Gå til innhold

Hva tenker dere om at Disney velger å gjøre Ariel afroamerikansk i den nye Lille Havfruen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Delvis enig med deg, men samtidig er det mange mørkhudete jenter som vokser opp i en verden der man helst skal være lys. Nå får de kanskje oppleve det samme som deg. 

Anonymkode: d0edb...b45

Da synes jeg heller de kan bytte ut en av de ørten eksemplene på det som i vesten regnes som det peneste, nemlig en solbrun blondine. Askepott kunne for eksempel blitt svart.

Å fortrenge én minoritet med en annen hjelper ikke mye.

Anonymkode: 750eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den lille havfruen er absolutt ikke dansk, les historien på nytt. Hun kommer fra et hav langt ute et sted, hvor vannet er klart, så ikke Danmark vil jeg tro. Men kanskje de velger orginalen hvor hun blir torturert og ender opp som luftsjel.

Anonymkode: dd52b...471

Du liker å gjøre deg vanskelig, skjønner jeg.

Anonymkode: fcb50...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da synes jeg heller de kan bytte ut en av de ørten eksemplene på det som i vesten regnes som det peneste, nemlig en solbrun blondine. Askepott kunne for eksempel blitt svart.

Å fortrenge én minoritet med en annen hjelper ikke mye.

Anonymkode: 750eb...766

Men Askepott er germansk i den versjonen vi kjenner til, litt som at Pocahontas, Belle og Mulan er fra sine respektive land. Ariel er fra et hav langt borte, for alt vi vet kan hun være grønn. Det eneste vi har fått vite er at hun har klar og skjør hud. Tidligste versjoner er blondiner.

Anonymkode: dd52b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til filmen siden jeg likte veldig godt tegnefilmen som barn. 

Hudfargen til skuespilleren er selvfølgelig irrelevant. 

Jeg unner unge, afrikanske jenter å seg selv representert i en slik stor produksjon, siden disse fremdeles møter mye rasisme i hverdagen og ser masse bilder av vakre hvite kvinner dagen lang. Det utgjør virkelig ingen forskjell for hvite jenter hvilken hudfarge skuespilleren har, men for afrikanske jenter er det viktig at de også representeres på film. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da synes jeg heller de kan bytte ut en av de ørten eksemplene på det som i vesten regnes som det peneste, nemlig en solbrun blondine. Askepott kunne for eksempel blitt svart.

Å fortrenge én minoritet med en annen hjelper ikke mye.

Anonymkode: 750eb...766

Hvite mennesker regnes da ikke som en minoritet i den vestlige verden, og vi "fortrenges" ikke av at den lille havfruen er svart. Skjørt ego eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pobie skrev:

Hvite mennesker regnes da ikke som en minoritet i den vestlige verden, og vi "fortrenges" ikke av at den lille havfruen er svart. Skjørt ego eller?

Au! Det gjorde skikkelig vondt i nasjonalfølelsen min! 

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Au! Det gjorde skikkelig vondt i nasjonalfølelsen min! 

Anonymkode: 02ac2...493

Har du bare denne ene frasen å dele med oss?

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du bare denne ene frasen å dele med oss?

Anonymkode: 93fd6...047

Ja, for det var sarkasme. Jeg gjorde narr av "nårgesvennene".

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det var sarkasme. Jeg gjorde narr av "nårgesvennene".

Anonymkode: 02ac2...493

Ja, skjønte at du prøvde det. Det er jo ikke første gang du bruker den

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene, de som filmene faktisk er laget for, driter en lang marsj i hvilken hud/hårfarge Ariel, eller for den saks skyld, Snehvit har. De er opptatt av historien/lignelsen. Kanskje vi kan lære noe der?

Anonymkode: d6675...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at barna mine skal se mennesker av alle forskjellige farger og former i filmer, ikke bare hvite, slanke mennesker. 

Og barna mine vil garantert ikke engang legge merke til hudfargen til havfruen. Akkurat slik det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skjønte at du prøvde det. Det er jo ikke første gang du bruker den

Anonymkode: 93fd6...047

Åh, det er ikke jeg som har funnet på den. Men da vet jeg hvor jeg har den fra.

Det er verre: det sprer seg. ;) 

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke brydd meg mindre. Alt voksne folk skal irritere seg over. 

Anonymkode: 63d52...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Pobie skrev:

Jeg ønsker at barna mine skal se mennesker av alle forskjellige farger og former i filmer, ikke bare hvite, slanke mennesker. 

Og barna mine vil garantert ikke engang legge merke til hudfargen til havfruen. Akkurat slik det skal være. 

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å se den. 

Disneyprinsessene er jo blitt ikoniske gjennom tidene, og det er for sent å skulle endre dem nå. Dessuten har hun jo skandinavisk opphav, hvis man har litt kjennskap til litteratur, på samme måte som at Skjønnheten og Udyret har fransk bakgrunn, Aladdin er arabisk osv. Og det har jo betydning for historien. 

Karakterenes utseendet og figurens identitet er allerede så støpt i filmhistorien, at det blir snodig å skulle endre det så sent. 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Jeg sa ikke at jeg driter i om filmen er bra eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Disney vet hva de gjør og at de selvsagt er kommersielle så det holder. Lett underholdning, men noen ganger skal man bare underholdes. Regner med at det blir en film med fokus på at det lønner seg å være snill, som alle Disneyfilmer. Snill er bra, uavhengig av fargen på skuespillere. Dessuten leker ikke Disney butikk, noe som også er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Er det en tjukk svart transe som skal spille Ariel da? Det finnes vel også dansker som er mørke i huden. Eller er de ikke kronisk danske nok?

Anonymkode: 63d52...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, prekæs skrev:

Jeg tenker at Disney vet hva de gjør og at de selvsagt er kommersielle så det holder. Lett underholdning, men noen ganger skal man bare underholdes. Regner med at det blir en film med fokus på at det lønner seg å være snill, som alle Disneyfilmer. Snill er bra, uavhengig av fargen på skuespillere. Dessuten leker ikke Disney butikk, noe som også er helt greit.

Ja, de gjør nok det. Jeg gleder meg til den dagen ingen reagerer på slikt. Der Elena og doktor mcStuffin kan være blonde og Elsa og Askepott mørke. Enn så lenge går det bare den ene veien, noe som er naturlig historien tatt i betraktning. 

Anonymkode: d0edb...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Wow, du er bra overfladisk

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de gjør nok det. Jeg gleder meg til den dagen ingen reagerer på slikt. Der Elena og doktor mcStuffin kan være blonde og Elsa og Askepott mørke. Enn så lenge går det bare den ene veien, noe som er naturlig historien tatt i betraktning. 

Anonymkode: d0edb...b45

Det handler ikke om at en Disney prinsesse ikke kan ha brun hudfarge. Det handler om historien og opphavet til den enkelte prinsessen. Som noen skriver, skjønnheten og udyret er fra Frankrike. Ja de har damer ned brun hudfarge, men de laget henne lys i huden. Mens Yasmin fra Aladdin er arabisk derfor har de arabisk utseende. 

Man trenger ikke være rasist for at man ønsker at karakterene skal holdes til det vi har kjent og kjært. Finnes karakterer som Mulan, pocahontas og yasmin, som heller ikke bør spilles av lyse. Eller endres på. 

Noen nevnte at mange lyshudede tas spilt roller som var tiltenkt mørkhudede. Heller ikke riktig. Man kan ha en mening om dette, men vi får gjort svært lite med det som en gang har vært. Kan ikke gjøre om historien 50/100 år tilbake i tid. Får ikke gjort noe med denne filmen heller, men Man kan vel si sin mening uten at folk skal dra rasistkortet

Anonymkode: 5d8ac...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om at en Disney prinsesse ikke kan ha brun hudfarge. Det handler om historien og opphavet til den enkelte prinsessen. Som noen skriver, skjønnheten og udyret er fra Frankrike. Ja de har damer ned brun hudfarge, men de laget henne lys i huden. Mens Yasmin fra Aladdin er arabisk derfor har de arabisk utseende. 

Man trenger ikke være rasist for at man ønsker at karakterene skal holdes til det vi har kjent og kjært. Finnes karakterer som Mulan, pocahontas og yasmin, som heller ikke bør spilles av lyse. Eller endres på. 

Noen nevnte at mange lyshudede tas spilt roller som var tiltenkt mørkhudede. Heller ikke riktig. Man kan ha en mening om dette, men vi får gjort svært lite med det som en gang har vært. Kan ikke gjøre om historien 50/100 år tilbake i tid. Får ikke gjort noe med denne filmen heller, men Man kan vel si sin mening uten at folk skal dra rasistkortet

Anonymkode: 5d8ac...aba

Men her er det ikke snakk om et folkeslag med rik kultur som ble undertrykket og har opplevd mye rasisme og diskriminering, men en oppdiktet skapning som kan se ut akkurat slik man selv ønsker. Man kan gi dem grønn hud og lilla hår uten at noen kan si det er feil eller respektløst mot det opprinnelige folkeslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pobie skrev:

Men her er det ikke snakk om et folkeslag med rik kultur som ble undertrykket og har opplevd mye rasisme og diskriminering, men en oppdiktet skapning som kan se ut akkurat slik man selv ønsker. Man kan gi dem grønn hud og lilla hår uten at noen kan si det er feil eller respektløst mot det opprinnelige folkeslaget. 

Så, fordi man har vært ondsinnet mot mørkhudede tidligere i historien, skal man være ekstra snille nå? Hvordan gir det mening? 

«Vi må late som om hun er mørk, siden vi hadde afrikanske slaver for 150 år siden». Spar meg. 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pobie skrev:

Men her er det ikke snakk om et folkeslag med rik kultur som ble undertrykket og har opplevd mye rasisme og diskriminering, men en oppdiktet skapning som kan se ut akkurat slik man selv ønsker. Man kan gi dem grønn hud og lilla hår uten at noen kan si det er feil eller respektløst mot det opprinnelige folkeslaget. 

En svart Ariel har samme effekt som grønn hud og lilla hår. Interessant at ikke kulturell appropriering gnåles om når det går den veien. Ariel er ikke svart - hun er ikonisk lyshudet og rødhåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om at en Disney prinsesse ikke kan ha brun hudfarge. Det handler om historien og opphavet til den enkelte prinsessen. Som noen skriver, skjønnheten og udyret er fra Frankrike. Ja de har damer ned brun hudfarge, men de laget henne lys i huden. Mens Yasmin fra Aladdin er arabisk derfor har de arabisk utseende. 

Man trenger ikke være rasist for at man ønsker at karakterene skal holdes til det vi har kjent og kjært. Finnes karakterer som Mulan, pocahontas og yasmin, som heller ikke bør spilles av lyse. Eller endres på. 

Noen nevnte at mange lyshudede tas spilt roller som var tiltenkt mørkhudede. Heller ikke riktig. Man kan ha en mening om dette, men vi får gjort svært lite med det som en gang har vært. Kan ikke gjøre om historien 50/100 år tilbake i tid. Får ikke gjort noe med denne filmen heller, men Man kan vel si sin mening uten at folk skal dra rasistkortet

Anonymkode: 5d8ac...aba

Mens Aladdin har blitt mørhudet, og filmen er tatt godt i mot.

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...