Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #51 Skrevet 7. september 2019 Jeg spiser ikke kjøtt fordi det for meg er helt feil etisk sett. Det blir som å spise naboens hund eller et menneske for min del. Skjønner dere? Jeg ser jo at ikke alle tenker sånn ser forstår det, men bare se for deg at en gjest krevde at du serverte menneskekjøtt. La oss si at det i dette scenariet var lov å spise menneske. Hadde du sagt ja? Eller hadde din etiske overbevisning om at det var feil gjort at du valgte å ikke gjøre det? For meg føles det helt galt å spise et tenkende, følende og levende vesen som ønsker å leve. Du ser mat, jeg ser ikke det samme. Derfor ønsker jeg ikke å servere kjøtt. Anonymkode: 87b67...ff2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #52 Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt fordi det for meg er helt feil etisk sett. Det blir som å spise naboens hund eller et menneske for min del. Skjønner dere? Jeg ser jo at ikke alle tenker sånn ser forstår det, men bare se for deg at en gjest krevde at du serverte menneskekjøtt. La oss si at det i dette scenariet var lov å spise menneske. Hadde du sagt ja? Eller hadde din etiske overbevisning om at det var feil gjort at du valgte å ikke gjøre det? For meg føles det helt galt å spise et tenkende, følende og levende vesen som ønsker å leve. Du ser mat, jeg ser ikke det samme. Derfor ønsker jeg ikke å servere kjøtt. Anonymkode: 87b67...ff2 Men da er det vel greit at andre ikke føler for å servere vegertarmat? Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #53 Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt fordi det for meg er helt feil etisk sett. Det blir som å spise naboens hund eller et menneske for min del. Skjønner dere? Jeg ser jo at ikke alle tenker sånn ser forstår det, men bare se for deg at en gjest krevde at du serverte menneskekjøtt. La oss si at det i dette scenariet var lov å spise menneske. Hadde du sagt ja? Eller hadde din etiske overbevisning om at det var feil gjort at du valgte å ikke gjøre det? For meg føles det helt galt å spise et tenkende, følende og levende vesen som ønsker å leve. Du ser mat, jeg ser ikke det samme. Derfor ønsker jeg ikke å servere kjøtt. Anonymkode: 87b67...ff2 Men hadde du da meldt deg på/aktivt valgt å delta på et arrangement som var annonsert som "kjøttfest"? Og da mener jeg arrangement som krever påmelding til det spesifikt, ikke familiemiddag eller vennemiddag hvor menyen ikke var satt på forhånd. Og hadde du da sagt i fra i påmeldingen om at du er vegetarianer, og enten kommet med direkte spørsmål om vegetarianeralternativ, eller underforstått lagt opp til at det kom til å lages? Anonymkode: ba41b...68c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #54 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen gjensidig tipasning med andre ord Anonymkode: d51cc...51c Du mener jeg skal spise vegetar eller vegansk for å glede de som spiser det selv om de ikke er her?? Anonymkode: afa4f...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #55 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du mener jeg skal spise vegetar eller vegansk for å glede de som spiser det selv om de ikke er her?? Anonymkode: afa4f...7cb Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #56 Skrevet 7. september 2019 7 minutes ago, Anonym bruker said: Men da er det vel greit at andre ikke føler for å servere vegertarmat? Anonymkode: d51cc...51c Selvfølgelig. Jeg synes det er synd om venner og familie har så lite lyst til å se meg at de nekter å servere mat de selv kan spise bare for å være vanskelige, men ok. 6 minutes ago, Anonym bruker said: Men hadde du da meldt deg på/aktivt valgt å delta på et arrangement som var annonsert som "kjøttfest"? Og da mener jeg arrangement som krever påmelding til det spesifikt, ikke familiemiddag eller vennemiddag hvor menyen ikke var satt på forhånd. Og hadde du da sagt i fra i påmeldingen om at du er vegetarianer, og enten kommet med direkte spørsmål om vegetarianeralternativ, eller underforstått lagt opp til at det kom til å lages? Anonymkode: ba41b...68c Det gjør jeg selvfølgelig ikke! Jeg takker nei, og spør de om hvorfor kan det hende jeg sier at jeg er vegetarianer og om de tilbyr å lage noe blir det noe annet! Men om det blir invitert spesielt til kjøtt lar jeg bare være selvfølgelig. Anonymkode: 87b67...ff2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #57 