Gå til innhold

14- åringen til mannen min okkuperer stua


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Galt..? Veldig egoistisk hvertfall!

Anonymkode: e6319...fbd

Egoistisk og ville sove når man legger seg for kvelden.... 

Anonymkode: dd7be...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er hos dere annenhver helg? Altså to kvelden på en fjortendagersperiode du ikke får "alenetid" i stua?

Ærlig talt.

Anonymkode: c5ff0...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Jeg har to yngre barn ( 2 og 7 år) som er rundt meg 24/7 i helgene, myyye lyder og intenst bråk konstant. Jeg har behov for å puste i fred når det er midnatt, bare for å hente meg inn til neste dag. 14- åringen er her annen hver helg og gjør svært lite annet enn å ligge i sofaen i stua og stirre på mobilen sin / eller TV’n,  hun er lite interessert i oss andre. Det går kun en vei, og det er fra oss. Prøver vi å finne på ting og inviterer henne med ut, finner hun på en liten løgn for ikke å bevege seg. «Jeg har lekser (lørdag formiddag)». Spør jeg senere når vi er hjemme igjen, hvordan det gikk m leksene, svarer hun «jeg trengte ikke gjøre de likevel». Eller «Jeg har vondt i magen». «Jeg er litt slapp nå», osv osv. Jeg og far må tvinge henne med oss og ut. Hun begynner å bli litt tykk. Når kl er 00.25 og hun fortsatt ligger på sofaen, kan man bli irritert. Da er det leggetid tenker jeg. 

Anonymkode: 25500...fef

Det virker som om du egentlig ser på den helgen hver fjortende dag som et stort ork, at hjemmet ditt blir invadert av en negativ person. Uansett er det tydelig at far og du ikke har lykkes i å få et forhold til hans datter som gjør at hun føler det er positivt å komme til dere. Det er vel mye pga. far og samværsordningen, vil jeg tro.

Du burde heller spørre hva denne 14-åringen sliter med som gjør at hun tyr til mat som trøst og at hun ikke engasjerer seg eller er i aktivitet. Det høres for meg ut som en ungdom som kanskje sliter med depresjon. Da hjelper det ikke å måtte dra til et hjem hvor man ikke får en følelse av er sitt eget hjem.

Er de på 2 og 7 år deres felles barn? Hva gjør far for at han og hun skal få tid sammen?

Har du ikke et øyeblikk tenkt at når hun blir sittende oppe så sent med deg så er det kanskje fordi hun trenger kontakt med deg som voksen, men at hun ikke vet hvordan hun skal uttrykke det?

Anonymkode: 390df...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Jeg har to yngre barn ( 2 og 7 år) som er rundt meg 24/7 i helgene, myyye lyder og intenst bråk konstant. Jeg har behov for å puste i fred når det er midnatt, bare for å hente meg inn til neste dag. 14- åringen er her annen hver helg og gjør svært lite annet enn å ligge i sofaen i stua og stirre på mobilen sin / eller TV’n,  hun er lite interessert i oss andre. Det går kun en vei, og det er fra oss. Prøver vi å finne på ting og inviterer henne med ut, finner hun på en liten løgn for ikke å bevege seg. «Jeg har lekser (lørdag formiddag)». Spør jeg senere når vi er hjemme igjen, hvordan det gikk m leksene, svarer hun «jeg trengte ikke gjøre de likevel». Eller «Jeg har vondt i magen». «Jeg er litt slapp nå», osv osv. Jeg og far må tvinge henne med oss og ut. Hun begynner å bli litt tykk. Når kl er 00.25 og hun fortsatt ligger på sofaen, kan man bli irritert. Da er det leggetid tenker jeg. 

Anonymkode: 25500...fef

Hun vet nok godt hva du egentlig tenker om henne, og det er jo ikke pent.

Anonymkode: e6319...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stuen er et fellesrom. Dermed er det et rom med plass til flere. Trenger man alenetid har man ikke rett til å kaste andre ut av stuen. Da får man trekke seg tilbake selv.

Når det er sagt ville jeg inført leggetid for tenåringen. Ikke for å frigjøre stua men for hennes egen del, søvn og døgnrytme. Min eldste er tenåring og i blant kan jeg da savne tiden da de var mindre og var i seng kl 8. Man kan gjerne ha lyst å bare henge alene foran tv'en og slappe av. Men jeg finner andre måter å gjøre det på nå. Til gjengjæld slipper jeg å måtte stå tidlig opp med små barn, følge med på hva barna holder på med til enhver tid og ha et øye på hver finger slik det var da barna var mindre. Fordele og ulemper med alt.

Anonymkode: cc0e3...aa6

Ikke rett til å kaste noen ut av stua? Altså det er vel ingen lov som sier dette. 

Alle familier er ulike, og om noen mener at ungdommen fint kan slækken på rommet sitt så er jo det opp til den familien.

Er helt sikker på at du har noen regler som er forskjellige fra mine, men det må da være greit. Man tilpasser jo oppdragelse og regler etter sitt ståsted. 

Ingen rett..... Jo,faktisk har man all rett til å bestemme i eget hus. 

Anonymkode: 3671a...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke rett til å kaste noen ut av stua? Altså det er vel ingen lov som sier dette. 

Alle familier er ulike, og om noen mener at ungdommen fint kan slækken på rommet sitt så er jo det opp til den familien.

Er helt sikker på at du har noen regler som er forskjellige fra mine, men det må da være greit. Man tilpasser jo oppdragelse og regler etter sitt ståsted. 

Ingen rett..... Jo,faktisk har man all rett til å bestemme i eget hus. 

Anonymkode: 3671a...983

Eget hus? Er det ikke barnas hus også?

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir nesten flau av enkelte av dere. Ser dere ikke selv hvor dum dere høres ut når dere skal "ta" og angripe hi uansett? 

Hvor mye makt skal en 14åring ha egentlig? Selvsagt bor hun der også, hennes hus/stue osv, men helt alvorlig, voksne har det siste ordet, spesielt når det kommer til barn, hus, leggetid.

Anonymkode: 40a39...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir nesten flau av enkelte av dere. Ser dere ikke selv hvor dum dere høres ut når dere skal "ta" og angripe hi uansett? 

Hvor mye makt skal en 14åring ha egentlig? Selvsagt bor hun der også, hennes hus/stue osv, men helt alvorlig, voksne har det siste ordet, spesielt når det kommer til barn, hus, leggetid.

Anonymkode: 40a39...ab6

14 åringen er mutt, tiltaksløs, sur, lyger, begynner å bli tykk, okkuperer sofaen mens hun surfer på tlf eller ser på nett... det er snakk om et barn som er ‘på besøk’ hos far og stemor annenhver helg. Da bør man virkelig bite tennene sammen over små irritasjonsmoment og kanskje tenke litt over om hvor komfortabel tenåringen er ved å komme som en outsider til den etablerte kjernefamilien? 

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

«...poenget er at jeg vil være alene nå.»

Anonymkode: 25500...fef

Eh ja, det hender nok mange av oss kunne ønske det. Men det valgte man liksom bort for en stund når man fikk seg familie. 

Deal with it!!!

Anonymkode: c8d15...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke rett til å kaste noen ut av stua? Altså det er vel ingen lov som sier dette. 

Alle familier er ulike, og om noen mener at ungdommen fint kan slækken på rommet sitt så er jo det opp til den familien.

Er helt sikker på at du har noen regler som er forskjellige fra mine, men det må da være greit. Man tilpasser jo oppdragelse og regler etter sitt ståsted. 

Ingen rett..... Jo,faktisk har man all rett til å bestemme i eget hus. 

Anonymkode: 3671a...983

Hvis du leser en gang til hva jeg skriver så vil du se at jeg ikke har noe imot at man lager regler rundt leggetid osv. Men jeg mener at begrundelsen "jeg vil ha stuen for meg selv" ikke er god nok. Lag regler for tenåringen, sett sengetid, skjermfri tid osv. Men gjør det fordi det er rett for barnet, ikke fordi stemor ikke gidder å ha henne i stuen. 

 

 

Anonymkode: cc0e3...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så glad jeg er for at vi har stort hus med flere stuer.. Jeg trenger nemlig også egentid. Kan ikke huske at jeg satt å holdt foreldrene mine i hånden hver kveld og bestemte hva som skulle være på TVen.

HI, slike debatter kan man ikke ta her som stemor. Det er sånn antistemor holdning her..

Anonymkode: b23b6...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, så glad jeg er for at vi har stort hus med flere stuer.. Jeg trenger nemlig også egentid. Kan ikke huske at jeg satt å holdt foreldrene mine i hånden hver kveld og bestemte hva som skulle være på TVen.

HI, slike debatter kan man ikke ta her som stemor. Det er sånn antistemor holdning her..

Anonymkode: b23b6...8a6

Her er det ikke snakk om hver kveld, men max to kvelder pr 14 dag... 

Kanskje tenåringen ønsker å være sammen med far og hans familie når hun først er der?

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, en fjortenåring dere knapt ser og som da faktisk oppsøker fellesarealene (det er det ikke alle tenåringer som gjør med egne foreldre engang, og du er stemor), og alt du bryr deg om er din egentid og å få sendt henne bort. 

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner egentlig HI ganske godt, jeg.

Ja stuen er et oppholdsrom for alle, men et barn sitt rom er mer enn bare et soverom, det er også et privat oppholdsrom.
De voksens soverom, er bare soverom, og der sov samboeren til HI.

Syns det hadde vært helt greit å sende henne på rommet sitt

Anonymkode: 12582...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Fantastisk, en fjortenåring dere knapt ser og som da faktisk oppsøker fellesarealene (det er det ikke alle tenåringer som gjør med egne foreldre engang, og du er stemor), og alt du bryr deg om er din egentid og å få sendt henne bort. 

Klokka halv ett på natta er det mer enn ok å sende 14åringer i seng. 

Anonymkode: 8c64b...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klokka halv ett på natta er det mer enn ok å sende 14åringer i seng. 

Anonymkode: 8c64b...372

Vet du hva, med fridag eneste dag er det der bare en egounnskyldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om du egentlig ser på den helgen hver fjortende dag som et stort ork, at hjemmet ditt blir invadert av en negativ person. Uansett er det tydelig at far og du ikke har lykkes i å få et forhold til hans datter som gjør at hun føler det er positivt å komme til dere. Det er vel mye pga. far og samværsordningen, vil jeg tro.

Du burde heller spørre hva denne 14-åringen sliter med som gjør at hun tyr til mat som trøst og at hun ikke engasjerer seg eller er i aktivitet. Det høres for meg ut som en ungdom som kanskje sliter med depresjon. Da hjelper det ikke å måtte dra til et hjem hvor man ikke får en følelse av er sitt eget hjem.

Er de på 2 og 7 år deres felles barn? Hva gjør far for at han og hun skal få tid sammen?

Har du ikke et øyeblikk tenkt at når hun blir sittende oppe så sent med deg så er det kanskje fordi hun trenger kontakt med deg som voksen, men at hun ikke vet hvordan hun skal uttrykke det?

Anonymkode: 390df...27c

Det tenkte jeg og på

Anonymkode: f0a57...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eget hus? Er det ikke barnas hus også?

Anonymkode: e6694...c7c

Det er barnas hjem. Men strengt tatt så er det vel ikke barnas hus. 

Huset jeg har er mitt. Men det er mine barns hjem så lenge de ønsker å bo her. Men om jeg ønsker å selge, så er det min bestemmelse og mine penger. 

Anonymkode: 3671a...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere jo en fin mulighet til å snakke sammén, sette frem feks grønnsaker og dip, se en jentefilm sammen.

Anonymkode: f434b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er barnas hjem. Men strengt tatt så er det vel ikke barnas hus. 

Huset jeg har er mitt. Men det er mine barns hjem så lenge de ønsker å bo her. Men om jeg ønsker å selge, så er det min bestemmelse og mine penger. 

Anonymkode: 3671a...983

Ser en virkelig slik på familiens hjem?😂

Anonymkode: 8a522...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser en virkelig slik på familiens hjem?😂

Anonymkode: 8a522...816

Det er jo sant da

Anonymkode: f0a57...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo sant da

Anonymkode: f0a57...db7

Joda, sant er det. 

Å bruke det som argument for å få fjernkontrollen for seg selv, er derimot både barnslig og slemt.

Anonymkode: 8a522...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Vet du hva, med fridag eneste dag er det der bare en egounnskyldning. 

Nei

Anonymkode: 8c64b...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn er det når ungene blir tenåringer. Men det er akkurat som med småbarn - det er slitsomt og til tider blir man sprø av at ungene ikke sovner når de skal, men det er bare en periode. Det går over. Akkurat som med tenåringene. Det er uvant å ha dem i stua igjen eller de går ikke og legger seg når vi gjerne vil at de skal, man lengter etter egentid, men plutselig en dag er de borte, og forhåpentligvis har man da klart å gjøre denne tiden til noe ungene ser tilbake på med varme følelser og tanker om en god og verdifull tid med gode voksne. Den tiden kommer ikke igjen, og vi snakker kun om noen få år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...