Gå til innhold

Hva tenker dere om at Disney velger å gjøre Ariel afroamerikansk i den nye Lille Havfruen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Disney er igang med å lage mange live-action filmer av de gamle klassikerne, og det er jo veldig gøy. Sålangt har de hatt mye hell med å lage klassikerne ganske lik de ganske tegnefilmene. 

Nå har det blitt annonsert at i den kommende Lille Havfruen, vil Ariel spilles av en afroamerikansk kvinne. Hva tenker dere?

Sikker upopulær mening, men jeg skjønner ikke helt den avgjørelsen? Ariel er dansk? Mulan ville aldri bli spilt av en afroamerikansk kvinne? Jasmine ville ikke bli spilt av en skandinavisk kvinne? Gjør det noe at man følger opphavet til historien? Ariel har flammende rødt hår, og de gamle disneyprinessene har jo alltid hatt et kjent utseende. Hvorfor endrer vi det nå? Litt seint kanskje? 

Anonymkode: fcb50...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ariel er dansk? Den var kreativ..

Forfatteren av originaleventyret er dansk, figuren i seg selv er et fabeldyr.  Ikke hadde hun navn heller, og Ariel er definitivt ikke et dansk navn. 

Hvorfor er en afroamerikansk havfrue mindre realistisk enn en dansk? Og hadde du reagert om de hadde castet en norsk- eller irskavstammet skuespiller fremfor en dansk? I think not.. 

Du er nok faktisk en reinspikka rasist. 

Anonymkode: 85244...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disney er igang med å lage mange live-action filmer av de gamle klassikerne, og det er jo veldig gøy. Sålangt har de hatt mye hell med å lage klassikerne ganske lik de ganske tegnefilmene. 

Nå har det blitt annonsert at i den kommende Lille Havfruen, vil Ariel spilles av en afroamerikansk kvinne. Hva tenker dere?

Sikker upopulær mening, men jeg skjønner ikke helt den avgjørelsen? Ariel er dansk? Mulan ville aldri bli spilt av en afroamerikansk kvinne? Jasmine ville ikke bli spilt av en skandinavisk kvinne? Gjør det noe at man følger opphavet til historien? Ariel har flammende rødt hår, og de gamle disneyprinessene har jo alltid hatt et kjent utseende. Hvorfor endrer vi det nå? Litt seint kanskje? 

Anonymkode: fcb50...81f

Ariel har vel aldri vært dansk? Ellers så synes jeg at det er helt greit. En kvinne er en kvinne. 

Anonymkode: 4ba1e...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ariel er dansk? Den var kreativ..

Forfatteren av originaleventyret er dansk, figuren i seg selv er et fabeldyr.  Ikke hadde hun navn heller, og Ariel er definitivt ikke et dansk navn. 

Hvorfor er en afroamerikansk havfrue mindre realistisk enn en dansk? Og hadde du reagert om de hadde castet en norsk- eller irskavstammet skuespiller fremfor en dansk? I think not.. 

Du er nok faktisk en reinspikka rasist. 

Anonymkode: 85244...a58

Kjære meg! Hi er da ikke rasist fordi hun ønsker at Ariel skal minne om den Ariel vi ser i tegnefilmen fra vi var små. 

Det er for øvrig veldig mye prat om white-washing i filmindustrien. At man bruker hvite skuespillere hvor det egentlig skulle ha vært en farget skuespiller. Og det er ikke greit. Å endre Ariel blir det motsatte, og heller ikke greit. 

Anonymkode: e281b...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney gjør det Disney tror de tjener mest penger på. Om det er å krampaktig caste en svart Snehvit vil jo vise seg. Ingen med vettet i behold kommer uansett til å velge de nye innspillingene til sine barn, og alle med dårlig smak er det uansett for seint for, de kan bare fortsette å stappe ungene sine fulle av hvilken søppel som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ariel er dansk? Den var kreativ..

Forfatteren av originaleventyret er dansk, figuren i seg selv er et fabeldyr.  Ikke hadde hun navn heller, og Ariel er definitivt ikke et dansk navn. 

Hvorfor er en afroamerikansk havfrue mindre realistisk enn en dansk? Og hadde du reagert om de hadde castet en norsk- eller irskavstammet skuespiller fremfor en dansk? I think not.. 

Du er nok faktisk en reinspikka rasist. 

Anonymkode: 85244...a58

Historien er dansk. Den lille havfrue er dansk. Opphavet er dansk. Beklager at du måtte ha det inn med teskje. 

Beklager at jeg skrev «Ariel» i stedet for «Den lille havfrue». 

Bedre? 

Jeg er ikke rasist, nei. 

Kan du klare å svare på spørsmålene nå? 

Anonymkode: fcb50...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ariel har vel aldri vært dansk? Ellers så synes jeg at det er helt greit. En kvinne er en kvinne. 

Anonymkode: 4ba1e...a6b

Jo, historien er dansk. Er det ingen som har kjennskap til litteratur her? 

Anonymkode: fcb50...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Disney gjør det Disney tror de tjener mest penger på. Om det er å krampaktig caste en svart Snehvit vil jo vise seg. Ingen med vettet i behold kommer uansett til å velge de nye innspillingene til sine barn, og alle med dårlig smak er det uansett for seint for, de kan bare fortsette å stappe ungene sine fulle av hvilken søppel som helst.

Nei, det er selvfølgelig sant. Tommel opp for godt poeng. 

Anonymkode: fcb50...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å se den lille havfruen slik den er presentert nå. 

Den lille havfruen Ariel vil for meg alltid være slik den er vist som tegnefilm. 

Anonymkode: d8837...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes jenta var nydelig og hadde noe "hav-aktig" ved seg. Svart eller hvit eller asiat - hva betyr det? Mange arabiske, kinesiske osv. karakterer har tidligere blitt spilt av hvite skuespillere i Hollywood. 

Kunsten må dessuten fornye seg for å være aktuell i 2019. Er du en slik som griner på nesa når de setter opp "Peer Gynt" i en moderne setting med techno-musikk også??

 

Anonymkode: cf87b...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt som Annie, den nye versjonen er kjempebra å jenta som spiller Annie er veldig flott og veldig flink, den filmen er så herlig ❤️🙂

Tror Ariel blir bra jeg 🙂

Anonymkode: 5d62b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, sug lut skrev:

Disney gjør det Disney tror de tjener mest penger på. Om det er å krampaktig caste en svart Snehvit vil jo vise seg. Ingen med vettet i behold kommer uansett til å velge de nye innspillingene til sine barn, og alle med dårlig smak er det uansett for seint for, de kan bare fortsette å stappe ungene sine fulle av hvilken søppel som helst.

Men de som er unge nå, har sannsynligvis ikke samme forhold til den lille havfruen som du og andre i samme alder har

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det spiller noen rolle hvilken etnisitet Ariel får, det blir sikkert en flott film uansett om hun ligner tegnefilm Ariel eller ei. 

Anonymkode: bf61f...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Nydeligste jenta i Vaiana, så denne filmen blir nok også flott, samme hvilken hudfarge hun har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de som er unge nå, har sannsynligvis ikke samme forhold til den lille havfruen som du og andre i samme alder har

Anonymkode: 93fd6...047

Gitt at Snehvit er fra 1937 og andre Disneyklassikere også er godt voksne, så handler jo dette om noe helt annet enn at smårips blir kjønnsmodne og velger film til ungene. Det handler om å gi sine barn en ballast av noe kulturelt vesentlig, eller noe komplett kynisk og glorete fra tilbudshylla.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du forresten at filmen må være en tro kopi av tegnefilmen?

De lager en helt ny film. Jada, de bruker tegnefilmen som inspirasjon og historien blir nok ganske lik, men alle detaljer trenger da virkelig ikke være like.

 

Anonymkode: a6a28...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Gitt at Snehvit er fra 1937 og andre Disney klassikere også er godt voksne så handler jo dette om noe helt annet enn at smårips blir kjønnsmodne og velger film til ungend. Det handler om å gi sine barn en ballast av noe kulturelt vesentlig, eller noe komplett kynisk og glorete fra tilbudshylla.

Men nå er ikke den lille havfruen snehvit da

Anonymkode: 93fd6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Gitt at Snehvit er fra 1937 og andre Disney klassikere også er godt voksne så handler jo dette om noe helt annet enn at smårips blir kjønnsmodne og velger film til ungend. Det handler om å gi sine barn en ballast av noe kulturelt vesentlig, eller noe komplett kynisk og glorete fra tilbudshylla.

Herregud, mener du at den oppvoksende generasjon bare skal se gamle klassikere og ikke en eneste ny film ;)

En god gammel klassiker sa en gang, ja takk begge deler...

Anonymkode: a6a28...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp som blek rødhåring i en verden der det å ha solbrun hud alltid har vært sett på som vakrest (Norge og egentlig vesten generelt mener det). Følte meg stygg alltid. Ble mobbet også. Det Nye og andre blader hadde artikler om at man ikke kunne gå ut med hvite legger... måtte være sommerbruk først. Jeg gikk med langbukser hele sommeren. Huden min kan ikke bli brun, den kan bare bli solbrent eller få fregner.

Så traff jeg den kjekke høye mørke mannen som skulle bli min kjæreste. Han sa jeg var som «den stygge andungen» eller altså en vakker svane blant ender. Han fikk meg til å se hvor pen jeg faktisk var, jeg som alltid hadde følt meg stygg pga. Hår og hudfarge.

Han sa han som gutt hadde vært litt småforelska i Ariel :) 

Det er så utrolig få pene rødhårete bleke damer i film og tegnefilmer. Ariel var hedersunntaket.

 

Trist at det skal endres. 

Anonymkode: 750eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vokste opp som blek rødhåring i en verden der det å ha solbrun hud alltid har vært sett på som vakrest (Norge og egentlig vesten generelt mener det). Følte meg stygg alltid. Ble mobbet også. Det Nye og andre blader hadde artikler om at man ikke kunne gå ut med hvite legger... måtte være sommerbruk først. Jeg gikk med langbukser hele sommeren. Huden min kan ikke bli brun, den kan bare bli solbrent eller få fregner.

Så traff jeg den kjekke høye mørke mannen som skulle bli min kjæreste. Han sa jeg var som «den stygge andungen» eller altså en vakker svane blant ender. Han fikk meg til å se hvor pen jeg faktisk var, jeg som alltid hadde følt meg stygg pga. Hår og hudfarge.

Han sa han som gutt hadde vært litt småforelska i Ariel :) 

Det er så utrolig få pene rødhårete bleke damer i film og tegnefilmer. Ariel var hedersunntaket.

 

Trist at det skal endres. 

Anonymkode: 750eb...766

Delvis enig med deg, men samtidig er det mange mørkhudete jenter som vokser opp i en verden der man helst skal være lys. Nå får de kanskje oppleve det samme som deg. 

Anonymkode: d0edb...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Historien er dansk. Den lille havfrue er dansk. Opphavet er dansk. Beklager at du måtte ha det inn med teskje. 

Beklager at jeg skrev «Ariel» i stedet for «Den lille havfrue». 

Bedre? 

Jeg er ikke rasist, nei. 

Kan du klare å svare på spørsmålene nå? 

Anonymkode: fcb50...81f

Den lille havfruen er absolutt ikke dansk, les historien på nytt. Hun kommer fra et hav langt ute et sted, hvor vannet er klart, så ikke Danmark vil jeg tro. Men kanskje de velger orginalen hvor hun blir torturert og ender opp som luftsjel.

Anonymkode: dd52b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...