Gå til innhold

Til dere som er kristne. Dette har jeg lagt merke til.

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Tøystykke skrev:

De driver med mye som ikke er kristent. Det finnes kun én ekte kristendom, og det er katolisismen.

Det må du gjerne tro. 

Anonymkode: 25396...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

- lukket miljø. Når det kommer nye inn, blir de ikke sett, ønsket velkommen, eller hilst på annet enn i døren i det de kommer inn med et «velkommen». 

- ser ned på folk. De er bedre, de er best. Om man presenterer seg selv for å forsøke å bli kjent, så er de mest opptatt av å fortelle hva som gjør de til bedre mennesker enn andre.

Så pussig, det er jo akkurat slik som feminister oppfører seg mot gutter og menn.

I tillegg til skyhøy dobbeltmoral!

Anonymkode: f5865...7e8

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør samme testen i moskeer, og opplys oss om resultatet..

Anonymkode: a1f66...d53

Jeg har gjort det. Og i hinduistiske tempel. De er mye mer åpne. Jeg har blitt ønsker velkommen og jeg har blitt inkludert. 

Men her handler det om kristne miljøer. Hvorfor skal man forsvare at de er lukket med at andre også er det? 

Litt som «du har drept en person?» «ja, men Ole har drept to! Du burde heller snakke med ham»

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så pussig, det er jo akkurat slik som feminister oppfører seg mot gutter og menn.

I tillegg til skyhøy dobbeltmoral!

Anonymkode: f5865...7e8

Det vet jeg ingenting om da jeg ikke er feminist.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når man kommer inn i en menighet hvor det sitter 100 mennesker og alle de stenger nykomlingen ute, så sier dette noe om ca 1000 kristne jeg har møtt.

Det sier ikke noe om alle, for du snakket ikke med alle, gjorde du det? Mange av dem hadde sikkert ikke dagen, noen hadde ikke energi til å ta seg av andre akkurat den ene dagen, noen var bundet av gruppedynamikker som du ikke kjenner, noen har kanskje tatt vare på andre og inkludert hele uken og orket ikke det akkurat den dagen, noen var kanskje beskjedne, noen hadde kanskje kranglet med mannen  osv. osv.

Du generaliserer... du ser det du vil se, tydeligvis.

Anonymkode: c71ba...a45

Skrevet

Jeg har gått i en frimenighet i halve livet mitt. Det er mye rart, men også mye bra. Hos oss gir vi mesteparten av kollekten til gode formål. Vi er opptatt av å inkludere nye, vi har stor takhøyde, og jeg tviler på at noen er redde for rusavhengige. Vi vektlegger også ydmykhet; vi trenger nåde og snubler oss gjennom livet. Vi har ulike meninger om politikk og ideologi, men er forent av tro på Jesus og kjærlighet til hverandre. 

Det vil alltid være enkeltpersoner som ødelegger inntrykket, noen menigheter som har en selvsentrert fokus etc, men min erfaring er at de fleste mennesker gjør sitt beste her i livet; enten de er ateist, kristen, muslim eller agnostiker.

Anonymkode: 9be19...b20

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det sier ikke noe om alle, for du snakket ikke med alle, gjorde du det? Mange av dem hadde sikkert ikke dagen, noen hadde ikke energi til å ta seg av andre akkurat den ene dagen, noen var bundet av gruppedynamikker som du ikke kjenner, noen har kanskje tatt vare på andre og inkludert hele uken og orket ikke det akkurat den dagen, noen var kanskje beskjedne, noen hadde kanskje kranglet med mannen  osv. osv.

900 mennesker med en dårlig dag? 

Jeg tenker at det kanskje er på tide at disse lukkede menighetene blir mer åpne jeg. Dersom de vil handle i Jesu ånd mener jeg. 

Skrevet

Det blir også litt rart at du generaliserer hele den kristne befolkningen etter å bare ha besøkt pinsevenner.

Anonymkode: a6e86...c46

Skrevet

Problemet er at vi har diskutert hvorvidt det finnes noen objektiv moral før. Vi kom da frem til at det ikke finnes.

Uten noen objektiv moral så finnes det ikke annet enn, "jeg synes det er galt, derfor er det galt".

Altså finnes det ingen moral å dømme kristne ut fra.

Anonymkode: 93336...735

Skrevet

Det blir også litt rart at du generaliserer hele den kristne befolkningen etter å bare ha besøkt pinsevenner.

Anonymkode: a6e86...c46

Det er vel disse som har flest menigheter i området jeg bor, så det var de jeg besøkte. Det var en som var inkluderende, men det var muligens fordi jeg traff på en venn fra ungdomstiden der. Hillsong i Drammen var mest inkluderende. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

900 mennesker med en dårlig dag? 

Jeg tenker at det kanskje er på tide at disse lukkede menighetene blir mer åpne jeg. Dersom de vil handle i Jesu ånd mener jeg. 

Du får melde deg inn i en av disse menighetene du har oppsøkt å skape den endringen du mener er nødvendig, da...

