Gå til innhold

Det var visst ikke noe til deg her :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg inviterer 10 gjester på middag og alle har en allergi hver, så blir det vanskelig. Jeg kan rett og slett ikke bruke mange timer på å lage 10 forskjellige middager. Så enkelt er det. Og de aller fleste jeg kjenner med allergi har en «allergi», altså de hevder de får vondt i magen av det.

Veganeren er så oppslukt i sin egen tro at hen nekter å spise mat som har vært i kontakt med animalske produkter. Altså kan jeg ikke bruke samme kniv på kjøtt som på grønnsaker, samme fjøl osv. Skal hen unngå det, må hen ta med mat selv. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Hva er sjansen for at alle gjestene har (forskjellige) allergier? 

Og om det nå skulle slumpe til at ALLE gjestene dine er allergiske og du lager den maten du vil - da er det ikke mange som spiser det du serverer? 

Er det det du vil? Er du rett og slett gjerrig? 

Anonymkode: 42ecd...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, de bytter hele tiden. Aldri samme. Og det er neppe bare at jeg tror de bare later som heller... ikke for å være vanskelige tror jeg, men fordi det er litt mote, litt fint å skille seg ut og ha noe andre må ta hensyn til. 

Alle vet jo at man normalt ikke bytter allergier så ofte, så hvorfor de holder på slik aner jeg ikke. Men slitsomt er det.

Anonymkode: a110d...df0

HVA slags folk er det du omgir deg med? 

Jeg føler vel at du og gjestene dine fortjener hverandre. 

Og hvorfor gidder du egentlig å invitere til middag når alle må ha med egen mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt rart ut å bli invitert på middag og faktisk ikke få middag. Mulig det er jeg som er rar men...

Anonymkode: e7bd5...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

HVA slags folk er det du omgir deg med? 

Jeg føler vel at du og gjestene dine fortjener hverandre. 

Og hvorfor gidder du egentlig å invitere til middag når alle må ha med egen mat? 

Dette er svigerfamilien, ikke bare å droppe å invitere dem vel? Og de blir aldri bedt om å ta med mat? Hvor får du det fra? Jeg bare sliter med å greie å holde følge, så når jeg har laget mat tilpasset forrige bunke allergier og de kommer med nye og så tåler mye av det jeg ungikk fordi de ikke tålte det sist, så blir en litt matt og frustrert. 

Hvorfor mener du jeg fortjener dette?? Fordi jeg ikke før hver eneste middag deler ut et excel diagram hvor alle kan sette opp aktuelle allergier på gjeldene dato??

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid hensyn til ulike allergier. Tullete dietter og «denne perioden er jeg allergisk mot» tar jeg ikke hensyn til. 

Anonymkode: a86b0...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er svigerfamilien, ikke bare å droppe å invitere dem vel? Og de blir aldri bedt om å ta med mat? Hvor får du det fra? Jeg bare sliter med å greie å holde følge, så når jeg har laget mat tilpasset forrige bunke allergier og de kommer med nye og så tåler mye av det jeg ungikk fordi de ikke tålte det sist, så blir en litt matt og frustrert. 

Hvorfor mener du jeg fortjener dette?? Fordi jeg ikke før hver eneste middag deler ut et excel diagram hvor alle kan sette opp aktuelle allergier på gjeldene dato??

Anonymkode: a110d...df0

Ja, da hadde jeg faktisk spurt om det var noen allergier jeg bør kjenne til. Excel ark er ikke nødvendig, jeg snakker med folk  

Eller så hadde jeg ikke invitert til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er sjansen for at alle gjestene har (forskjellige) allergier? 

Og om det nå skulle slumpe til at ALLE gjestene dine er allergiske og du lager den maten du vil - da er det ikke mange som spiser det du serverer? 

Er det det du vil? Er du rett og slett gjerrig? 

Anonymkode: 42ecd...531

Er det å ikke orke å tilpasse alle allergier som de fleste i dag har minst en av det samme som å være gjerrig?

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på allergien det. Hvis det krever at verten må lage spesialmat og dersom det er lett å glemme seg, så gjør man det.

Anonymkode: f8bc0...11d

Isåfall må det avklarast på førehand. Ein kan ikkje invitere folk på middag uten å gje dei mat. Og det er jo det ein gjer om ein inviterer ein alergikar uten å lage mat alergikaren kan ete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor mange som fremdeles er negative til dette! WHO anslår at innen 2030 vil minst halvparten av verdens befolkning ha en eller flere allergier!

Dvs. annenhver person.

Og så har man de som har reelle intoleranser i tillegg...

Dette er fremtiden, og er man smart så forholder man seg til det.

 

I prosessen med å finne ut hva man tåler og ikke tåler så kan det for andre virke som om man ikke er konsekvent. Men siden forrige gang har man kanskje funnet ut at hvis man kutter produkt x, som man tidligere ikke mistenkte, da kan man likevel tåle produkt y og z. Det er heller ikke alle allergier som slår ut på de testene som helsevesenet rår over i dag. Plagene er like reelle for de som har dem uansett. Dette er noe også fagfolk bekrefter. Så er det mye annet som spiller inn. Arbeidsbelastning, sykdom, søvn, stress, livsproblemer... alt kan påvirke hvor mye man tåler ting. I dårlige perioder vil derfor en person kanskje måtte holde seg unna ting som den i gode perioder kan spise litt av.

Å kalle dette for mote eller kresenhet vitner om kunnskapsløshet!

 

Det er ikke problemer å lage middag til alle selv om det er flere allergier man må ta hensyn til. Løsningen er å ikke fokusere på det de ikke kan spise, men hva de faktisk kan spise. Det er langt flere fellesnevnere enn det motsatte.

Javel, så er det kanskje litt mer krevende for noen. Men dette er fremtiden, man må forholde seg til det enten man vil eller ei, og man kan like gjerne snu fokuset først som sist. Spør, det er ikke verre enn som så. Tenk muligheter og ikke det motsatte. Det jeg har sett er at de fleste som er så negative som det noen i denne tråden er, det er de som egentlig har mest bruk for å lære seg mer om kosthold generelt, så man kan godt fokusere på at dette er en målrettet måte å begynne å lære seg ting, få mer bevisst forhold til hva man selv putter i seg osv.

 

 

Anonymkode: fba81...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Ja, da hadde jeg faktisk spurt om det var noen allergier jeg bør kjenne til. Excel ark er ikke nødvendig, jeg snakker med folk  

Eller så hadde jeg ikke invitert til middag. 

Men når man ved forrige middag fikk listen fra hver enkelt så tenker jeg at de selv må oppdatere når det stadig endres. Føles jo litt teit å skulle spørre disse folkene vi kjenner godt om allergier hver gang vi møtes? Normalt sett så vet man jo når man har spurt folk før første møte...

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det å ikke orke å tilpasse alle allergier som de fleste i dag har minst en av det samme som å være gjerrig?

Anonymkode: f8bc0...11d

Ja. Egentlig. Gjerrig og lat. Og uhøflig. Og ugjestmild. Og dårlig vert. 

De fleste har faktisk ikke allergier. Jeg tror du overdriver fælt for å slippe å lage mat. 

Anonymkode: 42ecd...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det utrolig rart og dårlig å invitere på middag uten å tilpasse når man vet gjesten har allergi.

Når det er sagt, i barnegruppen til det ene barnet mitt skal følgende tas hensyn til når vi inviterer til bursdag: ikke egg, gluten, melkeprodukter, sukker, nøtter eller nitritter. Da er det ikke spesielt gøy å stelle i stand til bursdag lenger altså...

Anonymkode: 3f9a5...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Egentlig. Gjerrig og lat. Og uhøflig. Og ugjestmild. Og dårlig vert. 

De fleste har faktisk ikke allergier. Jeg tror du overdriver fælt for å slippe å lage mat. 

Anonymkode: 42ecd...531

De fleste har faktisk allergi eller «allergi». Noen lyver og andre ikke. Hvis jeg vet noen er reelt allergisk og blir veldig syk, så tilpasser jeg. 

Men det finnes grenser for hva verten skal gjøre for å please «allergikere» og de som ikke liker ditt eller datt. 

Kan jo invitere allergikere på lutefisk. Det tåler de

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er svigerfamilien, ikke bare å droppe å invitere dem vel? Og de blir aldri bedt om å ta med mat? Hvor får du det fra? Jeg bare sliter med å greie å holde følge, så når jeg har laget mat tilpasset forrige bunke allergier og de kommer med nye og så tåler mye av det jeg ungikk fordi de ikke tålte det sist, så blir en litt matt og frustrert. 

Hvorfor mener du jeg fortjener dette?? Fordi jeg ikke før hver eneste middag deler ut et excel diagram hvor alle kan sette opp aktuelle allergier på gjeldene dato??

Anonymkode: a110d...df0

Det hadde jeg og blitt. Men da er de vel neppe ikke så allergiske heller, og kan selvfølgelig ikke vente å få mat som de kan ha når du ikke vet om det. De høres litt vel selvsentrerte ut.

Anonymkode: df19a...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk dere som er så negative her; de fleste allergier kommer i voksen alder, så en dag er det kanskje dere som sitter der med begrensninger.

Cøliaki f.eks får de fleste etter at de har fylt 30....

Anonymkode: 2663a...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne inviterte til reker og vin.

Siden jeg ikke tåler skalldyr skulle jeg få kylling. 

Når rekene var spist opp fikk jeg min mat. Kyllingen stod i ovnen og tok visst lang tid. 

Så der satt jeg da og spiste kylling når alle andre var ferdig med å spise. 

Anonymkode: 19884...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele livet vært allergisk mot noen matvarer (astma og allergi). Jeg gidder ikke å bli sur om noen serverer noe jeg ikke kan spise. Jeg smiler fint og tenker at det ikke er enkelt å holde styr på alt. Når jeg skal på tur etc., tar jeg ofte med egen mat. Jeg synes ofte det er de som har fått allergier i voksen alder, som er verst. De tar det veldig alvorlig og lager mye styr. Da jeg var barn kkunne jeg ikke være med å hoppe i høyet om sommeren. Skulle foreldrene mine ha nektet søskene  og søskenbarna mine det? Nei, heldigvis gjorde de minst mulig oppstyr av det, noe som lærte meg at det ikke var verdens undergang og at alt ikke bare handler om meg. Jeg er fra Vestlandet og her blir det servert reker hele våren ogsommeren. Da tier jeg stille, spiser loff med majones og ødelegger ikke stemningen for de andre.

Anonymkode: f874e...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pasta uten saus eller tilbehøret til grillingen da? Det er noe du kan spise. Gluten og laktosefrie produkter er ikke spesielt billig heller. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Det er ikke spesielt billig for oss som alltid må handle slike produkter, nei... Men som en engangsgreie vil jeg tro du klarer de ekstra kronene om du inviterer på middag?

Anonymkode: 88b28...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke spesielt billig for oss som alltid må handle slike produkter, nei... Men som en engangsgreie vil jeg tro du klarer de ekstra kronene om du inviterer på middag?

Anonymkode: 88b28...940

Alle klarer de ekstra kronene, ikke sant? Hver gang det skal penger inn til klassekassen, hver gang det er bursdager, hver gang man inviterer til bursdag og hver gang man inviterer allergikere på middag. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle klarer de ekstra kronene, ikke sant? Hver gang det skal penger inn til klassekassen, hver gang det er bursdager, hver gang man inviterer til bursdag og hver gang man inviterer allergikere på middag. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Hvis du har så lite penger at du sliter med disse tingene, da bør du ikke prioritere å invitere på middag.

Anonymkode: ec333...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle klarer de ekstra kronene, ikke sant? Hver gang det skal penger inn til klassekassen, hver gang det er bursdager, hver gang man inviterer til bursdag og hver gang man inviterer allergikere på middag. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Men å invitere voksne folk på middag kommer da ikke under samme kategori som barneselskap og klassekasse?

Har man dårlig råd spanderer man da ikke mat på andre? 

Anonymkode: 42ecd...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke lett å glemme :P Er folk virkelig så surrete? Vet dere ikke engang hva dere spiser, eller? Ikke rart folk blir syke. 

Klart alle har ansvar for sin egen helse, men man inviterer sannelig ikke på middag uten noe å servere. Da lar man være, hvis man ikke greier å lage noe. 

Hadde allergikere ikke kunnet spise noe som helst, hadde de åpenbart dødd av sult. Da er det merkelig at allergikeren selv klarer å lage mat, men "alle andre" klarer ikke å lage mat. For å unngå egg, nøtter og mais er så forferdelig vanskelig? Neppe. Nei - når alt kommer til alt handler det kun om latskap. Og en lat vert, er en ekkel vert. 

Hadde jeg invitert, som sagt, hadde jeg sørget for at jeg serverte trygg mat. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Hvis du er så vanskelig på maten får du spise hjemme hos deg selv. Den holdningen der er så navlebeskuende at du fortjener å spise aleine. Din navle er bare DIN navle, husk det.

Anonymkode: 7b137...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er så vanskelig på maten får du spise hjemme hos deg selv. Den holdningen der er så navlebeskuende at du fortjener å spise aleine. Din navle er bare DIN navle, husk det.

Anonymkode: 7b137...d9b

Går det helt i ball for deg?

Anonymkode: 42ecd...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går det helt i ball for deg?

Anonymkode: 42ecd...531

Slett ikke. Men å tro at noen er interessert i å holde rede på andres matoppheng, hvorav helst bare ti prosent er faktiske allergier, er vanvittig sjølsentrert. 

Anonymkode: 7b137...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slett ikke. Men å tro at noen er interessert i å holde rede på andres matoppheng, hvorav helst bare ti prosent er faktiske allergier, er vanvittig sjølsentrert. 

Anonymkode: 7b137...d9b

Du trenger å oppdatere deg. Man antar at minst 30 % av befolkningen nå er allergisk, og at innen 2030 - som faktisk bare er vel 10 år unna - så vil minst 50 % av befolkningen har en eller flere allergier.

Så vil du kanskje si at dette gjelder ikke de med f.eks. pollenallergi. Og der tar du i så fall feil, for i pollensesongen er det mange pollenallergikere som reagerer på mat de ellers i året kan tåle å spise.

Og matintoleranser, det er også reelt for de som har det, noe fagfolk også anerkjenner.

Så om du ikke ønsker å forholde deg til at snart halve befolkningen har allergier, så er det du som er "vanvittig sjølsentrer", ikke hun du her svarer.

Anonymkode: fba81...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...