f3c65...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så ufølsomme dere er. Min gutt er litt rund og har litt pupper. Jeg ville forstått det veldig godt hvis han ikke ville gått i turndrakt. Da blir forskjellen mellom han og de muskuløse tynne guttene enda tydeligere. Det er ikke snakk om å pakke barna inn i bobleplast. Det er snakk om å vise litt forståelse for andres følelser. Hvis bobleplastgenerasjonen som noen av dere kaller det, blir god på å lese andres følelser, så har de kommet mye lenger enn dere ufølsomme mødre her inne. 

Anonymkode: 84b5e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så ufølsomme dere er. Min gutt er litt rund og har litt pupper. Jeg ville forstått det veldig godt hvis han ikke ville gått i turndrakt. Da blir forskjellen mellom han og de muskuløse tynne guttene enda tydeligere. Det er ikke snakk om å pakke barna inn i bobleplast. Det er snakk om å vise litt forståelse for andres følelser. Hvis bobleplastgenerasjonen som noen av dere kaller det, blir god på å lese andres følelser, så har de kommet mye lenger enn dere ufølsomme mødre her inne. 

Anonymkode: 84b5e...01f

Herregud, skjønner jo hvorfor gutten din sliter. 

Anonymkode: 03f92...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...