Gå til innhold

Foreldre får ikke lov å bli med inn i klasserom. Vanlig praksis? 😅


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det vanlig å følge ungene til skolen i fjerdeklasse, altså? Og attpåtil følge inn i skolegården og helst inn i klasserommet? Her følger man ungene første dag i første klasse, deretter sender man ungen på skolen som en hvilken som helst dag de resterende årene.

Anonymkode: c110e...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør om andre har samme praksis. 

Hva du analyserer, kan ikke jeg stå inne for😅 

Anonymkode: 1f73b...e56

Nei, jeg bare leser det du skriver jeg 🤷‍♀️

Anonymkode: 4c959...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja det er helt vanlig. 

Her møter alle ute. Opprop, utdeling av 1.klasse sekk, tale fra rektor, presentasjon av lærer og assistent mm.

det blir helt kaos hvis alle skal inn i klasserommet. De fleste har med to foreldre, noen kommer med småsøsken og barnevogner, noen har med besteforeldre, noen har med storesøsken osv. 

Vi foreldre var på foreldremøte i juni og fikk se klasserommet da, det er også foreødreskole med tre samlinger på kveldstid i høst hvor vi er i klasserommet. Ungene har vært på «bli-kjent» dag før sommeren så de har allerede sett klasserommet  

For barn med spesielle behov er det selvsagt litt annerledes. Mange har vi hatt samarbeidsmøter med før sommeren, hatt omvisning, sett på tilretteleggingsmuligheter osv. 

Å true med å spenne ben på noen dersom man ikke får det som man vil er sjeldent fruktbart. Hva med å kontakte skolen i forkant dersom du tror barnet vil ha utfordringer med å gå inn alene første skoledag?

Anonymkode: dd12d...013

Det er ikke sønakk om en førsteklassing,  men en som begynner i fjerde klasse.

Anonymkode: 0b182...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er helt vanlig. 

Her møter alle ute. Opprop, utdeling av 1.klasse sekk, tale fra rektor, presentasjon av lærer og assistent mm.

det blir helt kaos hvis alle skal inn i klasserommet. De fleste har med to foreldre, noen kommer med småsøsken og barnevogner, noen har med besteforeldre, noen har med storesøsken osv. 

Vi foreldre var på foreldremøte i juni og fikk se klasserommet da, det er også foreødreskole med tre samlinger på kveldstid i høst hvor vi er i klasserommet. Ungene har vært på «bli-kjent» dag før sommeren så de har allerede sett klasserommet  

For barn med spesielle behov er det selvsagt litt annerledes. Mange har vi hatt samarbeidsmøter med før sommeren, hatt omvisning, sett på tilretteleggingsmuligheter osv. 

Å true med å spenne ben på noen dersom man ikke får det som man vil er sjeldent fruktbart. Hva med å kontakte skolen i forkant dersom du tror barnet vil ha utfordringer med å gå inn alene første skoledag?

Anonymkode: dd12d...013

Jeg har ikke truet med å spenne ben på noen 😜 

Igjen: Jeg spør om dette er praksis på andres skoler. Er det forbud på deres skole? Det er det spørsmålet jeg stiller. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke truet med å spenne ben på noen 😜 

Igjen: Jeg spør om dette er praksis på andres skoler. Er det forbud på deres skole? Det er det spørsmålet jeg stiller. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Ja, det er det. Det burde det være på alle skoler.

Anonymkode: b2cbd...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Jeg spør om dette er praksis på andres skoler. Er det forbud på deres skole? Det er det spørsmålet jeg stiller. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Du har fått spørsmål på det av flere, noe du ikke tar til deg, ei heller konstruktive løsninger.

Hvorfor er du ikke åpen for å finne bedre løsninger på dette enn det du planlegger å gjøre?

Anonymkode: 8c5cc...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg ville ikke gjort fjerdeklassingen min til den raringen som har med seg mora si, altså.

Han er ganske engstelig for ny skole, i ny by. Han vil bare jeg skal gå med ham til døra i klasserommet, ikke mer enn det. Og jeg tenker, at det klarer vel skolen å håndtere 😉 

Er bare første gang jeg har hørt en skole legge ned forbud mot at foreldre skal bevege seg innafor skolen. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har fått spørsmål på det av flere, noe du ikke tar til deg, ei heller konstruktive løsninger.

Hvorfor er du ikke åpen for å finne bedre løsninger på dette enn det du planlegger å gjøre?

Anonymkode: 8c5cc...228

Nei, jeg har fått svar på spørsmål jeg ikke har stilt. Og personlige meninger jeg ikke har bedt om. 

Det er forskjell på «Nei, vi pleier ikke å følge barna inn», og «Ja, det er forbud mot å følge barna inn». 

Jeg pleier heller ikke å følge ham til skolen. Men det er en vesentlig forskjell på å bli nektet inngang til skolen, og på å ikke ha for vane å følge barnet til skolen. 

Foreløpig har de fleste svart at de ikke har for vane å følge barnet (pluss mye annet vas). 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har fått svar på spørsmål jeg ikke har stilt. Og personlige meninger jeg ikke har bedt om. 

Det er forskjell på «Nei, vi pleier ikke å følge barna inn», og «Ja, det er forbud mot å følge barna inn». 

Jeg pleier heller ikke å følge ham til skolen. Men det er en vesentlig forskjell på å bli nektet inngang til skolen, og på å ikke ha for vane å følge barnet til skolen. 

Foreløpig har de fleste svart at de ikke har for vane å følge barnet (pluss mye annet vas). 

Anonymkode: 1f73b...e56

Du leser tydeligvis det du selv vil inn i svarene. Hvorfor vurderer du ikke en gang de forslagene du har fått som trolig vil være bedre for gutten?

Anonymkode: 8c5cc...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ungene går ut selvfølgelig. Man går da ikke inn på skolen og henter ungene

Anonymkode: 3eb02...56d

Jo, om De skal hentes for å gå til tannlegen eller sånn. Midt i skole tiden så må man inn. Samtidig om man ser etter klær som har blitt borte f.eks.

Anonymkode: 0b5d5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har flyttet til ny by, og poden gleder seg til første skoledag på ny skole. Han skal begynne i fjerde klasse. Skolen har sendt ut et skriv, om at man møtes til sang og velkomst i skolegården, men at foreldrene ikke skal følge barna inn i klassen. Og at foreldrene rett og slett ikke får lov å gå inn i gangen, og heller ikke i klasserommene. 

Er dette vanlig praksis? Jeg er kanskje litt satansk av meg generelt, men jeg har store planer om å følge gutten inn når det nå er en ny skole, og så får de fysisk spenne bein på meg hvis de virkelig har et problem med det.  Men, pleier det å være regler for å nekte foreldre å gå inn i klasserommene? 

Jeg spurte en annen mor, og hun bekreftet at man ikke fikk lov å følge noen inn, og de er visst ganske streng på det. Uten unntak. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Uff. Skjønner du ikke hvorfor det ikke er lov? Så DU SKAL trampe inn i klasserommet fordi du vil? Uff. Sier mye om deg. Hva med alle de andre barna? Alle vil vel ha med seg foreldrene sine. Du kan gjøre de andre barna utrygge. Ødelegge deres første dag. Er du virkelig så ego? Hva med ditt eget barn? Vil du ikke at han skal mestre noe? 

1.klassingen vår hadde ekstrem angst. I så og si hele første klasse. Men det var viktig å gjøre  som de andre. Du må slappe av og la skolen og lærerene ordne og styre. Det går bra. 

Anonymkode: e676d...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvordan gjør man det ved henting om man ikke får gå inn?

Anonymkode: af07b...d7f

Man går ikke inn i klasserommet i første klasse heller. Man venter i korridoren.

Anonymkode: e676d...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle unger klarer å gå ut av skolen på egenhånd

Anonymkode: 3eb02...56d

Min 5,5 åring som gikk i barnehagen før sommeren har ikke plutselig blitt stor jente i løpet av to måneder altså. Det er fortsatt behov for at jeg følger opp skiftekurven for eksempel. 

Anonymkode: af07b...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er nok ingen problem å følge gutten din inn i klasserommet første dagen på helt ny skole, jeg ville gjort det samme 🙂. Sikkert hyggelig for læreren å hilse på deg også, de skriver vel det slik at ikke alle foreldrene følger barna sine, men det er nok et unntak for helt nye barn. 

Anonymkode: 6d6a3...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her var det også sånn, ikke noe problem for noen. Vi var samlet ute, så ble barna sermonielt ropt opp og stilte seg sammen før de gikk samlet inn mens foreldre ventet utenfor bygget til de kom ut igjen. 

Ang henting, som en nevner, så møter man jo barna i gangen når det ringer ut 🤷‍♀️ En gang har jeg hentet før, pga en tannlege time, og da banker jeg på døren så henter læreren barnet til meg. 

Anonymkode: 4c959...343

Dette 😊

Anonymkode: e676d...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, om De skal hentes for å gå til tannlegen eller sånn. Midt i skole tiden så må man inn. Samtidig om man ser etter klær som har blitt borte f.eks.

Anonymkode: 0b5d5...5a9

Hvorfor må man det? Ungen vet vel at hun/han skal til legen eller tannlegen. Og hvor ofte må du inn for å se etter klær som er blitt borte egentlig?

Anonymkode: 3eb02...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke truet med å spenne ben på noen 😜 

Igjen: Jeg spør om dette er praksis på andres skoler. Er det forbud på deres skole? Det er det spørsmålet jeg stiller. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Ja det er vanlig praksis hos oss. Vi opererer sjelden med rene forbud men sier at vi ikke vil ha/ikke ønsker at foreldrene er med inn. 

Og så finnes det alltid unntak fra hovedregelen for dersom har spesielle behov....

Anonymkode: dd12d...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sønakk om en førsteklassing,  men en som begynner i fjerde klasse.

Anonymkode: 0b182...8f8

Og dermed enda mindre grunn til at foreldrene skal være med inn. Når vi sier at vi ikke vil ha førsteklasse foreldre med inn så ønsker vi iallefall ikle en haug med fjerneklasseforeldre inn!

Anonymkode: dd12d...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvordan gjør man det ved henting om man ikke får gå inn?

Anonymkode: af07b...d7f

Selv i 1.klasse har jeg aldri gått inn for å hente han i klasserommet,han klarer da fint å gå ut i gangen selv!

Anonymkode: 1a9ce...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke fatte å begripe hvorfor det skal være et problem å gå med barnet sitt inn i klasserommet, eller hvilke eventuelle problemer det skaper for skolen. Forstår heller ikke hvorfor skolen skal legge ned forbud for foreldrene å i det hele tatt se klasserommet hvor barnet oppholder seg store deler av skoledagen. Hva er problemet? 

Siden dette er første skoledag, på ny skole som han ikke kjenner, ville jeg også fulgt ham inn. Det vil jeg tro skolen også forstår. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Det har vel noko med at foreldre ikkje skal gå på bygda eller byen og legge ut om at den og den eleven ikkje klarar å følge reglar og sitte i ro eller veit svaret på to pluss to tenkjer eg. Og bra er det, foreldre har ingenting i klasserommet å gjere spør du meg. 

Anonymkode: edbb8...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel noko med at foreldre ikkje skal gå på bygda eller byen og legge ut om at den og den eleven ikkje klarar å følge reglar og sitte i ro eller veit svaret på to pluss to tenkjer eg. Og bra er det, foreldre har ingenting i klasserommet å gjere spør du meg. 

Anonymkode: edbb8...edc

For noe tull. Det er vel ikke akkurat kjent praksis at foreldre løper rundt å sprer rykter om andres barn grunnet få minutters observasjoner i et klasserom. 

Og, jeg mener vi absolutt burde være engasjert i hva som skjer i et klasserom. Barna våre tilbringer mange timer der, selvfølgelig skal vi vite hvor de er, hva de gjør og hva de lærer. Dessuten kan det fortelle mye om samspillet mellom lærer og elever, ikke minst om samspillet mellom elevene. Her på skolen, slet vi veldig med samspillet mellom én enkelt lærer og elevene. Det var ord mot ord, helt til en far selv tilfeldigvis stakk hodet inn og fikk med seg en hendelse. Vi burde vite hva som foregår i barnas liv, hver enkelt del av våre barns liv. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må man det? Ungen vet vel at hun/han skal til legen eller tannlegen. Og hvor ofte må du inn for å se etter klær som er blitt borte egentlig?

Anonymkode: 3eb02...56d

Det må jeg gjøre daglig. 😛 Sønnen min har adhd og klarer ikke å holde styr på noen ting.

HI: Her er regelen at foreldre ikke skal inn i garderoben fra 10 minutter før det ringer inn til 10 minutter etter at det har ringt ut. Det er fordi det er trangt nok med alle elevene som skal inn og ut. Så har man ærend der må man komme før eller vente til alle har gått ut. I første klasse får foreldrene følge inn i klasserommet første skoledag, og ellers er det unntak hvis man må hente barn til tannlegetime o.l.

Anonymkode: 02c5c...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe forbud mot verken å følge inn i klasserom, sitte i gangen eller være med barnet på SFO på skolen der jeg jobber.  Vi har aldri hatt noe problemer med foreldre som henger rundt der heller. De få gangene det skjer at foreldre har behov for å være i nærheten, finner vi alltid en grei løsning på det. Vi har aldri opplevd at foreldre blir værende verken i klasserom eller andre skoleområder i evigheter, så det er et ikke-problem, rett og slett.

Anonymkode: 7e581...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har flyttet til ny by, og poden gleder seg til første skoledag på ny skole. Han skal begynne i fjerde klasse. Skolen har sendt ut et skriv, om at man møtes til sang og velkomst i skolegården, men at foreldrene ikke skal følge barna inn i klassen. Og at foreldrene rett og slett ikke får lov å gå inn i gangen, og heller ikke i klasserommene. 

Er dette vanlig praksis? Jeg er kanskje litt satansk av meg generelt, men jeg har store planer om å følge gutten inn når det nå er en ny skole, og så får de fysisk spenne bein på meg hvis de virkelig har et problem med det.  Men, pleier det å være regler for å nekte foreldre å gå inn i klasserommene? 

Jeg spurte en annen mor, og hun bekreftet at man ikke fikk lov å følge noen inn, og de er visst ganske streng på det. Uten unntak. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Ta med gutten og gå på besøk før skolestart, heller. Det er jo folk der uka før også. Du kan ikke kreve å komme inn mens barna er der. Det kan skyldes 1001 ulike ting; de kan f eks ha barn der som lever på streng sikkerhetskode.

Anonymkode: 86f5e...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...