Gå til innhold

Spørsmål ang. barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dem har sjort en feil så skal da ikke barne lide av det. Selv om det vil være opprivende å forlate fosterfamilien så vil det være en glede for han senere i livet å ha et godt forhold til sine biologiske foreldre og søsken. 

Er det ok å utsettes for et trauma bare av den grunn, altså? Og er relasjonen god bare fordi den er «biologisk»? Det biologiske prinsipp står VELDIG sterkt i Norge. Noe som ofte ødelegger for barn. De som er plassert i fosterhjem tvinges til å opprettholde relasjoner med folk som i de fleste tilfeller ikke har vært snille med dem.

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blander absolutt ikke inn foreldrevern, men foreldrene har to eldre søsken som bor sammen med dem nå og dem har fått rettens medhold til at minste ungen skal få komme hjem.

Man kan ikke flytte et lite barn av hensyn til søsknene. Toåringen er et eget individ.

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke prøve å forstå engang hvordan det hadde vært å miste ungen på sykehuset rett etter fødselen. Her er det barnevernet som har feilet og de må da rette det opp.

Jeg kan ikke heller forstå hvordan det må være. Men så har jeg heller ikke med vitende og vilje gått inn for å bli gravid mens mine eldste barn var tvamgsplassert. Det kunne ikke ha falt meg inn! Mest fordi jeg ville være VELDIG klar over at dersom mine foreldreevner overfor de allerede fødte barna var i søkelyset, så skulle jeg i alle fall ikke stjele noe av deres ressurser og tid ved å skaffe meg nye forpliktelser! 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du også at en unge som blir kidnappet som liten kan fortsette å bo med kidnapperen om ungen har vært der lenge. Kanskje satt litt på spissen men både for ungen og foreldrene så er det begått et alvorlig overtramp

«Mener du også at»-argumentasjon er under mitt nivå. Hvis du ikke klarer å argumentere mot det jeg faktisk sier, men må finne på noe annet og mer sjokkerende, så er du bare usaklig. (Og for øvrig: de aller fleste «kidnappere» er barnets mor eller far... og i mange av disse tilfellene slås det til slutt fast at barnet ikke bør flyttes, selv om den andre forelderen er misfornøyd med det. Dette kun til din informasjon - det er irrelevant for tråden. ) 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på om du hadde vært like overbevist om at det var barnets beste å fortsette å bo hos fostermoren om det var snakk om din unge....empati er en fin ting ikke alle forunt.

Anonymkode: a215e...fe5

Som sagt, jeg ville ikke ha satt nye barn til verden dersom mine barn allerede var i fosterhjem... Du har i alle fall mer enn nok empati for foreldrene, men ser ikke ut til å mene at toåringen betyr så mye. Selv setter jeg helst inn empati der det står om de svakeste blant oss. Og det gjelder bl a barn fra sårbare familier. Av en eller annen grunn skal deres velferd ofres for å tilfredsstille foreldrene. Det er den logiske følgen av det DU sier gjennom hele tråden: han trenger ikke tilvenning til en ny familie ifølge deg (siden den er biologisk?), de andre savner ham, foreldrene må bli forstått osv osv... 

Anonymkode: af668...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det fins mange ting som er like graverende som vold. Og det pakkes alt sammen inn i sekkebegrepet «omsorgssvikt». Å komme ut av et hjem der omsorgen ikke holder mål, er også akutt.

Anonymkode: af668...903

Tilbake til bufdir-websida https://www.bufdir.no/barnevernsforeldre/Hvem_er_foreldrene/

" Aleneforsørgere (først og fremst mødre) er overrepresentert blant foreldre som blir fratatt omsorgen. Samtidig vet vi at aleneforsørgere også er overrepresentert i fattigdomsstatistikken, og at mange av dem har lite sosialt nettverk. Noen av foreldrene som mister omsorgen for barna har levd lenge uten spesielle utfordringer, men har havnet i en krevende livssituasjon "

Er det ikke merkelig?

Hele verden kjemper for kvinners rettigheter og friheter, mens norsk barnevern gjør det motsatte. 

Er du småbarnsmor, skal du ikke ta skilsmisse så lett- ellers øker risikoen for å miste barna. Er du alenemor og oppfører press fra sjeffen på jobb, skal du ikke klage - ellers øker risikoen for å miste barna

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det ok å utsettes for et trauma bare av den grunn, altså? Og er relasjonen god bare fordi den er «biologisk»? Det biologiske prinsipp står VELDIG sterkt i Norge. Noe som ofte ødelegger for barn. De som er plassert i fosterhjem tvinges til å opprettholde relasjoner med folk som i de fleste tilfeller ikke har vært snille med dem.

Man kan ikke flytte et lite barn av hensyn til søsknene. Toåringen er et eget individ.

Jeg kan ikke heller forstå hvordan det må være. Men så har jeg heller ikke med vitende og vilje gått inn for å bli gravid mens mine eldste barn var tvamgsplassert. Det kunne ikke ha falt meg inn! Mest fordi jeg ville være VELDIG klar over at dersom mine foreldreevner overfor de allerede fødte barna var i søkelyset, så skulle jeg i alle fall ikke stjele noe av deres ressurser og tid ved å skaffe meg nye forpliktelser! 

«Mener du også at»-argumentasjon er under mitt nivå. Hvis du ikke klarer å argumentere mot det jeg faktisk sier, men må finne på noe annet og mer sjokkerende, så er du bare usaklig. (Og for øvrig: de aller fleste «kidnappere» er barnets mor eller far... og i mange av disse tilfellene slås det til slutt fast at barnet ikke bør flyttes, selv om den andre forelderen er misfornøyd med det. Dette kun til din informasjon - det er irrelevant for tråden. ) 

Som sagt, jeg ville ikke ha satt nye barn til verden dersom mine barn allerede var i fosterhjem... Du har i alle fall mer enn nok empati for foreldrene, men ser ikke ut til å mene at toåringen betyr så mye. Selv setter jeg helst inn empati der det står om de svakeste blant oss. Og det gjelder bl a barn fra sårbare familier. Av en eller annen grunn skal deres velferd ofres for å tilfredsstille foreldrene. Det er den logiske følgen av det DU sier gjennom hele tråden: han trenger ikke tilvenning til en ny familie ifølge deg (siden den er biologisk?), de andre savner ham, foreldrene må bli forstått osv osv... 

Anonymkode: af668...903

For et lite barn så er det nemlig ingen forskjell på om barnevernet tar deg eller en kidnapper gjør det, de forstår ikke forskjellen. 

Jeg ser helt annerledes på saken enn det du gjør. Om jeg som barn var plassert i fosterhjem mens jeg hadde en familie jeg ikke fikk ha kontakt med så hadde det vært helt forferdelig for meg både som barn og som voksen. I voksen alder så betyr familie veldig mye, det er bevist at de som bor i fosterhjem og mister kontakt med sin familie får en redusert livskvalitet i voksen alder, i tillegg til at de er mer utsatt for rusproblemer, overgrep og selvmord jevnt over. ....så hvem tenker på to-åringen, så du....?

Barn blir tatt brått fra hjemmet om barnevernet får medhold, har aldri hørt om tilvenning den veien nei. 

Og  hva vet du om moren ble gravid med vilje etter barna var tvangsplassert. Hva vet du om når og hvorfor hun ble gravid.

Så flott at du er så perfekt, min erfering er at slike personer mangler empati og ikke er spesielt opptatt av andre mennesker enn seg selv. 

 

Anonymkode: a215e...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er single mødre er mer utsatt? Fordi de har dårlig råd? Ikke alle da, noen klarer seg greit. Eller er det andre grunner til at de er mest utsatt? Synes det er litt skummelt jeg. Bør iallfall ikke skille meg. Hva gjør jeg hvis mannen min dør da? Risikerer jeg å miste barna mine i tillegg? 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan noen fortelle meg hvorfor det har noe å si om foreldre har stort eller lite sosialt nettverk? Hvilken betydning har dette med tanke på omsorgen for barnet? Kan ikke disse foreldre være vel like så gode som dem med stort nettverk?

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er single mødre er mer utsatt? Fordi de har dårlig råd? Ikke alle da, noen klarer seg greit. Eller er det andre grunner til at de er mest utsatt? Synes det er litt skummelt jeg. Bør iallfall ikke skille meg. Hva gjør jeg hvis mannen min dør da? Risikerer jeg å miste barna mine i tillegg? 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og kan noen fortelle meg hvorfor det har noe å si om foreldre har stort eller lite sosialt nettverk? Hvilken betydning har dette med tanke på omsorgen for barnet? Kan ikke disse foreldre være vel like så gode som dem med stort nettverk?

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Det er jo klart at jo mer alene du er om omsorgen for et barn jo høyere risiko er det for at det kan oppstå situasjoner som ikke er optimale for barnet. 

Særlig hvis nettverket er lite også. 

Status som enslig forsørger eller at man har et lite nettverk fører jo ikke automatisk til omsorgssvikt, men det KAN få konsekvenser som går utover barnet.

Hvis du jobber, ikke rekker barnehagen og ingen andre enn deg kan hente og det fex resulterer i at barnet blir igjen etter stengetid x flere er nok dette noe som kan utløse en bekymringsmelding. 

Kanskje dårlig eksempel, men du skjønner hvor jeg vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er single mødre er mer utsatt? Fordi de har dårlig råd? Ikke alle da, noen klarer seg greit. Eller er det andre grunner til at de er mest utsatt? Synes det er litt skummelt jeg. Bør iallfall ikke skille meg. Hva gjør jeg hvis mannen min dør da? Risikerer jeg å miste barna mine i tillegg? 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Slutt å fore angsten din...

Anonymkode: ccbb0...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å fore angsten din...

Anonymkode: ccbb0...da5

Dette er ikke angsten, men fakta presentert av bufdir

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og kan noen fortelle meg hvorfor det har noe å si om foreldre har stort eller lite sosialt nettverk? Hvilken betydning har dette med tanke på omsorgen for barnet? Kan ikke disse foreldre være vel like så gode som dem med stort nettverk?

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Med nettverk kan man (delvis) forstå...

Men dette: "har få nære venner eller familiemedlemmer å støtte seg til " - ?!

Hvor mange nære venner må man ha? Jeg har alltid trodd at nære venner kan ikke være mange i prinsippet.

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke angsten, men fakta presentert av bufdir

Anonymkode: ba74f...21f

Jo, det er angst når HI begynner å spekulere i om hun vil miste ungene sine hvis mannen hennes dør...!

Regner med at Hi er samme som har hatt flere slike tråder om bv, da har det også vist seg etterhvert at det er hennes angst som ligger bak.

Bv er på ingen måte perfekt, men de fleste som har med bv å gjøre er faktisk fornøyde har forskning vist.

Å lage seg angst slik Hi viser at hun gjør i det svaret hennes jeg siterte, det er skadelig for henne selv.

Anonymkode: ccbb0...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er single mødre er mer utsatt? .... Bør iallfall ikke skille meg.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Ja, bo sammen med en som du (for eksempel) ikke er glad i noe lenger og dele sengen med ham.

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... de fleste som har med bv å gjøre er faktisk fornøyde har forskning vist.

Anonymkode: ccbb0...da5

Sitat: " Trommald har mange ganger sagt at «åtte av ti foreldre er fornøyd med barnevernet». Jeg kom over en artikkel på nett om dette. Den viser, med lenker, at rapporten som ligger til grunn for utsagnet, siteres feil. "

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/06/14/vet-vi-egentlig-hva-som-foregar-i-barnevernet/

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... det er skadelig for henne selv.

Anonymkode: ccbb0...da5

De kan ikke være skadelig å tenke selv / analysere offentlig informasjon.

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er angst når HI begynner å spekulere i om hun vil miste ungene sine hvis mannen hennes dør...!

Regner med at Hi er samme som har hatt flere slike tråder om bv, da har det også vist seg etterhvert at det er hennes angst som ligger bak.

Bv er på ingen måte perfekt, men de fleste som har med bv å gjøre er faktisk fornøyde har forskning vist.

Å lage seg angst slik Hi viser at hun gjør i det svaret hennes jeg siterte, det er skadelig for henne selv.

Anonymkode: ccbb0...da5

Jepp, der har du meg. Lenge siden sist. Jeg har hatt en ganske fin periode nå, men du vet, når det dukker opp noe i media som på en eller annen måte er negativt mot barnevernet så blir jeg også negativt innstilt. 

Ja, jeg er livredd for å bli meldt. Sier det rett ut. Men jeg har overhodet ikke noe å være redd for i utgangspunkt. Vi har alt «etter boken», stort nettverk, god økonomi, ingen rus eller vold, og vi har gode levevilkår. Likevel, tenker jeg ofte at man kan bli meldt til barnevernet på hevn, misforståelse osv. Det skal nødvendigvis ikke så mye til og det bør det ikke heller. «Heller en gang for mye enn en gang for lite», ville noen sagt sikkert. Men ja, selv om vi har absolutt ingenting å skjule, så er jeg redd for å møte dem ved en eventuell bekymringsmelding. Redd for å si noe som kan brukes mot meg, redd for angsten min kan brukes mot meg osv osv. At de leter etter feil med oss som familie isteden for å være... hvordan skal jeg kalle det, jordnær? Gå inn i en familie med forståelse for at dette er en belastning og vise empati, for eksempel? Ikke være dømmende? Leser stadig om at foreldre som har hatt med bv å gjøre føler at de har blitt utsatt for overtramp. Jeg har også lest de gode historiene hvor foreldre var kjempefornøyd i møte med barnevernet, men det er klart at det som er negativt klistrer seg bedre på hjernen og slipper ikke taket 🤷‍♀️ Jeg er altså en hel normal mor, som har vært utsatt for mye utrygghet som liten, dermed angst i voksen alder. Og jeg vet hva jeg IKKE skal utsette mine barn for. Til og med dette er jeg redd bv kan bruke mot meg dersom jeg skulle havne i deres søkelys. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sitat: " Trommald har mange ganger sagt at «åtte av ti foreldre er fornøyd med barnevernet». Jeg kom over en artikkel på nett om dette. Den viser, med lenker, at rapporten som ligger til grunn for utsagnet, siteres feil. "

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/06/14/vet-vi-egentlig-hva-som-foregar-i-barnevernet/

Anonymkode: ba74f...21f

En ting et sikkert. Man skal aldri stole på Rune Fardal (som har skrevet artikkelen forfatteren fant på nett?

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, der har du meg. Lenge siden sist. Jeg har hatt en ganske fin periode nå, men du vet, når det dukker opp noe i media som på en eller annen måte er negativt mot barnevernet så blir jeg også negativt innstilt. 

Ja, jeg er livredd for å bli meldt. Sier det rett ut. Men jeg har overhodet ikke noe å være redd for i utgangspunkt. Vi har alt «etter boken», stort nettverk, god økonomi, ingen rus eller vold, og vi har gode levevilkår. Likevel, tenker jeg ofte at man kan bli meldt til barnevernet på hevn, misforståelse osv. Det skal nødvendigvis ikke så mye til og det bør det ikke heller. «Heller en gang for mye enn en gang for lite», ville noen sagt sikkert. Men ja, selv om vi har absolutt ingenting å skjule, så er jeg redd for å møte dem ved en eventuell bekymringsmelding. Redd for å si noe som kan brukes mot meg, redd for angsten min kan brukes mot meg osv osv. At de leter etter feil med oss som familie isteden for å være... hvordan skal jeg kalle det, jordnær? Gå inn i en familie med forståelse for at dette er en belastning og vise empati, for eksempel? Ikke være dømmende? Leser stadig om at foreldre som har hatt med bv å gjøre føler at de har blitt utsatt for overtramp. Jeg har også lest de gode historiene hvor foreldre var kjempefornøyd i møte med barnevernet, men det er klart at det som er negativt klistrer seg bedre på hjernen og slipper ikke taket 🤷‍♀️ Jeg er altså en hel normal mor, som har vært utsatt for mye utrygghet som liten, dermed angst i voksen alder. Og jeg vet hva jeg IKKE skal utsette mine barn for. Til og med dette er jeg redd bv kan bruke mot meg dersom jeg skulle havne i deres søkelys. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Kanskje du skal skaffe deg hjelp for dette?

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal skaffe deg hjelp for dette?

Anonymkode: cbfc0...430

Har gjort det, og får det fortsatt. Jeg tar nok ansvar for egen helse, såpass selvinnsikt har jeg. Får av og til dårlige dager hvor jeg blir skremt av ting som omhandler barnevernet, men det har blitt betydelig mye bedre enn hva det en gang var. Så satser på at det går rette veien. Jeg har så mange spørsmål rundt det tema liksom. Hva hvis sånn og hva hvis sånn... Føler av og til at jeg må være forberedt i tilfelle dette skulle skje meg osv.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går gjennom livet og er redd barnevernet og andre myndigheter, og dermed avlsører at du ikke forstår samfunnet i det hele tatt, bør du uansett ikke ha barn. Da er du for dum og uopplyst, og har ikke noe å tilføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sug lut skrev:

Hvis du går gjennom livet og er redd barnevernet og andre myndigheter, og dermed avlsører at du ikke forstår samfunnet i det hele tatt, bør du uansett ikke ha barn. Da er du for dum og uopplyst, og har ikke noe å tilføre.

Mulig du har rett. Jeg lager en mening ut i fra det jeg leser. Å påstå at jeg er for dum og ikke burde ha barn er en ganske drøy ting å si.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En ting et sikkert. Man skal aldri stole på Rune Fardal (som har skrevet artikkelen forfatteren fant på nett?

Anonymkode: cbfc0...430

Hei, hvor står det "Rune Fardal" under lenken min?!

Artikkelen ble skrevet av Ranveig Røtterud, cellebiolog og daglig leder i Blærekreftforeningen

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/06/14/vet-vi-egentlig-hva-som-foregar-i-barnevernet/

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hvor står det "Rune Fardal" under lenken min?!

Artikkelen ble skrevet av Ranveig Røtterud, cellebiolog og daglig leder i Blærekreftforeningen

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/06/14/vet-vi-egentlig-hva-som-foregar-i-barnevernet/

Anonymkode: ba74f...21f

Hun linker til en artikkel på wordpress som er bakgrunnen for det hun skriver. Den er skrevet av Rune Fardal. 

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun linker til en artikkel på wordpress som er bakgrunnen for det hun skriver. Den er skrevet av Rune Fardal. 

Anonymkode: cbfc0...430

Artikkel på worldpress er ikke signert, du kan ikke vite hvem som skrevet den!

Altså, den referere til publiserte rapporten (tilgjengelig under lenken) og beviser at flere forskningprinsipper er brudd, nemlig:

1) utvalget er ikke representativ

2) sample size er for liten

3) Definisjonene av tilfredsstillelse er uklare (uriktige)

Alle som jobbet med forskning ser dette med en gang og det er lett å sjekke ved å se gjennom rapporten.

Tror du at cellebiologen er så dum at hun refererer til noe tvilsom?

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artikkel på worldpress er ikke signert, du kan ikke vite hvem som skrevet den!

Altså, den referere til publiserte rapporten (tilgjengelig under lenken) og beviser at flere forskningprinsipper er brudd, nemlig:

1) utvalget er ikke representativ

2) sample size er for liten

3) Definisjonene av tilfredsstillelse er uklare (uriktige)

Alle som jobbet med forskning ser dette med en gang og det er lett å sjekke ved å se gjennom rapporten.

Tror du at cellebiologen er så dum at hun refererer til noe tvilsom?

Anonymkode: ba74f...21f

Cellebiologen kom over en artikkel på nett. Denne er skrevet av Fardal. Det er han som drifter denne bloggen blant fler. Han hater barnevernet intenst, men har aldri gått igjennom rapporten. 

Problemet med slike rapporter er 

- man trenger frivillige til å svare

- man kan bare spørre foreldrene

- man kan ikke ta med de som er fratatt omsorgen

- man kan ikke lage en landsomfattende undersøkelse.

Her er lenken til et annet innlegg han har laget om akkurat det samme, men signert: 

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11702087-8-av-10-foreldre-er-ikke-fornoyd-med-barnevernet

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Cellebiologen kom over en artikkel på nett. Denne er skrevet av Fardal. Det er han som drifter denne bloggen blant fler. Han hater barnevernet intenst, men har aldri gått igjennom rapporten. 

Problemet med slike rapporter er 

- man trenger frivillige til å svare

- man kan bare spørre foreldrene

- man kan ikke ta med de som er fratatt omsorgen

- man kan ikke lage en landsomfattende undersøkelse.

Her er lenken til et annet innlegg han har laget om akkurat det samme, men signert: 

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11702087-8-av-10-foreldre-er-ikke-fornoyd-med-barnevernet

Anonymkode: cbfc0...430

Jeg bryr meg ikke om Rune Fardal og hva kan skriver.

Jeg sier bare at det er lett å bevise at det er ingen grunnlag til å si at de fleste er fornøyde med barnevernet. De som sier dette og referer til rapporten - de jukser med tallene.

Anonymkode: ba74f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...