Gå til innhold

Ferie og mens hos unge jenter, hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til alle de som sliter sånn med tampong, har de prøvd med innførungshylse? Ob sine feks? Det er jo umulig å få gjort det feil.

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei? Men det har kanskje du?

Anonymkode: 6affa...deb

Jenta det er snakk om er seksuelt misbrukt, like fullt mener du hun bør bruke tampong? Klarer du på ingen måte å fatte at noe slikt vil kunne fremprovosere fæle minner? 

Eller er du bare så ufattelig stokk dum at du heller ønsker å fremprovosere en usmakelig diskusjon på andres tragedie? Uansett håper jeg inderlig at du ikke har barn. For med den type holdning du fremmer her så skremmer du meg...

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å spore litt inn på tema igjen.

Min 15 åring fikk mensen for første gang i februar, så dette er første sommeren. Det ble nevnt menskopp. Hvordan funker det? Er det aktuelt for unge også? Kan man bade med det? Har aldri prøvd det selv og har ikke hatt mens på mange år pga p-piller. Men må innrømme at jeg selv aldri var glad i tamponger, selv uten traumer bak meg i historien. Det ble for tørt og ubehagelig å føre inn. Jeg har kjøpt inn begge deler til jenta mi, men ser hun velger bind. Lurer på om menskopp kunne være noe? Hvor khøper man den, Apoteket?

Anonymkode: bea45...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn for å spore litt inn på tema igjen.

Min 15 åring fikk mensen for første gang i februar, så dette er første sommeren. Det ble nevnt menskopp. Hvordan funker det? Er det aktuelt for unge også? Kan man bade med det? Har aldri prøvd det selv og har ikke hatt mens på mange år pga p-piller. Men må innrømme at jeg selv aldri var glad i tamponger, selv uten traumer bak meg i historien. Det ble for tørt og ubehagelig å føre inn. Jeg har kjøpt inn begge deler til jenta mi, men ser hun velger bind. Lurer på om menskopp kunne være noe? Hvor khøper man den, Apoteket?

Anonymkode: bea45...d14

Enkelte apotek selger mensenkopp,  alternativt så finner du det på nettet. 

Den kan fint bades med, er enkel i bruk og personlig mener jeg mer komfortabel enn tampong. Men, du er avhengig av enten å ha vask lett tilgjengelig på toalettet eller ta med en flaske vann for å kunne skylle den når den skal tømmes. 

Måten den brukes på er at den brettes sammen til en «rull» (spesiell teknikk som er godt beskrevet) før den settes inn. Bruk fingeren til å sjekke at den brettes ut riktig innvendig. Der er en tapp på enden for lettere å skulle ta den ut, denne kan irritere og gjør derfor ingen ting om den klippes kortere.

Når den tas ut for tømming sitter man på toalettet. Dette kan være litt grisete, og man må inn med en finger for å unngå vakuum. Men, innholdet tømmes i toalettet og koppen skylles før den settes inn. 

Du kan oppleve at den lekker. Men, da er det pga den enten er satt feil eller den er full. 

Selv den minste koppen kan føles stor og vanskelig å settes på plass. Men, det er ett supert produkt hvis man får til å bruke det. 

Ett annet alternativ til tørr tampong for datteren din er tampax med innføringsrør. Før menskoppen brukte jeg de fremfor tampong hvis jeg måtte bruke noe slikt. 

Og som et tredje alternativ, som jeg også nevnte tidligere i tråden, så finnes det absorberende badetøy som kan foreløpig bestilles på nettet. 

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelte apotek selger mensenkopp,  alternativt så finner du det på nettet. 

Den kan fint bades med, er enkel i bruk og personlig mener jeg mer komfortabel enn tampong. Men, du er avhengig av enten å ha vask lett tilgjengelig på toalettet eller ta med en flaske vann for å kunne skylle den når den skal tømmes. 

Måten den brukes på er at den brettes sammen til en «rull» (spesiell teknikk som er godt beskrevet) før den settes inn. Bruk fingeren til å sjekke at den brettes ut riktig innvendig. Der er en tapp på enden for lettere å skulle ta den ut, denne kan irritere og gjør derfor ingen ting om den klippes kortere.

Når den tas ut for tømming sitter man på toalettet. Dette kan være litt grisete, og man må inn med en finger for å unngå vakuum. Men, innholdet tømmes i toalettet og koppen skylles før den settes inn. 

Du kan oppleve at den lekker. Men, da er det pga den enten er satt feil eller den er full. 

Selv den minste koppen kan føles stor og vanskelig å settes på plass. Men, det er ett supert produkt hvis man får til å bruke det. 

Ett annet alternativ til tørr tampong for datteren din er tampax med innføringsrør. Før menskoppen brukte jeg de fremfor tampong hvis jeg måtte bruke noe slikt. 

Og som et tredje alternativ, som jeg også nevnte tidligere i tråden, så finnes det absorberende badetøy som kan foreløpig bestilles på nettet. 

Anonymkode: 1967e...13f

For unge jenter som ikke vil prøve tampong er virkelig ikke menskopp et alternativ!! DET kan traumatisere! Du må jo ha god plass inni der, tåle å ha mye fingre langt inn og tåle blod og gris, det er virkelig ikke for barn!!

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For unge jenter som ikke vil prøve tampong er virkelig ikke menskopp et alternativ!! DET kan traumatisere! Du må jo ha god plass inni der, tåle å ha mye fingre langt inn og tåle blod og gris, det er virkelig ikke for barn!!

Anonymkode: 6affa...deb

Hvorfor mener du at en 15 år gammel jente som selv ønsker å prøve mensenkopp skal bli traumatisert av det? 

Som jeg skrev tidligere. Dine holdninger begynner virkelig å skremme meg. Så jeg håper vitterlig at du ikke er ansvarlig for barn, men er heller et merkelig menneske som finner glede i å skape diskusjon på andres tragedier.

Anonymkode: 1967e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn for å spore litt inn på tema igjen.

Min 15 åring fikk mensen for første gang i februar, så dette er første sommeren. Det ble nevnt menskopp. Hvordan funker det? Er det aktuelt for unge også? Kan man bade med det? Har aldri prøvd det selv og har ikke hatt mens på mange år pga p-piller. Men må innrømme at jeg selv aldri var glad i tamponger, selv uten traumer bak meg i historien. Det ble for tørt og ubehagelig å føre inn. Jeg har kjøpt inn begge deler til jenta mi, men ser hun velger bind. Lurer på om menskopp kunne være noe? Hvor khøper man den, Apoteket?

Anonymkode: bea45...d14

Datteren din har helt sikkert sett reklamer for menskopp, og de snakker garantert om det i vennegjengen, ingenting i veien for at hun prøver.

Niesen min fikk mensen som 11-åring, begynte å bruke tampong som 12-åring og nå som hun nærmer seg 13 ville hun gjerne prøve menskopp. Så hun fikk en, men fikk ikke helt til å bruke den. Hun kommer sikkert til å prøve igjen, og kanskje får hun til etterhvert.

Her ser du sidene på youtube som er norske, i tillegg ligger det utallige utenlandske videoer der. Bare å titte litt på dem. Som vanlig er Norge litt "sen" når det kommer til dette, reiser du til utlandet har de gjerne en hel vegg på apoteket med forskjellige menskopper ;)

https://www.youtube.com/results?search_query=menskopp

Anonymkode: e433d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til alle de som sliter sånn med tampong, har de prøvd med innførungshylse? Ob sine feks? Det er jo umulig å få gjort det feil.

Anonymkode: 6affa...deb

Hvor får du tak i den minste størrelsen med innføringshylse? Finner kun mellomstørrelsen og den største i butikkene og de blir for store her.

Anonymkode: 0ea0b...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du tak i den minste størrelsen med innføringshylse? Finner kun mellomstørrelsen og den største i butikkene og de blir for store her.

Anonymkode: 0ea0b...0b9

Har du prøvd hos obs? 

Anonymkode: e433d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! 😊 Jeg skal kjøpe inn en menskopp til min 15 åring, så får hun velge å teste ut selv. Hun har jo ikke hatt mensen lenge og jeg har kjøpt inn et helt lite lager av bind og tamponger i forskjellige str for at hun skal teste ut hva som passer henne. Tampong med innføringshylse fant jeg ikke i butikken når jeg handlet, men skal se etter igjen.

Anonymkode: bea45...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn for å spore litt inn på tema igjen.

Min 15 åring fikk mensen for første gang i februar, så dette er første sommeren. Det ble nevnt menskopp. Hvordan funker det? Er det aktuelt for unge også? Kan man bade med det? Har aldri prøvd det selv og har ikke hatt mens på mange år pga p-piller. Men må innrømme at jeg selv aldri var glad i tamponger, selv uten traumer bak meg i historien. Det ble for tørt og ubehagelig å føre inn. Jeg har kjøpt inn begge deler til jenta mi, men ser hun velger bind. Lurer på om menskopp kunne være noe? Hvor khøper man den, Apoteket?

Anonymkode: bea45...d14

Jeg fikk mensen den dagen vi dro på ferie og har badet hele ferien med menskopp. Anbefales. :) Hatt lekkasje én gang, og da hadde jeg helt glemt at jeg hadde mensen fordi jeg ikke merket noe til koppen, så den ble sittende inne for lenge og ble full (ca 14 timer). Det er mye mer behagelig enn tamponger, og du blir ikke tørr på samme måte. Men den kan være litt vanskelig å sette inn i starten. Jeg tok den for langt inn til å begynne med, før jeg fant ut at den skal sitte lenger ute enn tampong, og da brettet den seg ikke ut ordentlig. Etter litt øvelse går det veldig greit. :)

Pass på å kjøpe den minste størrelsen.

Anonymkode: b1ce2...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du tak i den minste størrelsen med innføringshylse? Finner kun mellomstørrelsen og den største i butikkene og de blir for store her.

Anonymkode: 0ea0b...0b9

Tampax sine små finnes på kiwi med hylse. Pearl i plast.

Anonymkode: 6affa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tampax sine små finnes på kiwi med hylse. Pearl i plast.

Anonymkode: 6affa...deb

Hmm, tittet på flere Kiwi her i fjor og de hadde ikke. Skal sjekke igjen!

Anonymkode: 0ea0b...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...