Gå til innhold

Spørsmål ang. barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter mye omtale i media og de faktiske lovbrudd fra bv sin side flere steder i landet, har jeg litt spørsmål her og håper at noen som jobber innen etaten vil svare meg på det. 

1. Dersom tingretten har vurdert det slik at foreldrene skal få tilbake omsorgen for sitt barn, hvorfor holder barnevernet tilbake barnet fordi de er uenige med avgjørelsen? Har de i det hele tatt lov til å gjøre det? 

2. Har noen som har vært på et opphold på foreldre og barn senteret faktisk beholdt barna sine til slutt? Leser stadig at dette er et hjelpetiltak som bv tilbyr, men har aldri lest om noen som har beholdt barna sine etter et slik opphold. 

Og en ting til. Vil det komme noen nye lover ang barnevernet nå i fremtiden? Takk for svar!

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber ikle innen etaten, men:

1: en dom som er rettskraftig må man rette seg etter. Dersom avgjørelsen fra tingretten blir anket, er den ikke rettskraftig og dermed leveres ikke barna tilbake før dette foreligger

2: kjenner til et foreldrepar som var på slikt hjem i 3 mnd. De har barnet boende hjemme hos seg fortsatt, men med jevnlig oppfølging av barnevernet. Er 2 år siden de var der. 

Nye lover for barnevernet er det ikle barnevernet som bestemmer, så det vet de lite om før det er reelt.

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber ikle innen etaten, men:

1: en dom som er rettskraftig må man rette seg etter. Dersom avgjørelsen fra tingretten blir anket, er den ikke rettskraftig og dermed leveres ikke barna tilbake før dette foreligger

2: kjenner til et foreldrepar som var på slikt hjem i 3 mnd. De har barnet boende hjemme hos seg fortsatt, men med jevnlig oppfølging av barnevernet. Er 2 år siden de var der. 

Nye lover for barnevernet er det ikle barnevernet som bestemmer, så det vet de lite om før det er reelt.

Anonymkode: cbfc0...430

Aha. Okei, da skjønner jeg. Trodde det var slik at barnevernet har såpass makt at de nektet å levere barna ut selv om dommen er rettskraftig. Men blir det lagt anke på bordet så da skjønner jeg. 

Kjekt å høre at noen har gode historie fra slike sentre. Lesere stadig om de som ikke får barna sine med seg hjem igjen. At dersom man får opphold på et slikt senter så er det egentlig bare en vei det går. 

Jeg tror at det kommer nye lover hele tiden, og nå er det vel valgtider snart, så får vi håpe at rettssikkerheten blir bedre for foreldre og barn. Sier ikke at den er dårlig nå heller, men alt kan forbedres 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå hvordan bv klarer å «hale ut tilbakeføring» av barnet etter en rettskraftig dom. Det er da straffbart? Forstår ingenting jeg.. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i etaten, men har fire barn så det har jo vært noen barnevernssaker i miljøet rundt dem noen ganger.

Jeg vet om tre stykker som har vært på slike hjem, to stykker når barnet var baby og ei var på en slik institusjon med barnet sitt når barnet gikk på barneskolen. Alle tre har barna hos seg fremdeles, noe oppfølging fra barnevernet, men fungerer greit. 

Eneste tilfellene jeg har hørt om hvor de har mistet barna etter slike opphold er i media, så jeg regner med at fakta er noe helt annet enn det inntrykket du sitter med fra media. Hvor mange tror du er på et slikt hjem i løpet av et år, og hvor mange av dem leser vi om i media? Barnevernet går aldri til media, det er det bare foreldre som gjør...

Anonymkode: 1f9b3...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jobber ikke i etaten, men har fire barn så det har jo vært noen barnevernssaker i miljøet rundt dem noen ganger.

Jeg vet om tre stykker som har vært på slike hjem, to stykker når barnet var baby og ei var på en slik institusjon med barnet sitt når barnet gikk på barneskolen. Alle tre har barna hos seg fremdeles, noe oppfølging fra barnevernet, men fungerer greit. 

Eneste tilfellene jeg har hørt om hvor de har mistet barna etter slike opphold er i media, så jeg regner med at fakta er noe helt annet enn det inntrykket du sitter med fra media. Hvor mange tror du er på et slikt hjem i løpet av et år, og hvor mange av dem leser vi om i media? Barnevernet går aldri til media, det er det bare foreldre som gjør...

Anonymkode: 1f9b3...aa0

Dårlige foreldre, I might add... for når man går til media, da driter man i barnas anonymitet og krav på privatliv!

Anonymkode: af668...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dårlige foreldre, I might add... for når man går til media, da driter man i barnas anonymitet og krav på privatliv!

