Gå til innhold

Hvor vanlig er det med varmrett i bursdagsselskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser i flere tråder at det er en selvfølge å servere varmrett i ‘voksenselskap’ til barna. 

Jeg har aldri hverken opplevd å få eller servere annet enn kaker og boller i et ettermiddagsselskap. 

Vi ber som regel til selskap rundt kl 17, og det blir for lenge å vente med middag på hverdagene. Så da spiser folk middag hjemme, og får kaffe og kaker i selskapet. 

Kanskje det er forskjell på by og land? Vi bor i en liten by hvor de fleste har kort vei mellom jobb og hjem og er ferdig med middag rundt kl 16. 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor litt unna alle familiemedlemmer, så ett selskap betyr litt reisevei og når de først er her så blir de her litt lengre enn om det kun hadde vært kaffe og kaker. Vi bor ikke veldig langt unna, men nok til at det ikke bare blir en svipptur innom. I min familie er dette ganske normalt også. I farens side av familien er det ikke normalt, men de fleste har faktisk begynt å gjøre det samme siden de syns det blir hyggeligere. 

Anonymkode: 96d64...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familieselskap i forbindelse med bursdag, så blir det alltid servert varm rett først, og så kaker og is til dessert. 

Det gjelder også barna. 

Anonymkode: 0c4c8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdige m middag kl 16? Er det ingen som jobber i byen du bor i? Jeg har 5 min reisevei til jobb men har vel ikke spist middag kl 16 for det

 

Anonymkode: 4922b...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferdige m middag kl 16? Er det ingen som jobber i byen du bor i? Jeg har 5 min reisevei til jobb men har vel ikke spist middag kl 16 for det

 

Anonymkode: 4922b...f35

Nei. Ingen jobber her. 

🤪

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det varmmat i alle selskaper, både for voksne og barn. Da jeg vokste opp var det mer vanlig med bare kaker. Bor i omtrent like stor by nå som da, men på forskjellige kanter av landet.

Anonymkode: 574ab...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid mat før kake i familiebursdag. Pleier å lage gryte av noe slag og foccacia. Har også lagt pulled chicken med masse godt tilbehør. 

Alltid selskap i helgen, på hverdager så er jeg sjelden hjemme før 16.30-17 og mannen er hjemme 18. Det er kamper og treninger for meg og ungene gjennom uka så det hadde vært stress med den ene dagen vi ikke har noe i kalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. Her er jo folk på jobb til klokken 16, og så skal man lage maten også, så sjeldent man får i seg middag før nærmere kl 17 uansett. Hadde jeg blitt invitert i besøk så tidlig på en hverdag hadde jeg faktisk forventet å få middag først. Om det er i helgene kan vi invitere/bli invitert på bare kaffemat, men da gjerne ikke før kl. 18.

Anonymkode: 1bc93...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer dere til klokken 17 på en hverdag må dere ha mat også. Kake på tom sulten magen er pyton. Selv om dere ikke jobber og ikke klarer å vente så lenge jobber nok venner og familie, iallfall de fleste, og rekker ikke alltid mat mellom jobb og et så tidlig selskap på en hverdag. Dere får ta et mellommåltid hvis dagen blir for lang for dere.

Selskap 17 i helg kan være uten mat, men skriv det da i invitasjonen eller si ifra, for folk flest forventer mat da det er vanlig.

Anonymkode: 488e7...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inviterer dere til klokken 17 på en hverdag må dere ha mat også. Kake på tom sulten magen er pyton. Selv om dere ikke jobber og ikke klarer å vente så lenge jobber nok venner og familie, iallfall de fleste, og rekker ikke alltid mat mellom jobb og et så tidlig selskap på en hverdag. Dere får ta et mellommåltid hvis dagen blir for lang for dere.

Selskap 17 i helg kan være uten mat, men skriv det da i invitasjonen eller si ifra, for folk flest forventer mat da det er vanlig.

Anonymkode: 488e7...383

Ærlig talt, tror du ikke vi kjenner vår egen familie og deres rutiner, eller 😂

Jeg skriver jo at de fleste er ferdige med middag til kl 16. Hvorfor tror du jeg lyver?

Og som sagt er det ingen i familien, på noen av sidene, som serverer varmrett i bursdagsselskap. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier alltid å ha varmmat i familiebursdag, familien har 1-2 timer å kjøre så vi pleier å invitere til kl 13.00 ca  🙂, så får vi litt tid sammen 🙂

Anonymkode: 4c799...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når er dere ferdig på jobb, om dere rekker å være ferdig med middag til kl 16? De fleste vil aldri rekke det, hvis de har typisk arbeidsdag fra 08:00-15:30. 

Vi pleier alltid å servere noe middag når vi har bursdagbesøk, både til voksne og barn. Hvis jeg ble invitert i besøk kl 17, hadde jeg hatt en forventning om noe «skikkelig» mat først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Polly-Esther skrev:

Men når er dere ferdig på jobb, om dere rekker å være ferdig med middag til kl 16? De fleste vil aldri rekke det, hvis de har typisk arbeidsdag fra 08:00-15:30. 

Vi pleier alltid å servere noe middag når vi har bursdagbesøk, både til voksne og barn. Hvis jeg ble invitert i besøk kl 17, hadde jeg hatt en forventning om noe «skikkelig» mat først.

De fleste av oss som har dagjobb er ferdige kl 15. Så er det flere som jobber offshore og skift. Besteforeldre er pensjonister og har fri hele dagen. 

Så i min familie har vi det sånn, skjønner dere. Det er altså vanskelig å skjønne for så mange??

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi pleier alltid å ha varmmat i familiebursdag, familien har 1-2 timer å kjøre så vi pleier å invitere til kl 13.00 ca  🙂, så får vi litt tid sammen 🙂

Anonymkode: 4c799...9ab

Da skjønner jeg jo at det stilles andre ‘krav’ til servering. 

Men kaffe og kaker etter middag passer supert for oss. Og de fleste jeg omgås, faktisk. 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss som har dagjobb er ferdige kl 15. Så er det flere som jobber offshore og skift. Besteforeldre er pensjonister og har fri hele dagen. 

Så i min familie har vi det sånn, skjønner dere. Det er altså vanskelig å skjønne for så mange??

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Det er bare uvanlig at en hel familie har jobber som sammenfaller med at alle har spist middager innen kl. 16. At noen har det sånn ja, men for folk flest vil nok mange ha det slik at de ikke er ferdig på jobb før tidligst kl. 16.

Anonymkode: 1bc93...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feirer vi bursdag på dagen vår, om det er helg eller hverdag. Invitere da til åpent hus alt fra kl.17. Da serveres det varmmat, da de fleste ikke har rukket å spist etter jobb. 

Anonymkode: 6d755...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her feirer vi bursdag på dagen vår, om det er helg eller hverdag. Invitere da til åpent hus alt fra kl.17. Da serveres det varmmat, da de fleste ikke har rukket å spist etter jobb. 

Skriver alltid i invitasjonen om hvilken mat det er.

Anonymkode: 6d755...e8b

 

Anonymkode: 6d755...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare uvanlig at en hel familie har jobber som sammenfaller med at alle har spist middager innen kl. 16. At noen har det sånn ja, men for folk flest vil nok mange ha det slik at de ikke er ferdig på jobb før tidligst kl. 16.

Anonymkode: 1bc93...865

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss som har dagjobb er ferdige kl 15. Så er det flere som jobber offshore og skift. Besteforeldre er pensjonister og har fri hele dagen. 

Så i min familie har vi det sånn, skjønner dere. Det er altså vanskelig å skjønne for så mange??

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Men du skjønner jo heller ikke. Dagjobb som du kaller det, det har vi også. Og ingen jeg kjenner med dagjobb har spist middag kl 16. 

