Gå til innhold

Hva tenker dere om at Disney velger å gjøre Ariel afroamerikansk i den nye Lille Havfruen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om man sier sin mening som ikke er politisk korrekt i dag blir man stemplet som rasist, nazist eller det som verre er. Så er nok best å holde kjeft. Greit nok svar? 

Anonymkode: 34520...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man sier sin mening som ikke er politisk korrekt i dag blir man stemplet som rasist, nazist eller det som verre er. Så er nok best å holde kjeft. Greit nok svar? 

Anonymkode: 34520...3b1

Hva er verre enn en nazist? 🤨

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens Aladdin har blitt mørhudet, og filmen er tatt godt i mot.

Anonymkode: 93fd6...047

Han er ikke mørkhudet, han er arabisk. Han spilles av Mena Massoud, som er født i Egypt. Altså, arabisk. 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de som er unge nå, har sannsynligvis ikke samme forhold til den lille havfruen som du og andre i samme alder har

Anonymkode: 93fd6...047

Da må vi GI DEM det samme forholdet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sug lut skrev:

En svart Ariel har samme effekt som grønn hud og lilla hår. Interessant at ikke kulturell appropriering gnåles om når det går den veien. Ariel er ikke svart - hun er ikonisk lyshudet og rødhåret.

Helt enig. Samme som at det hyles om at James bond ikke kan spilles av en mørkhudet mann. James bond er hvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøystykke skrev:

Da må vi GI DEM det samme forholdet, da.

Hvorfor?

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 02ac2...493

Fordi det er dét som er Ariel. 

Akkurat som at vi ikke lager filmer med en afro-amerikansk hitler. Eller filmer med en hvit Black panther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tøystykke skrev:

Fordi det er dét som er Ariel. 

Akkurat som at vi ikke lager filmer med en afro-amerikansk hitler. Eller filmer med en hvit Black panther.

Du nevner historiske skikkelser. Tror du Ariel er en historisk skikkelse?

Anonymkode: 02ac2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken tegnefilmen om den lille havfrien eller de andre disneyklassikerene er gode gjengivelser av eventyrene. De er flate historier med menneaker ute n egentlig karakter. Nye versjoner kan ikke bli dårligere.

Anonymkode: d804d...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du nevner historiske skikkelser. Tror du Ariel er en historisk skikkelse?

Anonymkode: 02ac2...493

Hun har vært en skikkelse i litteraturen i snart 200 år. La hun være det ikonet hun er.  

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blandede følelser her. Jeg tror Halle kommer til å bli en nydelig Ariel, men jeg hadde likevel ønsket meg en rødhåret til rollen. Det er ikke mange rødhårede ikoner. Mange barn med rødt hår og veldig lys hud blir mobbet. Disse trenger også noen å se opp til, ikke bare de mørkhudete. Man blir alt for fort stemplet som rasist her.

Anonymkode: 50c94...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

En svart Ariel har samme effekt som grønn hud og lilla hår. Interessant at ikke kulturell appropriering gnåles om når det går den veien. Ariel er ikke svart - hun er ikonisk lyshudet og rødhåret.

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så, fordi man har vært ondsinnet mot mørkhudede tidligere i historien, skal man være ekstra snille nå? Hvordan gir det mening? 

«Vi må late som om hun er mørk, siden vi hadde afrikanske slaver for 150 år siden». Spar meg. 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Selvfølgelig er det noe annet når svarte historiske personer erstattes av hvite personer enn omvendt. Dette gjelder også menn og kvinner, der kvinner har vært offer for undertrykkelse og diskriminering mens menn ikke har vært det. Derfor er det få som reagerer hvis man sier "menn er udugelige til x", men hvis man sier "kvinner er udugelige til x" reagerer folk med å forsvare at kvinner er like kompetente som menn. 

Og ja, man må være "ekstra snill" med undertrykte grupper. Når man gir like rettigheter til en gruppe som alltid har hatt all makt og en som ikke har hatt noe makt, vil den sterkeste grupper forbli den sterkeste. Man må gi ekstra goder til den svakeste gruppen for at de skal klare å karre seg opp og bli likestilte. Dette er en del av grunnen til at vi har kjønnskvotering i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har vært en skikkelse i litteraturen i snart 200 år. La hun være det ikonet hun er.  

Anonymkode: 39b9e...1b3

Historien er egentlig om en jente som forkastet hele sitt opphav og endte med å ta livet av seg på grunn av ikke gjenngjeldt forelskelse. Alternativet hadde vært å ta livet av prinsen. Jeg tror ikke den lille havfruen var beskrevet som rødhåret heller, men hvit var hun.

Historien til Disney er en helt annen. Da har det ikke noe å si om de endrer en detalj som hudfarge også.

Anonymkode: d804d...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Pobie skrev:

 

Selvfølgelig er det noe annet når svarte historiske personer erstattes av hvite personer enn omvendt. Dette gjelder også menn og kvinner, der kvinner har vært offer for undertrykkelse og diskriminering mens menn ikke har vært det. Derfor er det få som reagerer hvis man sier "menn er udugelige til x", men hvis man sier "kvinner er udugelige til x" reagerer folk med å forsvare at kvinner er like kompetente som menn. 

Og ja, man må være "ekstra snill" med undertrykte grupper. Når man gir like rettigheter til en gruppe som alltid har hatt all makt og en som ikke har hatt noe makt, vil den sterkeste grupper forbli den sterkeste. Man må gi ekstra goder til den svakeste gruppen for at de skal klare å karre seg opp og bli likestilte. Dette er en del av grunnen til at vi har kjønnskvotering i arbeidslivet.

Overhodet ikke. Likestilling er ikke at man gir fordeler til enkelte målgrupper, uansett forhistorie. Likestilling skal være for alle, samme rettigheter til alle. Ferdig snakka. 

 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke OK. Ariel rødt hår er en ting, svært få personer har rødt hår og lys hud disse er da en minoritet. Jeg bryr meg ikke om hudfarge, men akkurat Ariel er det feil å bytte hudfarge på. Håper iallefall at håret forblir rødt ellers blir det helt feil.

Disney bryr seg mer om å være politisk korrekt. Vi har flere mørkhudede i film nå enn før og det er kjempeflott, men å endre kjente karakterer føler jeg blir helt feil. Men det er ikke politisk korrekt å si noe på det, men hadde Mullan eller Pocahontas blitt endret på hadde det blitt ramaskrik. Det er mye hyklersk over dette.

Folk hyler om blackface om en person kler seg ut som hvilken som helst mørk person, det er bare idiotisk. Blackface var noe HELT annet, det handlet virkelig ikke om å feks. kle seg ut som Aliah eller Diana Ross med full glam kostyme. Det er å hedre personer, mens Blackface var å gjøre narr av. Føler det blir historieløst å hyle Blackface over en lav sko. Mens når Weekend (artisten) bokstavelig talt maler ansiktet hvitt for å kle seg ut som Beatlejuice så er det helt greit, ingen klager på det. Det bør da gå begge veier, siden vi uansett siden den historiske delen av blackface er glemt. 

Anonymkode: d06d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CherryC skrev:

Helt enig. Samme som at det hyles om at James bond ikke kan spilles av en mørkhudet mann. James bond er hvit. 

James Bond er britisk, og forfatteren har aldri beskskrevet at han må være hvit. 

Anonymkode: d06d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

James Bond er britisk, og forfatteren har aldri beskskrevet at han må være hvit. 

Anonymkode: d06d6...de0

Den lille Havfruen er dansk og tegnet som hvit, av illustratøren. Er det godkjent? 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hva alle skriker om. Det er en ny film! 

Hvorfor i alle dager skal alt være likt som i en tidligere tegnefilm? 

Se tegnefilmen og kos dere med den rødhårede Ariel, og se spillefilmen og kos dere med den mørkhudede Ariel.

Anonymkode: a6a28...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den lille Havfruen er dansk og tegnet som hvit, av illustratøren. Er det godkjent? 

Anonymkode: 39b9e...1b3

Ja, jeg er helt enig i at Ariel som Disney har laget som hvit med rødt hår bør fortsatt ha det. 

Anonymkode: d06d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner virkelig ikke hva alle skriker om. Det er en ny film! 

Hvorfor i alle dager skal alt være likt som i en tidligere tegnefilm? 

Se tegnefilmen og kos dere med den rødhårede Ariel, og se spillefilmen og kos dere med den mørkhudede Ariel.

Anonymkode: a6a28...e09

Kommer ikke til å se den. Men håper for all del filmen er en helt ny tolkning og ikke bare det samme som tegnefilmen. 

Anonymkode: d06d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer ikke til å se den. Men håper for all del filmen er en helt ny tolkning og ikke bare det samme som tegnefilmen. 

Anonymkode: d06d6...de0

Ikke sikkert jeg heller kommer til å se den, men jentene mine på 10 og 12 år kommet garantert til å se den og de kommer garantert ikke til å bry seg om at Ariel er mørkhudet. 

 

Anonymkode: a6a28...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sikkert jeg heller kommer til å se den, men jentene mine på 10 og 12 år kommet garantert til å se den og de kommer garantert ikke til å bry seg om at Ariel er mørkhudet. 

 

Anonymkode: a6a28...e09

Det handler ikke om å bry seg om personen er mørk, men at det endres på eksisterende karrakterer for å være politisk korrekte. At disney skal være inkluderende er kjempeflott, men at Ariel hadde rødt hår og lys hud var ikonisk og for dem som nettopp har det så hadde det stor betydning. Rødt hår og lys hud har lenge vært sett ned på, må minne om at historisk sett så ble også personer med rødt hår beskylt for å være hekser og brent på bål. Mobbet har de også blitt oppigjennom årene, så jeg føler virkelig at det å endre et rødhåret ikon er helt feil. Selv om ikke havfruen i den orginale historien er beskrevet med rødt hår så var det blant annet det som gjorde at Disneys tolkning skilte seg ut. 

Anonymkode: d06d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anonym bruker said:

Disney er igang med å lage mange live-action filmer av de gamle klassikerne, og det er jo veldig gøy. Sålangt har de hatt mye hell med å lage klassikerne ganske lik de ganske tegnefilmene. 

Nå har det blitt annonsert at i den kommende Lille Havfruen, vil Ariel spilles av en afroamerikansk kvinne. Hva tenker dere?

Sikker upopulær mening, men jeg skjønner ikke helt den avgjørelsen? Ariel er dansk? Mulan ville aldri bli spilt av en afroamerikansk kvinne? Jasmine ville ikke bli spilt av en skandinavisk kvinne? Gjør det noe at man følger opphavet til historien? Ariel har flammende rødt hår, og de gamle disneyprinessene har jo alltid hatt et kjent utseende. Hvorfor endrer vi det nå? Litt seint kanskje? 

Anonymkode: fcb50...81f

jeg ville helst ha en med rødt hår :) men har ikke noe mot det

Anonymkode: 7efad...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Vet du, jeg ser det for meg, og da hadde jeg gledet meg til å se den filmen🤗😂😄  

Anonymkode: 206e1...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, jeg ser det for meg, og da hadde jeg gledet meg til å se den filmen🤗😂😄  

Anonymkode: 206e1...df4

Da hadde det i det minste vært noe nytt. Hva er poenget med å lage akkurat den samme filmen en gang til?

Anonymkode: d804d...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...