Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Mye snakk om at dersom noen er allergiske eller vegetarianere eller veganere, så bør man tilpasse seg og lage mat som alle kan spise slik at man er en hyggelig vertinne eller at gjestene får mat som er tilpasset den. Men går dette begge veier, eller er det enveiskjøring her? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Her må du nesten utdype. Er du allergisk mot gulrøtter? Unngår du paprika eller kikerter av overbevisningsgrunner? Synes du eplet blir utsattfor uetisk behandling? Hvilken tilrettelegging er det du trenger? Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Spørsmålet ditt blir litt... merkelig? Hvis det ikke er noe å "tilpasse", så er det vel heller ingen grunn til å gjøre ekstra tilpasninger? Om man inviterer noen til å spise hos seg så anser jeg det som en selvfølge å servere noe alle inviterte kan spise og like. Anonymkode: a11a7...cff
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 Skjønner ikke helt hva du mener. Hva er det som skal gå andre veien mener du? Du mener vel ikke at du syns du skal få servert steik hos en vegetarianer bare fordi du liker kjøtt? Anonymkode: 7c626...5c9
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 Jeg tenker at dersom feks en veganer inviterer til middag og vet at gjestene foretrekker kjøtt og ikke er spesielt glad i veganermat. Lager de da kjøttrett til de som ikke er veganere? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at dersom feks en veganer inviterer til middag og vet at gjestene foretrekker kjøtt og ikke er spesielt glad i veganermat. Lager de da kjøttrett til de som ikke er veganere? Anonymkode: 769b6...e35 En i min familie gjør det til høytider, i jula serverer hun ribbe, til tross for at hun selv er vegetarianer. Men når vi kommer på besøk en onsdags ettermiddag spiser vi vegetar, men hun lager jo da noe som ikke er av aller særeste sort. Hvis du virkelig ikke kan spise en middag uten kjøtt, så er du veldig, veldig sær. Anonymkode: 7c626...5c9
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt hva du mener. Hva er det som skal gå andre veien mener du? Du mener vel ikke at du syns du skal få servert steik hos en vegetarianer bare fordi du liker kjøtt? Anonymkode: 7c626...5c9 Hvis jeg skal få mat som jeg synes er ok og hvis jeg skal ha en hyggelig middag, så foretrekker jo jeg kjøtt. Hvorfor bør jeg droppe kjøtt mens de ikke trenger å servere det? Jeg er ingen fan av vegetarmat og en del veganermat jeg har fått servert har jeg forsøkt å spise mens jeg brekker meg. Hvorfor bør ikke de også tilpasse seg så jeg kan trives og ha en hyggelig vertinne? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En i min familie gjør det til høytider, i jula serverer hun ribbe, til tross for at hun selv er vegetarianer. Men når vi kommer på besøk en onsdags ettermiddag spiser vi vegetar, men hun lager jo da noe som ikke er av aller særeste sort. Hvis du virkelig ikke kan spise en middag uten kjøtt, så er du veldig, veldig sær. Anonymkode: 7c626...5c9 Men er ikke de da også veldig sære om de ikke kan spise en middag med kjøtt? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at dersom feks en veganer inviterer til middag og vet at gjestene foretrekker kjøtt og ikke er spesielt glad i veganermat. Lager de da kjøttrett til de som ikke er veganere? Anonymkode: 769b6...e35 Det blir en kunstig problemstilling. Ikke engang min superkresne nevø spiser kun kjøtt. Den personen som ikke spiser mat fra planteriket eksisterer rett og slett ikke! At man kunne tenkt seg kjøtt i eller ved siden av er en ting, mer sammenlignbart med at en vegetarianer kan være spesielt glad i tofu. Det er ikke uhøflig å servere annet enn tofu. Eller å utelate kjøtt. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir en kunstig problemstilling. Ikke engang min superkresne nevø spiser kun kjøtt. Den personen som ikke spiser mat fra planteriket eksisterer rett og slett ikke! At man kunne tenkt seg kjøtt i eller ved siden av er en ting, mer sammenlignbart med at en vegetarianer kan være spesielt glad i tofu. Det er ikke uhøflig å servere annet enn tofu. Eller å utelate kjøtt. Anonymkode: 9d491...f3b Er det uhøflig å ta med sitt eget kjøtt? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det uhøflig å ta med sitt eget kjøtt? Anonymkode: 769b6...e35 Det ville jeg sett på som en barnslig demonstrasjon, det hadde vært siste gangen du ble invitert til meg. Jeg er veldig glad i kjøtt, btw. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det ville jeg sett på som en barnslig demonstrasjon, det hadde vært siste gangen du ble invitert til meg. Jeg er veldig glad i kjøtt, btw. Anonymkode: 9d491...f3b Ville du sagt det samme hvis noen tok med seg en egen salat? Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 Jeg synes det bør gå litt begge veier, hvertfall at veganeren serverer noe alle kan like. Jeg spiser alt å er lite kresen, men tenker om en person ikke liker bønner å er allergisk mot nøtter, rotgrønnsaker og sitrus, for eksempel, hva ville en veganer servert denne personen? Anonymkode: dcb3c...d34
