Gå til innhold

Hvor vanlig er det med varmrett i bursdagsselskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Inviterer vi før kl 18 har vi varmmat i tillegg til kaker. 

Min mor gjør ikke det, hun inviterer kl 16 på søndag og forventer at vi har spist middag. Det har vi jo ikke, og jeg sier til ungene at de ikke får spise seg mett på kake, og ca 18 drar vi hjem for å rekke middag. Mor blir fornærmet. Neste gang gjør hun det samme, og blir like fornærmet. Jeg sier klart fra at vi ikke rekker mat før, søndagene er vi sjelden hjemme fra tur eller aktiviteter før kl 15. Men hun tror at vi sitter hjemme og venter på at tiden skal gå, slik hun gjør. 

Jeg er oppvokst med middag ca kl 19, så hvordan hun har kommet til denne ordningen vet jeg ikke. 

Anonymkode: 1e858...503

Hvor ofte inviterer din mor til bursag sa du?

Veldig merkelig at dere den ene gangen i året ikke kan spise noen skiver før dere kommer, fylle på med kaker og bare ta en kveldsmat når dere kommer hjem. 

Tror ikke noen "dør" av å droppe middag den ene gangen altså ;)

 

Anonymkode: 7b736...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i min familie har vi det. Og jeg går selvsagt ut fra den når jeg planlegger selskap hos oss. Som de andre i familien også gjør. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Men hvorfor spør du her, når du vet at du og hele din omgangskrets har andre arbeidstider enn folk flest? Da vil du jo ikke få svar tilpasset det? Du må jo spørre i denne byen der barnehagen stenger 16.15. 

Anonymkode: 1e858...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mitt spørsmål i hi var om det er mest vanlig med varmrett i selskap. Jeg spurte fordi jeg selv aldri har vært i et selskap hvor det har blitt servert annet enn kaffe og kaker, foruten storfeiringer av runde dager osv, men har fått inntrykk her inne at det er mest vanlig. 

Jeg skjønner at vår lille by er litt for seg selv her, og det er helt greit. 

Jeg blir bare litt oppgitt når det stilles spørsmålstegn ved det jeg skriver om vår arbeidstid og spisevaner 😂

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Det er bare litt fascinerende, skjønner du. 

Men ja, vi pleier å servere og få middag først, og det rundes av med kaffe og kaker. Kort og godt middagsbesøk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det vanlig med varmrett først, og kaker etterpå i familieselskaper. Hvis det ikke serveres mat, pleier det å bli presisert i invitasjonen. Selskapene er enten på hverdager i 16-tiden eller i helgene i 15-tiden. 

Så lenge HI og hennes familie vet at det ikke serveres varmmat i selskaper, er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: 9919d...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Polly-Esther skrev:

De fleste jeg kjenner er tidligst ferdig på jobb 15:30. Jeg jobber også innen helsevesenet. For min del betyr det at jeg er helt hjemme 16:30 (transport, trafikk, plukke opp kid på SFO). Så skal lekser gjøres. Er jeg veldig effektiv er maten da på bordet 17:15. Så skal man helst spise den og rydde opp etterpå. Jeg har problemer med å forstå hvordan det er teknisk mulig, bare. Men skulle gjerne hatt det sånn selv!

Jeg skrev i hi at vi har korte avstander her, og når jeg slutter jobb kl 14.45 og har hentet på SFO er middagen på bordet kl 15.30 de dagene mannen er på jobb. Når han er hjemme spiser vi kl 15. 

Lekser osv rekker vi også før selskap kl 17. Jeg kjenner at jeg blir mer og mer glad for å bo i distriktet. Tidsklemma kjenner vi sjelden på  

Hi

 

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte inviterer din mor til bursag sa du?

Veldig merkelig at dere den ene gangen i året ikke kan spise noen skiver før dere kommer, fylle på med kaker og bare ta en kveldsmat når dere kommer hjem. 

Tror ikke noen "dør" av å droppe middag den ene gangen altså ;)

 

Anonymkode: 7b736...fb4

Bursdag til seg og pappa, kaffeselskaper m.m.

Nei, jeg dropper ikke middag. Jeg sier fra at neste gang kommer vi ikke. Vi er fullt innstilt på å komme og spise 1-2 kakestykker og bli et par timer. Det er suringen over at vi ikke spiser oss mett på kake og blir hele kvelden uten mat jeg ikke gidder. Det ødelegger jo hele neste dag også. 

