Gå til innhold

Tilpasning av mat. Går det begge veier?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 6.9.2019 den 22.35, Anonym bruker skrev:

En i min familie gjør det til høytider, i jula serverer hun ribbe, til tross for at hun selv er vegetarianer. Men når vi kommer på besøk en onsdags ettermiddag spiser vi vegetar, men hun lager jo da noe som ikke er av aller særeste sort. Hvis du virkelig ikke kan spise en middag uten kjøtt, så er du veldig, veldig sær. 

Anonymkode: 7c626...5c9

Eller, som kunnskapsrike ville sagt det: Veldig allergisk.

Anonymkode: ef3fe...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 6.9.2019 den 22.50, Anonym bruker skrev:

Det ville jeg sett på som en barnslig demonstrasjon, det hadde vært siste  gangen du ble invitert til meg. 

Jeg er veldig glad i kjøtt, btw. 

Anonymkode: 9d491...f3b

Hadde du reagert på samme måte om en vegetarianer tok med sin egen vegetarmat? Barnslig?

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes i første omgang at det blir veldig feil å sammenligne veganere og allergikere. En veganer har valgt sine matvarer, en allergiker er nødt til å avstå fra sine matvarer. Håper du ser forskjellen. Hilsen en allergiker som drømmer om å spise nøtter, bønner, erter, sitrusfrukt, sojaprodukter mm.

Anonymkode: 8c0cb...6f7

..+ sjokolade, flere grønnsaker, frukt, bær, prosesserte kjøttprodukter (som f.eks. kokt skinke), kjøpe mat på restaurant, drikke kaffe, te, brus, juice.

Anonymkode: ef3fe...2a6

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Vi har et vennepar som er muslimer og serverer selvsagt mat de kan spise når vi inviterer dem på middag. Men forventer ikke at de skal servere svin når vi er hos dem, selv om det er den typen kjøtt vi liker best. Man tilpasser til de som ikke *kan* spise enkelte ting, men det er da ikke nødvendig å tilpasse til oss som kan spise alt.

Anonymkode: 4ccd9...a14

Synes dette er litt komisk i grunn. Har muslimske venner i Tyrkia og har opplevd følgende: Ei som er lærer fortalte meg at de var mye i utlandet og utvekslet erfaringer, men de som nektet å spise den maten de fikk servert fikk ikke reise. Mener det kun var en mann som vegret seg så han fikk bli hjemme. Hun hadde spist alt mulig i Italia og mente man måtte respektere verten dit man kom. 

Ene gangen vi kom ned dit så hadde vi med en del snop, jeg tenkte ikke det var gelatin i snopet som ungene fikk, men mødrene bare lo og sa at det var gitt i god tro så det spilte ingen rolle. 

Greit de ikke spiser svin, men de må f.eks tåle å tilberede svin om de jobber på kjøkken i Norge.

Og det å kreve at alt kjøtt skal være halal slaktet er jo litt spesielt. 

Til deg som nevnte slanking og konfirmasjon, om du sa du var veganer ville du sikkert fått en egen kake uten melk, egg osv. Så da ville alt være tilrettelagt. 

Er enig i at allergi ikke har noe i diskusjonen å gjøre. Er man ekstremt allergisk mot nøtter så tror jeg ikke noen forventer kake med nøttebunn. 

Anonymkode: 16d11...24d

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du spiser ikke frukt, nøtter, grønnsaker, kornprodukter, olje, poteter, ris, pasta osv?

Du lever altså utelukkende av kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter?

Da hadde ikke jeg visst hva jeg skulle servert deg til middag... Snakk om å gjøre seg vanskelig. 

Det er helt normal gjestfrihet å lage mat som gjestene kan og vil spise, uavhengig av om det er allergi, religion eller etisk overbevisning som ligger bak. 

Anonymkode: 462dd...01f

Du skjønner ikke! Å spise vegansk er å utelukke alt animalsk. Når jeg spiser animalsk men inkluderer grønnsaker og nøtter osv. så betyr da ikke det at jeg spiser vegansk mat. Jeg spiser bare noe av de samme tingene, uten ideologien om at man ikke kan spise animalske produkter. Kjøtt/animalsk mat er en viktig del av mitt kosthold. Jeg vill ikke påtvinges andres ideologi.

Anonymkode: afa4f...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...