Gå til innhold

Det var visst ikke noe til deg her :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du blir bedt til middag, og er allergisk mot gluten og melk, bør de selvsagt lage noe du kan spise. Når det er sagt er det (som ikke-allergiker) lett å glemme, eller ikke tenke over at det faktisk er gluten i pastaen, eller melkepulver i posesausen selv om den skal blandes bare med vann (feks) - hvis den ikke er hjemmelaget. Neste gang du bli invitert kunne du kanskje forsikret deg ved å spørre om du skal ta med deg noe selv som du kan spise. Jeg mener ikke at det er din egen skyld, eller at du skal måtte behøve å ta med egen mat altså. Men det gjør to ting for deg: du minner dem på at du er allergisk, og forsikrer deg selv om at du slipper å gå sulten fra matbordet.

Anonymkode: b2a91...953

Nei, det er ikke lett å glemme :P Er folk virkelig så surrete? Vet dere ikke engang hva dere spiser, eller? Ikke rart folk blir syke. 

Klart alle har ansvar for sin egen helse, men man inviterer sannelig ikke på middag uten noe å servere. Da lar man være, hvis man ikke greier å lage noe. 

Hadde allergikere ikke kunnet spise noe som helst, hadde de åpenbart dødd av sult. Da er det merkelig at allergikeren selv klarer å lage mat, men "alle andre" klarer ikke å lage mat. For å unngå egg, nøtter og mais er så forferdelig vanskelig? Neppe. Nei - når alt kommer til alt handler det kun om latskap. Og en lat vert, er en ekkel vert. 

Hadde jeg invitert, som sagt, hadde jeg sørget for at jeg serverte trygg mat. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får man la være å invitere, hvis man ikke har råd. Jeg tviler på at målet til alle som inviterer på middag er å servere billig mat. 

Anonymkode: c77d8...5ff

Det var ikke før noen gjorde meg oppmerksom på det at jeg visste at det var gluten og laktose i pølser. Det er litt sånn med de som kan spise alt. De tenker ikke over alt mulig av slike ting. Men nå vet du jo det til neste gang de inviterer. Ta med egen mat.

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta med mat selv. Det får da være grenser for hva vertskap skal ordne med. Eller bli hjemme! 

Jeg lager det jeg vil når jeg inviterer på middag. Så får de som ikke vil ha la være å spise eller ta med selv. 

Anonymkode: ca86c...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man må ta med mat selv. Det får da være grenser for hva vertskap skal ordne med. Eller bli hjemme! 

Jeg lager det jeg vil når jeg inviterer på middag. Så får de som ikke vil ha la være å spise eller ta med selv. 

Anonymkode: ca86c...586

Syns det er knølent og ganske lite gjestfritt. Hvis min gjest ikke tåler gluten og melk, lager jeg lett mat som ikke inneholder dette.
Ris, fisk, kjøtt, grønnsaker, bønner...
Hvis jeg på død og liv vil servere pasta, koker jeg en porsjon med kikert-pasta (fins på helsekost-butikker) ved siden av. Eller hun får ris. Hvis jeg på død og liv MÅ ha fløtesaus, lager jeg enten med laktosefri fløte til alle (hvis hun tåler det), eller jeg tar fløte i til slutt, og passer på å la til side noe av sausen først og putter tomatsaus i den i stedet.

Anonymkode: fe83e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er knølent og ganske lite gjestfritt. Hvis min gjest ikke tåler gluten og melk, lager jeg lett mat som ikke inneholder dette.
Ris, fisk, kjøtt, grønnsaker, bønner...
Hvis jeg på død og liv vil servere pasta, koker jeg en porsjon med kikert-pasta (fins på helsekost-butikker) ved siden av. Eller hun får ris. Hvis jeg på død og liv MÅ ha fløtesaus, lager jeg enten med laktosefri fløte til alle (hvis hun tåler det), eller jeg tar fløte i til slutt, og passer på å la til side noe av sausen først og putter tomatsaus i den i stedet.

Anonymkode: fe83e...68d

Og jeg lager den maten jeg pleier å lage uten å sjekke alt det inneholder, så av og til, selv om jeg prøver, så kan det gå galt. Og hvis man står og lager søndagsmiddagen og kommer på at det er gluten i pasta, så er man litt sent ute. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vertskapet visste at gjesten var allergisk, så er det jo dårlig å ikke ha noe som helst som denne gjesten kan spise. 

Men hvis vertskapet har glemt å spørre om allergier og gjesten har unnlatt å si at han/hun ikke tåler f.eks laktose, så er det faktisk litt dårlig gjort av gjesten. 

Hvis jeg hadde invitert noen på middag og glemt å spørre om allergi, hadde jeg blitt veldig lei meg dersom det satt noen ved bordet mitt som ikke kunne spise det jeg serverte. Da tror jeg faktisk at jeg hadde løpt på butikken i full fart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ber allergikere på middag. Jeg inviterer og sier at jeg ikke er god på å holde styr på alle allergier, men de kan ta med mat selv. 

Det samme gjelder i barnebursdager. Man inviterer alle barna og allergikere må ordne egen mat. 

Har en veganer i familien. Hun tar alltid med egen mat, selv om hun blir invitert.

Anonymkode: f8bc0...11d

Wow!

Du inviterer til middag, og forventer at folk må ta med mat selv.

Du inviterer til barnebursdag, og de barna som er allergisk mot noe må bare ordne seg selv.

Veganeren er vel klok av skade.

Du må være den kjipeste personen å være gjest hos. Å ikke gidde å lage mat til dem du har invitert til å være gjest hos deg er.. usivilisert? Frekt? Lite gjestfritt? Ekstremt selvsentrert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har virkelig mislyktes som vert hvis en gjest ikke kan spise maten du har INVITERT til.

Jeg hadde invitert barselgruppa til lunsj uten å vite at en var vegetarianer. Jeg hadde laget kyllingsuppe. Synes det var leit og flaut at hun kun kunne spise brød med ost 😑

Anonymkode: 8b83d...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gale damen skrev:

Wow!

Du inviterer til middag, og forventer at folk må ta med mat selv.

Du inviterer til barnebursdag, og de barna som er allergisk mot noe må bare ordne seg selv.

Veganeren er vel klok av skade.

Du må være den kjipeste personen å være gjest hos. Å ikke gidde å lage mat til dem du har invitert til å være gjest hos deg er.. usivilisert? Frekt? Lite gjestfritt? Ekstremt selvsentrert?

 

Når jeg inviterer 10 gjester på middag og alle har en allergi hver, så blir det vanskelig. Jeg kan rett og slett ikke bruke mange timer på å lage 10 forskjellige middager. Så enkelt er det. Og de aller fleste jeg kjenner med allergi har en «allergi», altså de hevder de får vondt i magen av det.

Veganeren er så oppslukt i sin egen tro at hen nekter å spise mat som har vært i kontakt med animalske produkter. Altså kan jeg ikke bruke samme kniv på kjøtt som på grønnsaker, samme fjøl osv. Skal hen unngå det, må hen ta med mat selv. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Når jeg inviterer 10 gjester på middag og alle har en allergi hver, så blir det vanskelig. Jeg kan rett og slett ikke bruke mange timer på å lage 10 forskjellige middager. Så enkelt er det. Og de aller fleste jeg kjenner med allergi har en «allergi», altså de hevder de får vondt i magen av det.

Veganeren er så oppslukt i sin egen tro at hen nekter å spise mat som har vært i kontakt med animalske produkter. Altså kan jeg ikke bruke samme kniv på kjøtt som på grønnsaker, samme fjøl osv. Skal hen unngå det, må hen ta med mat selv. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Da bør du ikke invitere dem på middag.

Det du beskriver er så dårlig folkeskikk at jeg nesten ikke tror på deg.

Anonymkode: 8b83d...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg inviterer 10 gjester på middag og alle har en allergi hver, så blir det vanskelig. Jeg kan rett og slett ikke bruke mange timer på å lage 10 forskjellige middager. Så enkelt er det. Og de aller fleste jeg kjenner med allergi har en «allergi», altså de hevder de får vondt i magen av det.

Veganeren er så oppslukt i sin egen tro at hen nekter å spise mat som har vært i kontakt med animalske produkter. Altså kan jeg ikke bruke samme kniv på kjøtt som på grønnsaker, samme fjøl osv. Skal hen unngå det, må hen ta med mat selv. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Veganeren til side - for det er en annen diskusjon - hvis du inviterer 10 til middag og de har 10 allergier eller intoleranser, så lager man fremdeles èn, eller til nød to retter. Ikke ti. Man prøver etter beste evne å få sine gjester til å føle seg velkommen. 

Veganeren hadde fått klinkende klar beskjed om å ta med sine egne gulrøtter og å lage seg et bål på gårdsplassen.

Endret av gale damen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det går faktisk an å spørre dem, da; "Hva er det du er allergisk mot igjen? :) Så kan jeg servere deg noe som er trygt for deg å spise".

Det tar ikke lang tid å spørre om det, heller, og så kan man ha god samvittighet for at man oppfører seg fint mot andre mennesker! 

Alt du tenker på er "uff, det er så vanskelig for meg, stakkars meg som er i familie med folk som er allergiske", men du glemmer at det er aller vanskeligst for allergikeren, og det er han/hun som opplever å bli ekskludert og fryst ut! 

Anonymkode: c77d8...5ff

Må jo spørre alle hver gang da? De bytter jo allergier hele tiden hele gjengen. Tenker det er allergikernes ansvar å informere, det ville jeg gjort. 

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke lett å glemme :P Er folk virkelig så surrete? Vet dere ikke engang hva dere spiser, eller? Ikke rart folk blir syke. 

Klart alle har ansvar for sin egen helse, men man inviterer sannelig ikke på middag uten noe å servere. Da lar man være, hvis man ikke greier å lage noe. 

Hadde allergikere ikke kunnet spise noe som helst, hadde de åpenbart dødd av sult. Da er det merkelig at allergikeren selv klarer å lage mat, men "alle andre" klarer ikke å lage mat. For å unngå egg, nøtter og mais er så forferdelig vanskelig? Neppe. Nei - når alt kommer til alt handler det kun om latskap. Og en lat vert, er en ekkel vert. 

Hadde jeg invitert, som sagt, hadde jeg sørget for at jeg serverte trygg mat. 

Anonymkode: c77d8...5ff

En allergiker er jo vant til dette, det er ikke andre. Hvor evneveik må man være for ikke å fatte det? Latskap? Mener du det er du jo dum.

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatt opplevd å bli invitert til noen som godt visste at jeg har cøliaki. Og jeg til og med nevnte det. Når jeg kom, så var det ingenting for meg å spise. Følte megtildeg ganske dum når jeg satt der i selskapet sammen med de andre.. Har aldri problem å ta med egen mat, men når verten sier hun skal lage noe som alle kunne spise. Ja, da hadde jeg ikke med noe. Utenom en blomsterbukett (som jeg bare ville ta med meg når jeg gikk).

Anonymkode: a82ca...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må jo spørre alle hver gang da? De bytter jo allergier hele tiden hele gjengen. Tenker det er allergikernes ansvar å informere, det ville jeg gjort. 

Anonymkode: a110d...df0

Nå høres du litt vrang ut. Det er jo ikke sånn at man bytter allergier HELE tiden. Virker som om du tror de bare later som om de er allergiske for å gjøre det vanskelig for deg.

Anonymkode: fe83e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hatt opplevd å bli invitert til noen som godt visste at jeg har cøliaki. Og jeg til og med nevnte det. Når jeg kom, så var det ingenting for meg å spise. Følte megtildeg ganske dum når jeg satt der i selskapet sammen med de andre.. Har aldri problem å ta med egen mat, men når verten sier hun skal lage noe som alle kunne spise. Ja, da hadde jeg ikke med noe. Utenom en blomsterbukett (som jeg bare ville ta med meg når jeg gikk).

Anonymkode: a82ca...3f4

Nei, man "bytter" ikke allergier selv om du er for sløv til å gidde å bry deg om å huske det.

Beklager - det var selvsagt til a110d...df0

Endret av gale damen
Feil sitert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør du ikke invitere dem på middag.

Det du beskriver er så dårlig folkeskikk at jeg nesten ikke tror på deg.

Anonymkode: 8b83d...76d

De aller fleste kommer når jeg inviterer og de som har «sære» allergier, tar med egen mat. Jeg kan ikke lage laktosefritt, glutenfritt, nøttefritt, gulrotfritt, potetfritt, stivelsesfritt, kjøttfritt, tomatfritt, maisfritt og uten noe som helst krydder (Ja, noen hevder de er allergiske mot krydder) uten at jeg ender opp med 10 forskjellige retter. De aller fleste får bare litt vondt i magen også. 

Og det aller verste er de som ringer dagen etter og spør «er du sikker på at det ikke var laktose i maten? Jeg har litt vondt i magen i dag». Når man da svarer «det var ikke noe laktose i maten. Jeg brukte ikke melkeprodukter i den i det hele tatt» og så svarer de «du har sikkert ikke gjort det med vilje altså, men det var nok maten din». Da blir de ikke invitert hit mer. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå høres du litt vrang ut. Det er jo ikke sånn at man bytter allergier HELE tiden. Virker som om du tror de bare later som om de er allergiske for å gjøre det vanskelig for deg.

Anonymkode: fe83e...68d

Joda, de bytter hele tiden. Aldri samme. Og det er neppe bare at jeg tror de bare later som heller... ikke for å være vanskelige tror jeg, men fordi det er litt mote, litt fint å skille seg ut og ha noe andre må ta hensyn til. 

Alle vet jo at man normalt ikke bytter allergier så ofte, så hvorfor de holder på slik aner jeg ikke. Men slitsomt er det.

Anonymkode: a110d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De aller fleste kommer når jeg inviterer og de som har «sære» allergier, tar med egen mat. Jeg kan ikke lage laktosefritt, glutenfritt, nøttefritt, gulrotfritt, potetfritt, stivelsesfritt, kjøttfritt, tomatfritt, maisfritt og uten noe som helst krydder (Ja, noen hevder de er allergiske mot krydder) uten at jeg ender opp med 10 forskjellige retter. De aller fleste får bare litt vondt i magen også. 

Og det aller verste er de som ringer dagen etter og spør «er du sikker på at det ikke var laktose i maten? Jeg har litt vondt i magen i dag». Når man da svarer «det var ikke noe laktose i maten. Jeg brukte ikke melkeprodukter i den i det hele tatt» og så svarer de «du har sikkert ikke gjort det med vilje altså, men det var nok maten din». Da blir de ikke invitert hit mer. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Er det faktisk sånn at på én og samme middag kommer det gjester med alle de allergiene samtidig? Det høres bare veldig usannsynlig ut. Men selv her hadde det gått an å lage en middag som alle kunne spise. Grillet fisk med salat (i den kan du ha ruccula, spinat, paprika, endiver, salt, pepper (hvis de tåler det), olje og eddik. Krydder, rømmebasert dressing uten lakose,  og ristede nøtter i en skål ved siden av, så de som tåler det kan ta på. Til forrett kunne du hatt asparges med sitron og parmesan (melkeallergikerne fikk spise med kun sitron). ellerr grillet squash. Snacks: edamamebønner.

Dessert: Jordbær med melis og sitron, fruktsalat, tilskørte bondepiker med laktosefri krem (en versjon med kjekssmuler og en versjon med nøttesmuler). Skåler med sjokolade, nøtter, gelegodteri osv så hver kan plukke det de tåler.

Anonymkode: fe83e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det faktisk sånn at på én og samme middag kommer det gjester med alle de allergiene samtidig? Det høres bare veldig usannsynlig ut. Men selv her hadde det gått an å lage en middag som alle kunne spise. Grillet fisk med salat (i den kan du ha ruccula, spinat, paprika, endiver, salt, pepper (hvis de tåler det), olje og eddik. Krydder, rømmebasert dressing uten lakose,  og ristede nøtter i en skål ved siden av, så de som tåler det kan ta på. Til forrett kunne du hatt asparges med sitron og parmesan (melkeallergikerne fikk spise med kun sitron). ellerr grillet squash. Snacks: edamamebønner.

Dessert: Jordbær med melis og sitron, fruktsalat, tilskørte bondepiker med laktosefri krem (en versjon med kjekssmuler og en versjon med nøttesmuler). Skåler med sjokolade, nøtter, gelegodteri osv så hver kan plukke det de tåler.

Anonymkode: fe83e...68d

De aller fleste i dag har en allergi og om de ikke har det, så har de en «allergi». Og noen har ti allergier og i tillegg liker de nesten ikke noe og er kresne. Og de som hevder de ikke tåler nøtter kan ikke være nærmere enn en km unna nøtter. 

Konsekvensen for de fleste er at det får litt vondt i magen. De dør ikke, de vrir seg ikke i smerter. De får litt vondt. 

Jeg er faktisk litt lei av alle tilpasninger man skal ha overfor alle hele tiden fordi de kan få litt vondt i magen. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt rart er at det som regel er de som har alergier selv som er dårligst til å lage spessialmat for andre.

Anonymkode: b2626...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg synes er litt rart er at det som regel er de som har alergier selv som er dårligst til å lage spessialmat for andre.

Anonymkode: b2626...5f5

Jeg har motsatt inntrykk. Når man selv, eller barna, ikke tåler noe, lærer man fort hvor enkelt det faktisk er å tilpasse. Vår største utfordring er at vi har en veganer i familien og selv en med cøliaki. Siden glutenfritt mel ikke binder deiger og rører så godt, er jeg avhengig av å bruke egg, og da oppstår det et problem i forhold til å lage kaker. Men vi får alltids til noe, ofte blir det vegansk is og bær, og glutenfrie kaker.

Anonymkode: 934d9...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg inviterer 10 gjester på middag og alle har en allergi hver, så blir det vanskelig. Jeg kan rett og slett ikke bruke mange timer på å lage 10 forskjellige middager. Så enkelt er det. Og de aller fleste jeg kjenner med allergi har en «allergi», altså de hevder de får vondt i magen av det.

Veganeren er så oppslukt i sin egen tro at hen nekter å spise mat som har vært i kontakt med animalske produkter. Altså kan jeg ikke bruke samme kniv på kjøtt som på grønnsaker, samme fjøl osv. Skal hen unngå det, må hen ta med mat selv. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Jeg tror faktisk ikke helt på at av 10 gjester er alle 10 allergiske mot ulike ting. I min vennekrets og familie utover egen husholdning, som totalt utgjør da omtrent 45 mennesker jeg jevnlig har som gjester, har vi én med cøliaki, én med laktoseintoleranse og en som er mildt allergisk mot peanøtter. I tillegg har jeg en veganer, en vegetarianer og to med diabetes. Det er ikke slik at alle de kommer i samme besøk heller, i den nærmeste vennegjengen på seks, er det bare hun med allergi mot peanøtter f.eks. Dersom du virkelig har så mange med allergier, må det være veldig spesielt, jeg har aldri hørt om noe sånt.

Anonymkode: 934d9...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk ikke helt på at av 10 gjester er alle 10 allergiske mot ulike ting. I min vennekrets og familie utover egen husholdning, som totalt utgjør da omtrent 45 mennesker jeg jevnlig har som gjester, har vi én med cøliaki, én med laktoseintoleranse og en som er mildt allergisk mot peanøtter. I tillegg har jeg en veganer, en vegetarianer og to med diabetes. Det er ikke slik at alle de kommer i samme besøk heller, i den nærmeste vennegjengen på seks, er det bare hun med allergi mot peanøtter f.eks. Dersom du virkelig har så mange med allergier, må det være veldig spesielt, jeg har aldri hørt om noe sånt.

Anonymkode: 934d9...d36

Det er kanskje ikke en allergi på hver, men de har mange allergier de som har allergi. Og så har man de som ikke liker i tillegg. 

Anonymkode: f8bc0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man må ta med mat selv. Det får da være grenser for hva vertskap skal ordne med. Eller bli hjemme! 

Jeg lager det jeg vil når jeg inviterer på middag. Så får de som ikke vil ha la være å spise eller ta med selv. 

Anonymkode: ca86c...586

Så det er ikke viktig for deg at gjestene trives? Du legger null innsats i å gjøre det koselig for gjestene dine? 

Har du ingen stolthet som vert? 

Jeg tipper at du ikke har mye middagsgjester 🙄

Anonymkode: 42ecd...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...