Gå til innhold

Hvor vanlig er det med varmrett i bursdagsselskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi brukar alltid å ha påsmurde rundstykker (med lieggerøre, laks OL) , eller/og pizzabollar t.d. framme ilag med kakene, så kan dei som er svoltne ete noko anna enn kake på tom mage. Inviterer vanlegvis mellom 2-4 eingong, alt ettersom. Laurdag eller søndag. 

Fasinerande høgt engasjement i ein tråd om varmmat eller ikkje i bursdagskalas altså😂😂😂

Anonymkode: 79f62...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

«Lærere er ferdig senest kl 15.»

Forstår at du ikke er lærer.

Anonymkode: 6dd78...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen: Du stiller et spørsmål, og blir sur når folk svarer at de gjør ting annerledes. Hvorfor?

Anonymkode: 0c4c8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferdige 15, og rekker reise hjem, hente barn, lage og spise middag før 16? Imponerende...

Anonymkode: 7f269...c6d

Ja, jeg skjønner at det visstnok er det. 

Jeg har 5 min mellom jobb og hjem. Middag tar max 30 min å lage, så da er vi ferdig lenge før kl 17. 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tre kvarter til å kjøre hjem, hente og lage mat. Kjenner jeg lurer veldig på hva slags mat dere spiser. Det er ikke noe avansert eller varmt skjønner jeg😂

Anonymkode: 7f269...c6d

Åh, så søtt. Prøver seg med litt hersketeknikk. Ler så jeg griner og alt. 

 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør igjen: Du stiller et spørsmål, og blir sur når folk svarer at de gjør ting annerledes. Hvorfor?

Anonymkode: 0c4c8...650

Hvor er jeg sur? Jeg er litt sjokkert over engasjementet over vår hverdag, faktisk. Jeg blir faktisk beskyldt for å lyve om arbeidstider, åpningstider og jeg vet ikke hva... piksnodig. 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er jeg sur? Jeg er litt sjokkert over engasjementet over vår hverdag, faktisk. Jeg blir faktisk beskyldt for å lyve om arbeidstider, åpningstider og jeg vet ikke hva... piksnodig. 

Anonymkode: 98368...5fd

Du fremstår ganske sur i innleggene dine. 

Ingen beskylder deg for å lyve. Men, det er tydelig at du bor et sted hvor åpningstider og andre ting, ikke representerer gjennomsnittet ellers i Norge. 

Anonymkode: 0c4c8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår ganske sur i innleggene dine. 

Ingen beskylder deg for å lyve. Men, det er tydelig at du bor et sted hvor åpningstider og andre ting, ikke representerer gjennomsnittet ellers i Norge. 

Anonymkode: 0c4c8...650

Jo, jeg blir beskyldt for å lyve og for å leve i en eventyrverden. Faktisk 🙄😂

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har jeg fått fastslått at vi er en sjelden gjeng her i byen som sjelden/aldri serverer varmmat i bursdagsfeiringer på dag/ettermiddagstid. 

Vi er også provoserende rare som har arbeidstid mellom kl 7 og 15.30. 

Vi er en kuriositet som er ferdig med middag og klar til selskap kl 17. 

Jeg er takknemlig og glad for at hverdagen min går såpass bra opp at jeg slipper å bruke hele ettermiddagen på å haste fra jobb til henting til middag til lekser til trening til selskap! For et kav! 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Jeg skjønner at det er irriterende at svarene fokuserer på hvordan hverdagslivet er lagt opp der du bor. Samtidig synes jeg du er like lite forståelsesfull for andres hverdagslogistikk. Det er kanskje vanskelig å forstå, men jeg tror de færreste i Norge har en hverdag der abeidsdagen begynner kl 07 og barnehagen er stengt 16.15. 

Jeg serverer alltid varmmat før kaffe og kaker, i hvert fall i «voksenbursdag». 

Vårt hverdagsliv består av at alle fem er ute av døra senest åtte, men veldig sjelden noen drar før sju. Familien er kanskje samlet igjen ca kl fem. Da er som regel minst en på trening, men vi har som regel middag i femtiden. Ungene gjør heldigvis lekser selv når de kommer hjem fra skolen. Familiebursdagene legges helst til helgen, det blir for travelt i hverdagen. Vår utvidete familie har omtrent samme liv som oss - alltid et barn eller fire som er på trening eller kamp hvis noe planlegges på en hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg skjønner at det er irriterende at svarene fokuserer på hvordan hverdagslivet er lagt opp der du bor. Samtidig synes jeg du er like lite forståelsesfull for andres hverdagslogistikk. Det er kanskje vanskelig å forstå, men jeg tror de færreste i Norge har en hverdag der abeidsdagen begynner kl 07 og barnehagen er stengt 16.15. 