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig. Jeg synes det er synd om venner og familie har så lite lyst til å se meg at de nekter å servere mat de selv kan spise bare for å være vanskelige, men ok. Det gjør jeg selvfølgelig ikke! Jeg takker nei, og spør de om hvorfor kan det hende jeg sier at jeg er vegetarianer og om de tilbyr å lage noe blir det noe annet! Men om det blir invitert spesielt til kjøtt lar jeg bare være selvfølgelig. Anonymkode: 87b67...ff2 Du ser ikke at det burde gå begge veier dette? De som soiser kjøtt kan jo si det samme om deg, at du har så lite lyst til å se de at du nekter å servere mat du selv kan spise bare for å være vanskelige, men ok. Du har valgt å ikke spise kjøtt og forventer respekt for det, men da må du jammen meg gi respkt tilbake. Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #58 Skrevet 7. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: ........ Det gjør jeg selvfølgelig ikke! Jeg takker nei, og spør de om hvorfor kan det hende jeg sier at jeg er vegetarianer og om de tilbyr å lage noe blir det noe annet! Men om det blir invitert spesielt til kjøtt lar jeg bare være selvfølgelig. Anonymkode: 87b67...ff2 Grunnen til at jeg spør er fordi det er overraskende mange som gjør akkurat det.... Anonymkode: ba41b...68c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #59 Skrevet 7. september 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Anonymkode: d51cc...51c Du sa det gikk bare en vei? De som trenger tilpasninger får jo det når de kommer på besøk til meg, da forventer jeg jo at jeg slipper spise vegansk hos noen også siden jeg ikke er veganer. Anonymkode: afa4f...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #60 Skrevet 7. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du sa det gikk bare en vei? De som trenger tilpasninger får jo det når de kommer på besøk til meg, da forventer jeg jo at jeg slipper spise vegansk hos noen også siden jeg ikke er veganer. Anonymkode: afa4f...7cb Ok, beklager at jeg ikke skjønte hva du mente, men den kommentaren var jo ikke til deg så hvorfor du svarer vet jeg ikke Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #61 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt fordi det for meg er helt feil etisk sett. Det blir som å spise naboens hund eller et menneske for min del. Skjønner dere? Jeg ser jo at ikke alle tenker sånn ser forstår det, men bare se for deg at en gjest krevde at du serverte menneskekjøtt. La oss si at det i dette scenariet var lov å spise menneske. Hadde du sagt ja? Eller hadde din etiske overbevisning om at det var feil gjort at du valgte å ikke gjøre det? For meg føles det helt galt å spise et tenkende, følende og levende vesen som ønsker å leve. Du ser mat, jeg ser ikke det samme. Derfor ønsker jeg ikke å servere kjøtt. Anonymkode: 87b67...ff2 Selvfølgelig hadde jeg ikke sagt ja til å spise menneskekjøtt. Det kan være farlig for mennesker! Mennesker er skapt til å spise både grønnsaker og kjøtt/fisk, ergo spiser jeg det vi er skapt for å spise. Forsøker så langt mulig å spise kjøtt/fisk som er produsert mtp. dyrehelse og velferd. Jeg kunne ikke overlevd på et vegetarisk kosthold, fordi jeg da ikke ville hatt nok proteinkilder til å holde meg i live. Anonymkode: a11a7...cff
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #62 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt fordi det for meg er helt feil etisk sett. Det blir som å spise naboens hund eller et menneske for min del. Skjønner dere? Jeg ser jo at ikke alle tenker sånn ser forstår det, men bare se for deg at en gjest krevde at du serverte menneskekjøtt. La oss si at det i dette scenariet var lov å spise menneske. Hadde du sagt ja? Eller hadde din etiske overbevisning om at det var feil gjort at du valgte å ikke gjøre det? For meg føles det helt galt å spise et tenkende, følende og levende vesen som ønsker å leve. Du ser mat, jeg ser ikke det samme. Derfor ønsker jeg ikke å servere kjøtt. Anonymkode: 87b67...ff2 Hadde det vært lov å spise mennesker, og helt vanlig å spise mennesker, så hadde jeg selvsagt servert menneskekjøtt om noen ba om det. Det er helt vanlig å spise kjøtt fra dyr og derfor er det helt vanlig å servere det. Hvis jeg hadde invitert deg på middag og servert kjøtt med saus av kjøttkraft og grønnsaker til, hadde du vært glad og fornøyd med å spise tørre grønnsaker? Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #63 Skrevet 7. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det burde de jo, ellers kan da ikke de forvente å få vegansk mat heller? Det blir jo for sært at det skal gjelde bare en vei. Jeg spiser av overbevisning ikke vegansk mat, da vil jeg jo heller ikke ha det servert. Anonymkode: afa4f...7cb Du spiser ikke frukt, nøtter, grønnsaker, kornprodukter, olje, poteter, ris, pasta osv? Du lever altså utelukkende av kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter? Da hadde ikke jeg visst hva jeg skulle servert deg til middag... Snakk om å gjøre seg vanskelig. Det er helt normal gjestfrihet å lage mat som gjestene kan og vil spise, uavhengig av om det er allergi, religion eller etisk overbevisning som ligger bak. Anonymkode: 462dd...01f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #64 Skrevet 7. september 2019 1 hour ago, Anonym bruker said: Hadde det vært lov å spise mennesker, og helt vanlig å spise mennesker, så hadde jeg selvsagt servert menneskekjøtt om noen ba om det. Det er helt vanlig å spise kjøtt fra dyr og derfor er det helt vanlig å servere det. Hvis jeg hadde invitert deg på middag og servert kjøtt med saus av kjøttkraft og grønnsaker til, hadde du vært glad og fornøyd med å spise tørre grønnsaker? Anonymkode: 769b6...e35 Oi, så du mener at fordi det er vanlig er det greit? Så om vi avlet opp mennesker bare for å spise dem hadde du både gjort det og syntes det var helt ok? Ja, da skjønner jeg at du sliter å forstå veggiser... Og ja, det hadde jeg spist med et smil om du hadde invitert meg og det var det du serverte! Men jeg hadde nok pent takket nei neste gang, men mest pga. din mangel på evne til å skille rett og galt. Det er jo helt sykt å innrømme at man hadde vært kannibal bare det var lovlig og relativt vanlig. Anonymkode: 87b67...ff2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #65 Skrevet 7. september 2019 Minner om at vegetarianere faller inn under samme kategori som andre kresne. De velger å ikke spise det som tilbys, da får de spise tilbehøret eller gå sultne. Anonymkode: 8c3ac...91d
Gjest Antarctica Skrevet 7. september 2019 #66 Skrevet 7. september 2019 Herregud. Denne tråden her viser visst bare at enkelte mennesker trenger basal oppdragelse før de overhodet beveger seg blant folk.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #67 Skrevet 8. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Minner om at vegetarianere faller inn under samme kategori som andre kresne. De velger å ikke spise det som tilbys, da får de spise tilbehøret eller gå sultne. Anonymkode: 8c3ac...91d Det samme gjelder muslimer. Anonymkode: f9238...e66
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #68 Skrevet 8. september 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, så du mener at fordi det er vanlig er det greit? Så om vi avlet opp mennesker bare for å spise dem hadde du både gjort det og syntes det var helt ok? Ja, da skjønner jeg at du sliter å forstå veggiser... Og ja, det hadde jeg spist med et smil om du hadde invitert meg og det var det du serverte! Men jeg hadde nok pent takket nei neste gang, men mest pga. din mangel på evne til å skille rett og galt. Det er jo helt sykt å innrømme at man hadde vært kannibal bare det var lovlig og relativt vanlig. Anonymkode: 87b67...ff2 Hvis vi alle lærte fra vi var små barn at det er helt ok å spise mennesker, så hadde vi alle gjort det en eller annen gang. Dersom det var helt vanlig (ikke relativt som du skrev det om til), så ville mange av oss spist det. Hvilken verden det hadde vært å leve i vet jeg ikke, men antakelig hadde jeg da også spist det som var vanlig mat, slik jeg spiser vanlig mat i dag. Dessuten er det sånn at jeg ikke tror jeg er samme rase som griser, kuer eller hunder. Vi er ikke likestilte. Du har vel ikke husdyr heller? Dyr skal leve fritt i naturen, ikke i en menneskebolig. Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #69 Skrevet 8. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det samme gjelder muslimer. Anonymkode: f9238...e66 Og alle andre matavvikere, ja. Anonymkode: 8c3ac...91d
