Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 (endret) Hei jeg og min samboer har gått fra hverandre for snart 3 mnd siden. Vi har en sønn på 2 år sammen. Vi blir ikke enige om samværet. Vi har vært på meklingsmøte og ble ikke enige der. Avtalte et nytt møte etter 1 1/2 mnd. Jeg ønsker å komme fram til et samvær vi begge er fornøyde med. Nå har det seg sånn at han arbeider mye. Han jobber på fraktebåt som går mellom Midtøsten til Norge. Han er borte mellom 4-5 uker i gangen. Arbeidet hans har vært veldig uforutsigbart. Han ønsker å ha 50/50. Noe jeg presiserer ikke er mulig pga jobben hans. Men han insiterer å ha gutten de ukene han har friperiode. Dvs 4 uker. Gutten min er veldig avhengig av å holde rutiner, ha forutsigbar hverdag, føle tryggheten ved å være med mammaen sin. De gangene han har hatt samvær lengre enn 3 dager så har han vært redd og vanskelig å levere i barnehagen eller til besteforeldrene. Jeg foreslo at vi kunne prøve med halve uken hver til å starte med. Men faren insisterer at vi prøver med 4 uker. Jeg foreslo også annenhver uke, men det var avslått det også. Tilogmed om jeg kunne få ha han annenhver helg. Sa også at han skulle få besøke gutten sin så mye han ville. Men han trenger en trygg base. Jeg er alvorlig redd for at gutten vår skal bli redd for at jeg har forlatt han. Faren hans har jobbet slik før han ble født, så gutten vår er vant med det. De på familievernkontoret sa at et så ungt barn bør ha en trygg base og fast bosted. De mente også at 4 uker er for mye for et så ungt barn. Da mister han en forelder annenhver mnd og må «flytte» annenhver mnd. Jeg blir helt rådløs.. siste jeg vil er at dette skal gå i retten. Vil ikke ødelegge forholdet vi har som foreldre og sønnen vår fortjener ikke foreldre som krangler. Noen som har noen gode råd å komme med eller vært i samme situasjon ? Endret 8. august 2019 av Baremeg90
Superdolly Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Far er helt ute og sykler her. Han fokuserer kun på hva han selv vil, og ikke hva som er best for barnet. Stå på ditt, forhold deg rolig og argumenter hele tiden med at grunnen til at du sier det du sier er for barnets beste. Du kan ikke hindre ham i å gå til retten, hvis han virkelig vil, men han kommer til å tape så det synger. Ingen rett i verden vil dømme en toåring til å leve fire uker med far, uten å få treffe mor, og så fire-fem uker med mor, uten å kunne treffe far fordi far jobber på båt.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Om han er dum nok til å ta dette til retten, så får han bare gjøre det. Han vil aldri få medhold med sitt krav, fordi det ikke er i nærheten av å være til barnets beste. Din oppgave nå er å bare stå på det som er rett. Det er ikke du som da ødelegger samarbeidet. Jeg ville søkt all den informasjonen du bare kan, med forskning som viser at det han planlegger ikke er bra for så små barn - eller knapt noe barn. Jeg ville nok også vurdert å la kommunikasjon gå gjennom advokat siden han er så steil. Om han da skaffer seg advokat er det stor sjanse for at den advokaten vil fortelle ham klart og tydelig at han ikke har noen sjanse. Faktum er at han har en jobb som gjør at han ikke kan ha ungene sine 50 %. Da må han enten akseptere dette og gjøre det som er barnas beste - eller han må bytte til en jobb som gjør at han jobber i næheten og kan ha en samværsordning som fungerer for barnet. Uansett er det å ha 50/50 for ustabilt for et så lite barn, så han er helt virkelighetsfjern med sitt krav. Stå på det som er barnets beste! Anonymkode: 8d0d4...e57
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 En ting er i allefall sikkert... du må ikke ofre gutten din sin psykiske helse ved å gi etter for far i denne saken. Da lar du heller retten avgjøre hva som er best for gutten. Det er jo helt hårreisende å tenke tanken på at gutten skal være uten kontakt med deg i 4uker! En mann som mener det er greit kan umulig være en god pappa. Ingen med vettet i behold vil mene at det er bra for en TREÅRING med en slik løsning. Glem samarbeid! Stå på for at gutten din får en trygg og forutsigbar hverdag. Anonymkode: bbc71...a41