Anonymkode: af668...903

Er litt enig der. Hadde aldri gått til media for sånne ting. Men lurer fortsatt på hvordan bv klarer å holde tilbake barn etter rettskraftig dom? 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her ser man jo bare foreldrenes side av saken da. Men barnet ble tatt noen timer etter fødsel og er nå 2 år. De eneste foreldrene det kjenner er fosterforeldrene og det kan ikke tilbakeføres tvert, men over tid. Om barnevernet er til hinder for tilbakeføringen vet man ikke når man kun har en av 3 sider av saken. 

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette er graverende. Hvordan kan de gjøre det? Dommen er jo rettskraftig. Jeg reagerer og her på at det ser ut som fostermor tenker mer på seg selv, hun er selvfølgelig glad i barnet, men er man fostermor er ikke det det samme som at man kan ha barnet til det er vokst opp. Men som du sier, hvordan kan BV ikke rette seg etter en rettskraftig dom? Jeg forstår ingenting jeg. 

Anonymkode: 8d5cf...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her ser man jo bare foreldrenes side av saken da. Men barnet ble tatt noen timer etter fødsel og er nå 2 år. De eneste foreldrene det kjenner er fosterforeldrene og det kan ikke tilbakeføres tvert, men over tid. Om barnevernet er til hinder for tilbakeføringen vet man ikke når man kun har en av 3 sider av saken. 

Anonymkode: cbfc0...430

Merkelig at ikke dette gjelder begge veier. De tar jo barn som er eldre fra foreldre og putter i fosterhjem. De eneste barnet da kjenner er jo forldrene. Jeg ble selv satt i fosterhjem da jeg var 8 år, etter ca 4 måneder turde ikke BV annet enn å sende meg tilbake til moren min. Da var jeg blitt innlagt på barnepsykiatrisk pga depresjon etter savnet av mamma. Dette må jo gå begge veier, barna er jo selvfølgelig knyttet til foreldrene sine, men blir jo tatt fra de og plassert i fremmed hjem (i deres øyne) Da snakker vi selvfølgelig ikke om barn som blir utsatt for vold, der må de bli tatt vekk, men ellers må BV bli mye flinkere til å sette inn hjelpetiltak og her er BV i mange kommuner veldig flinke, men fortsatt en lang vei å gå.

Anonymkode: 8d5cf...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at ikke dette gjelder begge veier. De tar jo barn som er eldre fra foreldre og putter i fosterhjem. De eneste barnet da kjenner er jo forldrene. Jeg ble selv satt i fosterhjem da jeg var 8 år, etter ca 4 måneder turde ikke BV annet enn å sende meg tilbake til moren min. Da var jeg blitt innlagt på barnepsykiatrisk pga depresjon etter savnet av mamma. Dette må jo gå begge veier, barna er jo selvfølgelig knyttet til foreldrene sine, men blir jo tatt fra de og plassert i fremmed hjem (i deres øyne) Da snakker vi selvfølgelig ikke om barn som blir utsatt for vold, der må de bli tatt vekk, men ellers må BV bli mye flinkere til å sette inn hjelpetiltak og her er BV i mange kommuner veldig flinke, men fortsatt en lang vei å gå.

Anonymkode: 8d5cf...d60

Jeg ble også plassert i fosterhjem og jeg ble der til jeg var 18, nesten 19. Jeg savnet foreldrene mine, spesielt mamma, fryktelig, men likevel hadde det aldri fungert å sende meg hjem igjen. 

Barnevernet skal ikke fjerne barn om det ikke er nødvendig. Noen ganger tar de også feil og det må man selvsagt gjøre noe med, men hvilke foreldre tror du går med på en gradvis overføring til fosterhjem? I de tilfellene der det er nødvendig altså.

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med bv at ungen har tross alt bodd i fosterhjem så lenge at det ville mest sannsynlig skade han å bli tilbakeført. Det som er litt uforståelig for meg er at bv nekter å tilbakeføre selv om tingretten har lagt frem rettskraftig dom! Hvordan i huleste går det an?

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble også plassert i fosterhjem og jeg ble der til jeg var 18, nesten 19. Jeg savnet foreldrene mine, spesielt mamma, fryktelig, men likevel hadde det aldri fungert å sende meg hjem igjen. 

Barnevernet skal ikke fjerne barn om det ikke er nødvendig. Noen ganger tar de også feil og det må man selvsagt gjøre noe med, men hvilke foreldre tror du går med på en gradvis overføring til fosterhjem? I de tilfellene der det er nødvendig altså.

Anonymkode: cbfc0...430

Nei, når det gjelder vold i hjemmet må de jo ut av hjemmet (noe jeg og skrev). Men i jobben min har jeg mye kontakt med BV og vi hadde en sak hvor BV ville fjerne barnet (5 år) pga mor hadde dårlig økonomi (fantes ingen annen grunn) Dette klarte vi å forhindre og vant frem med at barnet selvfølgelig hadde det best hos mor. Tiltak ble satt i gang (noe BV ikke hadde vært interessert i å gjøre) og BV avsluttet saken etter en stund. Barnet var lykkelig hos mor og fikk alt det trengte av kjærlighet og mat selv om det ikke fikk reist på ferie eller fikk mye materielle ting. Her hadde mor selv kontaktet BV for hjelp, men BV svarte med å villa ta barnet vekk fra henne. Her er det fortsatt mye rom for bedring i BV. Ønsker å presisere at det er store variasjoner i hvilken kommune BV holder til i. Jeg har møtt fantastiske mennesker som jobber i BV og som virkelig gjør en god jobb, men jeg har og møtt mennesker der som ikke vil innrømme at de har gått over streken, eller at de har tatt feil. Mennesker som ikke er åpne for at feil kan ha skjedd bør etter min mening ikke jobbe i BV.

Anonymkode: 8d5cf...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at ikke dette gjelder begge veier. De tar jo barn som er eldre fra foreldre og putter i fosterhjem. De eneste barnet da kjenner er jo forldrene. Jeg ble selv satt i fosterhjem da jeg var 8 år, etter ca 4 måneder turde ikke BV annet enn å sende meg tilbake til moren min. Da var jeg blitt innlagt på barnepsykiatrisk pga depresjon etter savnet av mamma. Dette må jo gå begge veier, barna er jo selvfølgelig knyttet til foreldrene sine, men blir jo tatt fra de og plassert i fremmed hjem (i deres øyne) Da snakker vi selvfølgelig ikke om barn som blir utsatt for vold, der må de bli tatt vekk, men ellers må BV bli mye flinkere til å sette inn hjelpetiltak og her er BV i mange kommuner veldig flinke, men fortsatt en lang vei å gå.

Anonymkode: 8d5cf...d60

Dersom man er kommet så langt at barnet blir fjernet allerede ved fødselen så ligger det MYE under. 

Og dersom (større) barn  utsettes for omsorgssvikt, vold eller overgrep så nytter det jo ikke med gradvise omsorgsovertakelser, eller hvordan hadde du sett det for deg? 

Anonymkode: af668...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette klarte vi å forhindre og vant frem med at barnet selvfølgelig hadde det best hos mor.

Så på grunn av din egen negative fosterhjemserfaring, klarer du ikke som voksen å se at det finnes foreldre som er til skade for sine barn...? 

Sjokkerende... Du burde ikke virke i en jobb der du risikerer å la barn skades på grunn av din personlige historie.

Anonymkode: af668...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, når det gjelder vold i hjemmet må de jo ut av hjemmet (noe jeg og skrev). Men i jobben min har jeg mye kontakt med BV og vi hadde en sak hvor BV ville fjerne barnet (5 år) pga mor hadde dårlig økonomi (fantes ingen annen grunn) Dette klarte vi å forhindre og vant frem med at barnet selvfølgelig hadde det best hos mor. Tiltak ble satt i gang (noe BV ikke hadde vært interessert i å gjøre) og BV avsluttet saken etter en stund. Barnet var lykkelig hos mor og fikk alt det trengte av kjærlighet og mat selv om det ikke fikk reist på ferie eller fikk mye materielle ting. Her hadde mor selv kontaktet BV for hjelp, men BV svarte med å villa ta barnet vekk fra henne. Her er det fortsatt mye rom for bedring i BV. Ønsker å presisere at det er store variasjoner i hvilken kommune BV holder til i. Jeg har møtt fantastiske mennesker som jobber i BV og som virkelig gjør en god jobb, men jeg har og møtt mennesker der som ikke vil innrømme at de har gått over streken, eller at de har tatt feil. Mennesker som ikke er åpne for at feil kan ha skjedd bør etter min mening ikke jobbe i BV.

Anonymkode: 8d5cf...d60

Jeg har jobbet mange år i bv. Og jeg kan love deg at det at mor har dårlig økonomi ALDRI kan være eneste årsak til ønsket omsorgsovertakelse. Du kjenner nok ikke hele saken. 

Måten du ordlegger deg på gjør at jeg undrer meg over din faglige bakgrunn og kompetanse. 

