Gå til innhold

Hva tenker dere om at Disney velger å gjøre Ariel afroamerikansk i den nye Lille Havfruen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Da blir det nok en annen type film og en annen aldersgrense, så det bekymrer ikke meg! Må innrømme at den hadde jeg nok ikke sett. Jeg så den nye filmen Annie her om dagen og jeg synes den var fin. Filmens verdier ble ikke forringet ved at de byttet ut en rødhåret skuespiller med en mørkhudet. 

Anonymkode: 70e33...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om at en Disney prinsesse ikke kan ha brun hudfarge. Det handler om historien og opphavet til den enkelte prinsessen. Som noen skriver, skjønnheten og udyret er fra Frankrike. Ja de har damer ned brun hudfarge, men de laget henne lys i huden. Mens Yasmin fra Aladdin er arabisk derfor har de arabisk utseende. 

Man trenger ikke være rasist for at man ønsker at karakterene skal holdes til det vi har kjent og kjært. Finnes karakterer som Mulan, pocahontas og yasmin, som heller ikke bør spilles av lyse. Eller endres på. 

Noen nevnte at mange lyshudede tas spilt roller som var tiltenkt mørkhudede. Heller ikke riktig. Man kan ha en mening om dette, men vi får gjort svært lite med det som en gang har vært. Kan ikke gjøre om historien 50/100 år tilbake i tid. Får ikke gjort noe med denne filmen heller, men Man kan vel si sin mening uten at folk skal dra rasistkortet

Anonymkode: 5d8ac...aba

Med tanke på at filmen handler om en havfrue og vi sannsynligvis ikke har sett så mange av de, så tenker jeg at hudfarge ikke spiller noen stor rolle.

Anonymkode: 70e33...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 8.05, sug lut skrev:

Og får du plassert en tjukk, svart transe som Ariel driter du i filmens kvaliteter ellers.

Det hadde jo i og for seg ikke vært utenkelig, all den tid Ariel i utgangspunktet er et guttenavn. Ariel i filmen er også veldig glad i bling og glam👑🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Holly Golightly said:

Det hadde jo i og for seg ikke vært utenkelig, all den tid Ariel i utgangspunktet er et guttenavn. Ariel i filmen er også veldig glad i bling og glam👑🤷🏻‍♀️

Ariel er unisex navn. Begge kan få det navnet, jeg selv kjenner bare jenter som heter det

Anonymkode: 7efad...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ariel er unisex navn. Begge kan få det navnet, jeg selv kjenner bare jenter som heter det

Anonymkode: 7efad...070

Det var derfor jeg skrev i utgangspunktet. Jeg er klar over at det brukes til jenter nå, men så vidt jeg vet har det opprinnelse i det hebraiske guttenavnet. Mulig jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Det var derfor jeg skrev i utgangspunktet. Jeg er klar over at det brukes til jenter nå, men så vidt jeg vet har det opprinnelse i det hebraiske guttenavnet. Mulig jeg tar feil. 

Vil også slenge meg på her. Havheksen Ursula er jo basert på en feit transe. Så, helt feil er det ikke😂

Anonymkode: 39b9e...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som kaller dette rasistisk, skjerp dere, har ikke noe med etnisitet å gjøre (er tross alt ikke menneske det er snakk om). I selve originalhistorien er hun beskrevet med blek hvit hud og blå øyne. I disneyfilmen disney-entusiaster kjenner henne fra har hun hvit hud, blå øyne og rødt hår. Skuespilleren blir nok helt fantastisk i rollen og awesome havfrue, men hun kan ikke være Ariel for Ariel ser ikke sånn ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aria_1122 skrev:

Dere som kaller dette rasistisk, skjerp dere, har ikke noe med etnisitet å gjøre (er tross alt ikke menneske det er snakk om). I selve originalhistorien er hun beskrevet med blek hvit hud og blå øyne. I disneyfilmen disney-entusiaster kjenner henne fra har hun hvit hud, blå øyne og rødt hår. Skuespilleren blir nok helt fantastisk i rollen og awesome havfrue, men hun kan ikke være Ariel for Ariel ser ikke sånn ut.  

Min datter mener hardnakket at Annie er mørk og har mørke krøller. Det har hun nemlig filmen hun har sett. De barna som ser denne versjonen av den lille havfruen vil tro det samme om Ariel. Rasistisk er det vel ikke, men litt trangsynt kanskje.

Anonymkode: 63d52...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aria_1122 skrev:

Dere som kaller dette rasistisk, skjerp dere, har ikke noe med etnisitet å gjøre (er tross alt ikke menneske det er snakk om). I selve originalhistorien er hun beskrevet med blek hvit hud og blå øyne. I disneyfilmen disney-entusiaster kjenner henne fra har hun hvit hud, blå øyne og rødt hår. Skuespilleren blir nok helt fantastisk i rollen og awesome havfrue, men hun kan ikke være Ariel for Ariel ser ikke sånn ut.  

H. C. Andersens lille havfrue het jo ikke Ariel en gang. Desuten tok hun livet av seg.

Skal de først lage nye filmer er drt greit at de tilfører noe nytt, ikke bare lager en kopi av den gamle filmen.

Anonymkode: d804d...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, denne diskusjonen får meg til å føle meg gammel! Da filmen kom, var jo holdningen gjennomgående at det var en skandale at Disney kunne radbrekke den klassiske HC Andersen fortellingen på denne måten. Og nå har denne Disney- figuren liksom blitt et "ikon". 

Om ikke annet, viser debatten at kritikerne dengangen hadde rett, Disney-versjonen har erstattet orginalen i manges øyne. Det er ganske trist, egentlig. Den nye filmen blir neppe verre enn den gamle, og at folk henger seg opp i hudfargen til en havfrue er bare rart.

Anonymkode: 2d278...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow, denne diskusjonen får meg til å føle meg gammel! Da filmen kom, var jo holdningen gjennomgående at det var en skandale at Disney kunne radbrekke den klassiske HC Andersen fortellingen på denne måten. Og nå har denne Disney- figuren liksom blitt et "ikon". 

Om ikke annet, viser debatten at kritikerne dengangen hadde rett, Disney-versjonen har erstattet orginalen i manges øyne. Det er ganske trist, egentlig. Den nye filmen blir neppe verre enn den gamle, og at folk henger seg opp i hudfargen til en havfrue er bare rart.

Anonymkode: 2d278...ec9

Den gamle Havfruen er fremdeles en skandaløs radbrekking av teksten, slik 99% av alle filmatiseringer er - inkludert Jungelboken, Robin Hood og alle andre Disneyfiserte tegnefilmer. Men disse har likevel kvaliteter ved seg som film betraktet, og en plass i kanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aria_1122 skrev:

Dere som kaller dette rasistisk, skjerp dere, har ikke noe med etnisitet å gjøre (er tross alt ikke menneske det er snakk om). I selve originalhistorien er hun beskrevet med blek hvit hud og blå øyne. I disneyfilmen disney-entusiaster kjenner henne fra har hun hvit hud, blå øyne og rødt hår. Skuespilleren blir nok helt fantastisk i rollen og awesome havfrue, men hun kan ikke være Ariel for Ariel ser ikke sånn ut.  

Hvilken bok har du lest, hvor hun har hvit hud? Hun har klar og skjør hud som et roseblad, så skal man tolke det ordrett så er hun rødhudet. De føreste tegningene av havfruen har også blondt hår.

Anonymkode: dd52b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, sug lut skrev:

Den gamle Havfruen er fremdeles en skandaløs radbrekking av teksten, slik 99% av alle filmatiseringer er - inkludert Jungelboken, Robin Hood og alle andre Disneyfiserte tegnefilmer. Men disse har likevel kvaliteter ved seg som film betraktet, og en plass i kanon.

Sant, og jeg hadde egentlig trodd at begge kunne leve parallelt. Robin Hood f.eks. finnes det jo en rekke versjoner av. Men her ser vi jo at mange faktisk tror at den rødhårete Disney-havfruen, som gifter seg med prinsen og lever lykkelig i alle sine dager, er originalen. 

(Forresten, selv ikke i Jungelboken fjernet Disney selve moralen i origialhistorien. Så Havfruen er faktisk littegranne verre.)

Anonymkode: 2d278...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjeng med damer med god tid og få interesser! Det er helt greit å ikke ville se filmen, forsåvidt helt greit å mene at Ariel ikke kan være farget, men å tillegge andre så mange dårlige egenskaper på så tynt grunnlag - det er uforståelig.

Anonymkode: 35a24...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...