Gå til innhold

14- åringen til mannen min okkuperer stua


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så imponert i tråder her inne hvor det til stadig dukker opp ting som "hvorfor kan ikke du gå inn på ditt rom istedenfor 15åringen, de har jo rett til å være i stua". 

Kommer til å bli verdens jævligste mor jeg, når jeg ser på holdningene. Det høres jo ut som fagforeningsrepresentanter som flagger rettigheter. 

I min verden så er det faktisk forskjell på barnet og den som er voksen. "flokkens hierarki", om du vil. Frem til de selv er voksne, eller evt flytter ut, så må de faktisk tilpasse seg. Sier ikke at de ikke skal få sitte i stua til midnatt nå og da, men når de voksne skal ha voksen tid da trumfer faktisk den voksne. 

De lider ingen nød på eget rom, med nettbrett eller bok. Og etter kl 22 er det faktisk leggetid... 🤷‍♀️ De er 13-14-15 og bor hjemme. Hva skjedde med å la voksne være foreldre, og ungdom være det. 

Anonymkode: 35dd0...9a1

I vårt hus har leggetid blitt satt ut fra behovet til barna for søvn og ikke vårt behov for alenetid. Alle i familien har like stor ‘rett’ til husets fellesrom uansett alder. 

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I vårt hus har leggetid blitt satt ut fra behovet til barna for søvn og ikke vårt behov for alenetid. Alle i familien har like stor ‘rett’ til husets fellesrom uansett alder. 

Anonymkode: e6694...c7c

Men alle må vel fortsatt ta hensyn eller er det ok at 1 legger beslag på stua i timesvis? 

Anonymkode: 8c64b...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er mitt første svar? Jeg ser ikke at det er gjennomsyret av noe som helst?

En 15 åring som sitter sammen med foreldrene i stuen og ser på TV har kanskje behov for å være sammen med dem i fred og ro? Hverdagen er ofte hektisk og det kan være godt å roe ned i helgene. 

Vi er forskjellige, men jeg hadde aldri sendt tenåringen fra meg for å få alenetid. Den sørger jeg å få på andre tidspunkt. Det er nok ikke lenge til at en lørdagskveld hjemme er ganske utenkelig. 

Anonymkode: e6694...c7c

Jeg sier ikke at DU har gått til angrep. Men hvis du leser de andre svarene så er det latterliggjøring av at HI er stemor og «ikke vet bedre» 

jeg vil gjerne tilbringe tid med min 15 åring nå jeg. Er hun tilgjengelig? Nei. Ved middagsbordet er hun ikke interresert i å snakke, for da er hun sliten. Vel, når klokka har passert 23 er JEG sliten og vil være i fred. Eneste grunn til at jeg er så lenge våken er for å få litt tid alene. Jeg er ikke noe glad i å ha folk oppå meg 24/7. Jeg trenger å puste. 

Anonymkode: d853b...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alle må vel fortsatt ta hensyn eller er det ok at 1 legger beslag på stua i timesvis? 

Anonymkode: 8c64b...372

Hvordan legger beslag, tenker du? At kun en bestemmer hva som skal ses på TV? Det er jo selvsagt ikke greit, man blir jo enig om det, spesielt på en lørdagskveld. 

Spesialprogrammer kan man se enten andre steder eller andre ganger, om man er voksen eller barn. 

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at DU har gått til angrep. Men hvis du leser de andre svarene så er det latterliggjøring av at HI er stemor og «ikke vet bedre» 

jeg vil gjerne tilbringe tid med min 15 åring nå jeg. Er hun tilgjengelig? Nei. Ved middagsbordet er hun ikke interresert i å snakke, for da er hun sliten. Vel, når klokka har passert 23 er JEG sliten og vil være i fred. Eneste grunn til at jeg er så lenge våken er for å få litt tid alene. Jeg er ikke noe glad i å ha folk oppå meg 24/7. Jeg trenger å puste. 

Anonymkode: d853b...b17

Du siterte meg og skrev ‘dere’. Da reagerte jeg ut i fra det. 

Men hvis tenåringen er sliten ved middagstid og du er sliten om kvelden - når tid skal dere tilbringe tid sammen? 

Jeg syns bare ikke det er greit å forvise et så stort barn fra fellesrommene fordi mor trenger alenetid. Den får du faktisk ordne deg på andre måter/tidspunkt/steder. 

Mener jeg, uavhengig om det er egne eller stebarn det er snakk om. 

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg syns bare ikke det er greit å forvise et så stort barn fra fellesrommene 

Anonymkode: e6694...c7c

Selvsagt er det greit når barnet er 14 år og det er midnatt

Anonymkode: 8c64b...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du siterte meg og skrev ‘dere’. Da reagerte jeg ut i fra det. 

Men hvis tenåringen er sliten ved middagstid og du er sliten om kvelden - når tid skal dere tilbringe tid sammen? 

Jeg syns bare ikke det er greit å forvise et så stort barn fra fellesrommene fordi mor trenger alenetid. Den får du faktisk ordne deg på andre måter/tidspunkt/steder. 

Mener jeg, uavhengig om det er egne eller stebarn det er snakk om. 

Anonymkode: e6694...c7c

Dårlig formulering, beklager det. 

Men mener du da at jeg må tilpasse meg henne hele tiden? Jeg er mer enn villig til å tilbringe tid med henne fra jeg kommer fra jobb til klokka er leggetid. Da har ikke hun lyst/ork, men når klokka er 23 og jeg omtrent sovner stående, da skal jeg hoppe for henne? Man må gi og ta. Og selvsagt får hun være med oss i helgene om hun ønsker det, men ikke etter midnatt. Da er det sovetid, selv for så store barn

Anonymkode: d853b...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig formulering, beklager det. 

Men mener du da at jeg må tilpasse meg henne hele tiden? Jeg er mer enn villig til å tilbringe tid med henne fra jeg kommer fra jobb til klokka er leggetid. Da har ikke hun lyst/ork, men når klokka er 23 og jeg omtrent sovner stående, da skal jeg hoppe for henne? Man må gi og ta. Og selvsagt får hun være med oss i helgene om hun ønsker det, men ikke etter midnatt. Da er det sovetid, selv for så store barn

Anonymkode: d853b...b17

Ingen som sier at du skal hoppe? Jeg går ut fra et genuint ønske om å være sammen og døgnrytmen til tenåringer er ofte litt i utakt med vår. 

Mine barn styrte mye seg selv i den alderen, de skjønte at når de skulle tidlig opp i ukene var det lurt å legge seg tidlig. Men i helgene ble det sene netter og morgener. Og de beste samtalene hadde vi ofte i hver vår sofakrok mens resten av huset sov. 

Man er forskjellige og må selvsagt finne en måte å fungere sammen på som passer ens egen familie. Jeg svarte ut fra mitt ståsted og jeg har aldri noen gang bedt noen om å forlate stuen fordi jeg ville ha den alene. 

Anonymkode: e6694...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en 14åring ikke har noe med å sitte oppe så lenge, hva er vitsen? Det er ingen grunn til å snu døgnet. Min som snart er 14 må på badet senest kl 23 i helgene, og må slukke senest kl 24. Og når hun er ferdig på badet er det lesetid, hun får ikke bruke skjerm i det hele tatt da. Jeg mener hun er for ung til å være oppe halve natten, og jeg mener det er greit å begrense skjermbruken ved leggetid.

Så da er jo jeg altfor streng iflg noen av dere her i tråden? 

Anonymkode: 40a39...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber tenåringene gå på rommet sitt når jeg skal legge meg. Her ligger stua inntil soverommet og det er umulig å sove når noen skravler eller ser TV. Ørepropper er ikke aktuelt da jeg må høre om yngre barn våkner. Er det galt også?

Anonymkode: 5539b...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alle må vel fortsatt ta hensyn eller er det ok at 1 legger beslag på stua i timesvis? 

Anonymkode: 8c64b...372

Stuen er et fellesrom. Dermed er det et rom med plass til flere. Trenger man alenetid har man ikke rett til å kaste andre ut av stuen. Da får man trekke seg tilbake selv.

Når det er sagt ville jeg inført leggetid for tenåringen. Ikke for å frigjøre stua men for hennes egen del, søvn og døgnrytme. Min eldste er tenåring og i blant kan jeg da savne tiden da de var mindre og var i seng kl 8. Man kan gjerne ha lyst å bare henge alene foran tv'en og slappe av. Men jeg finner andre måter å gjøre det på nå. Til gjengjæld slipper jeg å måtte stå tidlig opp med små barn, følge med på hva barna holder på med til enhver tid og ha et øye på hver finger slik det var da barna var mindre. Fordele og ulemper med alt.

Anonymkode: cc0e3...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ber tenåringene gå på rommet sitt når jeg skal legge meg. Her ligger stua inntil soverommet og det er umulig å sove når noen skravler eller ser TV. Ørepropper er ikke aktuelt da jeg må høre om yngre barn våkner. Er det galt også?

Anonymkode: 5539b...523

Galt..? Veldig egoistisk hvertfall!

Anonymkode: e6319...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stuen er et fellesrom. Dermed er det et rom med plass til flere. Trenger man alenetid har man ikke rett til å kaste andre ut av stuen. Da får man trekke seg tilbake selv.

Når det er sagt ville jeg inført leggetid for tenåringen. Ikke for å frigjøre stua men for hennes egen del, søvn og døgnrytme. Min eldste er tenåring og i blant kan jeg da savne tiden da de var mindre og var i seng kl 8. Man kan gjerne ha lyst å bare henge alene foran tv'en og slappe av. Men jeg finner andre måter å gjøre det på nå. Til gjengjæld slipper jeg å måtte stå tidlig opp med små barn, følge med på hva barna holder på med til enhver tid og ha et øye på hver finger slik det var da barna var mindre. Fordele og ulemper med alt.

Anonymkode: cc0e3...aa6

Og for de av oss som har både tenåringer og små barn så er alenetid litt essensielt. Folk er ulike og det er ingen fasit for deg eller meg. Vi må gjøre ting utfra egne behov. Jeg har ikke mulighet til å bruke tid på meg selv før klokka har passert 21 så da tenker jeg det er helt greit å ville være alene litt når det nærmer seg midnatt 

Anonymkode: d853b...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ber tenåringene gå på rommet sitt når jeg skal legge meg. Her ligger stua inntil soverommet og det er umulig å sove når noen skravler eller ser TV. Ørepropper er ikke aktuelt da jeg må høre om yngre barn våkner. Er det galt også?

Anonymkode: 5539b...523

Det er vel ikke deres feil at du har valgt det mest umulige soverommet. Stua er et fellesrom og det er på trynet å nekte dem å bruke den når du ikke engang er der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det greit når barnet er 14 år og det er midnatt

Anonymkode: 8c64b...372

Dette.

Anonymkode: 20814...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Det er vel ikke deres feil at du har valgt det mest umulige soverommet. Stua er et fellesrom og det er på trynet å nekte dem å bruke den når du ikke engang er der selv.

Ikke sikkert det er det mest umulige rommet. Kan være det er kun to rom i hovedetasje og ett i en av de andre...

Anonymkode: f4ee3...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og for de av oss som har både tenåringer og små barn så er alenetid litt essensielt. Folk er ulike og det er ingen fasit for deg eller meg. Vi må gjøre ting utfra egne behov. Jeg har ikke mulighet til å bruke tid på meg selv før klokka har passert 21 så da tenker jeg det er helt greit å ville være alene litt når det nærmer seg midnatt 

Anonymkode: d853b...b17

Men derfor kan man da ikke kaste folk ut fra stuen?

La tenåring ha fast legge tid for sin egen skyld, men å gjøre det for "nå har jeg fortjent å ha stuen for meg selv" blir i mine øyne feil begrunnelse. 

Jeg får min alenetid når jeg dusjer, eller når jeg setter meg med høretelefoner og ipad og en god kopp te på kjøkkenet eller slike ting. Egentid MÅ ikke foregå i stuen.

Anonymkode: cc0e3...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. 

Jeg har to yngre barn ( 2 og 7 år) som er rundt meg 24/7 i helgene, myyye lyder og intenst bråk konstant. Jeg har behov for å puste i fred når det er midnatt, bare for å hente meg inn til neste dag. 14- åringen er her annen hver helg og gjør svært lite annet enn å ligge i sofaen i stua og stirre på mobilen sin / eller TV’n,  hun er lite interessert i oss andre. Det går kun en vei, og det er fra oss. Prøver vi å finne på ting og inviterer henne med ut, finner hun på en liten løgn for ikke å bevege seg. «Jeg har lekser (lørdag formiddag)». Spør jeg senere når vi er hjemme igjen, hvordan det gikk m leksene, svarer hun «jeg trengte ikke gjøre de likevel». Eller «Jeg har vondt i magen». «Jeg er litt slapp nå», osv osv. Jeg og far må tvinge henne med oss og ut. Hun begynner å bli litt tykk. Når kl er 00.25 og hun fortsatt ligger på sofaen, kan man bli irritert. Da er det leggetid tenker jeg. 

Anonymkode: 25500...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du ikke å snakke med stedatteren din som du bor med, om noe så enkelt, så burde du ikke flyttet samme med faren hennes

Anonymkode: f0a57...db7

Enig enig !

Anonymkode: ba4e4...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. 

Jeg har to yngre barn ( 2 og 7 år) som er rundt meg 24/7 i helgene, myyye lyder og intenst bråk konstant. Jeg har behov for å puste i fred når det er midnatt, bare for å hente meg inn til neste dag. 14- åringen er her annen hver helg og gjør svært lite annet enn å ligge i sofaen i stua og stirre på mobilen sin / eller TV’n,  hun er lite interessert i oss andre. Det går kun en vei, og det er fra oss. Prøver vi å finne på ting og inviterer henne med ut, finner hun på en liten løgn for ikke å bevege seg. «Jeg har lekser (lørdag formiddag)». Spør jeg senere når vi er hjemme igjen, hvordan det gikk m leksene, svarer hun «jeg trengte ikke gjøre de likevel». Eller «Jeg har vondt i magen». «Jeg er litt slapp nå», osv osv. Jeg og far må tvinge henne med oss og ut. Hun begynner å bli litt tykk. Når kl er 00.25 og hun fortsatt ligger på sofaen, kan man bli irritert. Da er det leggetid tenker jeg. 

Anonymkode: 25500...fef

Jeg synes du er forferdelig negativ til stedatter !

DIN 14 åring hadde gjort det samme... Sett på tv og telefon, og ikke giddet å henge sammen med dere hele tiden. 

Jeg synes du rakker henne ned!

Jeg synes DU er veldig trassig.og i TILLEGG må du kommentere vekta henens her inne ?? 

Du får sette deg på kjøkkenet og se film på telefon da vetttu !

Eller kjøpt en tv ril 14 åringen. 

Hvorfor i huleste skal ikke hun få lov til å se på tv like mye som deg ? 

Anonymkode: ba4e4...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo hvorfor vi har trøtte og uopplagte tenåringer på skolen mandagsmorgen 😅

Anonymkode: e20d2...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Det er vel ikke deres feil at du har valgt det mest umulige soverommet. Stua er et fellesrom og det er på trynet å nekte dem å bruke den når du ikke engang er der selv.

Slår deg ikke at de kan ha valgt det soverommet fordi det ER lydt, slik at barna ikke skal plages av det?

Jeg er ikke enig med HI og syns avskyen for den tykke (ja, tenk så uappetittlig du) tenåringen skinner gjennom.

Samtidig har de fleste barn, inkludert mine egne rom som er tilrettelagt for opphold, mens de voksne har et soverom de deler. Derfor tenker jeg at det er langt fra urimelig å si at tenåringen kan bruke sitt eget rom etter klokka 23:00 slik at resten av huset kan få sove. Ei heller å be tenåringen se sin film på rommet når det er mulig, slik at andre kan bruke fellesskjermen i stua. Forutsatt da ar det er tenåringen som har flere steder å gjøre av seg og ikke den voksne. Det er bare å ta normalt hensyn til dem man bor sammen med.

Anonymkode: f9cd4...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 3 i april skrev:

Har hun ikke tv på rommet sitt? Gi henne det i så fall, så blir nok problemet løst. 

Man må jo være glad så lenge tenåringene ønsker å være på fellesrommene sammen med oss andre i familien, tiden for å lukke seg inne på rommet kommer da jammen fort nok.

Anonymkode: c5ff0...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ingen fast leggetid. Men poenget er at jeg vil være alene nå. 

Når er det vanlig leggetid for en 14- åring i helga? 

Anonymkode: 25500...fef

Min 14-åring må være i seng til 22.30, hvis det ikke er noe spesielt som skjer, og slukke lyset 23.00. Lar ham se ferdig en film som varer litt over, men vi har 22.30 som utgangspunkt. Ser absolutt ingen grunn til at han skal snu døgnet på hodet hver helg.

Anonymkode: e86af...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...