Jeg serverer alltid varmmat før kaffe og kaker, i hvert fall i «voksenbursdag». 

Vårt hverdagsliv består av at alle fem er ute av døra senest åtte, men veldig sjelden noen drar før sju. Familien er kanskje samlet igjen ca kl fem. Da er som regel minst en på trening, men vi har som regel middag i femtiden. Ungene gjør heldigvis lekser selv når de kommer hjem fra skolen. Familiebursdagene legges helst til helgen, det blir for travelt i hverdagen. Vår utvidete familie har omtrent samme liv som oss - alltid et barn eller fire som er på trening eller kamp hvis noe planlegges på en hverdag. 

Jeg har full forståelse for at andre har andre arbeidstider og muligheter enn oss, men jeg går naturligvis ut fra vår situasjon når jeg planlegger div feiringer. 

Og siden de fleste som kommer i selskap kl 17 alt har vært hjemme en god stund så er det altså ikke vanlig med middagsservering i vår omgangskrets. Jeg visste faktisk talt ikke at våre arbeids- og åpningstider var så unike (SFO stenger for øvrig kl 15.30 her 🙈), så derfor lurte jeg på om det virkelig var så utbredt med middagsmat i selskaper. Det er det tydligvis og vi er en unik liten gjeng på siden av samfunnet når det gjelder dette 😉😅

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har full forståelse for at andre har andre arbeidstider og muligheter enn oss, men jeg går naturligvis ut fra vår situasjon når jeg planlegger div feiringer. 

Og siden de fleste som kommer i selskap kl 17 alt har vært hjemme en god stund så er det altså ikke vanlig med middagsservering i vår omgangskrets. Jeg visste faktisk talt ikke at våre arbeids- og åpningstider var så unike (SFO stenger for øvrig kl 15.30 her 🙈), så derfor lurte jeg på om det virkelig var så utbredt med middagsmat i selskaper. Det er det tydligvis og vi er en unik liten gjeng på siden av samfunnet når det gjelder dette 😉😅

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lurer veldig på hvor du bor. Minner litt om et par bygder på Sørlandet, hvor alle er medlem i samme menighet, mammaer er hjemme eller jobber deltid, og åpningstider i barnehage og sfo hindrer at folk kan bo der med to fulltidsarbeidende foreldre. 

Men, sett bort fra både hvor du bor og hvordan folk i din omgangskrets organiserer livet sitt. Jeg synes det er dårlig folkeskikk, på grensen til frekt, å invitere folk i selskap, vite at de kjøper gaver og tar seg tid til oss, og så ikke en gang gi dem varm mat. Det er en utbredt holdning/skikk, hos de aller fleste i min familie og bekjentskapskrets, men jeg ser at det gjøres annerledes hos dere. 

Anonymkode: 59f70...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer veldig på hvor du bor. Minner litt om et par bygder på Sørlandet, hvor alle er medlem i samme menighet, mammaer er hjemme eller jobber deltid, og åpningstider i barnehage og sfo hindrer at folk kan bo der med to fulltidsarbeidende foreldre. 

Men, sett bort fra både hvor du bor og hvordan folk i din omgangskrets organiserer livet sitt. Jeg synes det er dårlig folkeskikk, på grensen til frekt, å invitere folk i selskap, vite at de kjøper gaver og tar seg tid til oss, og så ikke en gang gi dem varm mat. Det er en utbredt holdning/skikk, hos de aller fleste i min familie og bekjentskapskrets, men jeg ser at det gjøres annerledes hos dere. 

Anonymkode: 59f70...396

Jeg bor ikke på Sørlandet, det er ikke veldig mange hjemmeværende kvinner her og jeg bor ikke i en bygd 🤪

Nå vet ikke jeg hva slags kaker du serverer, men det er ingenting kjipt med vårt kakebord altså (det var et nytt argument i kritikken da). Jeg baker og styrer i flere dager, dekker pent bord og pynter huset. 

Jeg må faktisk le litt av det liksom settes større pris på gjestene om man serverer pølse i brød eller tomatsuppe enn gode hjemmelagde kaker, boller og sveler. 

Noen er visst litt høye på seg selv 😉

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ultrakjipt å komme i selskap og ikke få ordentlig mat. Vi har stor familie som kommer langveisfra, så det er en fornærmelse å avspise dem med kaker synes jeg.

Har en bror som har nytt godt av familiemiddager i alle de år. Nå har han, som attpåklatt fått første barn og de serverer bare kaker. Jeg synes det er absurd å spise kaker og drikke kaffe i 3 timer.

Anonymkode: 32aff...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan du ikke si hvor du bor da? Er jo ikke gitt informasjon som gjør at noen vet hvem du er.

 

litt rart at det kun er et sted i Norge det barnehagene åpner ca 6.30 (folk må jo rekke jobb kl 7) og stenger 16.15. 

Anonymkode: ff27c...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan du ikke si hvor du bor da? Er jo ikke gitt informasjon som gjør at noen vet hvem du er.

 

litt rart at det kun er et sted i Norge det barnehagene åpner ca 6.30 (folk må jo rekke jobb kl 7) og stenger 16.15. 

Anonymkode: ff27c...391

Du tror det kun er ett sted i hele landet med disse åpningstidene (barnehagene har åpent 6.45-16.15)? 

Det er mulig det, altså, men jeg har aldri tenkt over at det er så spesielt. De aller fleste som jobber dag rekker å levere og hente innen det. Som sagt så er det korte avstander her. 

Men vi kommer litt bort fra hi som omhandlet varmmat i selskaper?

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tippar du er vestlending, har aldri høyrt om vestlendingar snakke om eit kjipt kakebord, det finst nemleg ikkje her😊😊. Og når ein lagar ørten forskjellige kaker, og alle forventar netopo det òg ikkje middagsmat, så er det heilt strålande å servere kaker utan middag først! 

Anonymkode: 79f62...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker her. SFO åpner 0730 og stenger 1700. Dette tilpasset folks arbeidsliv her. Som sagt tidligere har jeg stort sett middag kl 18 eller senere. Hadde jeg invitert folk over til meg i tidsrommet 1600 til 1900, ville jeg servert (varm) MAT før kaker.

Anonymkode: 2b030...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan SFO stenge 15.30? Hva er poenget med SFO da? Det må da være mange som slutter på jobb kl.16?

Anonymkode: 46cdb...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Steinerbarnehager åpner 07:30 og stenger ca 16:15. Men at lærere og helsepersonalet er ferdig kl 15 er nok en sjeldenhet. Vaktskifte hos de fleste i helsevesenet gjør at man ikke er ferdig før tidligst 15:30.

 

De fleste serverer nok varmretter i bursdag, men man gjør som man ønsker selv. 

Anonymkode: 876b2...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Mange barnehager har åpent til 17.00. Mange vakter i hesevesenet er ferdig 15.30. Mange i butikk er ferdig tidligst 15,30

Anonymkode: bfbb0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lærer med problemer med leseforståelsen? Eller bare generelt vrang? 

Jeg skriver at barnehagene stenger kl 16.15. 

Hvorfor tror du jeg lyver? 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Men alle bor jo ikke i din by hvor tydeligvis alle er ferdig på jobb klokken 15.00 hver dag, så hvorfor spør du egentlig? Du blir jo sur over svarene du får 😂

Anonymkode: bfbb0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan SFO stenge 15.30? Hva er poenget med SFO da? Det må da være mange som slutter på jobb kl.16?

Anonymkode: 46cdb...282

Det syns jeg også er merkelig, men det kommer vel kanskje av tilbud og etterspørsel? Vi har behov for SFO til ca kl 15, så det har jeg ikke engasjert meg i. 

Men med stengetid kl 15.30 hjelper man jo ikke dem som slutter på det tidspunktet engang, for de trenger jo uansett 5-15 min å komme seg fra jobb til skolen. Men det viser kanskje at det er svært vanlig å slutte jobb rundt kl 15 det da... 😉

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO kan ikke stenge 15.30. Du vil ikke svare på hvor dette er, så jeg tror deg rett og slett ikke.

Anonymkode: 67c4b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

SFO kan ikke stenge 15.30. Du vil ikke svare på hvor dette er, så jeg tror deg rett og slett ikke.

Anonymkode: 67c4b...228

Og det er helt greit, kjære deg. 

 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tippar du er vestlending, har aldri høyrt om vestlendingar snakke om eit kjipt kakebord, det finst nemleg ikkje her😊😊. Og når ein lagar ørten forskjellige kaker, og alle forventar netopo det òg ikkje middagsmat, så er det heilt strålande å servere kaker utan middag først! 

Anonymkode: 79f62...84f

Jeg (ikke HI) er vestlending, og har ALDRI opplevd middag i familiebursdager! Men oftest mange forskjellige kaker. 🙂 

I barnebursdager er det vanligvis pølse med brød, pizza eller noe annet enkelt før kaker. 

Anonymkode: 069c8...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...