Gå til innhold

Det var visst ikke noe til deg her :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes du det er greit, når man inviterer noen på middag, at vertskapet sier det til en allergiker? At det serveres mat eller kaker allergikeren ikke kan spise, til tross for at vertskapet vet nøyaktig hva som tåles og ikke tåles?

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger veldig av kontekst og situasjon. 

Hvis vedkommende har blitt invitert på middag, og vertskapet bevisst har laget mat som ikke kan spises av gjesten, så er det rimelig håpløst. 

Hvis det derimot beror på en misforståelse/vedkommende tilfeldigvis kom på besøk en dag og maten ikke passet osv. Så er det ikke noe å lage et problem av. 

Anonymkode: b2ba2...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok. Om man er allergisk mot en masse forskjellige ting som er i helt normal mat, så må de tar med mat selv.

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt ok. Om man er allergisk mot en masse forskjellige ting som er i helt normal mat, så må de tar med mat selv.

Anonymkode: f8bc0...11d

Man gjør jo ikke det dersom man er bedt bort på middag. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det avhenger veldig av kontekst og situasjon. 

Hvis vedkommende har blitt invitert på middag, og vertskapet bevisst har laget mat som ikke kan spises av gjesten, så er det rimelig håpløst. 

Hvis det derimot beror på en misforståelse/vedkommende tilfeldigvis kom på besøk en dag og maten ikke passet osv. Så er det ikke noe å lage et problem av. 

Anonymkode: b2ba2...3e6

Ja, det er jeg enig i - håpløst. Invitasjon, avtalt klokkeslett. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke.

Inviterer man på mat, sørger man selvsagt for at gjestene kan spise (mesteparten) av det som serveres. 

Man vil jo at gjestene skal trives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Selvsagt ikke.

Inviterer man på mat, sørger man selvsagt for at gjestene kan spise (mesteparten) av det som serveres. 

Man vil jo at gjestene skal trives?

Ja, det ville jeg ha gjort i alle fall. Og det var tydelig at allergikeren ikke trivdes, i det hele tatt. Partneren til allergikeren avstod også fra maten, litt i solidaritet :P

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man gjør jo ikke det dersom man er bedt bort på middag. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Det kommer an på allergien det. Hvis det krever at verten må lage spesialmat og dersom det er lett å glemme seg, så gjør man det.

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man inviterer til middag og vet at ene gjesten er allergisk mot noe, lager man selvfølgelig(!) mat som denne også kan spise. Det burde ærlig talt ikke være vanskelig. Vi har en med cøliaki, en med fruktosemalabsorpsjon og en veganer i familien, men det er null problem å lage mat der alle de tre kan spise noe. Kanskje ikke alt, alle, men noe.

Anonymkode: 934d9...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på allergien det. Hvis det krever at verten må lage spesialmat og dersom det er lett å glemme seg, så gjør man det.

Anonymkode: f8bc0...11d

Lett å glemme seg? Da ber man ikke allergikere på middag. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man inviterer til middag og vet at ene gjesten er allergisk mot noe, lager man selvfølgelig(!) mat som denne også kan spise. Det burde ærlig talt ikke være vanskelig. Vi har en med cøliaki, en med fruktosemalabsorpsjon og en veganer i familien, men det er null problem å lage mat der alle de tre kan spise noe. Kanskje ikke alt, alle, men noe.

Anonymkode: 934d9...d36

Ja, ikke sant, er enig i det. Som allergiker selv vet jeg at det er så utrolig viktig å inkludere rundt matbordet.

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lett å glemme seg? Da ber man ikke allergikere på middag. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Jeg ber allergikere på middag. Jeg inviterer og sier at jeg ikke er god på å holde styr på alle allergier, men de kan ta med mat selv. 

Det samme gjelder i barnebursdager. Man inviterer alle barna og allergikere må ordne egen mat. 

Har en veganer i familien. Hun tar alltid med egen mat, selv om hun blir invitert.

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers inviterer ofte til middag. Mannens allergier, som gan fått i voksen alder, huskes alltid på. 

Mine er ikke så viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ber allergikere på middag. Jeg inviterer og sier at jeg ikke er god på å holde styr på alle allergier, men de kan ta med mat selv. 

Det samme gjelder i barnebursdager. Man inviterer alle barna og allergikere må ordne egen mat. 

Har en veganer i familien. Hun tar alltid med egen mat, selv om hun blir invitert.

Anonymkode: f8bc0...11d

Men da har du gitt beskjed så jeg har mulighet. Ikke invitert og gir faen hvorvidt jeg får middag den dagen. 

Er stor forskjell i din holdning og omsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille krøll skrev:

Men da har du gitt beskjed så jeg har mulighet. Ikke invitert og gir faen hvorvidt jeg får middag den dagen. 

Er stor forskjell i din holdning og omsorg. 

Men har man mange allergier, så kan slike situasjoner ofte oppstå. Men i en vanlig middag, så må det da være noe du kan spise?

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Man vil at gjestene skal kose seg, så man lager da en ekstra rett til allergikeren. Det er ofte ikek vanskelig - ta en del av hovedretten og lag med litt andre ingredienser enn det allegikeren ikke tåler. Det gjør jeg alltid med min venninne som ar allergisk mot mange ting. Det er ikke vanskelig

Anonymkode: fe83e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men har man mange allergier, så kan slike situasjoner ofte oppstå. Men i en vanlig middag, så må det da være noe du kan spise?

Anonymkode: f8bc0...11d

Jeg har gluten og melk. Pasta med kremet saus har blitt en favoritt. Laktosefri siden mannen ikke tåler laktose men jeg tåler ikke melkeprotein. 

Grille pølser hvor det hver gang brukes pølser med enten gluten eller melk. 

Gi meg beskjed så kan jeg ta med selv. 

Eller invitere til kaffe med bare glutenkaker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lille krøll skrev:

Jeg har gluten og melk. Pasta med kremet saus har blitt en favoritt. Laktosefri siden mannen ikke tåler laktose men jeg tåler ikke melkeprotein. 

Grille pølser hvor det hver gang brukes pølser med enten gluten eller melk. 

Gi meg beskjed så kan jeg ta med selv. 

Eller invitere til kaffe med bare glutenkaker. 

 

Pasta uten saus eller tilbehøret til grillingen da? Det er noe du kan spise. Gluten og laktosefrie produkter er ikke spesielt billig heller. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig for det har jo blitt en slik motegreie og veldig vanskelig å holde styr på akkurat hva de ulike er allergisk for «nå»😳🙄 Det skifter tydeligvis fort og ofte i familien til svigers. Så det blir ofte som det blir hvis de ikke opplyser om alle nye allergier. Og kjipt når jeg strever med å unngå de som ikke lenger gjelder 🙄

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pasta uten saus eller tilbehøret til grillingen da? Det er noe du kan spise. Gluten og laktosefrie produkter er ikke spesielt billig heller. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Da får man la være å invitere, hvis man ikke har råd. Jeg tviler på at målet til alle som inviterer på middag er å servere billig mat. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er allergisk mot «alt» så er det kanskje ikke så enkelt for andre å holde styr på. Kommer det en som er allergisk for gluten, laktose, nøtter og div frukt/ grønnsaker feks, så er det ikke så enkelt for folk som ikke har dette problemet selv å vite hva man faktisk kan servere. Det er jo spor av diverse i alt mulig. 

Tok du kontakt før middagen? 

Hadde jeg hatt alt mulig av allergier, hadde jeg tilbudt meg å ta med (hvertfall deler av maten) selv. 

Anonymkode: fc4ae...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er vanskelig for det har jo blitt en slik motegreie og veldig vanskelig å holde styr på akkurat hva de ulike er allergisk for «nå»😳🙄 Det skifter tydeligvis fort og ofte i familien til svigers. Så det blir ofte som det blir hvis de ikke opplyser om alle nye allergier. Og kjipt når jeg strever med å unngå de som ikke lenger gjelder 🙄

Anonymkode: a110d...df0

Det går faktisk an å spørre dem, da; "Hva er det du er allergisk mot igjen? :) Så kan jeg servere deg noe som er trygt for deg å spise".

Det tar ikke lang tid å spørre om det, heller, og så kan man ha god samvittighet for at man oppfører seg fint mot andre mennesker! 

Alt du tenker på er "uff, det er så vanskelig for meg, stakkars meg som er i familie med folk som er allergiske", men du glemmer at det er aller vanskeligst for allergikeren, og det er han/hun som opplever å bli ekskludert og fryst ut! 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du er allergisk mot «alt» så er det kanskje ikke så enkelt for andre å holde styr på. Kommer det en som er allergisk for gluten, laktose, nøtter og div frukt/ grønnsaker feks, så er det ikke så enkelt for folk som ikke har dette problemet selv å vite hva man faktisk kan servere. Det er jo spor av diverse i alt mulig. 

Tok du kontakt før middagen? 

Hadde jeg hatt alt mulig av allergier, hadde jeg tilbudt meg å ta med (hvertfall deler av maten) selv. 

Anonymkode: fc4ae...6fd

Hvem sier at man er allergisk mot "alt"? Og for den som er det, finnes det ALLTID noe de kan spise, som verten kan stelle istand. Det handler om å inkludere folk.

Og ærlig talt, hvis man er så evneveik at man ikke engang greier å lage middag til en allergiker bør man kanskje revurdere sin evne som vert, og avstå fra å invitere folk. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir bedt til middag, og er allergisk mot gluten og melk, bør de selvsagt lage noe du kan spise. Når det er sagt er det (som ikke-allergiker) lett å glemme, eller ikke tenke over at det faktisk er gluten i pastaen, eller melkepulver i posesausen selv om den skal blandes bare med vann (feks) - hvis den ikke er hjemmelaget. Neste gang du bli invitert kunne du kanskje forsikret deg ved å spørre om du skal ta med deg noe selv som du kan spise. Jeg mener ikke at det er din egen skyld, eller at du skal måtte behøve å ta med egen mat altså. Men det gjør to ting for deg: du minner dem på at du er allergisk, og forsikrer deg selv om at du slipper å gå sulten fra matbordet.

Anonymkode: b2a91...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pasta uten saus eller tilbehøret til grillingen da? Det er noe du kan spise. Gluten og laktosefrie produkter er ikke spesielt billig heller. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Pasta er gluten. Brød og lomper er gluten. 

Å bli invitert til middag og spise agurk er ikke greit. 

At det koster vet jeg. Svigers har ikke problemer med det. 

Men igjen, bare gi meg beskjed så ordner jeg. Ikke si at du ordner middag, at jeg ikke skal bry meg, og så sitter jeg og spiser agurk til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...