Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #51 Skrevet 13. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tilhørte en pinsemenighet da jeg var liten. Min mor søkte alltid dit for trøst og samhold. Jeg bor ikke der min mor bodde den gangen, men min mor døde i våres og jeg har muligens søkt etter trøst og samhold siden. Men man får ikke det i de menighetene jeg har søkt til. Hva min mor snakket om skjønner jeg ikke. Anonymkode: 25396...05f Men da må du jo involvere deg mer enn det du gjør. Du kommer dit en gang og forventer dette, det er jo helt urealistisk Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #52 Skrevet 13. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men da må du jo involvere deg mer enn det du gjør. Du kommer dit en gang og forventer dette, det er jo helt urealistisk Anonymkode: e9056...8a0 Hvorfor er det urealistisk? Jeg forsøkte til og med å få kontakt og ble avfeid. Hva mer skal man gjøre? Føler man seg ikke velkommen, så går man videre Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #53 Skrevet 13. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tilhørte en pinsemenighet da jeg var liten. Min mor søkte alltid dit for trøst og samhold. Jeg bor ikke der min mor bodde den gangen, men min mor døde i våres og jeg har muligens søkt etter trøst og samhold siden. Men man får ikke det i de menighetene jeg har søkt til. Hva min mor snakket om skjønner jeg ikke. Anonymkode: 25396...05f Det er trist at du mistet din mor. Men forventer du å finne trøst og samhold bare etter ett enkelt besøk? Hvor lenge var din mor medlem av menigheten hun fant trøst og samhold i? Kanskje du rett og slett må bestemme deg og så oppsøke en menighet og også gi av deg selv, vise at du ønsker å være en del av fellesskapet? Anonymkode: c71ba...a45
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #54 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er trist at du mistet din mor. Men forventer du å finne trøst og samhold bare etter ett enkelt besøk? Hvor lenge var din mor medlem av menigheten hun fant trøst og samhold i? Kanskje du rett og slett må bestemme deg og så oppsøke en menighet og også gi av deg selv, vise at du ønsker å være en del av fellesskapet? Anonymkode: c71ba...a45 Jeg forsøkte å komme i kontakt. Mamma fortalte at hun ble så godt tatt i mot da hun kom dit som ung mor alene med et barn. Ble ivaretatt, fikk trøst, hjelp i vanskelige tider osv. Den tiden er over. Når man blir avvist, så går man videre Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #55 Skrevet 13. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forsøkte å komme i kontakt. Mamma fortalte at hun ble så godt tatt i mot da hun kom dit som ung mor alene med et barn. Ble ivaretatt, fikk trøst, hjelp i vanskelige tider osv. Den tiden er over. Når man blir avvist, så går man videre Anonymkode: 25396...05f Kanskje du kan få hjelp andre steder istedenfor? Anonymkode: c71ba...a45
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #56 Skrevet 13. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kanskje du kan få hjelp andre steder istedenfor? Anonymkode: c71ba...a45 Det er ikke sånn at sorgen er enorm og uoverkommelig, jeg ville bare oppsøke den trøsten min mor snakket om. Jeg fant den ikke. Og dessuten laget jeg en oppsummering av min generelle erfaring med å besøke en menighet en gang. Hvis folk må jobbe seg inn i en menighet, så vil de aldri vokse. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #57 Skrevet 13. august 2019 Jeg hadde en periode da jeg sleit en del med ymse. Uten at jeg helt vet hvorfor begynte jeg å søke meg til kirka. Jeg dro på søndagsgudstjenester rundt om i Oslo og omegn (aldri samme kirka da jeg ikke ville bli sugd inn i noe). Det som var gjennomgående, og egentlig helt fantastisk, var hvor velkommen jeg følte meg. Ingen var påtrengende, men både prest og de besøkende var tydelig nysgjerrige på meg, de titta på meg og smilte sine varmeste smil. Er nok mye de samme som går der, og de la nok merke til at det var kommet en ny. Ingen var påtrengende - jeg viste tydelig med kroppsspråket at jeg ikke ønsket å prate med noen. Men jeg fikk mange hjertelige smil, og det hendte presten kom bort og informerte rolig om at jeg var velkommen på kirkekaffe om jeg ønsket, uten å legge noe press på meg. Så min erfaring er helt motsatt, og like riktig, som din. Min opplevelse av kirka er at den er inkluderende, varm og elskelig. Nå løste jeg greiene mine på andre måter, men jeg har full forståelse for at mange i kriser eller vanskeligheter finner trøst i kirka. Selv jeg som er ateist ser at den er uendelig verdifull. Anonymkode: f655e...f4c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #58 Skrevet 13. august 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva har jobben min med de kristnes fritid å gjøre? De kommer dit for å høre Guds ord, ikke følge det. Det er hva jeg lærte Anonymkode: 25396...05f Poenget er at du kom dit for å dømme dem. For å finne ting du kunne si stygt om dem ut fra. Det er samme grunn til at jeg kunne tenke meg til å dukke opp på jobben din. Men det trenger jeg ikke. Bare det at jeg spurte viste hvor kjølig og kald du er. Du prater om hvordan andre skal være, men er ikke noe eksempel å følge selv, er det jeg nå har lært. Anonymkode: 93336...735
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #59 Skrevet 13. august 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget er at du kom dit for å dømme dem. For å finne ting du kunne si stygt om dem ut fra. Det er samme grunn til at jeg kunne tenke meg til å dukke opp på jobben din. Men det trenger jeg ikke. Bare det at jeg spurte viste hvor kjølig og kald du er. Du prater om hvordan andre skal være, men er ikke noe eksempel å følge selv, er det jeg nå har lært. Anonymkode: 93336...735 Nei, jeg kom ikke dit for å dømme noen. Jeg kom dit for å se hva det hele dreide seg om. Jeg søkte kontakt og ble avvist. Hvis jeg jobbet i en butikk, du kom og så på klærne og spurte om jeg hadde en bukse i størrelsen din, og jeg avviste deg... hadde du kommet tilbake? Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #60 Skrevet 13. august 2019 I ditt tilfelle, hvor du søker trøst og omtanke fra fremmede, er nok kirken og en prest et bedre alternativ. Regner med din mor hadde et ønske om å bli med i menigheten da hun oppsøkte de som ung alenemor. Du var «kun» ute etter omsorgen hun fikk, ikke å gi tilbake. Iallefall sånn det virker på svarene dine. Anonymkode: aedc5...d1d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #61 Skrevet 13. august 2019 Det er da ingen steder man kan bare hoppe inn i et sosialt felleskap. Det tar faktisk tid å lage en relasjon, uavhengig av religion. Anonymkode: 39069...148
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #62 Skrevet 13. august 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: I ditt tilfelle, hvor du søker trøst og omtanke fra fremmede, er nok kirken og en prest et bedre alternativ. Regner med din mor hadde et ønske om å bli med i menigheten da hun oppsøkte de som ung alenemor. Du var «kun» ute etter omsorgen hun fikk, ikke å gi tilbake. Iallefall sånn det virker på svarene dine. Anonymkode: aedc5...d1d Nei, hun hadde ikke det. Hun ønsket bare et sted å være. Hun hadde det forferdelig og ble godt tatt i mot. Hun var vel aldri medlem, men når ting var vanskelig, så dro hun dit og fikk den trøsten og omsorgen hun hadde behov for. Vi var veldig til og fra. Jeg trodde faktisk at kirkene fungerte sånn at man kunne komme dit uten å bli dømt, uten å bli avvist, uten å måtte gi så mye tilbake. Er det ikke det Gud ber de gjøre? Jeg ble skuffet over at jeg tok så feil og tenkte derfor å oppfordre kristne til å ikke gjøre det samme. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #63 Skrevet 13. august 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da ingen steder man kan bare hoppe inn i et sosialt felleskap. Det tar faktisk tid å lage en relasjon, uavhengig av religion. Anonymkode: 39069...148 I en kristen menighet bør det være noe av det letteste Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #64 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, hun hadde ikke det. Hun ønsket bare et sted å være. Hun hadde det forferdelig og ble godt tatt i mot. Hun var vel aldri medlem, men når ting var vanskelig, så dro hun dit og fikk den trøsten og omsorgen hun hadde behov for. Vi var veldig til og fra. Jeg trodde faktisk at kirkene fungerte sånn at man kunne komme dit uten å bli dømt, uten å bli avvist, uten å måtte gi så mye tilbake. Er det ikke det Gud ber de gjøre? Jeg ble skuffet over at jeg tok så feil og tenkte derfor å oppfordre kristne til å ikke gjøre det samme. Anonymkode: 25396...05f Men de mennesken du forventer dette av, er jo vanlige mennesker, ikke kirken Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #65 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men de mennesken du forventer dette av, er jo vanlige mennesker, ikke kirken Anonymkode: e9056...8a0 De er mennesker i kirken som streber etter å leve etter Guds og Jesu lære. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #66 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De er mennesker i kirken som streber etter å leve etter Guds og Jesu lære. Anonymkode: 25396...05f Og da forventer du at de står langt over alle andre tydeligvis Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #67 Skrevet 13. august 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg kom ikke dit for å dømme noen. Jeg kom dit for å se hva det hele dreide seg om. Jeg søkte kontakt og ble avvist. Hvis jeg jobbet i en butikk, du kom og så på klærne og spurte om jeg hadde en bukse i størrelsen din, og jeg avviste deg... hadde du kommet tilbake? Anonymkode: 25396...05f Men du kom jo ikke dit for å lete etter en bukse i din størrelse. Du kom dit uten å trenge noen bukse eller noe annet. Du kom dit for å dømme. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om man ikke er kristen, så melder man seg ikke inn i en menighet Anonymkode: 25396...05f Men hvorfor i all verden oppsøker du alle disse trosmiljøene da? Hva er hensikten din? Anonymkode: c71ba...a45 Å gjøre meg opp en mening om deres tro Anonymkode: 25396...05f Anonymkode: 93336...735
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #68 Skrevet 13. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og da forventer du at de står langt over alle andre tydeligvis Anonymkode: e9056...8a0 Det gjelder generelt. Når man er på fest, når man er i en forsamling, når man er på jobb, i vennegjengen osv. Om man treffer på noen som er helt alene og som søker kontakt, så snakker man med de. Det er helt normalt. Man avviser de ikke og håper de vil forsøke neste søndag Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #69 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men du kom jo ikke dit for å lete etter en bukse i din størrelse. Du kom dit uten å trenge noen bukse eller noe annet. Du kom dit for å dømme. Anonymkode: 93336...735 Det er du som har bestemt deg for at jeg kom dit for å dømme. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #70 Skrevet 13. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det gjelder generelt. Når man er på fest, når man er i en forsamling, når man er på jobb, i vennegjengen osv. Om man treffer på noen som er helt alene og som søker kontakt, så snakker man med de. Det er helt normalt. Man avviser de ikke og håper de vil forsøke neste søndag Anonymkode: 25396...05f Enig i det, men i innleggene dine så forhøyer du de som er kristne til en standard som de kanskje ikke har. Poenget er at de er like forskjellige som alle andre mennesker uansett religion. Man blir ikke automatisk et raust, varmt og inkluderende menneske av å være kristen. Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #71 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er du som har bestemt deg for at jeg kom dit for å dømme. Anonymkode: 25396...05f Etter at du skrev at det var det du kom dir for å gjøre, ja. Anonymkode: 93336...735
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #72 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i det, men i innleggene dine så forhøyer du de som er kristne til en standard som de kanskje ikke har. Poenget er at de er like forskjellige som alle andre mennesker uansett religion. Man blir ikke automatisk et raust, varmt og inkluderende menneske av å være kristen. Anonymkode: e9056...8a0 Nei, det blir de nok ikke, men de snakker så mye om at de må være det på disse møtene, og da er de alle enige, men likevel så avviser de. Poenget er at deres tro ber de være rause, varme og inkluderende. De selv sier de må bli rause, varme og inkluderende. Og 10 min etterpå har de glemt det hele Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #73 Skrevet 13. august 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hun hadde ikke det. Hun ønsket bare et sted å være. Hun hadde det forferdelig og ble godt tatt i mot. Hun var vel aldri medlem, men når ting var vanskelig, så dro hun dit og fikk den trøsten og omsorgen hun hadde behov for. Vi var veldig til og fra. Jeg trodde faktisk at kirkene fungerte sånn at man kunne komme dit uten å bli dømt, uten å bli avvist, uten å måtte gi så mye tilbake. Er det ikke det Gud ber de gjøre? Jeg ble skuffet over at jeg tok så feil og tenkte derfor å oppfordre kristne til å ikke gjøre det samme. Anonymkode: 25396...05f Forventer du ikke med dette mer av andre enn av deg selv? Ønsker å få mer enn du er villig til å gi? Anonymkode: c71ba...a45
beef sister Skrevet 13. august 2019 #74 Skrevet 13. august 2019 2 hours ago, Tøystykke said: Men pinsevenner representerer ikke kristne i det hele tatt. De driver med tungetale, noe som ikke er kristent. Vel, dette er feil. Tungetale omtales både første Korinterbrev og i Apostelenes gjerninger. Det er ikke bare innenfor pinsebevegelsen at tungetale praktiseres, selv om det helt klart er konfesjonen der tungetale er mest utbredt. For eksempel lærer man i katolsk teologi at Den hellige ånd fortsatt utdeler nådegaver (tungetale er en av disse). Men andre ord vil det si at også enkelte katolikker kan tale i tunger.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #75 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Forventer du ikke med dette mer av andre enn av deg selv? Ønsker å få mer enn du er villig til å gi? Anonymkode: c71ba...a45 For å kunne gi noe, så må man gjerne komme til eller slippe til. Og ja, jeg forventer litt at kristne menigheter lever mer opp til Guds ord enn de som ikke er kristne. Hva jeg kunne gitt, får vi aldri vite. Anonymkode: 25396...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå