Gå til innhold

Foreldre får ikke lov å bli med inn i klasserom. Vanlig praksis? 😅


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har flyttet til ny by, og poden gleder seg til første skoledag på ny skole. Han skal begynne i fjerde klasse. Skolen har sendt ut et skriv, om at man møtes til sang og velkomst i skolegården, men at foreldrene ikke skal følge barna inn i klassen. Og at foreldrene rett og slett ikke får lov å gå inn i gangen, og heller ikke i klasserommene. 

Er dette vanlig praksis? Jeg er kanskje litt satansk av meg generelt, men jeg har store planer om å følge gutten inn når det nå er en ny skole, og så får de fysisk spenne bein på meg hvis de virkelig har et problem med det.  Men, pleier det å være regler for å nekte foreldre å gå inn i klasserommene? 

Jeg spurte en annen mor, og hun bekreftet at man ikke fikk lov å følge noen inn, og de er visst ganske streng på det. Uten unntak. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg ville kanskje vist poden at du også følger skolens regler, sånn i tilfelle han får lyst til å være lempelig med dem selv😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall ikke startet barnets skolegang på en helt ny skole med å gå til åpen krig mot reglene. Hvis jeg følte at det var helt nødvendig å følge barnet inn, ville jeg tatt en henvendelse til skolen på forhånd og forklart situasjonen (at barnet var veldig usikker eller hva nå grunnen måtte være), og satset på kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vanlig første dag i første klasse, ellers ikke nødvendig, sånn er det bare. 

Anonymkode: bc054...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har flyttet til ny by, og poden gleder seg til første skoledag på ny skole. Han skal begynne i fjerde klasse. Skolen har sendt ut et skriv, om at man møtes til sang og velkomst i skolegården, men at foreldrene ikke skal følge barna inn i klassen. Og at foreldrene rett og slett ikke får lov å gå inn i gangen, og heller ikke i klasserommene. 

Er dette vanlig praksis? Jeg er kanskje litt satansk av meg generelt, men jeg har store planer om å følge gutten inn når det nå er en ny skole, og så får de fysisk spenne bein på meg hvis de virkelig har et problem med det.  Men, pleier det å være regler for å nekte foreldre å gå inn i klasserommene? 

Jeg spurte en annen mor, og hun bekreftet at man ikke fikk lov å følge noen inn, og de er visst ganske streng på det. Uten unntak. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Herregud! Du er godt eksempel for barna når du ikke gidder følge regler men gjør som du vil🙄 Det blir jo helt kaos med fult av bobleplastforeldre i gangene😳

Anonymkode: 99b97...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på 1 skoledag i 1 trinn. Men på 1 skoledag i 2,3 og 4 trinn gikk han til skolen alene. 

Anonymkode: 2e646...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvordan gjør man det ved henting om man ikke får gå inn?

Anonymkode: af07b...d7f

Man henter vel ikke i klasserommet når barnet går i fjerde klasse? De går ut. Helt selv. Utrolig, ikke sant? 

Anonymkode: 0b182...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud! Du er godt eksempel for barna når du ikke gidder følge regler men gjør som du vil🙄 Det blir jo helt kaos med fult av bobleplastforeldre i gangene😳

Anonymkode: 99b97...002

Ja. På en helt ny skole, i en ny by, med nye barn, så følger jeg ham inn første dagen. Så får det være bobleplast i din verden 😉 Det overlever de helt sikkert. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvordan gjør man det ved henting om man ikke får gå inn?

Anonymkode: af07b...d7f

Ungene går ut selvfølgelig. Man går da ikke inn på skolen og henter ungene

Anonymkode: 3eb02...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også sånn, ikke noe problem for noen. Vi var samlet ute, så ble barna sermonielt ropt opp og stilte seg sammen før de gikk samlet inn mens foreldre ventet utenfor bygget til de kom ut igjen. 

Ang henting, som en nevner, så møter man jo barna i gangen når det ringer ut 🤷‍♀️ En gang har jeg hentet før, pga en tannlege time, og da banker jeg på døren så henter læreren barnet til meg. 

Anonymkode: 4c959...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. På en helt ny skole, i en ny by, med nye barn, så følger jeg ham inn første dagen. Så får det være bobleplast i din verden 😉 Det overlever de helt sikkert. 

Anonymkode: 1f73b...e56

Hva med å kontakte læreren på forhånd, så slipper du (og barnet ditt å se) "kampen" du tydeligvis bruser deg opp for å ta? 

Anonymkode: 4c959...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om dette er mer noe du føler behov for enn barnet selv?

Uansett så foreslår jeg at du kontakter skolen og ber om at du og gutten kan komme en dag før skolen begynner og bare få se hvor han skal gå, hvilket klasserom han skal være i osv. Det bør være mer enn nok hvis gutten ikke har helt spesielle utfordringer.

Kanskje er det også mulig å komme i kontakt med en av de andre som skal gå i samme klasse, så kan de gå sammen den dagen?

Tror det vil være mye bedre enn det du planlegger. Din plan risikerer du stigmatiserer gutten blant de andre elevene, og det er vel ikke hensikten din...

Anonymkode: 8c5cc...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte å begripe hvorfor det skal være et problem å gå med barnet sitt inn i klasserommet, eller hvilke eventuelle problemer det skaper for skolen. Forstår heller ikke hvorfor skolen skal legge ned forbud for foreldrene å i det hele tatt se klasserommet hvor barnet oppholder seg store deler av skoledagen. Hva er problemet? 

Siden dette er første skoledag, på ny skole som han ikke kjenner, ville jeg også fulgt ham inn. Det vil jeg tro skolen også forstår. 

Anonymkode: 02cdb...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å kontakte læreren på forhånd, så slipper du (og barnet ditt å se) "kampen" du tydeligvis bruser deg opp for å ta? 

Anonymkode: 4c959...343

Jeg spør om andre har samme praksis. 

Hva du analyserer, kan ikke jeg stå inne for😅 

Anonymkode: 1f73b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er litt spesielt siden det er ny skole. Ville først avklart med sønnen hva han tenker. Vil han at du følger hadde jeg tatt en prat med skolen. Regelen gjelder nok først og fremst de som har gått tre år alt. 

Måten du ordlegger deg på får meg dog til å stusse. Du virker rimelig krigersk. Hva med å kontakte skolen fremfor å starte en tråd her?

Tenker at det muligens er litt trolling for skape litt debatt. Grunnlaget er syltynt å debattere på. 

Anonymkode: 30b02...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Hvordan gjør man det ved henting om man ikke får gå inn?

Anonymkode: af07b...d7f

Møter barna i skolegården  om de ikke skal på SFO.

Anonymkode: 62fd5...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre har ikke noe i et klasserom å gjøre. På skolen vår får ikke foreldre bli med inn. Ved henting før skoleslutt, skriver jeg melding i meldingsboken, så sender lærer ut. 

Det er bare første skoledag i 1. klasse der foreldre har lov å være med i klasserommet. 

Det jeg ville gjort, er å sende mail til lærer, og spurt om å se skolen og klasserommet før første skoledag. Lærerne har planleggingsdager, og kan sikkert avse 10 min en av dagene. 

Anonymkode: b2cbd...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man henter vel ikke i klasserommet når barnet går i fjerde klasse? De går ut. Helt selv. Utrolig, ikke sant? 

Anonymkode: 0b182...8f8

Det står ikke noe i HI om at forbudet kun gjelder fra fjerde klasse.

Anonymkode: af07b...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en uting. Hvorfor skal ikke foreldre få litt kjennskap til stedet barna våre må være nesten hele dagen? Hva i all verden kan være negativt ved det? Det skaper jo også anledninger til å bli kjent med de andre foreldrene, hvilket igjen kan medføre bedre klassemiljø og mindre mobbing.

Anonymkode: af07b...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står ikke noe i HI om at forbudet kun gjelder fra fjerde klasse.

Anonymkode: af07b...d7f

Alle unger klarer å gå ut av skolen på egenhånd

Anonymkode: 3eb02...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg er en uting. Hvorfor skal ikke foreldre få litt kjennskap til stedet barna våre må være nesten hele dagen? Hva i all verden kan være negativt ved det? Det skaper jo også anledninger til å bli kjent med de andre foreldrene, hvilket igjen kan medføre bedre klassemiljø og mindre mobbing.

Anonymkode: af07b...d7f

Dere har vel foreldremøter? Klassekvelder? Åpen skule? Avslutninger? Mange skoler inviterer foreldre med på juleverksted.

Anonymkode: b2cbd...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg er en uting. Hvorfor skal ikke foreldre få litt kjennskap til stedet barna våre må være nesten hele dagen? Hva i all verden kan være negativt ved det? Det skaper jo også anledninger til å bli kjent med de andre foreldrene, hvilket igjen kan medføre bedre klassemiljø og mindre mobbing.

Anonymkode: af07b...d7f

Det er ikke snakk om førsteklassinger dette.

Reglene er nok for dem som alt har gått i tre år på samme skole, så hvis hi tar en telefon før skolestart, så ordner det seg helt sikkert.

Det som helt sikkert er dumt er å trumfe seg inn første skoledag helt uten å være i dialog med skolen på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt vanlig. 

Her møter alle ute. Opprop, utdeling av 1.klasse sekk, tale fra rektor, presentasjon av lærer og assistent mm.

det blir helt kaos hvis alle skal inn i klasserommet. De fleste har med to foreldre, noen kommer med småsøsken og barnevogner, noen har med besteforeldre, noen har med storesøsken osv. 

Vi foreldre var på foreldremøte i juni og fikk se klasserommet da, det er også foreødreskole med tre samlinger på kveldstid i høst hvor vi er i klasserommet. Ungene har vært på «bli-kjent» dag før sommeren så de har allerede sett klasserommet  

For barn med spesielle behov er det selvsagt litt annerledes. Mange har vi hatt samarbeidsmøter med før sommeren, hatt omvisning, sett på tilretteleggingsmuligheter osv. 

Å true med å spenne ben på noen dersom man ikke får det som man vil er sjeldent fruktbart. Hva med å kontakte skolen i forkant dersom du tror barnet vil ha utfordringer med å gå inn alene første skoledag?

Anonymkode: dd12d...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...