Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Jeg har lurt en del på dette med kristendom og av en eller annen grunn er jeg er slik person som oppsøker miljøene for å se selv og deretter gjøre meg opp en mening. Jeg har i sommer oppsøkt kristne arrangementer (de har ofte både mat og kaker og kaffe gratis, BONUS). Jeg legger merke til flere ting som er felles for alle menighetene jeg har besøkt: - lukket miljø. Når det kommer nye inn, blir de ikke sett, ønsket velkommen, eller hilst på annet enn i døren i det de kommer inn med et «velkommen». - ser ned på folk. De er bedre, de er best. Om man presenterer seg selv for å forsøke å bli kjent, så er de mest opptatt av å fortelle hva som gjør de til bedre mennesker enn andre. Det var en som var med meg. Tidligere narkoman og i det han sa det, så tok de et skritt tilbake. De ble åpenbart redde. - de lever ikke på noen måte i tråd med det Jesus talte om. Ta vare på de svake i samfunnet. Være gjestfrie. Ta i mot alle med åpne armer. Generelt er de «mytene» folk forteller om at de opplever med kristne menigheter blitt bekreftet. Spørsmålene mine etter dette er: - Hvorfor jager dere vekk tiggere på gata, men tar opp kollekt til inntekt for egen menighet? - hvordan tenker dere at dere skal få fler medlemmer når dere ikke en gang sier hei til de som oppsøker menigheten deres? - hvorfor er dere så glad i de som kommer og taler fra Østerbo, men ikke en som har klart å blir tørrlagt uten kristendommen? - på et møte i Mjøndalen var det en lokal som talte. Han hadde vært på østerbo og han avsluttet med å si noe slikt som «ikke snu ryggen til de som er utenfor, dere må tørre å ta kontakt med tapere. Det er de som trenger den hånden dere kan strekke ut mest» etterfulgt av menighetens bekreftende både «amen» og «halleluja». Så gikk de ut og glemte det hele. Hvorfor? - det tales om at Jesus så de fattige og de ingen ville ha noe med å gjøre. Hvorfor gjør dere motsatt? Men dette var lærerikt og jeg forstår nå at kristendom ikke er noe annet enn mennesker som trenger et sted å være for å føle det bedre med seg selv, føle at man gir noe (kollekt) og tilhøre et sted der de kan får dyrke den gode religionen en time eller to og så gå hjem med god samvittighet og leve videre med lukkede øyne- stikk i strid med Jesu lære. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 Enig. Har selv deltatt i mange møter, og så opplevd at utenfor møtene glemmes alt som blir snakket om. Anonymkode: efe35...b18
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 Jeg har bare erfaring fra den vanlige norske kirken. Der er folk helt vanlige, men jeg ser ikke bort fra at mange ville holde litt avstand hvis de opplever at det kommer noen for å vurdere dem eller studere dem. Så du faktisk memigheten jage tiggere? Hvordan vet du at de ikke ville ha noe med de fattige å gjøre? Medlemmene snakket jo med deg og tilbød deg mat og drikke. Hva mer hadde du forventet? Hva bidro du med selv? Anonymkode: f6a3b...b6f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #5 Skrevet 13. august 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har bare erfaring fra den vanlige norske kirken. Der er folk helt vanlige, men jeg ser ikke bort fra at mange ville holde litt avstand hvis de opplever at det kommer noen for å vurdere dem eller studere dem. Så du faktisk memigheten jage tiggere? Hvordan vet du at de ikke ville ha noe med de fattige å gjøre? Medlemmene snakket jo med deg og tilbød deg mat og drikke. Hva mer hadde du forventet? Hva bidro du med selv? Anonymkode: f6a3b...b6f Jeg sa da aldri noe om hvorfor jeg var der. ja, jeg så faktisk at hele 4 av menighetene jaget vekk tiggere. Det bekrefter vel at de ikke vil ha noe med fattige å gjøre? Jeg måtte ta initiativ til å snakke med de. Ingen tilbød meg mat. Det var en del av «kirkekaffen» etter møtene. Jeg forsynte meg selv. Forsøkte å snakke med folk, men de var ekstremt lite interessert. Hva mer enn å dukke opp og forsøke å bli kjent med noen og bli avvist tenker du jeg skal gjøre? Det er i hovedsak de som ønsker å leve etter Jesu ord, ikke jeg. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #6 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sa da aldri noe om hvorfor jeg var der. ja, jeg så faktisk at hele 4 av menighetene jaget vekk tiggere. Det bekrefter vel at de ikke vil ha noe med fattige å gjøre? Jeg måtte ta initiativ til å snakke med de. Ingen tilbød meg mat. Det var en del av «kirkekaffen» etter møtene. Jeg forsynte meg selv. Forsøkte å snakke med folk, men de var ekstremt lite interessert. Hva mer enn å dukke opp og forsøke å bli kjent med noen og bli avvist tenker du jeg skal gjøre? Det er i hovedsak de som ønsker å leve etter Jesu ord, ikke jeg. Anonymkode: 25396...05f Så hvorfor var du der da? Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #7 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så hvorfor var du der da? Anonymkode: e9056...8a0 Les HI Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #8 Skrevet 13. august 2019 Selvoppfyllende profeti. Du dro dit og forventet å bli mislikt, også ble du det. Du minner meg min svigerinne. Hun er så antikristen at hun fremstår som fanatisk selv. Kristne er like ulike som alle andre, nytter ikke å snakke om "dere" slik du gjør Anonymkode: 39069...148
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #9 Skrevet 13. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les HI Anonymkode: 25396...05f Har gjort det. Du er der bare for å glo, det merker de nok og da er du ikke så interessant Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #10 Skrevet 13. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvoppfyllende profeti. Du dro dit og forventet å bli mislikt, også ble du det. Du minner meg min svigerinne. Hun er så antikristen at hun fremstår som fanatisk selv. Kristne er like ulike som alle andre, nytter ikke å snakke om "dere" slik du gjør Anonymkode: 39069...148 For noe tull. Anonymkode: efe35...b18
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #11 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: For noe tull. Anonymkode: efe35...b18 Jeg vet jo ikke med hi , men det er ganske vanlig å oppfatte folk i tråd med dine egne fordommer, uansett hva som egentlig er riktig. Anonymkode: f6a3b...b6f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #12 Skrevet 13. august 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvoppfyllende profeti. Du dro dit og forventet å bli mislikt, også ble du det. Du minner meg min svigerinne. Hun er så antikristen at hun fremstår som fanatisk selv. Kristne er like ulike som alle andre, nytter ikke å snakke om "dere" slik du gjør Anonymkode: 39069...148 Jeg dro ikke dit for å bli mislikt. Jeg er heller ikke anti-kristen. Store deler av familien min er kristne. Jeg liker de alle med unntak av sionisten. Men han er fanatiker i alt han gjør generelt, så det har ikke noe med religionen hans å gjøre selv om jeg har inntrykk av at sionister ofte er litt mer fanatiske enn andre. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #13 Skrevet 13. august 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har gjort det. Du er der bare for å glo, det merker de nok og da er du ikke så interessant Anonymkode: e9056...8a0 Jeg var der fordi jeg var oppriktig interessert. At du skal stille spørsmål ved hensiktene mine forteller meg at jeg har rett i det inntrykket jeg har fått. Jeg møtte opp med åpent sinn, de lukket meg ute. Og hvorfor er jeg ikke interessant om jeg hadde vært der for å «glo»? Skal man ikke vise gudskjærligheten til alle mennesker uansett hvorfor de er der de er? Kristne skal vel egentlig spørre seg selv «hva ville Jesus gjort?» i stedet for å være arrogante? Anonymkode: 25396...05f
Tøystykke Skrevet 13. august 2019 #14 Skrevet 13. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var der fordi jeg var oppriktig interessert. At du skal stille spørsmål ved hensiktene mine forteller meg at jeg har rett i det inntrykket jeg har fått. Jeg møtte opp med åpent sinn, de lukket meg ute. Og hvorfor er jeg ikke interessant om jeg hadde vært der for å «glo»? Skal man ikke vise gudskjærligheten til alle mennesker uansett hvorfor de er der de er? Kristne skal vel egentlig spørre seg selv «hva ville Jesus gjort?» i stedet for å være arrogante? Anonymkode: 25396...05f De? Har du besøkt alle kristne i hele verden? Du snakker on kristne som om de var en enhet. Kristendommen er verdens STØRSTE religion. Det er utrolig mange kristne der ute, og alle er forskjellige. Dessuten er det forskjell på sekter, katolisisme, protestantisme,anglikanere etc. etc. 🙄 Blir like teit som å besøke en moske, og konkludere med at alle muslimer i hele verden er akkurat sånn