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Hold på ditt. Her er far mer opptatt av egne behov, enn hva som er sunnest for gutten. Det er helt vanvittig å kreve 4 ukers samvær. Du skal ikke la deg skremme til å godta dette. Det vil ikke være til barnets beste, og slett ikke når barnet er kun 2 år. Her må far tenke på barnet, ikke seg selv. Ikke vær engstelig, det er ingen som kommer til å gi far rett her, uansett hvor mye han hyler. Han kan besøke barnet, og han kan ha ham 3 dager, ikke mer. Ferdig snakket. Som du sier, barnet skal ha en fast og trygg base. Og det er viktigere enn fars behov. Anonymkode: 5663d...77e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 Han er en egoist. Du må aldri finne på å gå med på dette, da får han heller ta det til retten. Min eks holdt på slik også, han jobber offshore. Men på fvk banket de vett i skallen på han. Nå ser han at han har vært urimelig. Anonymkode: ba627...92c
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2019 Faren sa at jeg var mer styrt av følelsene mine enn å tenke på sønnen vår. Jeg har ikke gjort noe annet enn å fokusere på hva som er best for sønnen vår. Jeg har snakket med en advokat allerede, han rådet meg til å stå på mine krav. Han tok mer enn gjerne saken min den dagen jeg bestemte meg for å gå til sak. Får alt dekket via forsikringen min. Tror nok jeg håper på at exen skal få litt vett i hodet å tenke på hva som er best for gutten vår.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 2 minutter siden, Baremeg90 skrev: Faren sa at jeg var mer styrt av følelsene mine enn å tenke på sønnen vår. Jeg har ikke gjort noe annet enn å fokusere på hva som er best for sønnen vår. Jeg har snakket med en advokat allerede, han rådet meg til å stå på mine krav. Han tok mer enn gjerne saken min den dagen jeg bestemte meg for å gå til sak. Får alt dekket via forsikringen min. Tror nok jeg håper på at exen skal få litt vett i hodet å tenke på hva som er best for gutten vår. Det er bra, ikke gi deg, for dette vinner du glatt. Man firer ikke på sånt for samarbeidsfredens skyld når det er så inni granskogen feil. Lykke til 😊 Anonymkode: ad7a8...70d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #9 Skrevet 8. august 2019 7 minutter siden, Baremeg90 skrev: Faren sa at jeg var mer styrt av følelsene mine enn å tenke på sønnen vår. Jeg har ikke gjort noe annet enn å fokusere på hva som er best for sønnen vår. Jeg har snakket med en advokat allerede, han rådet meg til å stå på mine krav. Han tok mer enn gjerne saken min den dagen jeg bestemte meg for å gå til sak. Får alt dekket via forsikringen min. Tror nok jeg håper på at exen skal få litt vett i hodet å tenke på hva som er best for gutten vår. Den som styres av følelser her er jo han selv. Han vil ha det slik HAN vil, helt uavhengig av om dette er bra for barnet deres eller ikke. HAN vil ha det på sitt vis, HAN vil ha viljen sin. Han prøver å manipulere deg til å gi deg ved å "degradere" deg og dine meninger. Han forholder seg ikke til hva som er guttens beste. Jeg regner med at han trolig også har et økonomisk motiv med dette, at han ikke ønsker å betale bidrag? Jeg tenker at en eller to ettermiddager i uken + annenhver helg kan være et sted å begynne med samværet i hans hjemmeperioder. Men vurder sterkt å overlate kommunikasjonen til advokaten, da får ikke far muligheten til å manipulere deg i samme grad. Jeg tviler på at far kommer til gode konklusjoner selv. Stol på deg selv og det fagpersoner forteller deg og stå på det som er best for barnet! Anonymkode: 8d0d4...e57
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Den som styres av følelser her er jo han selv. Han vil ha det slik HAN vil, helt uavhengig av om dette er bra for barnet deres eller ikke. HAN vil ha det på sitt vis, HAN vil ha viljen sin. Han prøver å manipulere deg til å gi deg ved å "degradere" deg og dine meninger. Han forholder seg ikke til hva som er guttens beste. Jeg regner med at han trolig også har et økonomisk motiv med dette, at han ikke ønsker å betale bidrag? Jeg tenker at en eller to ettermiddager i uken + annenhver helg kan være et sted å begynne med samværet i hans hjemmeperioder. Men vurder sterkt å overlate kommunikasjonen til advokaten, da får ikke far muligheten til å manipulere deg i samme grad. Jeg tviler på at far kommer til gode konklusjoner selv. Stol på deg selv og det fagpersoner forteller deg og stå på det som er best for barnet! Anonymkode: 8d0d4...e57 Per dags dato har han ikke betalt en eneste krone i bidrag. Jeg arbeider deltid og måtte kansellere hele ferien for jeg ikke hadde penger til det. Så gutten min var med besteforeldrene sine i ferien samt at deler av ferien skulle han være med faren sin. Men faren måtte plutselig reise på sjøen. Han mener at jeg kun er ute etter pengene hans og stønadene fra nav. Nå har jeg arbeidet deltid pågrunn av at han jobbet så mye som han gjorde. Det har jeg som har vært hjemme å tatt meg av sønnen vår. Må bare understreke at han tjener 3 ganger så mye om meg.. eneste han har betalt er avdraget på lån. Jeg har betalt halve av det. Har ikke søkt ny jobb for jeg skal starte å studere nå i høst.. Jeg er redd for at han kommer til å dra ut dette på månedsvis. Imens sitter jeg og gutten uten penger fordi han er så forbanna egoistisk.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #11 Skrevet 8. august 2019 18 minutter siden, Baremeg90 skrev: Faren sa at jeg var mer styrt av følelsene mine enn å tenke på sønnen vår. Jeg har ikke gjort noe annet enn å fokusere på hva som er best for sønnen vår. Jeg har snakket med en advokat allerede, han rådet meg til å stå på mine krav. Han tok mer enn gjerne saken min den dagen jeg bestemte meg for å gå til sak. Får alt dekket via forsikringen min. Tror nok jeg håper på at exen skal få litt vett i hodet å tenke på hva som er best for gutten vår. Hvilken forsikring er dette? Anonymkode: 6db0d...5bf
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #12 Skrevet 8. august 2019 8 minutter siden, Baremeg90 skrev: Per dags dato har han ikke betalt en eneste krone i bidrag. Jeg arbeider deltid og måtte kansellere hele ferien for jeg ikke hadde penger til det. Så gutten min var med besteforeldrene sine i ferien samt at deler av ferien skulle han være med faren sin. Men faren måtte plutselig reise på sjøen. Han mener at jeg kun er ute etter pengene hans og stønadene fra nav. Nå har jeg arbeidet deltid pågrunn av at han jobbet så mye som han gjorde. Det har jeg som har vært hjemme å tatt meg av sønnen vår. Må bare understreke at han tjener 3 ganger så mye om meg.. eneste han har betalt er avdraget på lån. Jeg har betalt halve av det. Har ikke søkt ny jobb for jeg skal starte å studere nå i høst.. Jeg er redd for at han kommer til å dra ut dette på månedsvis. Imens sitter jeg og gutten uten penger fordi han er så forbanna egoistisk. Det er tydelig at han ikke bryr seg nevneverdig om sønnens beste. Han evner eller ønsker ikke å sette barnet beste først. Og det er også tydelig at han ikke ønsker å ta det ansvaret han har som far. Vet du, når han er slik ville jeg koblet inn den advokaten først som sist slik at han forstår alvoret i det og ikke kan trenere saken for lenge. Det er utfordrende for deg, men dagen kommer da han må betale tilbake bidrag han ikke har betalt... Du vil greie deg, bare du ikke lar deg manipulere og presse av ham! Lykke til med studiene Anonymkode: 8d0d4...e57
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #13 Skrevet 8. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvilken forsikring er dette? Anonymkode: 6db0d...5bf Jeg har advokatforsikring via handel og kontor. Flere organisasjoner tilbyr dette til sine medlemmer
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #14 Skrevet 8. august 2019 Du må ikke gå med på å tilfredsstille far på guttens bekostning. Dette er bare en av mange kamper dere kommer til å ha fremover. Ha alltid barnets beste i fokus i årene som kommer uansett. Dere får heller krangle og være uenige enn at de gir far viljen sin fordi du ikke ønsker konflikter Anonymkode: 508d2...f18
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #15 Skrevet 8. august 2019 Først og fremst må du sørge for at all kommunikasjon ang samvær skjer skriftlig, enten sms eller mail i tilfelle det blir sak med advokater. Da kan han ikke vri på ting han har sagt. Ellers er jeg helt enig med resten av kommentarene. Ikke gi deg! Min eks skulle ha 50/50 på en 7 uker gammel baby. Skulle dra meg for retten, kontakte barnevernet og gjøre alt for at alle skulle se hvor dårlig mamma jeg var (i hans hode, jeg var/er en råbra mamma). Jeg forholdt meg rolig i samtalene på familevernkontoret, mens han hisset seg opp og stilte urimelige krav. Han fikk ingen støtte. Alt ordnet seg til slutt mellom oss og vi er i dag veldig gode venner. Fortsett bare å ha fokus på barnets beste, vær raus, men ikke dumsnill på bekostning av barnet deres. Han kommer ingen vei med kravet om 4 uker samvær. Anonymkode: a548c...300
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #16 Skrevet 8. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må ikke gå med på å tilfredsstille far på guttens bekostning. Dette er bare en av mange kamper dere kommer til å ha fremover. Ha alltid barnets beste i fokus i årene som kommer uansett. Dere får heller krangle og være uenige enn at de gir far viljen sin fordi du ikke ønsker konflikter Anonymkode: 508d2...f18 Ja jeg er kanskje redd for å være i konflikt med han.. han er snill og grei så lenge alle er enige med han. Jeg liker ikke den personen han blir når han ikke får det slik han vil. Han tror sikkert han kan presse meg til å gå med på idiotien hans. Jeg får begynne å sette foten mere ned.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #17 Skrevet 8. august 2019 Jeg hadde også sett å fått tatt barnebidraget gjennom Nav, det synes jeg faktisk ikke han kan snu seg bort fra heller... Anonymkode: 35d63...6d8
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #18 Skrevet 8. august 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde også sett å fått tatt barnebidraget gjennom Nav, det synes jeg faktisk ikke han kan snu seg bort fra heller... Anonymkode: 35d63...6d8 Har ikke fått ordnet noe med nav enda. Han står på adressen vår enda og får ikke søkt om en eneste ting før samværet er ordnet. Det kommer sikkert til å ta en stund før noe blir ordnet. Skal kreve gjennom nav for han er sløv med regninger. Da vi var sammen så betalte jeg barnebidraget på den andre ungen hans for han aldri klarte å betale i tide..
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #19 Skrevet 8. august 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først og fremst må du sørge for at all kommunikasjon ang samvær skjer skriftlig, enten sms eller mail i tilfelle det blir sak med advokater. Da kan han ikke vri på ting han har sagt. Ellers er jeg helt enig med resten av kommentarene. Ikke gi deg! Min eks skulle ha 50/50 på en 7 uker gammel baby. Skulle dra meg for retten, kontakte barnevernet og gjøre alt for at alle skulle se hvor dårlig mamma jeg var (i hans hode, jeg var/er en råbra mamma). Jeg forholdt meg rolig i samtalene på familevernkontoret, mens han hisset seg opp og stilte urimelige krav. Han fikk ingen støtte. Alt ordnet seg til slutt mellom oss og vi er i dag veldig gode venner. Fortsett bare å ha fokus på barnets beste, vær raus, men ikke dumsnill på bekostning av barnet deres. Han kommer ingen vei med kravet om 4 uker samvær. Anonymkode: a548c...300 Jeg ønsker selvsagt at sønnen min skal tilbringe tid med faren sin. Jeg tilbydde han å komme på besøk eller ta han med på noe gøy etter barnehagen. Så lenge han leverte til kveldsmaten. Han teller samvær som overnatting og ingenting annet er bra nok. Han bor hjem til moren sin. Jeg sa han fikk annenhver helg enn så lenge han ikke har noe fast bosted. 4 uker er uaktuelt uansett. Da får det bli rettssak. Blir nytt møte med familievernkontoret 21 august. De ville prøve ut mitt forslag til samvær og se hvordan gutten tok det. Kanskje han forstår det da.. vi får bare håpe 🤭🙈
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #20 Skrevet 8. august 2019 Behold roen, vær moden og reflektert og stå på ditt på harde møkka. Far trenger et kurs i grunnleggende barnepsykolog og et tupp i ræva. For en gjøk. Hans scenarie er direkte skadelig, og alle skjønner at han vil tape så det synger her. Anonymkode: f89fb...50b