Anonymkode: 1e858...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie serverer alle varmmat i bursdagsselskaper, både for voksne og barn. Det er heller ingen av oss som spiser middag før 17.30 på hverdager. Vi skal jo rekke hjem fra jobb og lage maten først.

Anonymkode: d73bc...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss som har dagjobb er ferdige kl 15. Så er det flere som jobber offshore og skift. Besteforeldre er pensjonister og har fri hele dagen. 

Så i min familie har vi det sånn, skjønner dere. Det er altså vanskelig å skjønne for så mange??

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Du har jo vanskelig å forstå at vi andre serverer middag, så hvorfor bli sur over det? Jeg kjenner kun en som er ferdig på jobb klokka 15, så at en hel familie har det høres like rart ut i mine ører.

Anonymkode: 62503...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min familie serverer alle varmmat i bursdagsselskaper, både for voksne og barn. Det er heller ingen av oss som spiser middag før 17.30 på hverdager. Vi skal jo rekke hjem fra jobb og lage maten først.

Anonymkode: d73bc...ce4

Vi pleier foresten å invitere til ca 18.00 på hverdager og kanskje 17.00 i helgene. De fleste blir til ca 23.00. Den som er tidligst ferdig på jobb er min søster, men selv hun som er lærer og an jobbe noe hjemmefra på kvelden mm er sjelden hjemme før 16.00 annet enn på fredagene.

Anonymkode: d73bc...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når me ber inn min familie til bursdag så har me bare kake og kaffi 😊men når me innvitere mannen si side så  lage vi varm mat og kaker og kaffi til desser. 

Sånn har det altid vore i våre to slekter. 

Vist me avogtil ar plass til begge slektene på ein dag vist få kan komme så lage vi middag til alle.

Anonymkode: 8f1ba...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her serveres alltid mat før kake. Er fra en liten by og har nesten bare venner med dagjobber. Kjenner ingen som er ferdig på jobb kl. 15. Hva jobber de med? Og selv om de er ferdige kl. 15, hvordan er det mulig å kjøre hjem, lage mat, spise og rydde opp igjen til kl. 16? For så å pynte seg og være på plass i selskap kl. 17?

Anonymkode: 67c4b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som har bursdag ved påsketider (varierer jo fra år til år, men treffer stort sett på en av de) og da inviteres familien til påskemiddag og feiring en fridag i påsken. 

Det siste barnet har bursdag om sommeren og da inviterer vi til lørdag eller søndagsmiddag. Altså slår vi sammen familieselskaper med bursdager.

Skulle jeg hatt selskap på en hverdag eller ettermiddag, så hadde jeg servert kaffe og kake.

Anonymkode: 954ac...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer som regel noe enkel varmmat a la grillpølser og hamburgere med tilbehør, pizza, suppe eller lignende. Om det er i helga det skal markeres ville jeg bare ha presisert innbydelsen hva som serveres, slik at man slipper å bli kvalm på kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker kun å servere kaffe, kaker, sveler/vafler, kaffi og brus. Det presiserer jeg når jeg inviterer. Er i full jobb og alene med to barn , så da gidde jeg ikke kav med å lage varmmat også. Flere her som gjør det og jeg synes det er helt ok så lenge man får beskjed på forhånd. Prøver å legge selskaper til nærmeste helg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer alltid varm mat først, og det gjør alle andre jeg går i bursdag til også. Vi synes det er ekstra stas og ikke "bare" få kaker. Feiringer legges alltid til helgene da alle har god tid til å lage mat og kose seg sammen uten å tenke på at vi må stå opp tidlig dagen etter.

Anonymkode: 87b9e...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her serveres alltid mat før kake. Er fra en liten by og har nesten bare venner med dagjobber. Kjenner ingen som er ferdig på jobb kl. 15. Hva jobber de med? Og selv om de er ferdige kl. 15, hvordan er det mulig å kjøre hjem, lage mat, spise og rydde opp igjen til kl. 16? For så å pynte seg og være på plass i selskap kl. 17?

Anonymkode: 67c4b...228

Jeg har jo svart på det?

De jobber enten på kontor, er lærer/førskolelærer eller skiftarbeidere. 

Og man trenger da virkelig ikke mer enn to timer å lage middag, spise og skifte klær?

Hva gjør dere som har så stram tidsplan med treninger osv? De starter jo svært ofte kl 17? 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inviterer vi før kl 18 har vi varmmat i tillegg til kaker. 

Min mor gjør ikke det, hun inviterer kl 16 på søndag og forventer at vi har spist middag. Det har vi jo ikke, og jeg sier til ungene at de ikke får spise seg mett på kake, og ca 18 drar vi hjem for å rekke middag. Mor blir fornærmet. Neste gang gjør hun det samme, og blir like fornærmet. Jeg sier klart fra at vi ikke rekker mat før, søndagene er vi sjelden hjemme fra tur eller aktiviteter før kl 15. Men hun tror at vi sitter hjemme og venter på at tiden skal gå, slik hun gjør. 

Jeg er oppvokst med middag ca kl 19, så hvordan hun har kommet til denne ordningen vet jeg ikke. 

Anonymkode: 1e858...503

Er det slik at dere blir invitert til din mor ofte? 

For om det til bursdagen en gang i året,så kan du vel legge godviljen til, å spiseen tidlig middag den dagen.

Du er jo litt vanskelig du også da.

Anonymkode: e1331...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer ikke folk på bare kaffe og kake, nei. Men har en familie på mannens side som gjør det. Det skyldes nok en blanding av dårlig økonomi og dårlige kokkekunnskaper, kombinert med små barn og et kaotisk hus. Det kommenteres aldri direkte, men litt smålig synes både jeg og andre det er å forvente at vi kjører i totalt halvannen time tur/retur, pynter oss og kjøper gave, og ikke får annet enn kake. Besøket varer jo heller ikke mer enn max 2-3 timer når man ikke får mat, så må man dra hjem igjen for å spise neste måltid hjemme.

I barneselskap/klassefest serveres pølser eller pizza før kake.

I familieselskap har vi alltid middag før kake. Det kan være grillmat med godt tilbehør, indisk med ris, naan og raita, tapas, taco med mye godt tilbehør eller lignende. Vi legger familieselskapene til nærmeste helg. Selskapet varer normalt 4-5 timer.

Anonymkode: 59f70...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik at dere blir invitert til din mor ofte? 

For om det til bursdagen en gang i året,så kan du vel legge godviljen til, å spiseen tidlig middag den dagen.

Du er jo litt vanskelig du også da.

Anonymkode: e1331...d8b

Hvis det er bursdag 17.00 på en hverdag kommer vi direkte. Da har vi sansynlig ikke vært hjemmom etter jobb en gang.

Anonymkode: d73bc...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid varm mat i bursdagsselskapene her. Eneste unntaket er hvis besøket er en søndag, men da skriver vi i smsen /invitasjonen at det er kaffebesøk med kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

De fleste barnehager stenger kl 17, men flere og flere stenger kl 1715. 

Jeg jobber i en liten privat barnehage og her i kommunen er det kun våre barnehager som stenger kl 1615. De kommunale er åpne 0645-1715. 

Anonymkode: a8e3d...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste barnehager stenger kl 17, men flere og flere stenger kl 1715. 

Jeg jobber i en liten privat barnehage og her i kommunen er det kun våre barnehager som stenger kl 1615. De kommunale er åpne 0645-1715

Anonymkode: a8e3d...d5f

Jeg går selvsagt ut fra arbeidstiden til dem som jobber her i kommunen...

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går selvsagt ut fra arbeidstiden til dem som jobber her i kommunen...

hi

Anonymkode: 98368...5fd

Ikke så rart at alle er ferdige på jobb 15 når barnehagene stenger 15. Ser den. Hvilken kommune er dette? Utopia? 

Hilsen lærer som ikke slutter kl. 15.

Anonymkode: 67c4b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnehagelærer og her stenger barnehager og SFO kl 17.00. Vi bruker derfor legge bursdagsfeiring til nærmeste søndag, evt lørdag om det passer best. Min familie må kjøre i ettermiddagsrushet ut av Oslo for å komme til oss i ukedager og da kunne vi ikke starte feiring før etter 18.00. Upraktisk med små barn og leggetider. 

Inviterer da kl 15/16 etter barneselskapet, serverer wienerpølser med godt tilbehør før kake og kaffe. 

Anonymkode: f7fe2...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok?

Hva slags jobber er det som slutter så sent? De fleste som jobber på kontor har arbeidstid mellom 7.30 og 15.30 her i byen. De som jobber skift (innen helse og industri) jobber 07-15 på dagskift. Lærere er ferdig senest kl 15. Barnehagelærere er vel de som har slutter senest når de har senvakt til kl 16.15. 

Hi

Anonymkode: 98368...5fd

Lærere ferdig senest kl 15? Du kjenner ikke mange lærere 😂

Min mor er hjemme stort sett 16:30 hver dag

Anonymkode: 0c4c8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...