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #15 Skrevet 13. august 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var der fordi jeg var oppriktig interessert. At du skal stille spørsmål ved hensiktene mine forteller meg at jeg har rett i det inntrykket jeg har fått. Jeg møtte opp med åpent sinn, de lukket meg ute. Og hvorfor er jeg ikke interessant om jeg hadde vært der for å «glo»? Skal man ikke vise gudskjærligheten til alle mennesker uansett hvorfor de er der de er? Kristne skal vel egentlig spørre seg selv «hva ville Jesus gjort?» i stedet for å være arrogante? Anonymkode: 25396...05f Det var litt merkelig, siden jeg ikke er kristen Anonymkode: e9056...8a0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #16 Skrevet 13. august 2019 16 minutter siden, Tøystykke skrev: De? Har du besøkt alle kristne i hele verden? Du snakker on kristne som om de var en enhet. Kristendommen er verdens STØRSTE religion. Det er utrolig mange kristne der ute, og alle er forskjellige. Dessuten er det forskjell på sekter, katolisisme, protestantisme,anglikanere etc. etc. 🙄 Blir like teit som å besøke en moske, og konkludere med at alle muslimer i hele verden er akkurat sånn Nå besøkte jeg 8-10 menigheter av gruppen pinsevenner. Fellestrekkene for de alle er det jeg la merke til. Og om så mange er så lukket, så er det nærliggende å tenke at de fleste er det. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #17 Skrevet 13. august 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var litt merkelig, siden jeg ikke er kristen Anonymkode: e9056...8a0 Hvordan bet du da hvordan de tenker og handler i en menighet? Anonymkode: 25396...05f
Tøystykke Skrevet 13. august 2019 #18 Skrevet 13. august 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå besøkte jeg 8-10 menigheter av gruppen pinsevenner. Fellestrekkene for de alle er det jeg la merke til. Og om så mange er så lukket, så er det nærliggende å tenke at de fleste er det. Anonymkode: 25396...05f Men pinsevenner representerer ikke kristne i det hele tatt. De driver med tungetale, noe som ikke er kristent.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #20 Skrevet 13. august 2019 7 minutter siden, Tøystykke skrev: Men pinsevenner representerer ikke kristne i det hele tatt. De driver med tungetale, noe som ikke er kristent. Har du lest bibelen? Selvsagt er de kristne. Anonymkode: 25396...05f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #21 Skrevet 13. august 2019 Troende er som alle andre - forskjellige. Jeg har en i familien som liksom er familiens troende kristen. Men makan til slask... utad veldig ordentlig, men han lyver, baksnakker, forsøker å psyke ned andre, stjeler, snylter... listen er lang. En tidligere svoger var samme typen, selvforherligende han også, opphøyet seg selv over alle andre, rakket ned på andre, snyltet, vold i hjemmet (var jo hans rett som herre og mester som mann som var overlegen enhver kvinne), og ettersom ryktene sa, også utro. Alle ateister jeg kjenner følger "kristne verdier" langt, langt, langt bedre enn disse to "kristne" mennene! Ellers kjenner jeg en god del som regner seg som kristne, men som ikke er særlig aktive. De kommer i alle sjatteringer. Noen har nok med eget liv. Noen er veldig inkluderende og stiller opp og yter bistand. Noen er materialistiske ut i fingerspissene, andre lever svært enkelt og setter mer pris på det mellommenneskelige, natur og det å hjelpe andre. Noen ser Gud i naturen de er i på søndagsturen, andre mener at man må oppsøke kirken for å være nær Gud og be. Jeg kjenner katolikker som har brutt noen av de "store" tingene de ikke "bør" bryte, og som likevel har en dyp og oppriktig tro, men som ser at livet ikke er så svart-hvitt som noen mener tro skal være. Disse er også veldig opptatt av å bidra i lokalmiljøet der de kan, inkludere, hjelpe til, men støtter også prosjekter i andre land for å hjelpe fattige - uavhengig av trosretning. En studievenninne av meg var i et veldig kristent miljø og giftet seg med en fra samme type miljø. Makan til gode og vennlige og inkluderende mennesker skal du lete lenge etter. Ble kjent med både familiene deres og mange av deres venner i miljøet. Utelukkende positive, uten unntak. Eneste var noen eldre slektninger på ene siden som nok var litt skeptisk til alt "nytt" - men de var heller ikke konsekvente, alkohol var synd, men de kunne skåle med litt champagne ved spesielle anledninger, og rødvinssaus var jo sååå godt... og de kunne være skeptiske til "alle muslimene som oversvømmet landet", og fem minutter etterpå skryte uhemmet av familien borti gata, hvor enormt positive de var, hvor viktige de var blitt for lokalmiljøet, hvor uendelig glad de var blitt i disse, og da se helt bort fra at disse var muslimer. Mange i miljøet hadde brukt minst et år på veldedig arbeid i utlandet. Jeg har hatt lange samtaler med en prest der jeg bodde før, utrolig åpen, inkluderende, ikke bare for andres tro, men også mer åndelige og alternative verdier som denne ikke så var noen motsetning til eller trussel mot egen tro. Oppsøkte aktivt de som slet og inkluderte disse så langt mulig uten å legge noe som helst press med tanke på at de måtte tro "riktig". Poenget er - folk er ulike, hvilken tro man har (eller ikke har) betyr ikke at man er bedre eller verre enn andre. Noen trosmiljø blir klikkete og lite inkluderende, på samme måte som folk ellers. Andre blir åpne, positive og inkluderende. Det finnes ingen fasit, slik du ønsker å finne, Hi. En fasit hadde vært enkelt, da kunne du tatt et standpunkt og ferdig med det. Og det er det du nå har forsøkt, får jeg inntrykk av. Men det finnes ingen generell sannhet, for folk er ulike, uansett tro og tilhørighet. Individer er forskjellige, grupper er forskjellige, gruppedynamikker endrer seg. Anonymkode: c71ba...a45
Tøystykke Skrevet 13. august 2019 #22 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har du lest bibelen? Selvsagt er de kristne. Anonymkode: 25396...05f De driver med mye som ikke er kristent. Det finnes kun én ekte kristendom, og det er katolisismen.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #23 Skrevet 13. august 2019 Gjør samme testen i moskeer, og opplys oss om resultatet.. Anonymkode: a1f66...d53
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #24 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Troende er som alle andre - forskjellige. Jeg har en i familien som liksom er familiens troende kristen. Men makan til slask... utad veldig ordentlig, men han lyver, baksnakker, forsøker å psyke ned andre, stjeler, snylter... listen er lang. En tidligere svoger var samme typen, selvforherligende han også, opphøyet seg selv over alle andre, rakket ned på andre, snyltet, vold i hjemmet (var jo hans rett som herre og mester som mann som var overlegen enhver kvinne), og ettersom ryktene sa, også utro. Alle ateister jeg kjenner følger "kristne verdier" langt, langt, langt bedre enn disse to "kristne" mennene! Ellers kjenner jeg en god del som regner seg som kristne, men som ikke er særlig aktive. De kommer i alle sjatteringer. Noen har nok med eget liv. Noen er veldig inkluderende og stiller opp og yter bistand. Noen er materialistiske ut i fingerspissene, andre lever svært enkelt og setter mer pris på det mellommenneskelige, natur og det å hjelpe andre. Noen ser Gud i naturen de er i på søndagsturen, andre mener at man må oppsøke kirken for å være nær Gud og be. Jeg kjenner katolikker som har brutt noen av de "store" tingene de ikke "bør" bryte, og som likevel har en dyp og oppriktig tro, men som ser at livet ikke er så svart-hvitt som noen mener tro skal være. Disse er også veldig opptatt av å bidra i lokalmiljøet der de kan, inkludere, hjelpe til, men støtter også prosjekter i andre land for å hjelpe fattige - uavhengig av trosretning. En studievenninne av meg var i et veldig kristent miljø og giftet seg med en fra samme type miljø. Makan til gode og vennlige og inkluderende mennesker skal du lete lenge etter. Ble kjent med både familiene deres og mange av deres venner i miljøet. Utelukkende positive, uten unntak. Eneste var noen eldre slektninger på ene siden som nok var litt skeptisk til alt "nytt" - men de var heller ikke konsekvente, alkohol var synd, men de kunne skåle med litt champagne ved spesielle anledninger, og rødvinssaus var jo sååå godt... og de kunne være skeptiske til "alle muslimene som oversvømmet landet", og fem minutter etterpå skryte uhemmet av familien borti gata, hvor enormt positive de var, hvor viktige de var blitt for lokalmiljøet, hvor uendelig glad de var blitt i disse, og da se helt bort fra at disse var muslimer. Mange i miljøet hadde brukt minst et år på veldedig arbeid i utlandet. Jeg har hatt lange samtaler med en prest der jeg bodde før, utrolig åpen, inkluderende, ikke bare for andres tro, men også mer åndelige og alternative verdier som denne ikke så var noen motsetning til eller trussel mot egen tro. Oppsøkte aktivt de som slet og inkluderte disse så langt mulig uten å legge noe som helst press med tanke på at de måtte tro "riktig". Poenget er - folk er ulike, hvilken tro man har (eller ikke har) betyr ikke at man er bedre eller verre