Gå til innhold

Skolen krever spesifikt gymtøy, kan de det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. De fleste voksne gjør vel ting hver dag som vi ikke liker, ikke har lyst til, ikke vil ha på oss eller føler oss presset til. Eller tror du alle som har uniformskrav på jobben elsker uniformen sin? Digger alle voksne alle arbeidsoppgavene vi pålegges? Jeg tror ikke jeg kommer langt med å kalle det trakassering når sjefen min mener at jeg skal ta på meg korrekt arbeidsantrekk, selv om jeg hverken kler fasongen eller liker fargen. 

Anonymkode: fc03c...0b3

Den vesentlige forskjellen her er at du har valgt å søke den jobben. Når du søkte den så visste du, eller du burde hvertfall visst, hvilke kleskode som gjaldt. Da har du gjort et valg, kanskje du ikke egentlig trives i kleskode, men du har likevel valgt at det går greit, du kan godta den kleskode, fordi du ønsker deg den jobben. Hvis du opplevde kleskode som veldig ubehagelig kunne du valgt å ikke søke jobben, det finnes mange jobber som ikke har, eller har anderledes, kleskode.

Barna velger ikke å gå på skolen, eller hvilke skole de går på. Når skolen kommer med et pålegg om bekledning er det dermed en mye større inngripen enn når jobben krever at du følger en kleskode. 

Jeg hadde aldri søkt en jobb der det ble forventet at jeg stilte i turndrakt eller lignende. 

Anonymkode: 71f88...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, skjønner jo hvorfor gutten din sliter. 

Anonymkode: 03f92...cea

Og hvorfor det da? Det er ikke kult å være ungdom som kommer sent i puberteten.

Anonymkode: 84b5e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så ufølsomme dere er. Min gutt er litt rund og har litt pupper. Jeg ville forstått det veldig godt hvis han ikke ville gått i turndrakt. Da blir forskjellen mellom han og de muskuløse tynne guttene enda tydeligere. Det er ikke snakk om å pakke barna inn i bobleplast. Det er snakk om å vise litt forståelse for andres følelser. Hvis bobleplastgenerasjonen som noen av dere kaller det, blir god på å lese andres følelser, så har de kommet mye lenger enn dere ufølsomme mødre her inne. 

Anonymkode: 84b5e...01f

Dere har to valg. Enten å få gitten til å bruke det tøyet som er påkrevet eller å søke gutten fri fra gymtimene med begrunnelsen at han er for feit til å delta.

Anonymkode: 08765...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere har to valg. Enten å få gitten til å bruke det tøyet som er påkrevet eller å søke gutten fri fra gymtimene med begrunnelsen at han er for feit til å delta.

Anonymkode: 08765...935

Er det rart barn mobber når det finnes slike foreldre? 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så ufølsomme dere er. Min gutt er litt rund og har litt pupper. Jeg ville forstått det veldig godt hvis han ikke ville gått i turndrakt. Da blir forskjellen mellom han og de muskuløse tynne guttene enda tydeligere. Det er ikke snakk om å pakke barna inn i bobleplast. Det er snakk om å vise litt forståelse for andres følelser. Hvis bobleplastgenerasjonen som noen av dere kaller det, blir god på å lese andres følelser, så har de kommet mye lenger enn dere ufølsomme mødre her inne. 

Anonymkode: 84b5e...01f

Helt enig med deg her. Men, jeg vil tro at en stor andel av de som svarer deg her er de samme som drar sin 9 år gamle gutt i jentegarderoben eller nekter å gå i svømmehallen eller på stranden pga fordommer mot egen kropp.

Vil gjerne se deres måte å håndtere det hvis de hadde jenter som har kommet veldig tidlig i puberteten eller gutter som har litt annerledes kroppsform. Som da sitter hjemme og gråter sine modige tårer for hvor urettferdig det er og hvor fælt det er på skolen. Som vurderer hvert plagg for hvor vidt det skjuler det de ønsker å skjule i håp om å unngå kommentarer og fysiske berøringer. 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Helt enig med deg her. Men, jeg vil tro at en stor andel av de som svarer deg her er de samme som drar sin 9 år gamle gutt i jentegarderoben eller nekter å gå i svømmehallen eller på stranden pga fordommer mot egen kropp.

Vil gjerne se deres måte å håndtere det hvis de hadde jenter som har kommet veldig tidlig i puberteten eller gutter som har litt annerledes kroppsform. Som da sitter hjemme og gråter sine modige tårer for hvor urettferdig det er og hvor fælt det er på skolen. Som vurderer hvert plagg for hvor vidt det skjuler det de ønsker å skjule i håp om å unngå kommentarer og fysiske berøringer. 

Anonymkode: 13086...bea

Du tror vi enten drar store unger i feil garderobe eller ikke drar på stranda. Eh, hæ?? Hvordan klarer du å lage en slik kobling egentlig.... Jeg på min side lurer på hvordab barn som ikke kan ha på turndrakt kan ha svømming. Eller slipper de automatisk det?

Og news flash, hvis du tror kroppskomplekser er uvanlig, da tar du feil. Dette er kjent tema for maaange foreldre. 

Anonymkode: 9d7c8...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har to valg. Enten å få gitten til å bruke det tøyet som er påkrevet eller å søke gutten fri fra gymtimene med begrunnelsen at han er for feit til å delta.

Anonymkode: 08765...935

Så var det det om å gå foran som gode eksempler, da.. Jeg er ikke HI, forresten. For feit til å delta? Snakker du sånn foran barna dine også?

Anonymkode: 84b5e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du tror vi enten drar store unger i feil garderobe eller ikke drar på stranda. Eh, hæ?? Hvordan klarer du å lage en slik kobling egentlig.... Jeg på min side lurer på hvordab barn som ikke kan ha på turndrakt kan ha svømming. Eller slipper de automatisk det?

Og news flash, hvis du tror kroppskomplekser er uvanlig, da tar du feil. Dette er kjent tema for maaange foreldre. 

Anonymkode: 9d7c8...2d7

Mange barn har svømming i shorts og t-skjorte. 

Leser du innlegget mitt igjen så skriver jeg at jeg vil tro at en stor del gjør enten eller. Jeg har verken påstått eller sagt alle. Og under forutsetning av at du har personlig kjennskap til alle som har svart denne tråden så kan ikke du si at jeg tror feil. 

Kripskonplekser vet jeg veldig godt er dessverre veldig normalt. Mye av årsaken til dette er kommentarer tilsvarende den over her om feit sønn, foreldre som ikke tørr vise seg i bikini/badedrakt pga egne komplekser, bloggere, sosiale medier, media osv. 

I tillegg så opplever barn med runde former blikk og det å være tema for andre voksne både på stranden, i svømmehallen og andre plasser de finner det for godt. Da gjerne i påhør av egne barn. Når det er akseptert å prate slik om andre blant voksne, så plukker barna også opp dette. 

Som om jeg velger å skåne mitt barn for mobbing så gjør jeg gjerne det. Kall meg gjerne curling mor som pakker inn barnet i bobleplast. Men, så lenge andre foreldre ikke tar ansvar for egen handlinger og oppdragelse av egne barn så fortsetter jeg å se til at mitt barn har det best mulig. 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så var det det om å gå foran som gode eksempler, da.. Jeg er ikke HI, forresten. For feit til å delta? Snakker du sånn foran barna dine også?

Anonymkode: 84b5e...01f

Det er jo det hun egentlig sier om sitt eget barn.

Anonymkode: 08765...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det hun egentlig sier om sitt eget barn.

Anonymkode: 08765...935

Det er det vel absolutt ikke. Hun sier ingen ting om at barnet ikke vil eller kan delta. Hun stiller bare spørsmålstegn ved om hvor vidt skolen kan tvinge barnet hennes til å bruke denne turndrakten. 

Anonymkode: 13086...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det vel absolutt ikke. Hun sier ingen ting om at barnet ikke vil eller kan delta. Hun stiller bare spørsmålstegn ved om hvor vidt skolen kan tvinge barnet hennes til å bruke denne turndrakten. 

Anonymkode: 13086...bea

Bruk av egnet tøy er nødvendig for å kunne delta. Du kan ikke være med på skidagen i kortbukser eller være med på svømmeundervisningen uten svømmetøy og du kan ikke turne i løstsittende tøy. Hvis barnet er for tykt til å gjøre det må foreldrene be om fritak eller tilpasset opplæring.

Anonymkode: 08765...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg den som fritar sønnen min fra ting. Om han må ha på turndrakten så må han vel det, men jeg syntes skolen kanskje går litt for langt her. Han er som sagt ikke den som liker å vise seg mest fram. Han er 12 år og i rute med puberteten. Men han føler liksom at det blir feil at gutter skal gå i en slik "badedrakt" og det er derfor han ikke vil dette.

Anonymkode: af87c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg den som fritar sønnen min fra ting. Om han må ha på turndrakten så må han vel det, men jeg syntes skolen kanskje går litt for langt her. Han er som sagt ikke den som liker å vise seg mest fram. Han er 12 år og i rute med puberteten. Men han føler liksom at det blir feil at gutter skal gå i en slik "badedrakt" og det er derfor han ikke vil dette.

Anonymkode: af87c...ffd

Skjønner gutten din godt jeg. Synes hele opplegget høres merkelig ut uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg den som fritar sønnen min fra ting. Om han må ha på turndrakten så må han vel det, men jeg syntes skolen kanskje går litt for langt her. Han er som sagt ikke den som liker å vise seg mest fram. Han er 12 år og i rute med puberteten. Men han føler liksom at det blir feil at gutter skal gå i en slik "badedrakt" og det er derfor han ikke vil dette.

Anonymkode: af87c...ffd

Det er en så tåplig reaksjon fra hans side at han trenger å lære at han må kle seg etter aktivitet og at det ikke er umandig å bruke turndrakt på turn. Å kreve å få bruke løstsittende tøy er omtrent som om jentene skulle spilt fotball i høyhelte sko fordi fotballskoene de fikk låne av fotballklubben ikke var feminine. Det er bare tullete.

Anonymkode: 08765...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er en så tåplig reaksjon fra hans side at han trenger å lære at han må kle seg etter aktivitet og at det ikke er umandig å bruke turndrakt på turn. Å kreve å få bruke løstsittende tøy er omtrent som om jentene skulle spilt fotball i høyhelte sko fordi fotballskoene de fikk låne av fotballklubben ikke var feminine. Det er bare tullete.

Anonymkode: 08765...935

Ikke "at han må lære seg...", men "og han må lære seg..."

Anonymkode: 08765...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du ment det samme hvis det gjaldt din 9 år gamle datter som har begynt å utvikle bryster og allerede har blitt mobbet for det? 

Hvorfor skal barn presses inn i noe de ikke ønsker og potensielt kan gjøre hverdagen deres vanskeligere, mens gjøres det samme med oss voksne er det trakassering og absolutt ikke akseptabelt? 

Anonymkode: 13086...bea

Enn i svømming da? Bruker jenta burkini eller?? 

Tøys og tull å krangle om en turndrakt. 

Anonymkode: 7976b...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg den som fritar sønnen min fra ting. Om han må ha på turndrakten så må han vel det, men jeg syntes skolen kanskje går litt for langt her. Han er som sagt ikke den som liker å vise seg mest fram. Han er 12 år og i rute med puberteten. Men han føler liksom at det blir feil at gutter skal gå i en slik "badedrakt" og det er derfor han ikke vil dette.

Anonymkode: af87c...ffd

Han skiller seg jo i alle fall ut med shorts og t-skjorte hvis de andre har turndrakt. 

Anonymkode: 24011...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så ufølsomme dere er. Min gutt er litt rund og har litt pupper. Jeg ville forstått det veldig godt hvis han ikke ville gått i turndrakt. Da blir forskjellen mellom han og de muskuløse tynne guttene enda tydeligere. Det er ikke snakk om å pakke barna inn i bobleplast. Det er snakk om å vise litt forståelse for andres følelser. Hvis bobleplastgenerasjonen som noen av dere kaller det, blir god på å lese andres følelser, så har de kommet mye lenger enn dere ufølsomme mødre her inne. 

Anonymkode: 84b5e...01f

Men hva gjør han i svømmehallen da? 

Anonymkode: 6238e...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg den som fritar sønnen min fra ting. Om han må ha på turndrakten så må han vel det, men jeg syntes skolen kanskje går litt for langt her. Han er som sagt ikke den som liker å vise seg mest fram. Han er 12 år og i rute med puberteten. Men han føler liksom at det blir feil at gutter skal gå i en slik "badedrakt" og det er derfor han ikke vil dette.

Anonymkode: af87c...ffd

Han er klar over at han skal ha turnbukse over «badedrakten»?? Ingen som vil se han bare i drakten så jeg ser ikke problemet....

 

 

Anonymkode: 2ba20...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så lei av denne foreldregenerasjonen. 

For Guds skyld, ikke la dem oppleve noe som KAN være grenseoverskridende/utfordrende/annerledes/slitsomt. 

Anonymkode: d04e4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bobleplastgenetasjonen er heldig om de overlever til etter tenårene! De stiller jo ikke foreberedt på livet i det hele tatt! Alt bare til og med potensielt ubehagelig eller noe de ikke vil skal de slippe. De blir jo helt ødelagt!

Anonymkode: 03f92...cea

Og aldri før har vi hatt et så stort tall med selvmord heller.. Så trist!

Men for å ikke avspore, kle gutten i hva de krever. Samfunnet kommer til å kreve mer av han etterhvert.

Anonymkode: b5a1c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det er fordi han er overvektig, så er det en avledning til å fortelle om kropp og helse. Det er jo også ditt ansvar, og heller ikke noe som blir lettere med tiden. 

Anonymkode: b5a1c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CherryC skrev:

Skjønner gutten din godt jeg. Synes hele opplegget høres merkelig ut uansett. 

Hvorfor er dette merkelig? Ingen som sier noe om at de har fotballklær på fotballbanen

Anonymkode: 1cce8...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis det er fordi han er overvektig, så er det en avledning til å fortelle om kropp og helse. Det er jo også ditt ansvar, og heller ikke noe som blir lettere med tiden. 

Anonymkode: b5a1c...4b6

Han er ikke overvektig, han vil bare ikke ha på seg drakten fordi han ikke syntes gutter skal gå i "badedrakt"

Anonymkode: af87c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke overvektig, han vil bare ikke ha på seg drakten fordi han ikke syntes gutter skal gå i "badedrakt"

Anonymkode: af87c...ffd

Så han vil heller være den eneste i klassen som ikke bruker treningstøyet alle de andre bruker? Hvor gammel er han? Hva slags kommentarer vil han evt komme med til de andre guttene i klassen om han får fritak?

Det er ikke "badedrakt", det er turntøy. Alle turnere går i slikt tøy og det er i hovedsak av sikkerhetshensyn, de kan ikke risikere at klærne henger seg opp og når trenerne skal sikre dem ved f.eks å støtte de i en salto o.l. så må de se akkurat hvor de skal sette hendene sine uten at de henger seg opp i blafrende t-skjorter osv. Det er samme grunnen til at jentene ikke kan ha løst hår.

Lær han om hvorfor og at det er likt for alle. Det er heller ikke sikkert de må ha på seg "badedrakt", her trener mange av guttene som driver apparattur i litt trange singleter også. Det er ikke annerledes enn i f.eks bryting som jo er en ganske maskulig idrett ellers.

Han må jo lære dette, det er en grunn til at elevene på bygg og anlegg har vernesko også, veldig ofte bunner det i sikkerhet.

Anonymkode: d180d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...