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #70 Skrevet 8. september 2019 På 6.9.2019 den 23.17, Anonym bruker skrev: Jeg er faktisk litt enig med HI her. Kjenner en som går på en type kjøtt diet, han spiser ikke brød og grønnsaker. Han spiser egg og kjøtt så kan de da tilpasse seg hans meny eller må han sitte uten mat? Anonymkode: 16d11...24d Herre for en teit problemstilling. Jeg går på slankekur nå, skal i konfirmasjon i dag. Skal jeg ønske meg at koldtbordet har et hjørne med lettprodukter da? Anonymkode: 279f3...3f7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #71 Skrevet 8. september 2019 Veganere er litt hevet over oss andre barbarer. Akkurat som syklister også er bedre mennesker enn de som kjører bil. De er like religiøse i sin overbevisning som andre som mener de har sett lyset. Disse motene går over, de gjør alltid det. Anonymkode: d2581...a12
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #72 Skrevet 8. september 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da er det vel greit at andre ikke føler for å servere vegertarmat? Anonymkode: d51cc...51c Når man inviterer en person på mat så inviterer man jo denne fordi man ønsker å ha et hyggelig måltid sammen. Og man inviterer jo mennesker man liker. Min svigerinne elsker lasagnen min, så vi ber henne ofte på lasagnemiddag. Fordi man gjerne vil tilby noe godt til folk man er glad i. Svigerfar er veldig glad i lapskausen min så han er ofte her på de dagene. I min verden er det ekstremt merkelig å invitere et menneske på middag for å lage noe de ikke liker/kan spise. Som vertinne koser jeg meg når gjestene åpenbart liker maten jeg tilbyr. Jeg tenker at disse trådene er laget for å provosere. I min krets er ikke dette en problemstilling en gang. Det er vegetarianere i familien og jeg har muslimske venner. Dette klarer normale mennesker å løse helt fint. Selvsagt serveres det noe folk kan spise, og en vegetarrett BØR være null problem å spise for kjøttfolket. Noen ganger er det ikke nødvendigvis steik jeg har lyst på når svigermor inviterer på søndagsmiddag, men jeg klarer fint å nyte måltidet, fordi jeg er med mennesker jeg er glad i. Å si at jeg spiser ikke vegetarmat fordi jeg spiser kjøtt er jo latterlig. Tenker disse er umodne og barnslige. Anonymkode: 279f3...3f7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #73 Skrevet 8. september 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herre for en teit problemstilling. Jeg går på slankekur nå, skal i konfirmasjon i dag. Skal jeg ønske meg at koldtbordet har et hjørne med lettprodukter da? Anonymkode: 279f3...3f7 Enig. Vi har et vennepar som er muslimer og serverer selvsagt mat de kan spise når vi inviterer dem på middag. Men forventer ikke at de skal servere svin når vi er hos dem, selv om det er den typen kjøtt vi liker best. Man tilpasser til de som ikke *kan* spise enkelte ting, men det er da ikke nødvendig å tilpasse til oss som kan spise alt. Anonymkode: 4ccd9...a14
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #74 Skrevet 8. september 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herre for en teit problemstilling. Jeg går på slankekur nå, skal i konfirmasjon i dag. Skal jeg ønske meg at koldtbordet har et hjørne med lettprodukter da? Anonymkode: 279f3...3f7 Hvorfor skal ikke din diett tas hensyn til mens veganere sin skal tas hensyn til i slike selskap? (Allergier holder jeg utenom fordi det blir noe helt annet). hvorfor står veganere i en særstilling i forhold til andre kresne eller dietter? Ene gutten her likte dårlig pølser, han er veldig kresen. Han var ikke gammel da han sa at han var vegetarianer, da maste ikke folk om å spise pølser i barneselskap og han fikk pølsebrød med løk. Han spiste forøvrig alt annet kjøtt. Anonymkode: f777c...a7e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #75 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal ikke din diett tas hensyn til mens veganere sin skal tas hensyn til i slike selskap? (Allergier holder jeg utenom fordi det blir noe helt annet). hvorfor står veganere i en særstilling i forhold til andre kresne eller dietter? Ene gutten her likte dårlig pølser, han er veldig kresen. Han var ikke gammel da han sa at han var vegetarianer, da maste ikke folk om å spise pølser i barneselskap og han fikk pølsebrød med løk. Han spiste forøvrig alt annet kjøtt. Anonymkode: f777c...a7e Å spise kun tilbehøret er jo noe helt annet enn å forvente å få en egen tilpasset rett. Jeg tilpasser om jeg vet om begrensninger pga allergi, religion eller at noen er veganer, men jeg tilpasser ikke til "liker ikke". Men å spise bare tilbehør får alle lov til, uavhengig av grunn. Anonymkode: 4ccd9...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå