Gå til innhold

Spørsmål ang. barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men advokaten sier noe om at det er straffbart og holde igjen et barn på denne måten. Hvis det er det, hvorfor hjelper politiet dem da? For et rot

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men advokaten sier noe om at det er straffbart og holde igjen et barn på denne måten. Hvis det er det, hvorfor hjelper politiet dem da? For et rot

Hvis det de gjør er straffbart (det kan man ikke vite it fra en side av saken), så må man anmelde eller varsle overorganet. Det hjelper ikke å gå til avisen. Det stuntet advokaten her gjør er for dumt. Hvorfor politiet bistår barnevernet kan ha mange årsaker, ikke nødvendigvis for å hjelpe de å holde barnet unna.

Anonymkode: cbfc0...430

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det de gjør er straffbart (det kan man ikke vite it fra en side av saken), så må man anmelde eller varsle overorganet. Det hjelper ikke å gå til avisen. Det stuntet advokaten her gjør er for dumt. Hvorfor politiet bistår barnevernet kan ha mange årsaker, ikke nødvendigvis for å hjelpe de å holde barnet unna.

Hmm. Har bv en overorgan? Hva er dette organet da? Dom fra Høyesterett betyr tydeligvis ingenting

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm. Har bv en overorgan? Hva er dette organet da? Dom fra Høyesterett betyr tydeligvis ingenting

De forsøker jo med tilbakeføring, så da følger de dommen

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De forsøker jo med tilbakeføring, så da følger de dommen

Da er det jeg som ikke forstod saken riktig. Mener det stod ingen plass at de godtar dommen og prøver med tilbakeføring. Men det står nemlig det at de de gjør det de kan for å «sabotere». 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://idag.no/samfunn/nyheter/fylkesnemnda-i-rogaland-overprover-hoyesterett/19.27909

her er en annen link til samme saken. Trodde ikke slikt gikk an i Norge jeg. 

Les artikkelen, da. Det står at det er en NY sak på gang. Samme hvor mange domstoler du har vært innom, så kan det åpnes ny sak dersom man mener det er barnets beste. Foreldrene er faktisk sekundære her.

Anonymkode: af668...903

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les artikkelen, da. Det står at det er en NY sak på gang. Samme hvor mange domstoler du har vært innom, så kan det åpnes ny sak dersom man mener det er barnets beste. Foreldrene er faktisk sekundære her.

Trodde at høyeste rett var siste stopp jeg slik som ellers i straffesaker og lignende. Men ser jo den, det gjelder jo tross alt et lite barn. Er bare det at det kan fort bli til at man misbruker dette i mange andre saker. At bv overprøver og overprøver til de får det som de vil. Og det er jo ikke bra. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, fæl sak, utrolig flaut for barnevernet. Hvordan kan de holde på sånn, de bør jo bli anmeldt. BV selv bruker politiet til å hente barn uten noe form for tilvenning, men selv så mener de at det ikke er bra for barnet og at tilvenning trengs. Så det de sier da er at de derfor ikke utfører barns beste når de henter dem....tror de på seg selv. 

Anonymkode: a215e...fe5

Skrevet

Jeg skjønner godt at foreldrene ikke gir seg. Hadde aldri frivillig gitt fra meg omsorgen for et av barna mine, om jeg visste at jeg ikke har gjort noe galt. Selv om dilemmaet her er at barnet ikke kjenner annen mor enn fostermoren. 😞

Syns faktisk dette er skremmende. BV må ihvertfall speede opp saksbehandlingen i slike saker, slik at det ikke tar så lang tid at dette i seg selv gjør det vanskelig å tilbakeføre....

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de haler ut saken enda mer. Den lille gutten har to søsken som bor sammen med mor og far, hva med barnets rett til å vokse opp med biologisk familie? De gjør ALT for å sabotere det, det er pinlig. De tenker så absolutt ikke på barnets beste her, det er det ikke vanskelig å se.

Skrevet

Det er liksom pga slike saker folk blir redd bv!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde at høyeste rett var siste stopp jeg slik som ellers i straffesaker og lignende. Men ser jo den, det gjelder jo tross alt et lite barn. Er bare det at det kan fort bli til at man misbruker dette i mange andre saker. At bv overprøver og overprøver til de får det som de vil. Og det er jo ikke bra. 

Du skjønner fortsatt ikke. Det er jo en NY sak. Saksgangen gjelder ikke omsorgssvikt i foreldrehjemmet mer, men barnets tilknytning til nåværende bosted. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de haler ut saken enda mer. Den lille gutten har to søsken som bor sammen med mor og far, hva med barnets rett til å vokse opp med biologisk familie? De gjør ALT for å sabotere det, det er pinlig. De tenker så absolutt ikke på barnets beste her, det er det ikke vanskelig å se.

Barnets beste kan jo fint være den stabiliteten han har i dag og den kvaliteten han får på omsorgen pr. nå. At foreldrene sørger er ikke medvirkende til å gi HAM et dårligere liv, så her blander du barnevern med foreldrevern.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, fæl sak, utrolig flaut for barnevernet. Hvordan kan de holde på sånn, de bør jo bli anmeldt. BV selv bruker politiet til å hente barn uten noe form for tilvenning, men selv så mener de at det ikke er bra for barnet og at tilvenning trengs. Så det de sier da er at de derfor ikke utfører barns beste når de henter dem....tror de på seg selv. 

Hvis de skal ut av et hjem der det f eks foregår overgrep så må det skje fort - hvorfor syns du det er vanskelig å forstå? 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom man er kommet så langt at barnet blir fjernet allerede ved fødselen så ligger det MYE under. 

Og dersom (større) barn  utsettes for omsorgssvikt, vold eller overgrep så nytter det jo ikke med gradvise omsorgsovertakelser, eller hvordan hadde du sett det for deg? 

Jeg føler at jeg må gjenta meg hele tiden. Jeg skriver hver gang "så lenge det ikke er vold i bildet" Når barnevernet ønsker å ta barn fra foreldre pga dårlig råd f.eks så stepper vi inn, og det har skjedd flere ganger. Det skulle være helt unødvendig å ta et barn fra foreldre fordi de sliter med økonomien. Da setter man heller inn tiltak. Ang å ta barn fra fødselen så har det jo vært flere saker hvor etter domsavsigelse at barnet skal tilbakeføres etter en stund. I denne saken så må man jo stole på at rettsapparatet vet hva de gjør etter å ha gått grundig gjennom saken, ikke sant?

Anonymkode: 8d5cf...d60

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de skal ut av et hjem der det f eks foregår overgrep så må det skje fort - hvorfor syns du det er vanskelig å forstå? 

Poenget er at det er kommet en rettskraftig dom, og den skal selvfølgelig BV rette seg etter!

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så på grunn av din egen negative fosterhjemserfaring, klarer du ikke som voksen å se at det finnes foreldre som er til skade for sine barn...? 

Sjokkerende... Du burde ikke virke i en jobb der du risikerer å la barn skades på grunn av din personlige historie.

Jeg er nok bedre rustet enn mange. Hvis du mener det er riktig å rive et barn vekk fra sin mor fordi hun dessverre var dårlig stilt økonomisk og derfor ba BV om hjelp, så er ikke du et menneske jeg ønsker å diskutere noe som helst med. Barn skal ikke utsettes for vold (slike saker jobber ikke jeg og etaten min med) Vi jobber med saker hvor barn ikke utsettes for vold, rus, omsorgssvikt og slike ting (joda, vi er godt informerte) At du mener at min bakgrunn skal stoppe meg fra å jobbe med barn er jo veldig forhåndsdømmende. Jeg har et godt samarbeid med BV, og det er mange flotte mennesker der, men dessverre er det og mennesker som ønsker å fjerne barn litt for fort. Jeg kan jo snu på det og si at jeg håper virkelig ikke du jobber i BV og er en av de som ønsker å rive barn vekk fra foreldre pga f.eks dårlig økonomi. For jeg har vært borti en del av de også. Vi SAMARBEIDER med barnevernet og får de til å sette inn tiltak istedenfor å fjerne barnet når dette er fullt mulig, hva er galt med det?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nok bedre rustet enn mange. Hvis du mener det er riktig å rive et barn vekk fra sin mor fordi hun dessverre var dårlig stilt økonomisk og derfor ba BV om hjelp, så er ikke du et menneske jeg ønsker å diskutere noe som helst med. Barn skal ikke utsettes for vold (slike saker jobber ikke jeg og etaten min med) Vi jobber med saker hvor barn ikke utsettes for vold, rus, omsorgssvikt og slike ting (joda, vi er godt informerte) At du mener at min bakgrunn skal stoppe meg fra å jobbe med barn er jo veldig forhåndsdømmende. Jeg har et godt samarbeid med BV, og det er mange flotte mennesker der, men dessverre er det og mennesker som ønsker å fjerne barn litt for fort. Jeg kan jo snu på det og si at jeg håper virkelig ikke du jobber i BV og er en av de som ønsker å rive barn vekk fra foreldre pga f.eks dårlig økonomi. For jeg har vært borti en del av de også. Vi SAMARBEIDER med barnevernet og får de til å sette inn tiltak istedenfor å fjerne barnet når dette er fullt mulig, hva er galt med det?

Hva er det du jobber med hvis jeg kan spørre? Siden du kan forhindre at barna blir tatt uten god nok grunn? Gjør bv dette med vilje?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du jobber med hvis jeg kan spørre? Siden du kan forhindre at barna blir tatt uten god nok grunn? Gjør bv dette med vilje?