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ville du sagt det samme hvis noen tok med seg en egen salat? Anonymkode: d51cc...51c Med mindre det er pga at man ikke kan spise det som blir servert, helt klart. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det bør gå litt begge veier, hvertfall at veganeren serverer noe alle kan like. Jeg spiser alt å er lite kresen, men tenker om en person ikke liker bønner å er allergisk mot nøtter, rotgrønnsaker og sitrus, for eksempel, hva ville en veganer servert denne personen? Anonymkode: dcb3c...d34 En person som har kombinasjon av allergier og "liker ikke" er kronisk vanskelig å tilpasse meny til. Jeg kunne kanskje foreslått en quinoasalat med fersk foccacia til. Eller en pastasalat av ett eller annet slag. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 Jeg er faktisk litt enig med HI her. Kjenner en som går på en type kjøtt diet, han spiser ikke brød og grønnsaker. Han spiser egg og kjøtt så kan de da tilpasse seg hans meny eller må han sitte uten mat? Anonymkode: 16d11...24d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er faktisk litt enig med HI her. Kjenner en som går på en type kjøtt diet, han spiser ikke brød og grønnsaker. Han spiser egg og kjøtt så kan de da tilpasse seg hans meny eller må han sitte uten mat? Anonymkode: 16d11...24d Det er gjerne ikke så lenge man trenger å ta hensyn til akkurat hans diett... Anonymkode: a11a7...cff
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er faktisk litt enig med HI her. Kjenner en som går på en type kjøtt diet, han spiser ikke brød og grønnsaker. Han spiser egg og kjøtt så kan de da tilpasse seg hans meny eller må han sitte uten mat? Anonymkode: 16d11...24d Men er det realistisk at en slik overforbruker av ressurser skal til middag hos en veganer? Eller konstruerer man problemer her? Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #19 Skrevet 6. september 2019 Hvorfor i all verden blir noen så utrolig provosert av veganere og vegetarianere? Selv med de snedigste eksempler på kortreist, langreiste og merkelige problemstillinger er det jo godt bevist at vegetarisk kosthold er bedre for kloden enn oss kjøttspisere. Selv om man ikke er klar for å droppe kjøtt selv går det da an å støtte initiativet andre mennesker tar. Anonymkode: 5cfd7...3da
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #20 Skrevet 6. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i all verden blir noen så utrolig provosert av veganere og vegetarianere? Selv med de snedigste eksempler på kortreist, langreiste og merkelige problemstillinger er det jo godt bevist at vegetarisk kosthold er bedre for kloden enn oss kjøttspisere. Selv om man ikke er klar for å droppe kjøtt selv går det da an å støtte initiativet andre mennesker tar. Anonymkode: 5cfd7...3da Det er vel heller veganere som blir provosert av at folk spiser kjøtt og forventer at ale retter seg etter de, enn omvendt Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #21 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel heller veganere som blir provosert av at folk spiser kjøtt og forventer at ale retter seg etter de, enn omvendt Anonymkode: d51cc...51c Det har jeg faktisk til gode å oppleve. De som sitter og mumler "likspiser" når du setter tenna i kjøttet finnes i sketsjer på tv, ikke i nabolaget. De veganerne jeg har møtt er fornøyde bare de selv ikke forventes å spise animalsk. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #22 Skrevet 6. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg faktisk til gode å oppleve. De som sitter og mumler "likspiser" når du setter tenna i kjøttet finnes i sketsjer på tv, ikke i nabolaget. De veganerne jeg har møtt er fornøyde bare de selv ikke forventes å spise animalsk. Anonymkode: 9d491...f3b Jeg var på hyttetur med et pR sånne nylig. Aldri mer! "Lik", "hønemensen", "kusekret", "bieoppkast" osv er kNskje morsomt en gang. Når de måtte gnåle om det hele helgen ble jeg mektig lei. Anonymkode: 8f6a8...5cc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #23 Skrevet 6. september 2019 Jeg har vært i ett vegetarselskap i mitt liv, og har aldri vært så sulten etter et selskap noen gang. Jeg skulle gjerne sett at dette gikk begge veier, ja, slik at vi som ikke blir mette av grøntfôr kunne fått et eller annet å spise ved siden av alt tilbehøret. Jeg har notert bak øret at jeg må huske å møte mett om jeg skulle bli invitert i nytt vegetarselskap. Anonymkode: cc245...e2a
Roheryn Skrevet 6. september 2019 #24 Skrevet 6. september 2019 Vi har alvorlig allergi i huset, og nei - her går ikke tilrettelegging "begge veier". Ingen melk eller melkeprodukt kommer inn i huset her, det skal absolutt ikke tilberedes eller spises noe som inneholder melk på vårt kjøkken. Huset vårt skal være trygt for allergikeren, og om det betyr at besøkende må spise taco uten ost så lever jeg veldig godt med det. Vi har måttet henvise besøkende til å sette igjen kaka i bilen når de har kommet i selskap med den kaka som hun alltid baker og som alle elsker... men sånn er det. Jeg ville aldri forventet at noen skulle servere noe de enten pga allergi eller overbevisning ikke selv vil eller kan ha noe med, fordi jeg vet at det vil kontaminere hele kjøkkenet. Er maten bra nok for verten så er den sannsynligvis bra nok for meg også
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #25 Skrevet 7. september 2019 Tja. Når veganere/vegetarianere møter/melder seg på arrangement som helt tydelig er basert på kjøttretter og spør om hva vegetaralternativet er og det forventes at arrangementskomiteen skal lage dette alternativet (smalahovelag, biffkveld, osv), burde vel jeg som kjøttspiser kunne gjøre det samme? Anonymkode: ba41b...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå