Gå til innhold

(6) år alene hjemme en hel arbeidsdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virker på dere som om jeg har tenkt å la ham være alene hjemme hele sommerferien mens jeg bare sover! Er snakk om etter skoletid 2 dager i uken. I ferier (høst og typisk vinterferie 1 eller 2 dager fra ca 10 - 15. 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Fortsatt; ville aldri latt min 6 åring være hjemme alene 10-15. Helt uaktuelt. Han hadde ikke villet det selv heller. Han har jo nettopp sluttet barnehagen når dette er aktuelt.....

Anonymkode: dd66d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bekymring for ett barn på 6 år som er hjemme mens mor sover i ca 3 timer, 2 dager i uken?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Nei. For et barn som er hjemme alene i 5-6 timer i feriene. 

Men du har ikke svart på hva barnet skal gjøre på når du sover. Primært i feriene er det lenge å være alene. Forventer du at barnet skal underholde seg selv? Se på TV og spise? 

Hvorfor ‘liker du ikke’ SFO da? Før du i det hele tatt har prøvd?

Anonymkode: 429b6...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo i hus og han kan vekke deg , likevel kan det bli lang dag for han . Så du må nok regne med å bli vekket en del ganger, eller at han kan finne på ting du ikke hadde regnet med , fordi han kjeder seg. Men hvorfor må du egentlig sove til 15? Kan du ikke bare stå opp når barnet kommer fra skolen og så legge deg nedpå igjen når mannen din kommet fra jobb? Og sove mest på ettermiddag og mannen er hjemme når det er skolefri ? 

Anonymkode: b505d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de andre barnen gjøre etter skolen? Du kjenner sikkert til flere fra barnehagen. De andre skal vel gå på SFO tenker jeg? Og ditt skal barn være alene hjemme.

Anonymkode: dd66d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Førsteklassingen her slutter 13.20 hver dag. SFO har åpent i alle ferier. 

Anonymkode: d49ad...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev, det blir to dager i uka. Ikke 5. Det blir heller ikke 7-8 timer hver dag. Det blir 5-6 timer di dagene han har fri fra skolen, tipper maks 3 timer di dagene han er på skolen.

 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

5-6 timer er for mye skjønner du. Hvorfor spør du når du allerede har bestemt deg?

Anonymkode: d49ad...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Her vi bor slutter barna 12.10 på mandager, kl. 14 tirsdag/onsdag og fredag og kl. 11.00 torsdag (bokmål) eller start 11.30 og slutt 14.00 (nynorsk).

Barnet ditt slutter neppe kl. 12.00 alle skoledager. Dette må du jo finne ut av. Min 6 åring hadde ikke taklet å være alene i eventuelt 3 timer, selv om jeg lå å sov. Slutter barnet derimot kl. 14.00 er det jo ikke lange tiden.

Her bør dere nok sette dere ned å planlegge litt mer. Og så bør dere finne ut når barnet slutter på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flaks for meg at jeg skrev over deg eller? 😂 SFO er ikke så sosialt over hele Norge. Det er også noe med at jeg misslikte SFO, og vil ikke tvinge ungene mine til å gå der heller, er derfor jeg heller vil gå ned litt i stilling.

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Men det kan vel hende at barnet liker SFO selv om du ikke gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flaks for meg at jeg skrev over deg eller? 😂 SFO er ikke så sosialt over hele Norge. Det er også noe med at jeg misslikte SFO, og vil ikke tvinge ungene mine til å gå der heller, er derfor jeg heller vil gå ned litt i stilling.

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Men selv om du mislikte sfo, så kan det være stor sjans for at gutten din vil trives der. Det er jo noen år siden du gikk på sfo, så sjansen for at tilbudet har blitt 100 ganger bedre, er veldig stor 😉

Det er ikke heller slik at du ikke vil ta deg råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere til dere over her som virkelig leser hva jeg skriver. ❤ 

Jeg skal la ham prøve seg en dag å se hvordan det går for han. En dag der jeg kan sove mindre. 

Grunnen til at jeg diskuterer med mange her er at di får det til å høres ut som om jeg skal sove hele dagen, alle dager, alle ferier. Det skal jeg ikke.

Jeg har undersøkt litt ang sfo her. Er normalt sett få barn om noen, opplegget er dårlig og det er stengt i alle ferier. At jeg ikke likte sfo vil heldigvis ikke si at han ikke gjør det nei, men det vil også si at det ikke er noe jeg vil tvinge han til.

Timeplanen til barnet er ikke laget enda, så vet ikke når han slutter på skolen. Om dem slutter kl 14, noen dager, er det mulig at jeg kan ordne vaktplanen min til disse dagene. 

I ferier om han må være alene kan han leke (overalt i huset), se på TV, spille TV spill ++. Tror ikke noen barn har problemer med å kjede seg noen timer, noe som virker som det største problemet for mange av dere.

Jeg lurte på om det var uforsvarlig, ikke om det var kjedelig. Om han syns det er fælt å være alene kan han starte på sfo, men han er veldig gira på å være alene, og jeg tror som en over her skrev at det gir en mestringsfølelse. Det med bilder osv. Hørtes lurt ut!! 

Jeg har ikke noe problemer med at ha  evt. vekker meg, eller at han bråker. Det er en konsekvens jeg må ta av å ha ham hjemme. 

Det er mulig at jeg ikke behøver å sove til kl 15. Men det er til da jeg pleier å sove. Om han vekker meg kl 13 kan jeg også stå opp. 

 

Mulig jeg ikke svarer noe mer her inne, hvis ikke det kommer noen andre motargumenter enn at det er kjedelig? For en unge kan fint kjede seg di evt. Maks 4 dagene i året han har fri og vi må jobbe. 

 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men selv om du mislikte sfo, så kan det være stor sjans for at gutten din vil trives der. Det er jo noen år siden du gikk på sfo, så sjansen for at tilbudet har blitt 100 ganger bedre, er veldig stor 😉

Det er ikke heller slik at du ikke vil ta deg råd til det?

Nei. Vi har penger til det 😂👍

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelbarn het det når jeg var liten( slutten på 70 tallet, begynnelsen av 80 tallet) Helt alene etter skoletid, ingen hjemme for de var på jobb og det fantes ikke SFO. Kanskje litt andre tider da for vi stakk ut og traff jevnaldrende i gata, hoppet paradis og strikk o.l. Kan ikke huske at jeg var hverken redd eller kjedet meg, men som sagt da var jo de fleste andre unger hjemme også, så vi lekte mye ute sammen. Lagde meg noen brødskiver og det holdt til jeg fikk middag av foreldrene mine. MEN, dette er noe dere foreldre og sønnen deres finner ut av sammen. Jeg synes du får mange krasse svar her. Så lenge dette er noe han vil selv så er det jo bare å prøve. Ingen av mine barn har gått på SFO, bortsett fra han minste en kort periode fordi skolen presset på dette, men han misstrivdes så veldig så sluttet etter 5 måneder.Jeg var hjemmeværende da, så de var ikke alene etter skolen. Men så lenge du er hjemme og han kan vekke deg hvis noe skjer så ser jeg ikke problemet. Dere merker jo det om dette er noe som går eller ikke. Ønsker dere lykke til 🙂

 

Anonymkode: c4c4b...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk dere til dere over her som virkelig leser hva jeg skriver. ❤ 

Jeg skal la ham prøve seg en dag å se hvordan det går for han. En dag der jeg kan sove mindre. 

Grunnen til at jeg diskuterer med mange her er at di får det til å høres ut som om jeg skal sove hele dagen, alle dager, alle ferier. Det skal jeg ikke.

Jeg har undersøkt litt ang sfo her. Er normalt sett få barn om noen, opplegget er dårlig og det er stengt i alle ferier. At jeg ikke likte sfo vil heldigvis ikke si at han ikke gjør det nei, men det vil også si at det ikke er noe jeg vil tvinge han til.

Timeplanen til barnet er ikke laget enda, så vet ikke når han slutter på skolen. Om dem slutter kl 14, noen dager, er det mulig at jeg kan ordne vaktplanen min til disse dagene. 

I ferier om han må være alene kan han leke (overalt i huset), se på TV, spille TV spill ++. Tror ikke noen barn har problemer med å kjede seg noen timer, noe som virker som det største problemet for mange av dere.

Jeg lurte på om det var uforsvarlig, ikke om det var kjedelig. Om han syns det er fælt å være alene kan han starte på sfo, men han er veldig gira på å være alene, og jeg tror som en over her skrev at det gir en mestringsfølelse. Det med bilder osv. Hørtes lurt ut!! 

Jeg har ikke noe problemer med at ha  evt. vekker meg, eller at han bråker. Det er en konsekvens jeg må ta av å ha ham hjemme. 

Det er mulig at jeg ikke behøver å sove til kl 15. Men det er til da jeg pleier å sove. Om han vekker meg kl 13 kan jeg også stå opp. 

 

Mulig jeg ikke svarer noe mer her inne, hvis ikke det kommer noen andre motargumenter enn at det er kjedelig? For en unge kan fint kjede seg di evt. Maks 4 dagene i året han har fri og vi må jobbe. 

 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Folk svarer jo utifra det du har skrevet. Du skrev at han må være alene hjemme fra skoleslutt til 15.00 i vanlige dager, og hele dagen i ferier. Du har skrevet at du sover til 15.,00, noe som er hele dagen.
Men plutselig er ferier han må være alene, maks 4 dager i året.

Anonymkode: 4e2ee...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nøkkelbarn het det når jeg var liten( slutten på 70 tallet, begynnelsen av 80 tallet) Helt alene etter skoletid, ingen hjemme for de var på jobb og det fantes ikke SFO. Kanskje litt andre tider da for vi stakk ut og traff jevnaldrende i gata, hoppet paradis og strikk o.l. Kan ikke huske at jeg var hverken redd eller kjedet meg, men som sagt da var jo de fleste andre unger hjemme også, så vi lekte mye ute sammen. Lagde meg noen brødskiver og det holdt til jeg fikk middag av foreldrene mine. MEN, dette er noe dere foreldre og sønnen deres finner ut av sammen. Jeg synes du får mange krasse svar her. Så lenge dette er noe han vil selv så er det jo bare å prøve. Ingen av mine barn har gått på SFO, bortsett fra han minste en kort periode fordi skolen presset på dette, men han misstrivdes så veldig så sluttet etter 5 måneder.Jeg var hjemmeværende da, så de var ikke alene etter skolen. Men så lenge du er hjemme og han kan vekke deg hvis noe skjer så ser jeg ikke problemet. Dere merker jo det om dette er noe som går eller ikke. Ønsker dere lykke til 🙂

 

Anonymkode: c4c4b...f69

Kjempemange barn som står ute i gata å hopper paradis etter skoletid ved 12.30 tiden idag. Spesielt førsteklassinger 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: dd66d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 18.25, Anonym bruker skrev:

Leste meg opp på sfo her i kommunen. Den følger skolens fridager, så i ferier går det ikke. Vi har 10 ukers ferie totalt. Hvis vi tar ut 4 uker hver om sommeren som er maks, så bruker vi opp 8 uker. Di siste 2 ukene er vinterferie og høstferie. Påskeferien står da ledig, + dagene i romjula som ingen av oss har helt fri. 

6 åringen vil være alene hjemme, men vi få se hvordan det går etter ett par ganger, og se ann når skolen slutter. Fikk høre av en venninne at skolen 2 dager i uken slutter kl 14, da blir det bare 1.time ca "alene". Jeg er hjemme i forhold til om det skjer noe, så her henger jo prinsippet på om han kjeder seg for mye skjønner jeg. Han har veldig lyst til å være alene hjemme. Han koser seg i eget selskap. Ser noen kommenterer på at han må være stille, det må han ikke. Jeg klarer fint å koble ut TV bråk og tramping i gulvet. Våkner ikke når di er hjemme i helgene når jeg sover heller, og da er dem 2 små og 1 mann 😉 (våkner med en gang av oppkast osv. Det har vi merket flere ganger allerede) bare før noen kommenterer at jeg sover for tungt.

 

Tror jeg avslutter her nå. Blir magne like svar, noen kjipe og en del gode. Takk for innspill alle sammen 👍

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Kan du ikke stå opp når barnet kommer hjem? Hvis barnet er hjemme 14.00 må du vel ikke sove til 15.00?

Anonymkode: f8ba8...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært positiv til SFO hadde han selvsagt valgt å være der. Det skinner nok gjennom at du ønsker at han skal være hjemme, ikke på SFO. Min 6-åring vil også være alene hjemme, men ærlig talt, det er da bedre at barnet er på SFO enn å kjede seg hjemme. Å være alene såpass mye/lenge vil bare føre til mye iPAD, TV osv. Helt unødvendig. Vi som foreldre bør ha barnas beste i fokus og det er i ditt tilfelle SFO! Kan heller få em dag innimellom hjemme.

Anonymkode: f912a...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...