enn andre. Noen trosmiljø blir klikkete og lite inkluderende, på samme måte som folk ellers. Andre blir åpne, positive og inkluderende. Det finnes ingen fasit, slik du ønsker å finne, Hi. En fasit hadde vært enkelt, da kunne du tatt et standpunkt og ferdig med det. Og det er det du nå har forsøkt, får jeg inntrykk av. Men det finnes ingen generell sannhet, for folk er ulike, uansett tro og tilhørighet. Individer er forskjellige, grupper er forskjellige, gruppedynamikker endrer seg. Anonymkode: c71ba...a45 Ja, 90% av familien min er ateister, og de er ekskluderende, hater religiøse og gjør narr av dem (hånler), noen av dem lyver, alle baksnakker, og de oppfører seg generelt ufint! (De har mange gode sider og) Det betyr ikke at ALLE ateister er sånn. Anonymkode: ce132...c9c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2019 #25 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Troende er som alle andre - forskjellige. Jeg har en i familien som liksom er familiens troende kristen. Men makan til slask... utad veldig ordentlig, men han lyver, baksnakker, forsøker å psyke ned andre, stjeler, snylter... listen er lang. En tidligere svoger var samme typen, selvforherligende han også, opphøyet seg selv over alle andre, rakket ned på andre, snyltet, vold i hjemmet (var jo hans rett som herre og mester som mann som var overlegen enhver kvinne), og ettersom ryktene sa, også utro. Alle ateister jeg kjenner følger "kristne verdier" langt, langt, langt bedre enn disse to "kristne" mennene! Ellers kjenner jeg en god del som regner seg som kristne, men som ikke er særlig aktive. De kommer i alle sjatteringer. Noen har nok med eget liv. Noen er veldig inkluderende og stiller opp og yter bistand. Noen er materialistiske ut i fingerspissene, andre lever svært enkelt og setter mer pris på det mellommenneskelige, natur og det å hjelpe andre. Noen ser Gud i naturen de er i på søndagsturen, andre mener at man må oppsøke kirken for å være nær Gud og be. Jeg kjenner katolikker som har brutt noen av de "store" tingene de ikke "bør" bryte, og som likevel har en dyp og oppriktig tro, men som ser at livet ikke er så svart-hvitt som noen mener tro skal være. Disse er også veldig opptatt av å bidra i lokalmiljøet der de kan, inkludere, hjelpe til, men støtter også prosjekter i andre land for å hjelpe fattige - uavhengig av trosretning. En studievenninne av meg var i et veldig kristent miljø og giftet seg med en fra samme type miljø. Makan til gode og vennlige og inkluderende mennesker skal du lete lenge etter. Ble kjent med både familiene deres og mange av deres venner i miljøet. Utelukkende positive, uten unntak. Eneste var noen eldre slektninger på ene siden som nok var litt skeptisk til alt "nytt" - men de var heller ikke konsekvente, alkohol var synd, men de kunne skåle med litt champagne ved spesielle anledninger, og rødvinssaus var jo sååå godt... og de kunne være skeptiske til "alle muslimene som oversvømmet landet", og fem minutter etterpå skryte uhemmet av familien borti gata, hvor enormt positive de var, hvor viktige de var blitt for lokalmiljøet, hvor uendelig glad de var blitt i disse, og da se helt bort fra at disse var muslimer. Mange i miljøet hadde brukt minst et år på veldedig arbeid i utlandet. Jeg har hatt lange samtaler med en prest der jeg bodde før, utrolig åpen, inkluderende, ikke bare for andres tro, men også mer åndelige og alternative verdier som denne ikke så var noen motsetning til eller trussel mot egen tro. Oppsøkte aktivt de som slet og inkluderte disse så langt mulig uten å legge noe som helst press med tanke på at de måtte tro "riktig". Poenget er - folk er ulike, hvilken tro man har (eller ikke har) betyr ikke at man er bedre eller verre enn andre. Noen trosmiljø blir klikkete og lite inkluderende, på samme måte som folk ellers. Andre blir åpne, positive og inkluderende. Det finnes ingen fasit, slik du ønsker å finne, Hi. En fasit hadde vært enkelt, da kunne du tatt et standpunkt og ferdig med det. Og det er det du nå har forsøkt, får jeg inntrykk av. Men det finnes ingen generell sannhet, for folk er ulike, uansett tro og tilhørighet. Individer er forskjellige, grupper er forskjellige, gruppedynamikker endrer seg. Anonymkode: c71ba...a45 Men når man kommer inn i en menighet hvor det sitter 100 mennesker og alle de stenger nykomlingen ute, så sier dette noe om ca 1000 kristne jeg har møtt. Anonymkode: 25396...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå