Gå til innhold

Ferie og mens hos unge jenter, hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir overrasket over at noen synes det er rart at en jente på 12 ikke ønsker å bruke tampong. Er det virkelig så merkelig? Det finnes dessuten jenter som av gode grunner ikke klarer å bruke tampong! Jeg skrev at tampong er uaktuelt, da er det unødvendig å påpeke hvor merkelig det er!

Takk for tips om badetøyet, ante ikke at det eksisterte! :) 

 

Anonymkode: 28910...ecf

En rasjonell begrunnelse hadde vært greit, men siden du skriver så mye uten å skrive hvorfor kan jeg ikke se at det kommer. 

Anonymkode: 2798d...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En rasjonell begrunnelse hadde vært greit, men siden du skriver så mye uten å skrive hvorfor kan jeg ikke se at det kommer. 

Anonymkode: 2798d...c1e

Hva har hvorfor med saken å gjøre? 

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har hvorfor med saken å gjøre? 

Anonymkode: 1967e...13f

Fordi folk med irrasjonelle krav kan få tips fra folk på et forum.

Alt her i livet har en grunn, men ikke alltid en god en. 

Anonymkode: 2798d...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi folk med irrasjonelle krav kan få tips fra folk på et forum.

Alt her i livet har en grunn, men ikke alltid en god en. 

Anonymkode: 2798d...c1e

Hva er irrasjonelt med at en 12 åring ikke ønsker å bruke tampong?

Som du leser av andre svar så finnes det 14-15 åringer som ikke liker å bruke det. Selv jeg på 43 og har født 2 barn liker å bruke tampong. 

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primolut N heter de tablettene til å utsette mens med. Vet ikke om så unge jenter kan bruke dem, spør legen.

Anonymkode: 03d7d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primulut er ikke noe å bekymre seg for. Tatt de maaaange ganger, ingen bivirkninger og jenta kan bade. Ville ikke bekymret meg for det for en gangs skyld:)

Anonymkode: 5e4a5...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig at jenter som ennå ikke er seksuelt aktive ikke ønsker/greier å bruke tamponger.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at det går an å sette den inn selv på de som er jomfru, men jeg forstår godt at ungjenter ikke er komfortable med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i akkurat samme situasjon. Vi skal på strandferie da.. 

Er det sånn at det er helt greit å bade i havet? Tenkte også at hun kunne ha badedrakt/shorts..

Og jeg syns ikke det er det minste rart at tampong er uaktuelt. Nå er datteren min 11 da, og hun har akkurat lært seg å styre dette med bind selv. Har hatt mensen i 2 mnd. Det å skulle begynne å veilede henne i å bruke tampong, når hun ønsker å være helt privat om dette.. det vil være å tråkke over alle grenser. Hun må få litt tid på seg til å bli vant til det først.. 

Anonymkode: d5a09...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring har fått Primolut 2 ganger, det er helt uproblematisk. Snakk med fastlegen. Men man må ha regelmessig mens, for man skal ta den fra 3 dager før forventet mens. Min kan heller ikke bruke tampong (pga. utviklingshemming, for dem som lurer)

Anonymkode: ee48e...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen vår skrev ikke ut primolut til min datter selvom hun er 14 og har hatt mensen i 3 år, regelmessig fra første gang. Så jeg ba om å få til meg isteden... 

min har brukt tampong fra mnd 3 så det er ikke noe problem her, men hvis du ikke vil gi henne verken piller eller tampong så får hun nesten bare la være å bade, da 

Anonymkode: 4c930...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette skal jeg. Tabletter er uaktuelt.  Tampong er ogsp uaktuelt 

Anonymkode: 0468f...36a

Er du hi?

Anonymkode: 60abf...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har hvorfor med saken å gjøre? 

Anonymkode: 1967e...13f

Fordi ulike hvorfor kan gi ulike råd. 

Hvis tampong er uaktuelt fordi jenta ikke vil selv, så vil jeg råde til å ta med tamponger likevel, gjerne et par ulike merker. Ikke for på noen måte å presse jenta, hvis hun ikke vil skal hun selvsagt få slippe, men hvis hun i løpet av ferien finner ut at det kanskje ikke hadde vært dumt å prøve likevel, så ville jeg hatt de tilgjengelig. Så hadde jeg fortalt jenta at de var med, hvor de lå, og at hun kunne forsyne seg hvis hun ombestemte seg. (Det går selvsagt an å kjøpe der man er, men jeg hadde ønsket å gjøre barrieren så lav som mulig) 

Hvis tampong er uaktuelt fordi mor er redd for infeksjoner, ville jeg rådet mor til å til å slippe opp litt, og heller ta en prat om hvordan forebygge infeksjoner. 

Hvis mor er redd et eller annet annet rart kan det hende hun kan få en realitetsorientering her. 

Kanskje er det en helt annen grunn, som jeg ikke klarer å se for meg, og som kanskje kan gi helt andre råd. 

Ellers høres det spesielle badetøyet ut som en god ide. Sånt har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 68cd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi ulike hvorfor kan gi ulike råd. 

Hvis tampong er uaktuelt fordi jenta ikke vil selv, så vil jeg råde til å ta med tamponger likevel, gjerne et par ulike merker. Ikke for på noen måte å presse jenta, hvis hun ikke vil skal hun selvsagt få slippe, men hvis hun i løpet av ferien finner ut at det kanskje ikke hadde vært dumt å prøve likevel, så ville jeg hatt de tilgjengelig. Så hadde jeg fortalt jenta at de var med, hvor de lå, og at hun kunne forsyne seg hvis hun ombestemte seg. (Det går selvsagt an å kjøpe der man er, men jeg hadde ønsket å gjøre barrieren så lav som mulig) 

Hvis tampong er uaktuelt fordi mor er redd for infeksjoner, ville jeg rådet mor til å til å slippe opp litt, og heller ta en prat om hvordan forebygge infeksjoner. 

Hvis mor er redd et eller annet annet rart kan det hende hun kan få en realitetsorientering her. 

Kanskje er det en helt annen grunn, som jeg ikke klarer å se for meg, og som kanskje kan gi helt andre råd. 

Ellers høres det spesielle badetøyet ut som en god ide. Sånt har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 68cd3...806

Det er virkelig ikke rart at 12-13 åringer ikke vil putte ting oppi glufsa altså. 

Anonymkode: a277b...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke rart at 12-13 åringer ikke vil putte ting oppi glufsa altså. 

Anonymkode: a277b...959

Jeg har aldri sagt at det er rart om unge jenter ikke vil bruke tampong.  Det jeg synes er rart, er at hi ikke kan svare på hvorfor tampong er uaktuelt. Som demonstrert i svaret du siterer kan ulike hvorfor gi helt ulike råd.

Jeg synes ikke det er rart om jenta ikke vil bruke tampong. Jeg synes ikke det er rart om voksne ikke vil det heller det er noe enhver må få velge selv. Jeg hadde likevel ønsket å la muligheten ligge åpen. Som jeg sa, helt uten press, bare la henne vite at de finnes. Det er tross alt ikke helt usannsynlig at badingen frister og hun kanskje får lyst til å prøve. 

Selv ble jeg som 12 åring nektet å bruke tampong, fordi min mor mente det var farlig. Det ødela mye den sommeren, og hadde vært helt unødvendig. (Fikk forøvrig ikke lov d jeg var 13 heller, men d var jeg ikke like lydig, så da kjøpte jeg bare selv og ga f i hva mamma mente). 

Anonymkode: 68cd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri sagt at det er rart om unge jenter ikke vil bruke tampong.  Det jeg synes er rart, er at hi ikke kan svare på hvorfor tampong er uaktuelt. Som demonstrert i svaret du siterer kan ulike hvorfor gi helt ulike råd.

Jeg synes ikke det er rart om jenta ikke vil bruke tampong. Jeg synes ikke det er rart om voksne ikke vil det heller det er noe enhver må få velge selv. Jeg hadde likevel ønsket å la muligheten ligge åpen. Som jeg sa, helt uten press, bare la henne vite at de finnes. Det er tross alt ikke helt usannsynlig at badingen frister og hun kanskje får lyst til å prøve. 

Selv ble jeg som 12 åring nektet å bruke tampong, fordi min mor mente det var farlig. Det ødela mye den sommeren, og hadde vært helt unødvendig. (Fikk forøvrig ikke lov d jeg var 13 heller, men d var jeg ikke like lydig, så da kjøpte jeg bare selv og ga f i hva mamma mente). 

Anonymkode: 68cd3...806

For en rar mor! 

Jeg kjøpte en pakke med bittesmå tamponger og gav til min jente på 12. Jeg sa hun kunne prøve og at det står bruksanvisning inni pakken. 

Anonymkode: 676e9...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri sagt at det er rart om unge jenter ikke vil bruke tampong.  Det jeg synes er rart, er at hi ikke kan svare på hvorfor tampong er uaktuelt. Som demonstrert i svaret du siterer kan ulike hvorfor gi helt ulike råd.

Jeg synes ikke det er rart om jenta ikke vil bruke tampong. Jeg synes ikke det er rart om voksne ikke vil det heller det er noe enhver må få velge selv. Jeg hadde likevel ønsket å la muligheten ligge åpen. Som jeg sa, helt uten press, bare la henne vite at de finnes. Det er tross alt ikke helt usannsynlig at badingen frister og hun kanskje får lyst til å prøve. 

Selv ble jeg som 12 åring nektet å bruke tampong, fordi min mor mente det var farlig. Det ødela mye den sommeren, og hadde vært helt unødvendig. (Fikk forøvrig ikke lov d jeg var 13 heller, men d var jeg ikke like lydig, så da kjøpte jeg bare selv og ga f i hva mamma mente). 

Anonymkode: 68cd3...806

Nå må du huske på at selv om din mor var slik så er ikke det normalen. Så senk skuldrene og aksepter at datteren til HI ikke vil bruke tampong. 

Når det gjelder svaret lenger oppe her ang å nesten prakke på den 12 år gamle jenta tamponger vil jeg nesten påstå er ille. 

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du huske på at selv om din mor var slik så er ikke det normalen. Så senk skuldrene og aksepter at datteren til HI ikke vil bruke tampong. 

Når det gjelder svaret lenger oppe her ang å nesten prakke på den 12 år gamle jenta tamponger vil jeg nesten påstå er ille. 

Anonymkode: 1967e...13f

Må er ikke jeg den eneste som spørr hvorfor.  Jeg kjenner forøvrig flere som ikke fikk lov å bruke tampong av foreldrene sine, så helt unikt er det ikke. Jeg aksepterer det hvis hi sin datter ikke vil bruke tampong, men ut fr det jeg har lest her så vet jeg fortsatt ikke om det er det som er tilfellet. 

Jeg har aldri på noe tidspunkt oppfordret til å prakke tamponger på noen. Det er veldig langt fra å prakke noe på noen, og å la muligheten være åpen! Hvis du ikke ser forskjellen så tror jeg kanskje du bør gå i deg selv. 

Anonymkode: 68cd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du hi?

Anonymkode: 60abf...7ae

Nei, det var ikke hi.

Jeg takker for råd om Prinolut, skal høre med legen om det kan være aktuelt. Ellers skal jeg sjekke ut badetøy. Takker for tips :) 

For dere som lurer så fælt, jenta er tidligere seksuelt misbrukt, og har dermed ingen psykisk mulighet til å få til å bruke tampong. (Det burde vel egentlig være nok å skrive at tampong er uaktuelt??)

Anonymkode: 28910...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må er ikke jeg den eneste som spørr hvorfor.  Jeg kjenner forøvrig flere som ikke fikk lov å bruke tampong av foreldrene sine, så helt unikt er det ikke. Jeg aksepterer det hvis hi sin datter ikke vil bruke tampong, men ut fr det jeg har lest her så vet jeg fortsatt ikke om det er det som er tilfellet. 

Jeg har aldri på noe tidspunkt oppfordret til å prakke tamponger på noen. Det er veldig langt fra å prakke noe på noen, og å la muligheten være åpen! Hvis du ikke ser forskjellen så tror jeg kanskje du bør gå i deg selv. 

Anonymkode: 68cd3...806

Nå har HI svart på årsaken. Er du fornøyd nå? Eller skal du fortsatt mase om hvorfor...?

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå har HI svart på årsaken. Er du fornøyd nå? Eller skal du fortsatt mase om hvorfor...?

Anonymkode: 1967e...13f

Men herregud da, jeg trenger da ikke spørre om noe jeg alt har fått svar på. 

Anonymkode: 68cd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må er ikke jeg den eneste som spørr hvorfor.  Jeg kjenner forøvrig flere som ikke fikk lov å bruke tampong av foreldrene sine, så helt unikt er det ikke. Jeg aksepterer det hvis hi sin datter ikke vil bruke tampong, men ut fr det jeg har lest her så vet jeg fortsatt ikke om det er det som er tilfellet. 

Jeg har aldri på noe tidspunkt oppfordret til å prakke tamponger på noen. Det er veldig langt fra å prakke noe på noen, og å la muligheten være åpen! Hvis du ikke ser forskjellen så tror jeg kanskje du bør gå i deg selv. 

Anonymkode: 68cd3...806

Men det spiller jo ingen rolle hvorfor, hi har sagt det er uaktuel. Hvorfor mener du at det skulle det ha noe å si hva du mener om det?

Anonymkode: 60abf...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det spiller jo ingen rolle hvorfor, hi har sagt det er uaktuel. Hvorfor mener du at det skulle det ha noe å si hva du mener om det?

Anonymkode: 60abf...7ae

Nå må du fan meg slutte! Hun har forklart minst TRE (!) ganger nå hvorfor hun mener det kan spille en rolle å vite hvorfor. Og hun har ikke på noe tidspunkt sagt hun mener det skulle ha noe å si hva hun mener om det. MEN SIER DET ER LETTERE Å GI GODE RÅD NÅR MAN VET HVORFOR!! 

Anonymkode: 306d8...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du fan meg slutte! Hun har forklart minst TRE (!) ganger nå hvorfor hun mener det kan spille en rolle å vite hvorfor. Og hun har ikke på noe tidspunkt sagt hun mener det skulle ha noe å si hva hun mener om det. MEN SIER DET ER LETTERE Å GI GODE RÅD NÅR MAN VET HVORFOR!! 

Anonymkode: 306d8...a59

Takk! 

Anonymkode: 68cd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du fan meg slutte! Hun har forklart minst TRE (!) ganger nå hvorfor hun mener det kan spille en rolle å vite hvorfor. Og hun har ikke på noe tidspunkt sagt hun mener det skulle ha noe å si hva hun mener om det. MEN SIER DET ER LETTERE Å GI GODE RÅD NÅR MAN VET HVORFOR!! 

Anonymkode: 306d8...a59

Jeg slutte? Jeg har ikke sagt noe om det tidligere. Ingen grunn til å bli helt hysterisk

Anonymkode: 60abf...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du fan meg slutte! Hun har forklart minst TRE (!) ganger nå hvorfor hun mener det kan spille en rolle å vite hvorfor. Og hun har ikke på noe tidspunkt sagt hun mener det skulle ha noe å si hva hun mener om det. MEN SIER DET ER LETTERE Å GI GODE RÅD NÅR MAN VET HVORFOR!! 

Anonymkode: 306d8...a59

Når hi sier det ikke er aktuelt med tampong, i forhold til hvilke råd tenker du det da skal være nyttig å vite hvorfor det ikke er aktuelt?

Anonymkode: 60abf...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...