Anonymkode: a49b5...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet mange år i bv. Og jeg kan love deg at det at mor har dårlig økonomi ALDRI kan være eneste årsak til ønsket omsorgsovertakelse. Du kjenner nok ikke hele saken. 

Måten du ordlegger deg på gjør at jeg undrer meg over din faglige bakgrunn og kompetanse. 

Anonymkode: a49b5...2e9

Kan jeg spørre deg da, jeg som startet tråden. Leste nettopp at du har jobbet i bv i mange år. Det at bv nekter tilbakeføring etter rettskraftig dom, hvordan har de lov til det? Og er det i det hele tatt lov? 

Er ellers enig i det du skrev. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier folk om dette generelt? Når barnevernet ikke godtar rettskraftig dom og holder ungen vekk fra foreldre, er det ikke straffbart? Kan noen forklare? Jeg er litt skremt 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva sier folk om dette generelt? Når barnevernet ikke godtar rettskraftig dom og holder ungen vekk fra foreldre, er det ikke straffbart? Kan noen forklare? Jeg er litt skremt 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Spørsmålet er om dette faktisk skjer eller om det er foreldrenes (og advokatens) utålmodighet som seirer, eller om det er sant. At de tilvennes litt etter litt er smart og helt korrekt.

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er om dette faktisk skjer eller om det er foreldrenes (og advokatens) utålmodighet som seirer, eller om det er sant. At de tilvennes litt etter litt er smart og helt korrekt.

Anonymkode: cbfc0...430

Mener det stod ingenting om noe tilvenning. Jeg sendte en link til saken lenger oppe, der står det at dommen fra tingretten fra rettskraftig (foreldrene skulle få barnet tilbake), mens bv var uenige i dommen og holdt barnet tilbake slik at det skulle gå lenger og lenger tid. Frem til det er for sent å tilbakeføre barnet. Da barnet var hos fostermoren helt fra fødselen av og nå var barnet 2 år vistnok og kjenner ikke foreldrene. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det må stilles spørsmål om ivaretakelsen av familiens rettssikkerhet i denne situasjonen. Når Høyesterett har gitt dem medhold etter at de har ventet i 1 år og 10 måneder på å få tilbake sønnen, men barnevern og fosterforeldre med hjelp av politiet gjør det de kan for å forhindre at dommen gjennomføres, står foreldrene igjen maktesløse, sier advokaten.

 

her det som stod øverst i saken som jeg sendte link til.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener det stod ingenting om noe tilvenning. Jeg sendte en link til saken lenger oppe, der står det at dommen fra tingretten fra rettskraftig (foreldrene skulle få barnet tilbake), mens bv var uenige i dommen og holdt barnet tilbake slik at det skulle gå lenger og lenger tid. Frem til det er for sent å tilbakeføre barnet. Da barnet var hos fostermoren helt fra fødselen av og nå var barnet 2 år vistnok og kjenner ikke foreldrene. 

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Det var høyesterett sin dom. De har ventet i ett år og 10 mnd på dommen og barnet er da blitt to år i mellomtiden. Barnevernet lot foreldrene se barnet for å la det gå mot tilbakeføring, men barnet er skeptisk til sine foreldre. De holdt barnet tilbake litt fordi det var skeptisk til foreldrene og dermed vanskelig å tilpasse. Det er advokaten til foreldrene som hevder at barnevernet trenerer til barnet blir for stort for tilbakeførsel. 

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var høyesterett sin dom. De har ventet i ett år og 10 mnd på dommen og barnet er da blitt to år i mellomtiden. Barnevernet lot foreldrene se barnet for å la det gå mot tilbakeføring, men barnet er skeptisk til sine foreldre. De holdt barnet tilbake litt fordi det var skeptisk til foreldrene og dermed vanskelig å tilpasse. Det er advokaten til foreldrene som hevder at barnevernet trenerer til barnet blir for stort for tilbakeførsel. 

Anonymkode: cbfc0...430

Ja men betyr det ingenting når høyeste rett har satt sin dom? Mener det stod ingenting om samvær og at bv var åpen for tilbakeføring. Men skal lese en gang til.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja men betyr det ingenting når høyeste rett har satt sin dom? Mener det stod ingenting om samvær og at bv var åpen for tilbakeføring. Men skal lese en gang til.

Anonymkode: 4fbbc...fb8

Foreldrene har hatt samvær, men advokaten mener at forstermors triste følelser overføres til barnet og derfor blir det vanskelig for barnet å venne seg til mor og far. Hvilken rolle politiet har i dette står det veldig lite om. Kun at de støtter barnevernet. Spørsmålet om hvorfor barnevernet har bedt de om bistand er ubesvart.

Anonymkode: cbfc0...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...