Eller er fordommene dine for store til det også?

Skrevet

Du får melde deg inn i en av disse menighetene du har oppsøkt å skape den endringen du mener er nødvendig, da...

Eller er fordommene dine for store til det også?

Om man ikke er kristen, så melder man seg ikke inn i en menighet

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan bet du da hvordan de tenker og handler i en menighet?

Fordi de er som andre mennesker som merker når folk er der bare for å glo

Anonymkode: e9056...8a0

Skrevet

Fordi de er som andre mennesker som merker når folk er der bare for å glo

Men det var jeg da ikke.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man ikke er kristen, så melder man seg ikke inn i en menighet

Men hvorfor i all verden oppsøker du alle disse trosmiljøene da?

Hva er hensikten din?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det var jeg da ikke.

Ikke det?

"Jeg har lurt en del på dette med kristendom og av en eller annen grunn er jeg er slik person som oppsøker miljøene for å se selv og deretter gjøre meg opp en mening. "

Skrevet

Ikke det?

"Jeg har lurt en del på dette med kristendom og av en eller annen grunn er jeg er slik person som oppsøker miljøene for å se selv og deretter gjøre meg opp en mening. "

Hvis du får det til å bli «være der for å glo», så må du gjerne mene det.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor i all verden oppsøker du alle disse trosmiljøene da?

Hva er hensikten din?

Å gjøre meg opp en mening om deres tro

Skrevet

Hvorfor gjøres seg opp en mening om andres tro, dersom hensikten ikke er å bli medlem på sikt?? 

Jeg jobber i kristen barnehage og har flere venninner som har familie som er pinsevenner. Pinsemenighetene de har fortalt om, er ikke av de mest åpne. Tror du hadde møtt andre type folk om du hadde tatt turen innom kirken en dag. Vet iallefall at presten og de andre kirketilsatte tar seg tid til en prat. De har også personer med spesielle behov på tiltak to ganger i uka, driver flere språkgrupper for flerkulturelle, har snekkerverksted og andre tilbud. 

Men å stikke innom en menighet som du har gjort, bare for å gjøre deg opp en mening om andres tro, er bare ugreit. De merket nok fort at du bare var nysgjerrig og ikke et potensielt medlem. 

Anonymkode: aedc5...d1d

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker mer på meg som om måten du gjør det på er sammenlignbart med å sitte og trykke deg innom mange ulike kanaler på tv, du klikker deg inn, ser på en stund, så klikker du deg videre.

Hadde vært langt mer virkningsfullt om du gikk 10 ganger til én menighet, enn en gang til 10 forskjellige.

Slik du holder på virker det som om du bare støtter opp om dine egne fordommer.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For ikke å snakke om at de aller fleste ikke hadde noen anelse om at hi var "ny".

Anonymkode: f6a3b...b6f

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gjøres seg opp en mening om andres tro, dersom hensikten ikke er å bli medlem på sikt?? 

Jeg jobber i kristen barnehage og har flere venninner som har familie som er pinsevenner. Pinsemenighetene de har fortalt om, er ikke av de mest åpne. Tror du hadde møtt andre type folk om du hadde tatt turen innom kirken en dag. Vet iallefall at presten og de andre kirketilsatte tar seg tid til en prat. De har også personer med spesielle behov på tiltak to ganger i uka, driver flere språkgrupper for flerkulturelle, har snekkerverksted og andre tilbud. 

Men å stikke innom en menighet som du har gjort, bare for å gjøre deg opp en mening om andres tro, er bare ugreit. De merket nok fort at du bare var nysgjerrig og ikke et potensielt medlem. 

Anonymkode: aedc5...d1d

Jeg tilhørte en pinsemenighet da jeg var liten. Min mor søkte alltid dit for trøst og samhold. Jeg bor ikke der min mor bodde den gangen, men min mor døde i våres og jeg har muligens søkt etter trøst og samhold siden. Men man får ikke det i de menighetene jeg har søkt til. Hva min mor snakket om skjønner jeg ikke.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For ikke å snakke om at de aller fleste ikke hadde noen anelse om at hi var "ny".

Anonymkode: f6a3b...b6f

De så jo at det var en på besøk som aldri hadde vært der før

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor jobber du, HI? Jeg vil stikke innom for å gjøre meg opp en mening om jobben din. Ikke så fysen på å fortelle det? Og hvis jeg fant ut av det så ville du behandlet meg ganske kaldt og kjølig fordi du vet jeg bare var der for å dømme? Nei, nå ble jeg skikkelig overrasket du!

Skrevet

Hvor jobber du, HI? Jeg vil stikke innom for å gjøre meg opp en mening om jobben din. Ikke så fysen på å fortelle det? Og hvis jeg fant ut av det så ville du behandlet meg ganske kaldt og kjølig fordi du vet jeg bare var der for å dømme? Nei, nå ble jeg skikkelig overrasket du!

Hva har jobben min med de kristnes fritid å gjøre? De kommer dit for å høre Guds ord, ikke følge det. Det er hva jeg lærte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...