Gå til innhold

Foreldre får ikke lov å bli med inn i klasserom. Vanlig praksis? 😅


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Det er vel ikke akkurat kjent praksis at foreldre løper rundt å sprer rykter om andres barn grunnet få minutters observasjoner i et klasserom. 

Og, jeg mener vi absolutt burde være engasjert i hva som skjer i et klasserom. Barna våre tilbringer mange timer der, selvfølgelig skal vi vite hvor de er, hva de gjør og hva de lærer. Dessuten kan det fortelle mye om samspillet mellom lærer og elever, ikke minst om samspillet mellom elevene. Her på skolen, slet vi veldig med samspillet mellom én enkelt lærer og elevene. Det var ord mot ord, helt til en far selv tilfeldigvis stakk hodet inn og fikk med seg en hendelse. Vi burde vite hva som foregår i barnas liv, hver enkelt del av våre barns liv. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Feilen er jo at kun lærere har taushetsplikt, foreldre har det ikke. Og da mister alle ANDRES barn den beskyttelsen når du «stikker hodet inn». 

Anonymkode: 86f5e...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke noe forbud mot verken å følge inn i klasserom, sitte i gangen eller være med barnet på SFO på skolen der jeg jobber.  Vi har aldri hatt noe problemer med foreldre som henger rundt der heller. De få gangene det skjer at foreldre har behov for å være i nærheten, finner vi alltid en grei løsning på det. Vi har aldri opplevd at foreldre blir værende verken i klasserom eller andre skoleområder i evigheter, så det er et ikke-problem, rett og slett.

Anonymkode: 7e581...bff

Takk for svar, kan heller ikke forestille meg at det skulle bli et problem. Det var heller ikke foreldre som dinglet rundt i klasserommene på den forrige skolen, det er jo ganske store barn. Det er nok derfor jeg undrer meg over nødvendigheten over å skulle innføre et forbud. Som regel finner man vel en løsning, som du sier. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta med gutten og gå på besøk før skolestart, heller. Det er jo folk der uka før også. Du kan ikke kreve å komme inn mens barna er der. Det kan skyldes 1001 ulike ting; de kan f eks ha barn der som lever på streng sikkerhetskode.

Anonymkode: 86f5e...3d3

Det kan jeg ikke. Første skoledag er denne uken 😉 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det forbud mot å gå inn på skolen fra 10 minutter før skolestart til 10 minutter etter at det har ringt ut for dagen. Dette ble innført fordi foreldre med tydelige fritidsproblemer fylte opp gangene og det førte til støy og kaos ved skolestart og -slutt. 

Skiftekorgene tar foreldrene seg av på ved henting på SFO for de som har det, eller på vei hjem fra jobb. Eller for de fleste, når det er foreldremøter el.l.

 

Anonymkode: e5c4d...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg ikke. Første skoledag er denne uken 😉 

Anonymkode: 1f73b...e56

Er det i morgen? 

Hvis ikke, så følg ham i morgen for å kikke.

Anonymkode: 86f5e...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg at det finnes slike regler på vår skole, der min gutt nå starter i 4. klasse. Men det er jo relativt få barn som vil bli sett sammen med en forelder så problemet er sikkert ikke stort akkurat. 

Forstår godt ditt behov for å trygge gutten, jeg. Har også en som er usikker i nye sammenhenger. Hva om du tar kontakt med skolen og forklarer dette? Det ALLER beste ville kanskje være om lærer kunne møte dere i døra etc. Jeg ville tro at en kontaktlærer er veldig obs på den nye gutten den første dagen og at han eller hun legger stor vekt på sikre en god og trygg første intro. 

Anonymkode: ccf36...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Det er vel ikke akkurat kjent praksis at foreldre løper rundt å sprer rykter om andres barn grunnet få minutters observasjoner i et klasserom. 

Og, jeg mener vi absolutt burde være engasjert i hva som skjer i et klasserom. Barna våre tilbringer mange timer der, selvfølgelig skal vi vite hvor de er, hva de gjør og hva de lærer. Dessuten kan det fortelle mye om samspillet mellom lærer og elever, ikke minst om samspillet mellom elevene. Her på skolen, slet vi veldig med samspillet mellom én enkelt lærer og elevene. Det var ord mot ord, helt til en far selv tilfeldigvis stakk hodet inn og fikk med seg en hendelse. Vi burde vite hva som foregår i barnas liv, hver enkelt del av våre barns liv. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Det er ikkje tull. Lærarar har taushetsplikt, det har ikkje foreldre. Og sjølv om det kanskje ikkje er vanleg praksis at foreldre sprer rykter så har det nok skjedd meir en ein gong. Og at ein far stikk hovudet inn og får med seg ein hendelse er jo eksempel godt nok. Tenk om den hendelsen var ein elev som slo seg heilt vrang og ikkje ein lærar som var problemet? (I det tilfellet burde skulen hatt andre frå ledelsen eller likn for å observere samspelet mellom lærar og elev) 

Anonymkode: edbb8...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Det er vel ikke akkurat kjent praksis at foreldre løper rundt å sprer rykter om andres barn grunnet få minutters observasjoner i et klasserom. 

Og, jeg mener vi absolutt burde være engasjert i hva som skjer i et klasserom. Barna våre tilbringer mange timer der, selvfølgelig skal vi vite hvor de er, hva de gjør og hva de lærer. Dessuten kan det fortelle mye om samspillet mellom lærer og elever, ikke minst om samspillet mellom elevene. Her på skolen, slet vi veldig med samspillet mellom én enkelt lærer og elevene. Det var ord mot ord, helt til en far selv tilfeldigvis stakk hodet inn og fikk med seg en hendelse. Vi burde vite hva som foregår i barnas liv, hver enkelt del av våre barns liv. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Vet du virkelig ikke hvor barna dine er, hva de gjør og hva de lærer i skoletiden?

Hva mener du egentlig - at foreldre skal være til stede i undervisningen for å kontrollere samspill? Hele tiden? Det er like aktuelt som at jeg skal være til stede under min fastleges konsultasjoner med andre pasienter fordi jeg har hørt at han har så dårlig samspill med enkelte pasienter. Altså helt uaktuelt.

I min sønns klasse var det en mor som ville være til stede i undervisningen da hun ikke stolte på at læreren hadde kontroll. Læreren var faktisk positivt innstilt til dette (hun var sikkert dritt lei gnålet), men hun møtte MASSIVE protester fra andre foreldre. Skolen forplikter seg til å ivareta hver enkelt elevs integritet. Det er umulig når selvoppnevnte foreldrekontrollører er til stede i klasserommet. Undervisningen er skolens plikt og mandat. Har du ikke tillit får du ta barnet ut av skolen og undervise det selv. Er du misfornøyd med noe så er det skolen som skal undersøke og eventuelt iverksette tiltak. Er du fremdeles ikke fornøyd så har vi noe som heter fylkesmann. Får du ikke gehør der heller så er det trolig deg sjøl som er ute å kjøre.

Anonymkode: f4d8f...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg så langt det lar seg gjøre forsøkt å sende ham inn uten å følge. Det kan jo godt hende at det går helt fint. Hvis han derimot ikke takler det, er redd og usikker så ville jeg nok fulgt ham inn og regnet med at skolen aksepterte det når det gjelder en som er helt ny. Det er jo ikke militæret, det er barn det er snakk om og litt forståelse og skjønn bør kunne vises når det kommer en ny elev inn i 4.klasse som ikke kjenner noen tenker jeg. Det er jo viktig at han føler trygghet og kan få litt støtte hvis han trenger det. 

Anonymkode: 6b901...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke følge våre 1 klassinger inn i klasserommet, de ble oppropt ute med hilsing på lærerne og så gikk de opp i klasserommet,  vi foreldre ble igjen for foreldremøte. Skoledagen var over kl 11.30 og da gikk de som skulle i sfo i sfo de andre ble med foreldrene hjem. 

Men Hi ring på skolen forklar saken så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får heller ikke foreldre bøi med inn i klasserommet og det er begrensninger på hvem og når vi får være i gangene.

Nye elever møter hos rektor med foreldre og går alene sammen med lærer eller rektor til klasserommet.

Anonymkode: 80c87...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lese alle svarene. Her holder foreldrene seg utenfor skolebygningen. Dersom vi skal inn må vi registreres i skranken. Skolen har avgjort dette, siden det ble kaos med en haug av velmenende foreldre som «bare» skulle gå gjennom skiftetøyet, eller ikke stolte på at barnet kom seg ut selv. Det ble uoversiktlig og kaotisk for de små i havet av store voksne. 

Når det er sagt føler jeg meg trygg på at skolen gjør unntak i spesielle tilfeller. Det er nok ikke mange fjerdeklassinger som har behov for å ha med seg mamma inn, så at din (som er ny) trenger det ville gått bra her. Pass bare på å snakke med gutten på forhånd. Er du sikker på at det er en fordel for ham at du følger helt inn?

Anonymkode: f33cd...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikkje tull. Lærarar har taushetsplikt, det har ikkje foreldre. Og sjølv om det kanskje ikkje er vanleg praksis at foreldre sprer rykter så har det nok skjedd meir en ein gong. Og at ein far stikk hovudet inn og får med seg ein hendelse er jo eksempel godt nok. Tenk om den hendelsen var ein elev som slo seg heilt vrang og ikkje ein lærar som var problemet? (I det tilfellet burde skulen hatt andre frå ledelsen eller likn for å observere samspelet mellom lærar og elev) 

Anonymkode: edbb8...edc

Og hvorfor er dette plutselig et problem fra og med første klasse? I barnehagen går da foreldrene ut og inn som de selv vil, og kan lett få med seg slike episoder du beskriver og "sladre" på bygda.

Anonymkode: af07b...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er dette plutselig et problem fra og med første klasse? I barnehagen går da foreldrene ut og inn som de selv vil, og kan lett få med seg slike episoder du beskriver og "sladre" på bygda.

Anonymkode: af07b...d7f

Hvorfor skal foreldre sladre? Ja, foreldre får ett inntrykk i barnehagen og på skolen. Men hvorfor skal foreldre sladre eller fortelle ting ( noe som alltid blir overvurder)?Foreldre som har barn som biter, ja, de vet det ganske så klart. De jobber med det. Andre foreldre som blander seg inn er ikke alltid bra. Ja, de kan forlange at det blir iverksatt tiltak, men de har ikke rett til å vite hvilke tiltak som har blitt satt istand. Her kommer taushetsplikten in. 

Anonymkode: 0b182...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. På en helt ny skole, i en ny by, med nye barn, så følger jeg ham inn første dagen. Så får det være bobleplast i din verden 😉 Det overlever de helt sikkert. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Det er ikke sikkert at du gjør ham en tjeneste som ny gutt i klassen altså.. han som ble fulgt inn i klasserommet av moren sin...

Dersom det ikke er vanlig der så kan det henge ved ham. 

Du burde heller jobbe med å trygge ham på å gå alene. Det å vite at du er ute i skolegården kan være nok til å gjøre ham trygg nok til å gå selv.. 

Anonymkode: cde07...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en oppdatering til dere alle: 

Det var vel kun 3 barn som IKKE hadde foreldrene med i dag. Så vi var mange foreldre som møtte opp i dag, for hilse på nye lærere og ønske alle lykke til med det nye skoleåret. Ingen barn var flaue over at foreldrene var der, tvert imot sto alle sammen med foreldrene med store smil og sang i skolegården sammen med resten av skolen, før man skulle gå inn. Noen holdt faktisk foreldrene i hånden. Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Og, vi ble vist inn i klasserommet. Det var en nybygget del av skolen, som de gjerne ville vise frem tydeligvis. Så foreldrene ble med. Ingen problem! Og poden fant kjapt noen gutter å snakke med, så han fant roen. Det var det viktigste. 

 Alles in ordnung. Nå kan vi gå videre med livet. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan komme med en oppdatering til dere alle: 

Det var vel kun 3 barn som IKKE hadde foreldrene med i dag. Så vi var mange foreldre som møtte opp i dag, for hilse på nye lærere og ønske alle lykke til med det nye skoleåret. Ingen barn var flaue over at foreldrene var der, tvert imot sto alle sammen med foreldrene med store smil og sang i skolegården sammen med resten av skolen, før man skulle gå inn. Noen holdt faktisk foreldrene i hånden. Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Og, vi ble vist inn i klasserommet. Det var en nybygget del av skolen, som de gjerne ville vise frem tydeligvis. Så foreldrene ble med. Ingen problem! Og poden fant kjapt noen gutter å snakke med, så han fant roen. Det var det viktigste. 

 Alles in ordnung. Nå kan vi gå videre med livet. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Så bra. Godt å høre at foreldre kan få lov til å engasjere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan komme med en oppdatering til dere alle: 

Det var vel kun 3 barn som IKKE hadde foreldrene med i dag. Så vi var mange foreldre som møtte opp i dag, for hilse på nye lærere og ønske alle lykke til med det nye skoleåret. Ingen barn var flaue over at foreldrene var der, tvert imot sto alle sammen med foreldrene med store smil og sang i skolegården sammen med resten av skolen, før man skulle gå inn. Noen holdt faktisk foreldrene i hånden. Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Og, vi ble vist inn i klasserommet. Det var en nybygget del av skolen, som de gjerne ville vise frem tydeligvis. Så foreldrene ble med. Ingen problem! Og poden fant kjapt noen gutter å snakke med, så han fant roen. Det var det viktigste. 

 Alles in ordnung. Nå kan vi gå videre med livet. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Så bra, men hvorfor hadde skolen gitt beskjed om at foreldre ikke hadde adgang? Stakkars de tre barna som har foreldre som følger reglene. Godt at gutten din fikk en fin start på den nye skolen. 

Anonymkode: f33cd...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan komme med en oppdatering til dere alle: 

Det var vel kun 3 barn som IKKE hadde foreldrene med i dag. Så vi var mange foreldre som møtte opp i dag, for hilse på nye lærere og ønske alle lykke til med det nye skoleåret. Ingen barn var flaue over at foreldrene var der, tvert imot sto alle sammen med foreldrene med store smil og sang i skolegården sammen med resten av skolen, før man skulle gå inn. Noen holdt faktisk foreldrene i hånden. Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Og, vi ble vist inn i klasserommet. Det var en nybygget del av skolen, som de gjerne ville vise frem tydeligvis. Så foreldrene ble med. Ingen problem! Og poden fant kjapt noen gutter å snakke med, så han fant roen. Det var det viktigste. 

 Alles in ordnung. Nå kan vi gå videre med livet. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Hvor er det egentlig skolestart så tidlig som i dag? De fleste starter jo ikke før om ca 1 1/2 uke.

Anonymkode: 80c87...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Det var jo flott.. men da skjønner jeg ikke den regelen.

Men det å ikke følge barna inn i klasserommet første dag i fjerde klasser faller virkelig ikke under kategorien å ikke engasjere seg i barna selv om de blir eldre.. 

Anonymkode: cde07...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra, men hvorfor hadde skolen gitt beskjed om at foreldre ikke hadde adgang? Stakkars de tre barna som har foreldre som følger reglene. Godt at gutten din fikk en fin start på den nye skolen. 

Anonymkode: f33cd...b87

Det kan du si! Ekstremt forvirrende å få to vidt forskjellige beskjeder. 

Den første beskjeden var «Ikke en tå innafor døren», og den andre er «Velkommen, velkommen! Kom å se de flotte garderobeskapene vi har installert!»

Men, alle barna hadde det bra! De lekte, sang og koste seg. Ingen problem 😊

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan komme med en oppdatering til dere alle: 

Det var vel kun 3 barn som IKKE hadde foreldrene med i dag. Så vi var mange foreldre som møtte opp i dag, for hilse på nye lærere og ønske alle lykke til med det nye skoleåret. Ingen barn var flaue over at foreldrene var der, tvert imot sto alle sammen med foreldrene med store smil og sang i skolegården sammen med resten av skolen, før man skulle gå inn. Noen holdt faktisk foreldrene i hånden. Lærerne sa de var glade for å se at foreldrene kom. Hvorfor? Det var viktig å ta del i hva som skjer i barnas liv, selv om de blir eldre. 

Og, vi ble vist inn i klasserommet. Det var en nybygget del av skolen, som de gjerne ville vise frem tydeligvis. Så foreldrene ble med. Ingen problem! Og poden fant kjapt noen gutter å snakke med, så han fant roen. Det var det viktigste. 

 Alles in ordnung. Nå kan vi gå videre med livet. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Hvilken skole begynner så mye tidligere enn alle andre skoler i landet? Jeg lukter et troll

Anonymkode: 3eb02...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du si! Ekstremt forvirrende å få to vidt forskjellige beskjeder. 

Den første beskjeden var «Ikke en tå innafor døren», og den andre er «Velkommen, velkommen! Kom å se de flotte garderobeskapene vi har installert!»

Men, alle barna hadde det bra! De lekte, sang og koste seg. Ingen problem 😊

Anonymkode: 1f73b...e56

Du har ikke misforstått bittelitt da? At beskjeden gjaldt resten av året, ikke akkurat første dag?

Hos oss er det ikke vanlig at foreldre er med annet enn i første klasse. 

Anonymkode: 99b97...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo flott.. men da skjønner jeg ikke den regelen.

Men det å ikke følge barna inn i klasserommet første dag i fjerde klasser faller virkelig ikke under kategorien å ikke engasjere seg i barna selv om de blir eldre.. 

Anonymkode: cde07...192

Visste du ikke at foreldrenes tilstedeværelse i klasserommet er helt avgjørende om man vil være en engasjert forelder? Det er viktig å se veggfarge, gardiner, utsmykning, møblement osv. Og dette må selvsagt observeres når elevene har undervisning, ikke på foreldremøter, utviklingssamtaler, avslutninger eller annet. Vi ORDENTLIG engasjerte foreldre er til stede i klasserommet på jevnlig basis, det holder ikke med nevnte møter, ukeplaner, læreplaner og annen informasjon fra lærer og skole.

Anonymkode: f4d8f...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Visste du ikke at foreldrenes tilstedeværelse i klasserommet er helt avgjørende om man vil være en engasjert forelder? Det er viktig å se veggfarge, gardiner, utsmykning, møblement osv. Og dette må selvsagt observeres når elevene har undervisning, ikke på foreldremøter, utviklingssamtaler, avslutninger eller annet. Vi ORDENTLIG engasjerte foreldre er til stede i klasserommet på jevnlig basis, det holder ikke med nevnte møter, ukeplaner, læreplaner og annen informasjon fra lærer og skole.

Anonymkode: f4d8f...0af

😁😁

Jeg spurte datteren min som skal opp i femte om hun ville at jeg skulke følge henne til skolen første skoledag. Hun så på meg med frykt i blikket.. 😅😅 Men barn er jo forskjellige, og det kan hende det er forskjell fra 4. til 5. klasse

Anonymkode: cde07...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...