Anonymkode: 4922b...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss som har dagjobb er ferdige kl 15. Så er det flere som jobber offshore og skift. Besteforeldre er pensjonister og har fri hele dagen. 

Så i min familie har vi det sånn, skjønner dere. Det er altså vanskelig å skjønne for så mange??

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Ja, det er litt vanskelig å forstå 😅. Men helt greit, så lenge du vet at dette ikke er gjennomsnittlig. Hvis det bare er familien din og alle har lik situasjon; hva er det egentlig du lurer på? Kan du ikke bare spørre dem det gjelder om de klarer seg med kake? Hvis det er er generelt spørsmål, så ser du jo av svarene her at meningene er litt mer delte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner jo heller ikke. Dagjobb som du kaller det, det har vi også. Og ingen jeg kjenner med dagjobb har spist middag kl 16. 

Anonymkode: 4922b...f35

Men i min familie har vi det. Og jeg går selvsagt ut fra den når jeg planlegger selskap hos oss. Som de andre i familien også gjør. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer vi før kl 18 har vi varmmat i tillegg til kaker. 

Min mor gjør ikke det, hun inviterer kl 16 på søndag og forventer at vi har spist middag. Det har vi jo ikke, og jeg sier til ungene at de ikke får spise seg mett på kake, og ca 18 drar vi hjem for å rekke middag. Mor blir fornærmet. Neste gang gjør hun det samme, og blir like fornærmet. Jeg sier klart fra at vi ikke rekker mat før, søndagene er vi sjelden hjemme fra tur eller aktiviteter før kl 15. Men hun tror at vi sitter hjemme og venter på at tiden skal gå, slik hun gjør. 

Jeg er oppvokst med middag ca kl 19, så hvordan hun har kommet til denne ordningen vet jeg ikke. 

Anonymkode: 1e858...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noen gang blitt invitert, eller invitert, til familieselskap på en hverdag.

Her har vi det på helg, noen ganger lørdag, men som regel på søndag. Veldig ofte i ett-to tiden og folk kommer med mat i magen etter lunsj.

Så i min storfamilie er det vanlig å komme bare til kaffe og kake. Folk reiser gjerne hjem i fire-fem tiden og spiser selv en sein middag etter selskapet.

Alle gjør det sånn i min familie.

Det har hendt at jeg som har bursdag i juli har invitert på grilla pølser på verandaen, men som regel er det bare kaffe og kake.

Anonymkode: 7b736...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

De fleste jeg kjenner er tidligst ferdig på jobb 15:30. Jeg jobber også innen helsevesenet. For min del betyr det at jeg er helt hjemme 16:30 (transport, trafikk, plukke opp kid på SFO). Så skal lekser gjøres. Er jeg veldig effektiv er maten da på bordet 17:15. Så skal man helst spise den og rydde opp etterpå. Jeg har problemer med å forstå hvordan det er teknisk mulig, bare. Men skulle gjerne hatt det sånn selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Polly-Esther skrev:

Ja, det er litt vanskelig å forstå 😅. Men helt greit, så lenge du vet at dette ikke er gjennomsnittlig. Hvis det bare er familien din og alle har lik situasjon; hva er det egentlig du lurer på? Kan du ikke bare spørre dem det gjelder om de klarer seg med kake? Hvis det er er generelt spørsmål, så ser du jo av svarene her at meningene er litt mer delte.

Mitt spørsmål i hi var om det er mest vanlig med varmrett i selskap. Jeg spurte fordi jeg selv aldri har vært i et selskap hvor det har blitt servert annet enn kaffe og kaker, foruten storfeiringer av runde dager osv, men har fått inntrykk her inne at det er mest vanlig. 

Jeg skjønner at vår lille by er litt for seg selv her, og det er helt greit. 

Jeg blir bare litt oppgitt når det stilles spørsmålstegn ved det jeg skriver om vår arbeidstid og spisevaner 😂

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...