Gå til innhold

"henne" istedenfor "hun"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjøtt kjem til å vinne over kjøtt. 

Språkleg endring er naturleg. Grammatikk er ikkje hogd i stein. Talemålet legg premisset for normering av skrifta her i landet (slik er det ikkje overalt, feks fransk). 

Om ein generasjon lagar folk sjylling på sjøkkenet. Og alle synest det er heilt fint (unntatt vi, men vi har mista tennene og ingen høyrer på oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

Skjøtt kjem til å vinne over kjøtt. 

Språkleg endring er naturleg. Grammatikk er ikkje hogd i stein. Talemålet legg premisset for normering av skrifta her i landet (slik er det ikkje overalt, feks fransk). 

Om ein generasjon lagar folk sjylling på sjøkkenet. Og alle synest det er heilt fint (unntatt vi, men vi har mista tennene og ingen høyrer på oss).

Østlendinger lager sjylling på sjøkken. På vestlandet står kj-lyden heldigvis sterkt 😊

Anonymkode: 66815...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

Nja. Eg bur på nordvestlandet og høyrer stadig om skjøtt blant ungdomsskule-elevar... 

Jeg bor også på nordvestlandet, eneste plassen jeg hører slikt er Ålesund, og der snakker alle som små barn..

Anonymkode: 66815...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "sammenlignende subjekt" så dukker det opp noen svake minner fra norsktimene for årevis siden, så det er ikke utenkelig at jeg har hørt om denne regelen før 🤔 Det høres fortsatt rart ut for meg, da.

Generelt sett tror jeg det er subjektsformene som er i framgang. Mange "breie" østlandsdialekter hadde "henner" og "døm" som eneste form før, men nå prøver mange ( kanskje ubevisst) å distansere seg fra dette ved å bruke "hun" og "de" i stedet.

Endret av Spurvugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Østlendinger lager sjylling på sjøkken. På vestlandet står kj-lyden heldigvis sterkt 😊

Anonymkode: 66815...f31

De vestlendingene jeg kjenner (sunnmøringer) greier jo ikke en gang å uttale kj-lyden sånn som vi bruker den på Østlandet. De sier 'tsjøtt' og 'tsjylling'. 

Men dette er jo dialekt, og noe annet enn den utviklingen som skjer på Østlandet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, the amazing spidermamma skrev:

De vestlendingene jeg kjenner (sunnmøringer) greier jo ikke en gang å uttale kj-lyden sånn som vi bruker den på Østlandet. De sier 'tsjøtt' og 'tsjylling'. 

Men dette er jo dialekt, og noe annet enn den utviklingen som skjer på Østlandet nå. 

Nei. Jeg er sunnmøring. Det er stor forskjell på lyden jeg og mine jevnaldringer bruker på "kjøtt" og barna våre med sitt "sjøtt".
 

Anonymkode: 45004...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 10.15, Anonym bruker skrev:

Men hvilken bruker jeg da? Det må jo passe inn med resten av dialekten og den er jo blanding. 

Anonymkode: 84b8c...559

Tror nok du blander dialekt og feil her, som andre sier. Hva viser "hvilken" til her feks? Virker som du sliter med pronomen.Dette er utbredte feil dessverre.

Anonymkode: da593...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke på riktig norsk. Bare i Kohts samnorskfantasi, som ingen anerkjenner.

Anonymkode: 8c12b...f74

Hahaha! Er De en fremvandrer, fru Gregers? *Henter popcorn"

Anonymkode: 45004...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke på riktig norsk. Bare i Kohts samnorskfantasi, som ingen anerkjenner.

Anonymkode: 8c12b...f74

Tull. 

Anonymkode: 6dc4b...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg er sunnmøring. Det er stor forskjell på lyden jeg og mine jevnaldringer bruker på "kjøtt" og barna våre med sitt "sjøtt".
 

Anonymkode: 45004...8d0

Men hvordan sier du kjøtt, da? Ikke som i chili? 

Enig i at det ikke er likt som skjøtt, men heller ikke som 'østlands-kjøtt'. 

Sier du det med tungespissen oppi ganen eller ikke? 

Når jeg sier kj-lyden, har jeg tunga på samme sted som når jeg skal forme en y. Den lyden har jeg aldri hørt fra noen sunnmøring, men det kan jo være dialekter jeg ikke har vært borti eller skjønt at er sunnmørsk. 

Endret av the amazing spidermamma
Vanskelig å forklare lyder..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men hvordan sier du kjøtt, da? Ikke som i chili? 

Enig i at det ikke er likt som skjøtt, men heller ikke som 'østlands-kjøtt'. 

Sier du det med tungespissen oppi ganen eller ikke? 

Når jeg sier kj-lyden, har jeg tunga på samme sted som når jeg skal forme en y. Den lyden har jeg aldri hørt fra noen sunnmøring, men det kan jo være dialekter jeg ikke har vært borti eller skjønt at er sunnmørsk. 

tungespissen er nede.  Det skjer noko bak, om du forstår *ler*
Dette var jo morsomt.

Anonymkode: 45004...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tungespissen er nede.  Det skjer noko bak, om du forstår *ler*
Dette var jo morsomt.

Anonymkode: 45004...8d0

Ja, sånt er morsomt! Nå skulle jeg gjerne ha hørt kj-lyden din. Jeg høres nok ut som et lite damplokomotiv her på vei hjem fra jobb, mens jeg prøver ut tsj -ch-skj-kj-lyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære kjole kjøkken chili Chile chinchilla kylling kysse kjøkken kjekkas kinn Kina

Vel, nå går helga til å lytte til alle jeg møter. Skikkelig moro. 

I norrønt sa en vel "ki-o-le" for kjole? 

Anbefaler Beforeigners på Netflix. De har brukt lingvister for å rekonstruere talemålet fra Olavstids. Sikkert ikke helt blink, men ganske bra, synest jeg! 

 

 

 

Anonymkode: 45004...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.40, Snøfnugg75 skrev:

Skjøtt kjem til å vinne over kjøtt. 

Språkleg endring er naturleg. Grammatikk er ikkje hogd i stein. Talemålet legg premisset for normering av skrifta her i landet (slik er det ikkje overalt, feks fransk). 

Om ein generasjon lagar folk sjylling på sjøkkenet. Og alle synest det er heilt fint (unntatt vi, men vi har mista tennene og ingen høyrer på oss).

Språklig endring (ekte språkendring) tar flere hundre år....

Motefenomener og sosiolekter, derimot, sprer seg fort. Og nordmenn har berøringsangst overfor alt som kan oppleves som å rette på andre. Man tillater heller at skriftlige ytringer går i trykken med feil og mangler, enn å rette på feilstaving, feil oppdeling av sammensatte ord (nei, jeg akter ikke å begynne å kalle det særskriving, det er bare sær skriving!) feil tegnsetting og absurde forkortelser (f eks "jeg mener d" i stedet for "jeg mener det").

Likeledes med kj-lyden: vi har berøringsangst mht å rette på barna, si at det er feil og be dem høre den rette lyden, øve på den, sende dem til logopeden ... alt det der er blitt sååå farlig. Så da må de heller gå gjennom livet uten å kunne det, liksom?

Anonymkode: 57863...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 18.9.2019 den 10.11, Anonym bruker skrev:

Vi flyttet rundt en del da jeg var barn og jeg prater litt blandingsdialekt, men mest østlending. Jeg sier "henne" der de fleste andre sier "hun/hu/ho". Bruker selvfølgelig riktig form når jeg skriver, men muntlig sier jeg "henne". F eks "henne var ikke der". 

Jeg er den eneste i hele storfamilien som sier dette og jeg merker jeg begynner å bli litt selvbevisst for det høres jo feil ut. 

Skal jeg godta at dette er en del av dialekten min eller gå inn for å forandre det? Og i så fall, hva sier jeg isteden? 

Anonymkode: 84b8c...559

Jeg har også flyttet mye rundt som barn og voksen. Bodd i Oslo, Nordland og Trøndelag og jeg sier også henne istedenfor hun. Skriver rett og vet utmerket godt at det ikke er "riktig", men vanskelig å gjøre om på dialekten sin uten videre. De som sier man virker uintelligent osv kan dra til helvete. Utrolig belærende og blærete holdning å ha. Tviler på at dere som skriver sånne idiotiske ting snakker 100% korrekt uansett. Men hvis det er så irriterende som enkelte av dere skal ha det til så skal jeg ihvertfall aldri slutte å si det. Tenk å gå å irritere seg over noe sånn? Fint man ikke har større problemer i livet. 

Anonymkode: eebcc...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.46, Snøfnugg75 skrev:

Nja. Eg bur på nordvestlandet og høyrer stadig om skjøtt blant ungdomsskule-elevar... 

Og så retter du ikke på dem? 

Anonymkode: 57863...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også flyttet mye rundt som barn og voksen. Bodd i Oslo, Nordland og Trøndelag og jeg sier også henne istedenfor hun. Skriver rett og vet utmerket godt at det ikke er "riktig", men vanskelig å gjøre om på dialekten sin uten videre. De som sier man virker uintelligent osv kan dra til helvete. Utrolig belærende og blærete holdning å ha. Tviler på at dere som skriver sånne idiotiske ting snakker 100% korrekt uansett. Men hvis det er så irriterende som enkelte av dere skal ha det til så skal jeg ihvertfall aldri slutte å si det. Tenk å gå å irritere seg over noe sånn? Fint man ikke har større problemer i livet. 

Anonymkode: eebcc...034

Du kjefter på folk som skrev innleggene for et år siden......

Anonymkode: 50527...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også flyttet mye rundt som barn og voksen. Bodd i Oslo, Nordland og Trøndelag og jeg sier også henne istedenfor hun. Skriver rett og vet utmerket godt at det ikke er "riktig", men vanskelig å gjøre om på dialekten sin uten videre. De som sier man virker uintelligent osv kan dra til helvete. Utrolig belærende og blærete holdning å ha. Tviler på at dere som skriver sånne idiotiske ting snakker 100% korrekt uansett. Men hvis det er så irriterende som enkelte av dere skal ha det til så skal jeg ihvertfall aldri slutte å si det. Tenk å gå å irritere seg over noe sånn? Fint man ikke har større problemer i livet. 

Anonymkode: eebcc...034

Du ruga et år på det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2020 den 23.43, sug lut skrev:

Du ruga et år på det der?

Ja. Leste på det her forumet for ett år siden og har ikke tenkt på noe annet siden. Hver dag, tenkt og tenkt og formulert et svar, og endelig var det klart! 

På bakgrunn av tidligere bevis for din sviktende logiske tankegang: Det var ironi. Jeg så det på lørdag. 

Anonymkode: eebcc...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 10.15, Anonym bruker skrev:

Blanding mellom subjekts- og objektsform er vel ikke dialekt?

Men: snakk slik som du snakker, du.

Anonymkode: 45004...8d0

Joda, det er det.

I vestfold er det ikke uvanlig å bruke "henne" også i subjektsform. Og på sunnmøre og i gudbrandsdalen brukes gjerne "oss" både i subjekts- og objektsform.

Muntlig er det uproblematisk, skriftlig er det en vederstyggelighet.

Anonymkode: 66815...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...