Jeg jobber innenfor rettsapparatet (staten) og blir koblet inn der hvor det skal undersøkes dypere hvorfor BV vil fjerne barnet/barna. Vi har da blitt kontaktet av andre etater, og kun en gang var vi enige med BV i at barnet burde fjernes (her var da mor såpass psykisk ustabil at barnet ikke hadde det godt) Men de fleste saker vi har gjelder dårlig økonomi hos foreldre, og her jobber vi hardt for at BV skal sette inn tiltak istedenfor. Mye kan gjøres, og det beste for barnet er å være hos mor, far eller foreldrene så lenge disse er gode omsorgspersoner. At BV vil fjerne barn på slike grunnlag er noe jeg synes er forkastelig, og det er DET jeg om mine kollegaer jobber for at ikke skal skje. Det er kanskje verdt å nevne at i de fleste saker vi har er det foreldrene selv som har gått til BV for å få hjelp, men istedenfor blir møtt med at BV ønsker omsorgsovertakelse. Dessverre er det mennesker som ikke burde jobbet i BV, men de aller aller fleste er flotte mennesker som kun ønsker det beste for barna.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber innenfor rettsapparatet (staten) og blir koblet inn der hvor det skal undersøkes dypere hvorfor BV vil fjerne barnet/barna. Vi har da blitt kontaktet av andre etater, og kun en gang var vi enige med BV i at barnet burde fjernes (her var da mor såpass psykisk ustabil at barnet ikke hadde det godt) Men de fleste saker vi har gjelder dårlig økonomi hos foreldre, og her jobber vi hardt for at BV skal sette inn tiltak istedenfor. Mye kan gjøres, og det beste for barnet er å være hos mor, far eller foreldrene så lenge disse er gode omsorgspersoner. At BV vil fjerne barn på slike grunnlag er noe jeg synes er forkastelig, og det er DET jeg om mine kollegaer jobber for at ikke skal skje. Det er kanskje verdt å nevne at i de fleste saker vi har er det foreldrene selv som har gått til BV for å få hjelp, men istedenfor blir møtt med at BV ønsker omsorgsovertakelse. Dessverre er det mennesker som ikke burde jobbet i BV, men de aller aller fleste er flotte mennesker som kun ønsker det beste for barna.

Det er rart det der. Har egentlig aldri hørt om saker hvor barna blir tatt pga dårlig økonomi? Da må det isåfall være så dårlig at foreldre har ikke mat i kjøleskapet og lever på kattemat eller noe sånt. Men har lest at det blir fattet omsorgsovertakelse pga dårlig blikkkontakt eller overanalyse av omsorgsevne til de grader at det er nesten umulig å klare. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er rart det der. Har egentlig aldri hørt om saker hvor barna blir tatt pga dårlig økonomi?

Ifølge Bufdir, er dårlig økonomi den første av alle grunnene:

"Det er store individuelle variasjoner mellom foreldre som er fratatt omsorgen, men mange har utfordringer på flere områder. 

Foreldrenes utfordringer
  • har vanskelige levekår – dårlig økonomi og dårlige boforhold
  • står utenfor arbeidslivet og mottar sosiale ytelser
  • har utfordringer knyttet til rus"
  • ........

https://www.bufdir.no/barnevernsforeldre/Hvem_er_foreldrene/

Anonymkode: ba74f...21f

Skrevet

Om det kun ble gjort i tilfeller der barn ble utsatt for overgrep eller vold så hadde jeg ikke sagt noe.

Skrevet

Barnets beste kan jo fint være den stabiliteten han har i dag og den kvaliteten han får på omsorgen pr. nå. At foreldrene sørger er ikke medvirkende til å gi HAM et dårligere liv, så her blander du barnevern med foreldrevern.

Hvis dem har sjort en feil så skal da ikke barne lide av det. Selv om det vil være opprivende å forlate fosterfamilien så vil det være en glede for han senere i livet å ha et godt forhold til sine biologiske foreldre og søsken. 

Blander absolutt ikke inn foreldrevern, men foreldrene har to eldre søsken som bor sammen med dem nå og dem har fått rettens medhold til at minste ungen skal få komme hjem.

Kan ikke prøve å forstå engang hvordan det hadde vært å miste ungen på sykehuset rett etter fødselen. Her er det barnevernet som har feilet og de må da rette det opp.

Mener du også at en unge som blir kidnappet som liten kan fortsette å bo med kidnapperen om ungen har vært der lenge. Kanskje satt litt på spissen men både for ungen og foreldrene så er det begått et alvorlig overtramp. 

Lurer på om du hadde vært like overbevist om at det var barnets beste å fortsette å bo hos fostermoren om det var snakk om din unge....empati er en fin ting ikke alle forunt.

Skrevet

Jeg føler at jeg må gjenta meg hele tiden. Jeg skriver hver gang "så lenge det ikke er vold i bildet" Når barnevernet ønsker å ta barn fra foreldre pga dårlig råd f.eks så stepper vi inn, og det har skjedd flere ganger. Det skulle være helt unødvendig å ta et barn fra foreldre fordi de sliter med økonomien. Da setter man heller inn tiltak. Ang å ta barn fra fødselen så har det jo vært flere saker hvor etter domsavsigelse at barnet skal tilbakeføres etter en stund. I denne saken så må man jo stole på at rettsapparatet vet hva de gjør etter å ha gått grundig gjennom saken, ikke sant?

Det fins mange ting som er like graverende som vold. Og det pakkes alt sammen inn i sekkebegrepet «omsorgssvikt». Å komme ut av et hjem der omsorgen ikke holder mål, er også akutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...