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #21 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er tydelig at han ikke bryr seg nevneverdig om sønnens beste. Han evner eller ønsker ikke å sette barnet beste først. Og det er også tydelig at han ikke ønsker å ta det ansvaret han har som far. Vet du, når han er slik ville jeg koblet inn den advokaten først som sist slik at han forstår alvoret i det og ikke kan trenere saken for lenge. Det er utfordrende for deg, men dagen kommer da han må betale tilbake bidrag han ikke har betalt... Du vil greie deg, bare du ikke lar deg manipulere og presse av ham! Lykke til med studiene Anonymkode: 8d0d4...e57 Ansvar har han heller ikke tatt med sin andre unge. Brydd seg lite der også. Er jeg som har tatt meg av begge ungene selv om han har vært hjemme. Han sa tilogmed på et punkt at han kunne gi meg daglig omsorg hvis han slapp barnebidrag. Han ble litt paff da jeg sa at selv om det hadde vært 50/50 så kunne jeg kreve bidrag på grunnlag av hans inntekt er høyere enn min. Kan jeg kreve tilbakebetalt barnebidrag ?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #22 Skrevet 8. august 2019 Huff, for en egoist!! Her må de på familievernkontoret steppe inn og si at en slik løsning er uaktuell og veldig lite gunstig for barnet. Er forresten i samme situasjonselv, og på mekling ble vi enige om at far har barnet ca. Halvparten av dagene han er Hjemme. Med tanke på overnatting skal vi følge barnets behov, først en natt om gangen og gradvis øke til to netter når vi merker barnet er klart for det. Her tenker vi også på at barnet blir lenge uten mor, da vi er vandt til å være mye sammen og at det kun er oss 2. Det blir ikke overnatting hver gang heller, siden det blir travelt med annenhver natt her og der. Håper dere finner en løsning på det og at faren skjønner at dere må sette barnets behov for trygghet, rutiner og ikke minst kontakt med mor først. Barnet trenger pappa også, men selv om pappaen er borte 4 uker betyr det IKKE at barnet skal måtte være borte fra mammaen i 4 uker også!! 😊 Anonymkode: 4297c...f26
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #23 Skrevet 8. august 2019 12 minutter siden, Baremeg90 skrev: Har ikke fått ordnet noe med nav enda. Han står på adressen vår enda og får ikke søkt om en eneste ting før samværet er ordnet. Det kommer sikkert til å ta en stund før noe blir ordnet. Skal kreve gjennom nav for han er sløv med regninger. Da vi var sammen så betalte jeg barnebidraget på den andre ungen hans for han aldri klarte å betale i tide.. Først og fremst bør du få han til å bytte adresse. Hjelper fint lite hvilken samværsordning dere har så lenge han har bostedsadresse hos deg. Du får ikke en krone da. Men, står han fortsatt på at han skal ha barnet hele tiden når han har fri, så hadde jeg forsiktig stilt spørsmålstegn ved om han selv ikke ønsket litt tid for seg selv til å dra på byen, pleie egne hobbyer, venner og dating... Anonymkode: 1abc6...bf2
Baremeg90 Skrevet 8. august 2019 Forfatter #24 Skrevet 8. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Først og fremst bør du få han til å bytte adresse. Hjelper fint lite hvilken samværsordning dere har så lenge han har bostedsadresse hos deg. Du får ikke en krone da. Men, står han fortsatt på at han skal ha barnet hele tiden når han har fri, så hadde jeg forsiktig stilt spørsmålstegn ved om han selv ikke ønsket litt tid for seg selv til å dra på byen, pleie egne hobbyer, venner og dating... Anonymkode: 1abc6...bf2 Har sagt det til han 100 ganger og får alltid en hel masse unnskyldninger. Tro meg jeg har spurt, da han svarte han at «da kan han være til deg eller så kan mamma passe han». Som om jeg skal være barnepasser for han ..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #25 Skrevet 8. august 2019 Jeg er ikke HI, men jeg lurer på hvordan man skal kunne få tvunget (hvis han nekter å bytte adresse) til å gjøre det? Slik at man faktisk kan få barnebidraget. Har lest flere ganger at det er flere som nekter å bytte adresse nettopp for å slippe å betale. Og ikke alltids man kan flytte selv heller. Anonymkode: 35d63...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå