Gå til innhold

Ferie og mens hos unge jenter, hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal på typisk sol/bad ferie i sydlig strøk, og sannsynligheten for at vår datter på 12 får mens der på den tiden er stor. 

Hva gjør dere som har barn i den alderen som har fått menstruasjon? Å bruke tampong er uaktuelt. Synes bare det er litt trist at jenta ikke kan bade uka vi er der pga dette. 

Er det mulig å utsette mens hos barn på noen måte?

Anonymkode: 28910...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det uaktuelt med tampong? Du vil virkelig putte i henne tabletter fulle av kjemiske stoffer heller enn tamponger? 

Hva med menskopp? 

Anonymkode: 306d8...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke tampong? Utrolig merkelig. Men ja, kjøp en menskopp eller tamponger. 

Anonymkode: 22826...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt sjekke opp om de har badetøy tilpasset menstruasjon ala Modibodi sitt badetøy. Det er spesialdesignet for å absorbere. Er dessverre utsolgt på nettsiden, men kan være de har tilsvarende dit dere reiser...

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan eventuelt sjekke opp om de har badetøy tilpasset menstruasjon ala Modibodi sitt badetøy. Det er spesialdesignet for å absorbere. Er dessverre utsolgt på nettsiden, men kan være de har tilsvarende dit dere reiser...

Anonymkode: 1967e...13f

Dette skal jeg. Tabletter er uaktuelt.  Tampong er ogsp uaktuelt 

Anonymkode: 0468f...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør andre ting en  strand og bad de dagene hun har mensen.

Anonymkode: 4dd63...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir overrasket over at noen synes det er rart at en jente på 12 ikke ønsker å bruke tampong. Er det virkelig så merkelig? Det finnes dessuten jenter som av gode grunner ikke klarer å bruke tampong! Jeg skrev at tampong er uaktuelt, da er det unødvendig å påpeke hvor merkelig det er!

Takk for tips om badetøyet, ante ikke at det eksisterte! :) 

 

Anonymkode: 28910...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal på typisk sol/bad ferie i sydlig strøk, og sannsynligheten for at vår datter på 12 får mens der på den tiden er stor. 

Hva gjør dere som har barn i den alderen som har fått menstruasjon? Å bruke tampong er uaktuelt. Synes bare det er litt trist at jenta ikke kan bade uka vi er der pga dette. 

Er det mulig å utsette mens hos barn på noen måte?

Anonymkode: 28910...ecf

Min datter hadde badedrakt og sånn badeshorts oppå der igjen. Da kunne hun ha et bind på seg som satt som det skulle. Så byttet hun det bare rett etter bading.

Men hun likte egentlig best å sitte på kanten med beina uti bassenget... 

Som oftest er det ikke så mye som kommer i begynnelsen, så dette går nok bra uansett 👍🏻

Anonymkode: 1ef69...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blir overrasket over at noen synes det er rart at en jente på 12 ikke ønsker å bruke tampong. Er det virkelig så merkelig? Det finnes dessuten jenter som av gode grunner ikke klarer å bruke tampong! Jeg skrev at tampong er uaktuelt, da er det unødvendig å påpeke hvor merkelig det er!

Takk for tips om badetøyet, ante ikke at det eksisterte! :) 

 

Anonymkode: 28910...ecf

Min datter hverken klarer eller har lyst å bruke tampong, og det valget er hennes om hun vil bruke.

Er en grunn til at jentene kan få fri svømming når de har mens, da en skal ikke tvinge dem til bruk av tampong.

Er ikke fan av det jeg heller, brukes bare når jeg er absolutt nødt til det....

Anonymkode: 1ef69...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg / vi var 12 og hadde mensen, tok vi bare på badedrakt og hoppet i havet.  Uten tampong eller noe. Kommer an på hvor mye man blør selvfølgelig, men. 

 

Anonymkode: 28bc7...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I havet kan man jo bare bade ivei uten noe. Å bade med et bind og shorts er jo bare tåpelig! Da skylles jo alt innholdet i bindet ut i bassenget uansett. Hvis hun blør lite kan hun bare bade uten noe. 

Anonymkode: 676e9...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menskopp da? 🤷‍♀️

Fikk selv mens rett før jeg var 11,og innen jeg var 12 brukte jeg tampong. Men for all del, forstår at noen ikke liker det. Håper bare ikke at det er myten om jomfruhinnen som stopper dere, for den finnes ikke. 

Skulle ønske jeg viste om menskopp når jeg var ung, for bruker det nå (var skeptisk først) og vil aldri gå tilbake til tampong 🙂

Anonymkode: c983f...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Var da flere ganger i syden på den alderen .. brukte tampong når d var snakk om bading..

men hvis hun ikke liker eller vil bruke det, så kan du jo høre med fastlegen? :) 

Anonymkode: 805f9...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forståelig at tampong ikke funker for alle. Å bruke bind i vannet synes jeg er helt vilt. Innholdet i de blir til sånne utvidede krystaller. De vil jo tette avløpet i bassenget. Jeg ville godt for tabletter for å utsette mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I havet kan man jo bare bade ivei uten noe. Å bade med et bind og shorts er jo bare tåpelig! Da skylles jo alt innholdet i bindet ut i bassenget uansett. Hvis hun blør lite kan hun bare bade uten noe. 

Anonymkode: 676e9...e8c

Poenget med å bruke tampong når en bader er vel for å unngå infeksjon ?!? Er jo ikke blodet og griset som er greia. Faren for infeksjoner er større når en bader under mensen...

Eller tar jeg helt feil? Mente vi lærte om dette på barneskolen 😅 kan jo være utdatert.

Anonymkode: 805f9...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Poenget med å bruke tampong når en bader er vel for å unngå infeksjon ?!? Er jo ikke blodet og griset som er greia. Faren for infeksjoner er større når en bader under mensen...

Eller tar jeg helt feil? Mente vi lærte om dette på barneskolen 😅 kan jo være utdatert.

Anonymkode: 805f9...54c

Ja, du tar helt feil. Tvert i mot kan tamponger være kilde til alvorlig infeksjon, det er derfor det er så viktig å bytte når du har badet. 

Anonymkode: 40fcf...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal på typisk sol/bad ferie i sydlig strøk, og sannsynligheten for at vår datter på 12 får mens der på den tiden er stor. 

Hva gjør dere som har barn i den alderen som har fått menstruasjon? Å bruke tampong er uaktuelt. Synes bare det er litt trist at jenta ikke kan bade uka vi er der pga dette. 

Er det mulig å utsette mens hos barn på noen måte?

Anonymkode: 28910...ecf

Hvorfor er det uaktuelt med tampong? Og hvorfor styrer DU med dette? HUN son har mensen vel...

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir overrasket over at noen synes det er rart at en jente på 12 ikke ønsker å bruke tampong. Er det virkelig så merkelig? Det finnes dessuten jenter som av gode grunner ikke klarer å bruke tampong! Jeg skrev at tampong er uaktuelt, da er det unødvendig å påpeke hvor merkelig det er!

Takk for tips om badetøyet, ante ikke at det eksisterte! :) 

 

Anonymkode: 28910...ecf

Fordi det virkelig ER utrolig merkelig å ikke kunne bruke tampong. Føler dette bare er noe DU har fått for deg? Skjønner ikke hvorfor du styrer med hennes mens?

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter hverken klarer eller har lyst å bruke tampong, og det valget er hennes om hun vil bruke.

Er en grunn til at jentene kan få fri svømming når de har mens, da en skal ikke tvinge dem til bruk av tampong.

Er ikke fan av det jeg heller, brukes bare når jeg er absolutt nødt til det....

Anonymkode: 1ef69...83c

Mamma styrer ja

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget med å bruke tampong når en bader er vel for å unngå infeksjon ?!? Er jo ikke blodet og griset som er greia. Faren for infeksjoner er større når en bader under mensen...

Eller tar jeg helt feil? Mente vi lærte om dette på barneskolen 😅 kan jo være utdatert.

Anonymkode: 805f9...54c

Du tar helt feil ja...

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist om det blir sånn at hun får mens. Det skjedde meg da jeg var liten og det var utrolig irriterende og trist. Jeg fikk også mensen i Syden da mora mi virkelig virkelig planla dato utifra min mens. Da fikk jeg mens på dag 15.

Jeg ville planlagt sånne utflukter i stedet for bading for det er altfor trist at en 12åring sitter ved basseng kanten og ser på. 

Anonymkode: a420d...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Trist om det blir sånn at hun får mens. Det skjedde meg da jeg var liten og det var utrolig irriterende og trist. Jeg fikk også mensen i Syden da mora mi virkelig virkelig planla dato utifra min mens. Da fikk jeg mens på dag 15.

Jeg ville planlagt sånne utflukter i stedet for bading for det er altfor trist at en 12åring sitter ved basseng kanten og ser på. 

Anonymkode: a420d...c69

Fatter bare ikke at en skal la mens ødelegge når en bare kan sette inn en tampong??

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å forstå at det er faktisk alle 12 åringer som nettopp har fått mensen som ikke føler for å stappe en bommulspinne oppi seg? Hi har skrevet flere ganger at tampong ikke er en mulighet. Tror neppe det er mamma som bestemmer hva dagens 12 åringer skal gjøre, så jeg har derfor ingen problemer med å skjønne at dette er det jenta selv som har bestemt. 

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 åringen her i huset driver med en sport der det funker dårlig å bruke bind. Hun spiser p piller 3-4 mnd om gangen så har hun mens 4 ganger i året istedet for 10-12 ganger. Funker kjempebra. Hun har heller ikke lyst til å bruke tampong. Syns ikke det er så rart jeg. 

Anonymkode: a277b...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tabletter som stopper mensen, men de er ganske sterke og man skal vel ha ganske regelmessig mens for å kunne ta dem. De er reseptbelagt og skal tas 3 dager før du får mens og så lenge du vil utsette, for du får en blødning når du stopper med dem. Er en del bivirkninger på dem.

Jeg personlig ville vært veldig skeptisk til å gi hormoner til jenter midt i puberteten. De er fulle av hormoner som det er, og det skal dannes bryster, hofter osv også skal vi gi de hormoner i tablettform i tillegg? Nei, frem til puberteten er over mener jeg de bare må leve med de "plagene" hormonene fører med seg, man skal ikke fucke opp det mer enn nødvendig.

Vi har alle vært unge jenter en gang, og bading utgår om man ikke vil bruke tampong, sånn er det bare. Jeg var selv sikkert 15-16 år før jeg brukte tampong, og da brukte jeg tampax med innføringshylse ;)

 

Anonymkode: e433d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...