Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #26 Skrevet 7. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tja. Når veganere/vegetarianere møter/melder seg på arrangement som helt tydelig er basert på kjøttretter og spør om hva vegetaralternativet er og det forventes at arrangementskomiteen skal lage dette alternativet (smalahovelag, biffkveld, osv), burde vel jeg som kjøttspiser kunne gjøre det samme? Anonymkode: ba41b...68c Er det et utbredt problem mener du? Du kan jo gjerne prøve deg, men ikke regn med at kravet ditt etterkommes. Med mindre du har utelukket plantebasert mat kan du jo spise det de andre spiser. Hvorfor gjøre seg vanskelig helt unødig? Jeg inviterte til lutefisklag en gang, og en av de inviterte svarte at hun kom, men likte ikke lutefisk og kom med nedsettende beskrivelser av retten. Hvorfor vil du da komme, spurte jeg. Hun regna med jeg diska opp noe annet til henne, viste det seg. Ja, du kan få poteter, grønnsaker, erter og litt bacon sa jeg. Hun kom ikke. Min veganske venninne kom for det sosiale, og kunne spise poteter, grønnsaker og erter uten å mukke. Jeg spurte da om hun ville ha en kikertburger til, noe hun gjerne ville. Dette er selvsagt rent anekdotisk, men det illustrerer at noen har en oppførsel som gir lyst til å tilrettelegge, andre får du lyst til å be om å utebli. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #27 Skrevet 7. september 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det et utbredt problem mener du? Du kan jo gjerne prøve deg, men ikke regn med at kravet ditt etterkommes. Med mindre du har utelukket plantebasert mat kan du jo spise det de andre spiser. Hvorfor gjøre seg vanskelig helt unødig? Jeg inviterte til lutefisklag en gang, og en av de inviterte svarte at hun kom, men likte ikke lutefisk og kom med nedsettende beskrivelser av retten. Hvorfor vil du da komme, spurte jeg. Hun regna med jeg diska opp noe annet til henne, viste det seg. Ja, du kan få poteter, grønnsaker, erter og litt bacon sa jeg. Hun kom ikke. Min veganske venninne kom for det sosiale, og kunne spise poteter, grønnsaker og erter uten å mukke. Jeg spurte da om hun ville ha en kikertburger til, noe hun gjerne ville. Dette er selvsagt rent anekdotisk, men det illustrerer at noen har en oppførsel som gir lyst til å tilrettelegge, andre får du lyst til å be om å utebli. Anonymkode: 9d491...f3b Det er vel det hi spør om.. Det er greit å tilrettelegge for veganeren men ikke for den som ikke liker. Hvorfor det? Misforstå meg rett mener at vedkommende her i utgangspunktet var frekk.. Men hvis den som ikke liker Lutefisk også kom for å være med på det sosiale og kun spiste gulerøttene.. Hadde du tilbudt den personen en vanlig burger på lik linje som du tilbydde veganeren kikertburger? Igjen jeg ønsker at de fleste skal trives når jeg er vertinne og hadde nok tilrettelagt for allergikeren, veganeren og kjøttetere. Jeg ber eksempelvis ikke ei venninne som virkelig ikke liker fisk på lutefisklag hvis det er viktig for meg at hun skal komme oooog kose seg. Hvis ikke tilrettelegger jeg litt. Uavhengig om personen er veganer eller ikke. Jeg klassifiserer ikke grunnen bak for om jeg tilrettelegger eller ikke. Men klart frekke folk vil jeg ikke ha bedt uansett. Hadde det vært veganeren som svarte nedsettende om retten hadde du sikkert sagt at det ikke er no vits i å komme, slik som du sa til den andre personen? Anonymkode: faea3...e0f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #28 Skrevet 7. september 2019 Jeg er vegetarianer. Mann og barn får helt vanlig mat, dvs fisk et par ganger i uken, kanskje en kjøttfri dag (men da type ting de ikke tenker på, som tomatsuppe og pannekaker eller pasta med tomatsaus med masse grønnsaker) og 2-3 dager i uken med helt alminnelig middager med kjøtt. De får kjøttpålegg på matpakken. Nå jeg får gjester, serverer jeg kjøtt eller fisk - en sjelden gang noe helt vegetarisk hvis jeg finner en fantastisk oppskrift. Enten det er til hverdags eller når vi har gjester, har jeg alltid masse grønnsaker/tilbehør og sideretter som jeg spiser selv. Jeg snakker ikke om at jeg er vegetarianer med mindre noen spør rett ut, og mange jeg kjenner vet det ikke. De aller færreste mennesker er så vrange som de du forsøker å oppkonstruere. Eller som deg. Du høres ut som en gammel, skuffet og sint mann 😬 Anonymkode: 79869...fc5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #29 Skrevet 7. september 2019 Jeg kjenner to som er veganere. De kan ikke være i samme rom som de som spiser mat som ikke er vegansk. I lunsjen sitter ho på kontoret sitt mens vi andre sitter i kantina. vi skal samles 5 stykker, noe vi gjør 4 ganger i året, utrolig koselig gjeng. Hun ene forventer at alt som serveres er vegansk. Jeg verken kan eller vil lage vegansk mat og har sagt at jeg kan lage en salat der alt er adskilt med godt brød. Hun kan ikke være i samme rom når vi har noe som ikke er vegansk. Jeg har sagt at hun kan ha med mat til alle, men det gidder ho ikke. Skal sies at det er hennes tur til å ha oss, men det passer visst ikke å være hjemme hos henne. Ikke kan hun være med på resturant heller. så har du ene moren i klassen til sønnen vår. Hun mente at alle bursdager skulle gjøres veganske pga sønnen syntes det var så trist å ikke kunne spise det samme som alle andre. Dette ble tatt opp på foreldremøtet og mora skjønte ikke at dette var noe problem. Hun kunne dele ut oppskrifter både på veganske kaker og mat som burde serveres. jeg lager mat til folk med allergier og gjør tilpasninger til veganere, men de må kunne samarbeide litt selv. Kanskje ta med noe vegansk. Mulig flere ville spist mindre kjøtt om vi fikk smake på noen gode retter? Og nei jeg har virkelig ikke tid til å sette meg inn i hva veganere kan spise, er i full jobb og har flere barn. Forventer å bli møtt av respekt for mitt kosthold som de forventet å bli møtt tilbake. Anonymkode: f777c...a7e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #30 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det et utbredt problem mener du? Du kan jo gjerne prøve deg, men ikke regn med at kravet ditt etterkommes. Med mindre du har utelukket plantebasert mat kan du jo spise det de andre spiser. Hvorfor gjøre seg vanskelig helt unødig? Jeg inviterte til lutefisklag en gang, og en av de inviterte svarte at hun kom, men likte ikke lutefisk og kom med nedsettende beskrivelser av retten. Hvorfor vil du da komme, spurte jeg. Hun regna med jeg diska opp noe annet til henne, viste det seg. Ja, du kan få poteter, grønnsaker, erter og litt bacon sa jeg. Hun kom ikke. Min veganske venninne kom for det sosiale, og kunne spise poteter, grønnsaker og erter uten å mukke. Jeg spurte da om hun ville ha en kikertburger til, noe hun gjerne ville. Dette er selvsagt rent anekdotisk, men det illustrerer at noen har en oppførsel som gir lyst til å tilrettelegge, andre får du lyst til å be om å utebli. Anonymkode: 9d491...f3b Har vært i diverse arrangementskomiteer, og det har vært en vanlig problemstilling ja. Når man melder seg på et slikt arrangement hvor det helt tydelig fremkommer at dette er et kjøttlag, og spesifiserer at man er veganer/vegetarianer i teksten, oppfatter hvertfall jeg det som underliggende "så jeg vil gjerne ha det plantebaserte alternativet" (uavhengig av om det egentlig finnes eller ikke. Hvis man derimot hadde invitert til felles middag, og ikke presisert hva som serveres, er det naturligvis ikke noe problem. Det er denne underforståtte "det er jo alltid et vegetar-alternativ" som irriterer meg. Anonymkode: ba41b...68c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #31 Skrevet 7. september 2019 Jeg syntes i første omgang at det blir veldig feil å sammenligne veganere og allergikere. En veganer har valgt sine matvarer, en allergiker er nødt til å avstå fra sine matvarer. Håper du ser forskjellen. Hilsen en allergiker som drømmer om å spise nøtter, bønner, erter, sitrusfrukt, sojaprodukter mm. Anonymkode: 8c0cb...6f7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #32 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel det hi spør om.. Det er greit å tilrettelegge for veganeren men ikke for den som ikke liker. Hvorfor det? Misforstå meg rett mener at vedkommende her i utgangspunktet var frekk.. Men hvis den som ikke liker Lutefisk også kom for å være med på det sosiale og kun spiste gulerøttene.. Hadde du tilbudt den personen en vanlig burger på lik linje som du tilbydde veganeren kikertburger? Igjen jeg ønsker at de fleste skal trives når jeg er vertinne og hadde nok tilrettelagt for allergikeren, veganeren og kjøttetere. Jeg ber eksempelvis ikke ei venninne som virkelig ikke liker fisk på lutefisklag hvis det er viktig for meg at hun skal komme oooog kose seg. Hvis ikke tilrettelegger jeg litt. Uavhengig om personen er veganer eller ikke. Jeg klassifiserer ikke grunnen bak for om jeg tilrettelegger eller ikke. Men klart frekke folk vil jeg ikke ha bedt uansett. Hadde det vært veganeren som svarte nedsettende om retten hadde du sikkert sagt at det ikke er no vits i å komme, slik som du sa til den andre personen? Anonymkode: faea3...e0f Hvorfor skulle jeg tilby vanlig burger når det var bacon på bordet? Kikertburgeren ble tilbudt som proteinkilde til veganeren. Hun var forøvrig såre fornøyd med å spise ertestuingen som proteinkilde, jeg tenkte ikke på den. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #33 Skrevet 7. september 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syntes i første omgang at det blir veldig feil å sammenligne veganere og allergikere. En veganer har valgt sine matvarer, en allergiker er nødt til å avstå fra sine matvarer. Håper du ser forskjellen. Hilsen en allergiker som drømmer om å spise nøtter, bønner, erter, sitrusfrukt, sojaprodukter mm. Anonymkode: 8c0cb...6f7 Allergikere er ofte greiere. De serverer ofte brød med gluten eller de andre tingene de ikke kan spise selv til sine gjester. Og de furter ikke om det er ertestuing på bordet heller. Anonymkode: 769b6...e35
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #34 Skrevet 7. september 2019 Jeg forventer faktisk å få noe jeg spiser på besøk. Jeg spiser ikke vegansk, halal, eller vegetar mat. Jeg blir dårlig i magen av bønner, linser, etc. I mitt hode er ikke måltidet komplett uten kjøtt eller fisk. Anonymkode: add65...ecb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #35 Skrevet 7. september 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forventer faktisk å få noe jeg spiser på besøk. Jeg spiser ikke vegansk, halal, eller vegetar mat. Jeg blir dårlig i magen av bønner, linser, etc. I mitt hode er ikke måltidet komplett uten kjøtt eller fisk. Anonymkode: add65...ecb Men spørsmålet blir, er hodet ditt andres problem eller ditt eget? At du velger å furte selv om du godt kan spise plantebasert, fordi du hadde ønsket deg noe i tillegg er og blir ditt problem. Det blir som om veganeren starter pipekonsert fordi du serverer quorn når han hadde ønsket tofu. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #36 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg syntes i første omgang at det blir veldig feil å sammenligne veganere og allergikere. En veganer har valgt sine matvarer, en allergiker er nødt til å avstå fra sine matvarer. Håper du ser forskjellen. Hilsen en allergiker som drømmer om å spise nøtter, bønner, erter, sitrusfrukt, sojaprodukter mm. Anonymkode: 8c0cb...6f7 Enig med deg, allergikere skulle aldri vært en del denne diskusjonen Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #37 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men spørsmålet blir, er hodet ditt andres problem eller ditt eget? At du velger å furte selv om du godt kan spise plantebasert, fordi du hadde ønsket deg noe i tillegg er og blir ditt problem. Det blir som om veganeren starter pipekonsert fordi du serverer quorn når han hadde ønsket tofu. Anonymkode: 9d491...f3b Akkyrat det samme gjelder veganere og vegetarianere. Og nei, det er ikke det samme som quorn og tofu Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #38 Skrevet 7. september 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at dersom feks en veganer inviterer til middag og vet at gjestene foretrekker kjøtt og ikke er spesielt glad i veganermat. Lager de da kjøttrett til de som ikke er veganere? Anonymkode: 769b6...e35 Det burde de jo, ellers kan da ikke de forvente å få vegansk mat heller? Det blir jo for sært at det skal gjelde bare en vei. Jeg spiser av overbevisning ikke vegansk mat, da vil jeg jo heller ikke ha det servert. Anonymkode: afa4f...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #39 Skrevet 7. september 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er ikke de da også veldig sære om de ikke kan spise en middag med kjøtt? Anonymkode: 769b6...e35 Jo det er de da. Anonymkode: afa4f...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #40 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men spørsmålet blir, er hodet ditt andres problem eller ditt eget? At du velger å furte selv om du godt kan spise plantebasert, fordi du hadde ønsket deg noe i tillegg er og blir ditt problem. Det blir som om veganeren starter pipekonsert fordi du serverer quorn når han hadde ønsket tofu. Anonymkode: 9d491...f3b Vegansk og vegetariansk kosthold er jo bare fordi de har lyst. De kan jo godt spise kjøtt, akkurat som andre godt kan spise vegansk. Anonymkode: f777c...a7e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #41 Skrevet 7. september 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det burde de jo, ellers kan da ikke de forvente å få vegansk mat heller? Det blir jo for sært at det skal gjelde bare en vei. Jeg spiser av overbevisning ikke vegansk mat, da vil jeg jo heller ikke ha det servert. Anonymkode: afa4f...7cb Du spiser ikke vegansk mat? Det er meget spesielt! De aller, aller fleste av oss spiser vegansk mat i tillrgg til den animalske. Dermed blir sammenligningen mtp tilrettelegging helt søkt. Anonymkode: 9d491...f3b
frk Nilsen Skrevet 7. september 2019 #42 Skrevet 7. september 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det burde de jo, ellers kan da ikke de forvente å få vegansk mat heller? Det blir jo for sært at det skal gjelde bare en vei. Jeg spiser av overbevisning ikke vegansk mat, da vil jeg jo heller ikke ha det servert. Anonymkode: afa4f...7cb 🤦♀️
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #43 Skrevet 7. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg forventer faktisk å få noe jeg spiser på besøk. Jeg spiser ikke vegansk, halal, eller vegetar mat. Jeg blir dårlig i magen av bønner, linser, etc. I mitt hode er ikke måltidet komplett uten kjøtt eller fisk. Anonymkode: add65...ecb Du spiser ikke halal? La meg liste opp et lite utvalg halal: vann, melk, frukt, grønnsaker, fisk, korn,, kjøtt om det er slaktet etter retningslinjer, sopp, bær, nøtter. And the list goes on.. Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #44 Skrevet 7. september 2019 Jeg synes respekt og vennlighet burde gå begge veier ja. Jeg ville også tilrettelagt for de som drikker alkohol selv om jeg er avholds, og for de som røyker selv om jeg tar sterk avstand fra det selv. Det er deres valg, og jeg har ikke tenkt til å bruke en potensiell koselig kveld sammen til å prøve å omvende noen. De jeg kjenner som er laktose- eller glutenintolerant, lager med glede kaker etc. som inneholder dette til sine gjester. Anonymkode: 151bc...1e6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #45 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes respekt og vennlighet burde gå begge veier ja. Jeg ville også tilrettelagt for de som drikker alkohol selv om jeg er avholds, og for de som røyker selv om jeg tar sterk avstand fra det selv. Det er deres valg, og jeg har ikke tenkt til å bruke en potensiell koselig kveld sammen til å prøve å omvende noen. De jeg kjenner som er laktose- eller glutenintolerant, lager med glede kaker etc. som inneholder dette til sine gjester. Anonymkode: 151bc...1e6 Du tenker en gulrot er et forsøk på å omvende en kjøttspiser? Anonymkode: 9d491...f3b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #46 Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tenker en gulrot er et forsøk på å omvende en kjøttspiser? Anonymkode: 9d491...f3b Nei, men det er heller ikke en vennlig og inkluderende gest av en vert å servere bare det man foretrekker selv. Anonymkode: 151bc...1e6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #47 Skrevet 7. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du spiser ikke vegansk mat? Det er meget spesielt! De aller, aller fleste av oss spiser vegansk mat i tillrgg til den animalske. Dermed blir sammenligningen mtp tilrettelegging helt søkt. Anonymkode: 9d491...f3b Vi spiser jo ikke vegansk mat i tillegg til den animalske. Vårt kosthold er basert på variasjon. Jeg er prinsipielt mot vegansk mat, da burde jeg slippe det. At jeg også spiser grønnsaker i mitt kosthold betyr ikke at jeg spiser vegansk. Jeg spiser jo kjøtt OG grønt, men ikke vegansk, dvs at jeg ikke utelukker animalsk. Anonymkode: afa4f...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #48 Skrevet 7. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi spiser jo ikke vegansk mat i tillegg til den animalske. Vårt kosthold er basert på variasjon. Jeg er prinsipielt mot vegansk mat, da burde jeg slippe det. At jeg også spiser grønnsaker i mitt kosthold betyr ikke at jeg spiser vegansk. Jeg spiser jo kjøtt OG grønt, men ikke vegansk, dvs at jeg ikke utelukker animalsk. Anonymkode: afa4f...7cb Så du spiser aldri vegerarmåltider? Ingen dager i løpet av en måned hvor middagen ikke består av kjøtt? Hvis du ikke har kjøttfrie måltider burde du det, av så mange forskjellige grunner. Og hvis du ikke har kjøttfrie dager har du og verden veldig godt av at du ikke får servert kjøtt på besøk. Anonymkode: 7c626...5c9
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #49 Skrevet 7. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du spiser aldri vegerarmåltider? Ingen dager i løpet av en måned hvor middagen ikke består av kjøtt? Hvis du ikke har kjøttfrie måltider burde du det, av så mange forskjellige grunner. Og hvis du ikke har kjøttfrie dager har du og verden veldig godt av at du ikke får servert kjøtt på besøk. Anonymkode: 7c626...5c9 Ingen gjensidig tipasning med andre ord Anonymkode: d51cc...51c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #50 Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du spiser aldri vegerarmåltider? Ingen dager i løpet av en måned hvor middagen ikke består av kjøtt? Hvis du ikke har kjøttfrie måltider burde du det, av så mange forskjellige grunner. Og hvis du ikke har kjøttfrie dager har du og verden veldig godt av at du ikke får servert kjøtt på besøk. Anonymkode: 7c626...5c9 Vi har faktisk ikke middag uten en eller annen form for kjøtt, men det kan være kylling eller fisk, det må ikke være av storfe. For vår del handler det om å få i barna våre nok næring da vi har to stykker med diverse allergier ol. Ellers er jeg en som tilrettelegger mat for gjester når jeg kan, og blir veldig glad når noen tilrettelegger for mine barn. Anonymkode: 78773...7f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå