Gå til innhold

(6) år alene hjemme en hel arbeidsdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kommet opp i ett dilemma. Min sønn starter på skolen i høst, og må da være "alene" hjemme fra skoleslutt til 15.00 i vanlige dager, og hele dagen i ferier. Vi har ingen i nærheten til å passe. Grunnen til at "alene" er i hermetegn er at jeg sover på dagtid. Jobber nattevakter, så barnet kan vekke meg om det skjer noe, eller om det trengs. Er det forsvarlig at jeg sover mens barnet er hjemme uten andre voksne? 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jo ikke fungerer! En 6-åring kan selvsagt ikke være alene hjemme hele dager (selv om du ligger å sover i samme hus). Om dere ikke har SFO e.l, må du ordne med barnevakt.

Anonymkode: f912a...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem passer han på natta når du jobber nattevakt?

hvorfor kan han ikke gå på Sfo etter skolen og i ferier? Må være mye kjekkere enn å sitte foran TV/iPad hjemme alene?

Anonymkode: 4f901...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du er hjemme og sover er det jo ikke noe problem, men herlighet så stusselig.

En 6-åring skal leke med vennene sine etter skolen og ikke sitte inne og være stille fordi mamma sover... Jeg ville brukt sfo.

Anonymkode: 9067d...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Uff, nei, det er ikke greit synes jeg. Det er alt for mye.

Anonymkode: 4e2ee...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo er åpent i høstferien og vinterferien. Du og mannen har 10 uker ferie hver og må da fordele disse. Ikke alle kan ta ferien sammen når barna er så små.

 

sfo er veldig bra for barn pga de får leke med venner, bli kjent. Dere trenger jo Sfo, hvorfor la barnet sitte passivt hjemme når det kan få være med andre. Dere har jo tydelig råd til Sfo siden du går ned i stilling.

 

de dagene det ikke er Sfo får dere bruke feriedager. Man lar ikke en 6 åring sitte hjemme en hel dag mens mor sover.

Anonymkode: 4f901...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg har kommet opp i ett dilemma. Min sønn starter på skolen i høst, og må da være "alene" hjemme fra skoleslutt til 15.00 i vanlige dager, og hele dagen i ferier. Vi har ingen i nærheten til å passe. Grunnen til at "alene" er i hermetegn er at jeg sover på dagtid. Jobber nattevakter, så barnet kan vekke meg om det skjer noe, eller om det trengs. Er det forsvarlig at jeg sover mens barnet er hjemme uten andre voksne? 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

SFO...

 

Anonymkode: 0a897...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Her er AKS åpen i alle ferier, bortsett fra helligdager og i juli. Hvorfor kan han ikke være på AKS etter skolen, og så kan far hente han der?  Her anbefaler skolen på det sterkeste at førsteklassingene går på AKS da det er en viktig sosial arena. Da har de masse tid til lek, i tillegg til organiserte aktiviteter. 

Anonymkode: ba10f...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Her er sfo åpen alle hvite dager på kalenderen bortsett fra noen planleggingsdager, så ja de er åpne i påskeferien, vinterferien osv. Stengt 3 uker om sommeren.

Hva tenker du gutten skal gjøre de timene da, sitte og spille, se på TV? I 3 timer, alene mens du sover, og alle vennene leker på sfo?

Sfo er veldig sosialt, det er der frileken skjer, og en unge som aldri er med havner fort litt utenfor.... Da datteren min begynte på skolen i fjor var de 43 elever på trinnet, og 2 stykker som ikke var på sfo. Ene av de to fikk etter mye mas på foreldrene begynne på sfo etter jul, så da var det bare et barn i klassen som gikk hjem, mens alle de andre løp over på sfo for å leke.

Vet det er litt lokale forskjeller på dette, men ville absolutt sjekket opp hvordan det er der dere bor

Anonymkode: 9067d...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sfo er åpent i høstferien og vinterferien. Du og mannen har 10 uker ferie hver og må da fordele disse. Ikke alle kan ta ferien sammen når barna er så små.

 

sfo er veldig bra for barn pga de får leke med venner, bli kjent. Dere trenger jo Sfo, hvorfor la barnet sitte passivt hjemme når det kan få være med andre. Dere har jo tydelig råd til Sfo siden du går ned i stilling.

 

de dagene det ikke er Sfo får dere bruke feriedager. Man lar ikke en 6 åring sitte hjemme en hel dag mens mor sover.

Anonymkode: 4f901...ea6

10 uker ferie hver? En sånn jobb vil jeg også ha.

Anonymkode: 598e8...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utover det: AKS/SFO er svaret på det du lurer på. Ferdig med det.

Anonymkode: 598e8...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er SFO stengt i juli og påskeferien og juleferien. Og røde dager da. Ellers åpen. Ville helt klart hatt SFO. 

Anonymkode: 23902...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri fungert hos oss og jeg hadde ikke synes det hadde vært ok heller. Det går som en kriseløsning en dag hvis man er syk, få ungen til å leke selv, sett på en film osv, men ikke dagsavis i ferien og på fast basis etter skole. En 6 åring er ikke så stor, de trenger kontakt, hjelp til ting, oppfølging, omsorg og en å snakke med i løpet av dagen. 

Anonymkode: 09e9c...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært snakk om en gang eller to i halvåret... Men ikke to ganger i uka. Hvorfor skal ikke barnet på sfo? De fleste andre i klassen kommer nok til å være der. Hva med det sosiale?

Anonymkode: be31c...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slutter førsteklassingene kl 13.10. Med en seksårings gangfart er han ikke hjemme før ca 13.30. 

Om han syns det er greit syns jeg det å være alene med mor i huset i halvannen time to ganger i uken er innafor, men noe lenger enn det hadde jeg ikke gått for. Og slett ikke alene hele dagen fra han våkner til kl 15 i ferier! Skjønner ikke at du tenker at det kan være et alternativ for dere. 

Anonymkode: 429b6...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker å gå ned i stilling, Så ca 2 ganger i uken, sover til kl 15. Mannen min er hjemme om natten til du som lurte, han drar når jeg kommer hjem. Jeg kommer i så fall til å levere på skolen, og mannen min (barnets far) henter på skolen, og leverer da hjemme før han reiser tilbake på jobb. Dvs at barnet sitter hjemme fra ca 12 (er det ikke da en 1 klassing slutter?  til 15.  I ferier blir det fler timer. Er SFO åpent i eks. Påskeferien? Vinterferie? Osv?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Tja. På vår skole slutter 1. klasse 14.00 tre dager og 12.30 2 dager.

Anonymkode: 13a25...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO pleier ha åpent i vinterferie og høstferie viss det er behov . 

Anonymkode: 13a25...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg har kommet opp i ett dilemma. Min sønn starter på skolen i høst, og må da være "alene" hjemme fra skoleslutt til 15.00 i vanlige dager, og hele dagen i ferier. Vi har ingen i nærheten til å passe. Grunnen til at "alene" er i hermetegn er at jeg sover på dagtid. Jobber nattevakter, så barnet kan vekke meg om det skjer noe, eller om det trengs. Er det forsvarlig at jeg sover mens barnet er hjemme uten andre voksne? 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Nei. Hva er planen for 6-åringen da? Skal han sitte med nettbrettet i fanget hele dagen? Eller foran tv-en? Det sier seg selv at dette ikke er gjennomførbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får heller sove litt kortere disse to dagene og legge deg igjen når mannen din kommer hjem fra jobb. Så går det. Eller avtale at gutten blir med noen hjem etter skola. 

 

Anonymkode: aefa7...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har like godt tilbud på Sfo. Da må man finne andre løsninger. 

Hos oss er Sfo stengt alle ukene i sommerferien. Siste dag i år er 20/6, og den åpner ikke igjen før enn til skolestart. 

Stengt høstferien, hele juleferien, vinterferien, hele påsken, alle røde dager og alle inneklemte dager. 

Så mye ferie har ikke vi. Ikke har vi tilgang til så mye barnevakt. Det betyr at våre barn må ha mange dager av fridagene alene hjemme. Min mann kommer en rask tur hjemom i lunsjen sin. Ellers er de alene. Dette har de gjort i to år. Går fint. Øvd på hva de skal gjøre ved brann, skader eller andre uhell. Klare regler på hva som er lov og ikke. Gutter på 7 og 9 år. 

Anonymkode: eb9da...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...